Advies nodig - Vervanging AVR 2309

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:05
Helaas heeft mijn geliefde Denon AVR2309 het loodje gelegd.

Bestaande apparatuur:

- Philips BluRay speler
- Goedkoop mediaspelertje (HDMI)
- VU+ Solo 4K Satbox
- Chromecast (wordt vrijwel niet gebruikt)
- Microsoft Miracast (wordt ook vrijwel niet gebruikt) -> steekt nu in de TV ivm 4x HDMI op de AVR2309
- WII (en nu wordt t wat spannender, via component kabel aangesloten, receiver moet dus upscaling ondersteunen)

Output:

Speakers: Harmann Kardon 5.1 Setje (HKTS15)
Philips 48PFK6959/12 Full HD TV

Budget:500€ (give or take, als iemand iets geweldigs weet, maakt een 100€ meer ook niet uit, maar da's wel de limiet).

Zelf gevonden:

Marantz 1609, die kan upscalen, vind 50W per kanaal wat mager, het kan zijn dat er straks full-size speakers aan komen, en het ondersteunt geen 2e voorspeakers.
Denon AVR 2600H, maar volgens mij kan die NIET upscalen.

Full size receiver mag, er is ruimte zat in het kastje waar ie staat. Kan zeker 30cm receiver kwijt. 8K is geen ding, 4K is goed genoeg. Wellicht ten overvloede, nadruk ligt meer op goed geluid dan op gadgets.

Welke opties overzie ik nog meer? Wie o wie!!!

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 31-07-2020 10:12 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

SkiFan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:39:
Marantz 1609, die kan upscalen, vind 50W per kanaal wat mager, het kan zijn dat er straks full-size speakers aan komen, en het ondersteunt geen 2e voorspeakers.
50 Watt per kanaal is over het algemeen genoeg voor de gemiddelde woonkamer. Dat de speakers mogelijk vervangen worden door "Full Size" is een veel voorkomende misvatting. Het is niet dat grotere speakers lastiger aan te sturen zijn, veelal integendeel. Een receiver die geen 50 maar 100 Watt levert lijkt een grote stap maar is net zo groot als de stap van 1 naar 2 Watt. Als je dankt dat 50 Watt te weinig is en je wilt meer dan zal je naar 500 Watt moeten gaan kijken (en dat ga je niet vinden). Met normaal gebruik zit je met de hedendaagse speakers met een gevoeligheid van rond de 90 dB eerder (onder) 1 Watt dan er ver boven.
Denon AVR 2600H, maar volgens mij kan die NIET upscalen.
Upscalen? Verklaar die eens nader. Wil je alleen van Full HD naar 4K upscalen? Je hebt geen 4K TV dus die eis snap ik dan niet. Waarbij elke 4K TV een inkomend Full HD-signaal ook gewoon beeldvullend weer zal geven.

Aankoopadvies doen we verder in Consumentenelektronica Aankoopadvies dus daar verhuis ik dit topic dan ook heen: AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Upscalen bedoelde ik mee dat de 2K TV het WII RGB beeldsignaal beeldvullend kan weergeven. Als het er dan nog wat mee kan doen qua scherpte, dan zou dat leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Op die manier.
Ik ben aan het twijfelen of de X2600 kan scalen. Als ik in de online handleiding kijk onder het kopje "Relatie tussen videosignalen en monitoruitgang" dan staat er inderdaad dat Component In naar Component Out gaat. Er is geen conversie van Component naar HDMI. Echter staat onder de schematische weergave de tekst:
Dit toestel kan de video-ingangssignalen converteren naar de resolutie die wordt ingesteld voor “Resolutie” in het menu voordat ze worden uitgevoerd naar de tv.
Enige wat ik dan wel weer verwarrend vindt is de tabel die onder die tekst staat. Die spreekt alleen over HDMI en dat HDMI wel kan upscalen. Volg je echter de koppeling achter eerder genoemde quote kom je in hoofdstuk "Uitgangsinstellingen" waar men spreekt over de resolutie die je in kan stellen. Men praat veelal over HDMI maar aangezien de X2600 geen conversie doet lijkt het me dat dit ook geldt voor de andere signalen en daarmee ook Component Out.

De NR1609 doet iets meer dan de Denon. De Marantz beschikt over Analoog naar Digitaal (oftewel Component naar HDMI) Conversion. Als je dat wilt met Denon zit je aan een X3600H als je in een gelijkwaardig jaar wilt blijven. Voordeel van Analoog naar Digitaal is wel dat je met alleen HDMI naar de TV af kan, heb je geen Component meer naar de TV liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik zat net al de handleiding van de 2600H door te lezen, en kwam ook tot diezelfde conclusie. Ben inmiddels ook nog op de Yamaha RX685V gestuit, die kan zo te zien wel upscalen (zit geen component out op, moet wel nog even de handleiding lezen-> Yup, kan upscalen). Die zit rond de 600€. Enige nadeel van die lijkt dat ie maar 5x HDMI heeft. Tegelijkertijd, die Android box en Chromecast overlappen elkaar, en dat Microsoft ding gebruiken we vrijwel nooit, dus hoe ernstig is dat nou helemaal. Aan de andere kant, wil ik nu wel klaar zijn en geen compromissen hoeven aan te gaan.

De 3600H is minimaal 835€, dus dat wordt me te gek.

Ik heb nu ook dat ie kan upscalen, en gebruik dat ontzettend veel. Wil de kinderen graag nog een schakel-actie besparen. Bovendien weet ik niet of mijn volgende TV nog wel component gaat hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door SkiFan op 31-07-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

SkiFan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:12:
Bovendien weet ik niet of mijn volgende TV nog wel component gaat hebben.
Dan gaat iets wat kan upscalen je niet helpen. Je zal dan ook nog de conversie moeten hebben van analoog naar digitaal. Let dat dit twee aparte dingen zijn! Upscale is alleen van een lagere naar hogere resolutie op hetzelfde signaal/ingang/connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ah, ik bedoelde inderdaad ook de conversie van component naar HDMI (analoog naar digitaal). Die stap lijkt de 2600 en de 2700 te ontberen. Onkyo 696 heeft helemaal geen component in, blijft die Marantz 1609 en de Yamaha 685 over. Neig ik toch meer naar de Yamaha.

Voor nu even de 685 besteld, daar komende week eens mee testen of ie voldoet.

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 31-07-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou je wii aan je TV hangen en dan het geluid naar je receiver, dan heb je dat upscaleprobleem niet en het maakt je keuze veel groter. Sowieso gebruik je dat ding toch altijd icm je TV lijkt me :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@The Eagle die stap wilde ik voorkomen. Ik heb de Yamaha binnen en geïnstalleerd, en dat is precies wat ik zocht.

Pagina: 1