Welke luidsprekers klinken ook op hoog vermogen (nog) goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste Tweakers leden,

Op dit moment heb ik een Onkyo TX8130 versterker aangesloten op een bose acoustimass 5 type 3 (2 dubbele "melkpak" speakertjes en 1 losse sub), maar het geluid hiervan bij hoog volume spelen valt mij toch wel erg tegen (de tonen vervormen). De versterker is een STEREO receiver versterker welke per kanaal 110watt vermogen heeft welke nog geen 3 maanden oud is. Ik denk dat het vervormen van geluid door de bose boxjes komt, klopt dit?

Graag luister ik naar house of hip hop muziek maar ook pop muziek, ik wil de set dan ook voornamelijk gebruiken om muziek te luisteren.

Nu heb ik in een ander topic hier op Tweakers al advies gehad over een subwoofer en deze wil ik ook nog steeds gaan aansluiten op de sub output van de versterker. Dit wordt een Klipsch of Argon 12 of 15 inch.

Maar nu wil ik de bose boxjes en sub helemaal wegdoen en een redelijke set luidsprekers kopen die zowel op laag als op hoog vermogen beide goed klinken. Nu heb ik een setje luidsprekers gezien van het type Canton LE 109 met 150 watt nominal output en 250 watt rms. Zou dit inderdaad een hoop schelen qua zuiverheid op hoog volume met de bose acoustimass die ik nu heb? De Bose set geeft 200 watt max vermogen aan maar op 75% volume van de versterker gaat het geluid vervormen.

Zou de Canton LE 109 geschikt zijn voor wat ik graag wil?

Mocht iemand mij kunnen en willen adviseren dan zou ik dit erg waarderen, alvast bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou kiezen tussen ‘alleen zuilen’, of ‘subwoofer + boekenplank’. Voor muziek heb ik een lichte voorkeur voor 2 degelijke zuilen.

Ik heb zelf een mooie set zuilen van Marktplaats gehaald, doen het al 10 jaar uitstekend (B&W 604 s2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
Om effe de basics er bij te halen
Om geluid te produceren manipuleer je een magneet met elektriciteit. Op die magneet zit een een flexibel stuk textiel/plastic/exotisch materiaal dat door te pulseren geluid voor brengt.

In de aansturing heb je echter het probleem dat je anders moet gaan sturen afhankelijk van het vermogen, dat is een taak voor de versterker. Daarbij geld dat een crappy speaker lastiger aan te sturen is dan een kwaliteit volle, echter als je een heel goede versterker hebt kan het zijn dat je de crappy speaker heel goed kan laten klinken omdat hij het onder controle kan houden. De versterker lijkt mij hier idd niet meteen de zwakke schakel te zijn.

U probleem momenteel is als je veel vermogen stuurt het fout loopt en de boel door elkaar heen loopt, dat wilt dus zeggen dat de sturing de boel niet meer onder controle heeft.

Om dat te counteren heb je oa gebalanceerd audio, het probleem is dat je op een enkele kabel storing krijgt waardoor de versterker fouten begint te geven. Bij gebalanceerd audio heb je 2 kabels lopen waarbij de uitgang terug komt naar de versterker, die kan dan het signaal wat buiten gaat vergelijken met het signaal dat binnen komt en wat overblijft is storing.

Voor zover ik kan zien heb je reeds gebalanceerd audio maar je wilt mogelijks wel even nagaan of dat correct aangesloten is.

Een ander punt waar het fout durft te lopen is slechte klankkast, als de speaker speling heeft in zijn kast dan gaat die beginnen trillen in zijn kast of de kast begint mee te trillen => dat krijg je uiteraard met name op hoge volumes maar is gemakkelijk zelf op te lossen.

Nog een vervolgpunt is dat de speaker zeker geen geluid mag lekken naar achteren want dan vervormt dat geluid in de behuizing waarbij het dan toch uit de behuizing geraakt, het meeste komt uiteraard langs voor eruit maar dat geeft dan een vervormd geluid bij hogere volumes => op te lossen door geluidsisolatie aan te brengen in de behuizing en indien gaps aanwezig (vergeet niet dat de speaker heftig trilt), deze afdichten.

Kan ook zijn dat er scheurtjes in de speakers zitten of beschadigde kabels.

Mocht je toch besluiten dat er niets anders op zit dan de speakers zelf te vervangen, geluidkwaliteit verkoopt niet. Blijf weg van alle gekende namen, dat is vooral veel marketing, show en gadgets want anders koopt de consument het niet. Bose, B&O, Beats, alles wat je maar kan bedenken van namen => don't, ofwel is het rommel ofwel is het iets van kwaliteit die je veel te duur betaald.

Zoek de minder gekende merken op, Focal schiet mij te binnen of zoek binnen instap pro audio gericht op muzikanten, kan je een mooie headset kopen van een paar honderd euro van een gekend merk, instap headsets gericht op de pro markt van 100 euro vegen er de vloer mee als het op kwaliteit komt. (maar ze zien er dan vaak weer niet estetisch mooi uit of missen fancy gadget features)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:43
sprankel schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:56:
Om geluid te produceren manipuleer je een magneet met elektriciteit. Op die magneet zit een een flexibel stuk textiel/plastic/exotisch materiaal dat door te pulseren geluid voor brengt.

In de aansturing heb je echter het probleem dat je anders moet gaan sturen afhankelijk van het vermogen, dat is een taak voor de versterker. Daarbij geld dat een crappy speaker lastiger aan te sturen is dan een kwaliteit volle, echter als je een heel goede versterker hebt kan het zijn dat je de crappy speaker heel goed kan laten klinken omdat hij het onder controle kan houden. De versterker lijkt mij hier idd niet meteen de zwakke schakel te zijn.

U probleem momenteel is als je veel vermogen stuurt het fout loopt en de boel door elkaar heen loopt, dat wilt dus zeggen dat de sturing de boel niet meer onder controle heeft.

Om dat te counteren heb je oa gebalanceerd audio, het probleem is dat je op een enkele kabel storing krijgt waardoor de versterker fouten begint te geven. Bij gebalanceerd audio heb je 2 kabels lopen waarbij de uitgang terug komt naar de versterker, die kan dan het signaal wat buiten gaat vergelijken met het signaal dat binnen komt en wat overblijft is storing.

Voor zover ik kan zien heb je reeds gebalanceerd audio maar je wilt mogelijks wel even nagaan of dat correct aangesloten is.

Een ander punt waar het fout durft te lopen is slechte klankkast, als de speaker speling heeft in zijn kast dan gaat die beginnen trillen in zijn kast of de kast begint mee te trillen => dat krijg je uiteraard met name op hoge volumes maar is gemakkelijk zelf op te lossen.

Nog een vervolgpunt is dat de speaker zeker geen geluid mag lekken naar achteren want dan vervormt dat geluid in de behuizing waarbij het dan toch uit de behuizing geraakt, het meeste komt uiteraard langs voor eruit maar dat geeft dan een vervormd geluid bij hogere volumes => op te lossen door geluidsisolatie aan te brengen in de behuizing en indien gaps aanwezig (vergeet niet dat de speaker heftig trilt), deze afdichten.

Kan ook zijn dat er scheurtjes in de speakers zitten of beschadigde kabels.

Mocht je toch besluiten dat er niets anders op zit dan de speakers zelf te vervangen, geluidkwaliteit verkoopt niet. Blijf weg van alle gekende namen, dat is vooral veel marketing, show en gadgets want anders koopt de consument het niet. Bose, B&O, Beats, alles wat je maar kan bedenken van namen => don't, ofwel is het rommel ofwel is het iets van kwaliteit die je veel te duur betaald.

Zoek de minder gekende merken op, Focal schiet mij te binnen of zoek binnen instap pro audio gericht op muzikanten, kan je een mooie headset kopen van een paar honderd euro van een gekend merk, instap headsets gericht op de pro markt van 100 euro vegen er de vloer mee als het op kwaliteit komt. (maar ze zien er dan vaak weer niet estetisch mooi uit of missen fancy gadget features)
toon volledige bericht
Of hij zet het volume gewoon veel verder open dan die mini speakertjes aan kunnen?

Verder: zoals boven ook al aangegeven. Koop een paar goede full range zuilen. Beluister ze het beste op voorhand, niet in de media markt, maar in een goede omgeving.

2e hands kan je ook zeer veel vinden voor leuke prijs.

Subwoofer is in principe niet nodig met een goed stel speakers...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01
Maximaal belastbaar vermogen van de speakers zegt niet zo heel veel over maximaal volume en vervorming, het is waarschijnlijker dat de versterker de vervorming veroorzaakt.

Opgegeven vermogen van een versterker zegt ook niet zoveel, zonder te weten onder welke omstandigheden dat is gemeten. Kijkende in de handleiding komt men tot die 110w door te meten met een 1000hz frequentie, bij 6 ohm en 1% vervorming, omstandigheden die niet heel wenselijk zijn. Het "echte" vermogen meet je bij een frequentie van 20-20.000hz, op 8ohm en een vervorming van 0,08%. In de handleiding staat daarbij "half power", dus ik vermoed dat het daadwerkelijk bruikbare vermogen van de versterker op 55w ligt.

Een tweede factor die van belang is, is de gevoeligheid van de speaker (gemeten bij 2,83v op 1 meter). Dat geeft namelijk aan hoeveel dB de speaker produceert bij een bepaalde input (bij 8ohm is dat 1 watt). Zonder op te zoeken, durf ik te stellen dat je huidige speakers die waarde nergens opgeven.

Dus de gevoeligheid van de speaker en het daadwerkelijke vermogen van de versterker samen, bepalen hoe hard een speaker kan, zonder vervorming.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36

Jag

@sprankel je post doet een beetje denken aan het bijbel verhaal van Hans Teeuwen :)

Ik zou denken dat het zowel de versterker kan zijn die clipt, als de speakers die overmatig vervormen. Speakers gaan zo naar de procenten vervorming, maar 10+% is ook zo haalbaar als je het hard zet (zeker van die kleintjes!). Maar het kan ook gewoon een afwijking in de frequentie response zijn die je hoort: als er een beetje een bult bij 3 kHz zit gaat dat enorm opvallen als je het hard zet en naar klinken.

Al met al zal de oplossing zijn om nieuwe speakers te kopen. Want deze zijn niet erg geschikt voor muziek, maar al helemaal niet om hard mee te spelen. Daar heb je iets groters voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jodeltje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:28:
Ik zou kiezen tussen ‘alleen zuilen’, of ‘subwoofer + boekenplank’. Voor muziek heb ik een lichte voorkeur voor 2 degelijke zuilen.

Ik heb zelf een mooie set zuilen van Marktplaats gehaald, doen het al 10 jaar uitstekend (B&W 604 s2).
Toevallig met beukenfineer en uit Zwolle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:56
Wharfedale Valdus 500, by far de speakers waar ik het meeste vermogen doorheen heb gestuurd (met een AM-2950)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

FeaR

In GoT we trust

Markr32 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:16:
Welke luidsprekers klinken ook op hoog vermogen (nog) goed?
De Bose set geeft 200 watt max vermogen aan maar op 75% volume van de versterker gaat het geluid vervormen.
Volgens mij worden hier enkele conclusies getrokken die te voorbarig zijn. De Bose set is, zoals je zelf al zegt, een set waarbij de subwoofer dus ook mee wordt geteld. Die 200 Watt gaat dus niet alleen naar de speakers. Daar zit de subwoofer ook reeds bij geteld. Ten tweede wordt volgens mij de conclusie getrokken dat je op hoog vermogen aan het spelen bent op 75% van het volume. Volumeschaal is niet lineair, dus op 75% van het volume zit je niet op 75% van het vermogen. Alles behalve. En al zou dat zo zijn dan is het ook niet 75% van 110 Watt want Onkyo geeft de 110 Watt creatief op. Zoals @LA-384 zegt is 110 Watt gemeten bij 6 Ω, bij een pieptoon van 1 kHz met 1% THD en 1 Channel Driven. Oftewel die 110 Watt heb je niet als je gaat spelen over twee kanalen, op een compleet bereik (20 - 20.000 Hz) en met een bruikbare vervorming (THD) van onder de 0,1%. Onder de streep kan ik eigenlijk alleen concluderen dat het niet zo zeer hoog vermogen is maar eerder dat je te veel verwacht van de 2,5" speakertjes die bij de Bose zitten.

Je moet niet zoeken naar speakers die tot 250 Watt (om maar een getal te noemen) aan kunnen. Dat zegt niets over hoe ze op hoog vermogen klinken. De klank van een speaker haal je sowieso niet uit de specificaties. De vraagstelling is ook niet lekker. Die is gemaakt op te voorbarig getrokken conclusies. Het zou mijns inziens eerder iets moeten zijn van "Bose Acoustimass 5 type 3 vervormt bij hoog volume", dit heeft namelijk niets met vermogen te maken. Waarbij "hoog volume" ook weer afhankelijk is van de persoon. Ik zou vooral kijken naar speakers met wat meer body zodat je de gehele Bose niet meer nodig hebt en eventueel aanvullen met een subwoofer. En dat meer body hoeft echt niet direct een zuil van 1,20 meter hoog en 50 kilo te zijn.
Jag schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 06:44:
@sprankel je post doet een beetje denken aan het bijbel verhaal van Hans Teeuwen :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet helemaal weet wat ik met dat verhaal aan moet. Ik heb er even snel doorheen geskipped en ik heb er toch wel vraagtekens bij.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:06
Wat zeggie? :+ Ik versta er niks van omdat ik altijd mijn muziek op vol vermogen de ruimte in blaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 08:06
Ik zou Bose links laten liggen. Hoewel het goed kan klinken als je alles van hen heb. Vind ik de speakers nooit echt goed.
Je geeft aan naar een klipsch sub te kijken.hier heb ik uitstekende ervaring mee. Ik heb daarbij b&w speakers getest en klipsch. Uiteindelijk gegaan voor de klipsch boekenplank speakers. Let alleen op. Zo uit de doos klinken ze niet. In spelen en je versterker instellen naar wens. Nu is het altijd een genot. En ze blijven goed ondanks hogere volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:24
FeaR schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 07:47:
En dat meer body hoeft echt niet direct een zuil van 1,20 meter hoog en 50 kilo te zijn.
Inderdaad. Naar mijn Genelec 8030 fronts van máár 28,5cm en máár 50W ga je niet kunnen luisteren op het hoogste volume in een standaard woonkamer setting en als je er goed voor zit. Net zo min als naar mijn Genelec 8010 rears van máár 20cm en 25W ;) Waarbij beiden ook maar minimaal vervormen op hoog volume. Waarbij ik natuurlijk begrijp dat dat ander spul is dan standaard HiFi speakers.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lekker knallen en toch goed geluid.
Zoiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:17
Als ik mij niet vergis gaat bij de Acoustimass series de aansluiting via de sub toch? Dus speakers - sub - reciever. Denk dat daar vooral de crux zit. Heb dat altijd al een vaag systeem gevonden. Je receiver is een prima product, verwacht alleen geen festival geweld.

Ik heb zelf vorige jaar een set Teufels besteld, die zeker bang for buck geven. Daarnaast kun je die vrijblijvend een x-periode proberen. Misschien de moeite waard om daar eens te kijken.

Uiteraard blijft het een smaak verhaal. De ene persoon kan wat beter hoge tonen hebben dan anderen. Loop eens een audio zaak in en vraag of ze een aantal speakers op jou model receiver aan kunnen sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59

BHQ

Prima versterker, maar Bose staat nou niet echt bekend om de kwalitatief goed gebouwde of klinkende speakers :X

Zoals al eerder geopperd is, ga voor of 2x een zuiltje, of als je boekenplank-speakers neemt zou je daar een sub bij kunnen doen. Belangrijk is om daar de crossover goed in te stellen. Argon is overigens niet heel best.

En wat je dan zou moeten kopen? tsja. Dat is een kwestie van luisteren. Check ook eens de ELAC Debut serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01
Om nog even op mijn eerdere verhaal terug te komen. Ik lees nu dat de acoustimass speakers een gevoeligheid van 80db hebben, dat betekent dus dat ze 80db geluid produceren bij 1 watt vermogen.

Aangezien volume logaritmisch is, betekent het een verdubbeling van vermogen, voor elke 3db meer volume.
2w = 83db, 4w = 86db, etc. Deze speakers kunnen met deze versterker dus maximaal +/-97db aan volume leveren, daarboven gaat het zeker vervormen. Er van uitgaande dat de opgegeven maximale 200w ook voor de kleine speakers geldt, dan zou dat een maximaal volume van 103db opleveren, geen groot verschil en versterkers die 200w kunnen leveren zijn schaars.

Je bent dan beter af met speakers met een hoge gevoeligheid (>88db). De genoemde canton speaker heeft een gevoeligheid van 89db, die geeft bij 1w vermogen dus net zoveel volume als die bose speakers bij 8w. Met je huidige versterker zouden ze maximaal +/- 106db moeten kunnen doen, aanzienlijk meer dan de bose speakers.

Dit alles heeft wel wat meer haken en ogen en werkt niet exact zoals gesteld, maar het geeft je wel een duidelijke vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Koop inderdaad gewoon 2 zuilen, kan prima via marktplaats. Als je dan nog steeds (diep) laag mist kan je er een leuke 12" sub bij nemen. Mijn advies boston acoustic a360, hoef je niet diep in de buidel te tasten voor een fijne sound en (zelfs wanneer nieuw gekocht) een meer dan goede prijs kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Haal op Marktplaats twee B&O Penta's die gereviseerd zijn. Vroeger waren die dingen een godsvermogen, nu gaan ze voor zo'n 150 euro per stuk weg. Uit ervaring kan ik zeggen dat ze erg goed klinken, en dat de versterker (of je eigen gehoor) eerder de limiterende factor is. Plus deze speakers hebben een wat grotere WAF dan menig andere zuilen door hun vorm en materiaal.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-06 11:39
Dat is een flink volume, als je je versterker op 75% zet. Als je je wat wilt inlezen in Watts, het rendement van speakers en het en volume zoals wij mensen dit ervaren vind ik dit twee heel goede artikelen met uitleg:

https://www.analogueaudio.nl/luidsprekers.shtml
https://www.audioholics.com/room-acoustics/the-decibel-db

De moraal van het verhaal is dat je je beter niet blind staart op Watts van de versterker of Watts die de speakerfabrikant op geeft. Dat is minder van belang dan vaak wordt gedacht. Het rendement van de speaker is voor hoge volumes veel meer van belang. Ze geven dit soms op als sensitivity of output level of andere creatieve termen.

Ook ik denk dat de Bose set bij jou de zwakste schakel is.
Ga eens luisteren naar verschillende zuilspeakers, en geniet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

sprankel schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:56:

Dat mag je me eens uitleggen. Een versterker is puur een spanningsbron die een stroombron zou willen zijn door een bepaalde (over belasting en frequentie ) 'constante' impedantie aan te nemen.
Als jij audio versterkers kent die een 'echte' stroombron zijn door daadwerkelijk de stroom te meten die uitgestuurd wordt, of nog sjieker, een feedback hebben van het uitgestuurd audiosignaal (middels EMK van de speakers of microfoons iod, houd ik me aanbevolen.

Anders begrijp ik niet wat je met bovenstaande quote bedoelt te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Iedereen bedankt voor het nemen van de moeite mijn vraag te beantwoorden!! Een hoop reacties met een hoop informatie hier kan ik zeker wat mee. Ook zal ik zeker kijken naar de voorgestelde luidsprekers!

Heb besloten dan voor zuil luidsprekers te gaan met meer body (of daar een apparte sub bijkomt zal ik dan afhankelijk van het geluid beslissen), deze zal ik dan nemen zoals geadviseerd met een hoge gevoelligheid hoger dan 88db.

Overigens normaal luister ik misschien op gemiddeld 25% volume maar ik wil gewoon dat als ik het een keer hard wil zetten, dat het dan nog steeds zuiver klinkt. Wanneer ik de knop van mijn versterker voor 75% open draai dan vind ik dit om eerlijk te zijn zeker niet extreem hard. Maar een hard volume is misschien subjectief.

goed weekend gewenst allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vermogen is niet interessant bij luidsprekers, de afmetingen wel, kleine speakertjes klinken niet fijn als het harder moet, grote zuilen hebben daar minder moeite mee. De Vifa Basis kon fijn hard met twee 25cm woofers per speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BHQ schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:13:
Dat is een kwestie van luisteren.
Dat is een ding wat zeker waar in. Afhankelijk van welke muzieksmaak je hebt, je eigen gehoor, de omgeving waarin je luistert etc kan er een wereld van verschil zitten tussen luidsprekers. Met alle goed bedoelde adviezen hier, zelf luisteren is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Dat mag je me eens uitleggen. Een versterker is puur een spanningsbron die een stroombron zou willen zijn door een bepaalde (over belasting en frequentie ) 'constante' impedantie aan te nemen.
Als jij audio versterkers kent die een 'echte' stroombron zijn door daadwerkelijk de stroom te meten die uitgestuurd wordt, of nog sjieker, een feedback hebben van het uitgestuurd audiosignaal (middels EMK van de speakers of microfoons iod, houd ik me aanbevolen.

Anders begrijp ik niet wat je met bovenstaande quote bedoelt te zeggen...
Ik denk dat niemand het begrijpt, ik zou er niet eens aan beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

jodeltje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:28:

Ik ben dan weer eigenwijs en heb de voorkeur voor zuilen én subwoofer, maar wel goed uitgemeten middels DSP en met crossover.

Als ik de TS was zou ik, afhankelijk van het budget gewoon eens kijken naar wat leuke B&W zuilen in de 600 serie op marktplaats. Denk bijvoorbeeld aan de B&W DM603 s3, of als het kleiner moet is de DM602 s3 ook een hele prettige speaker, heb ze beiden gehad. Die kunnen ook zonder moeite een woonkamer vullen met geluid. Als het allemaal op danceparty niveau moet, dan kun je beter een linearray in je kamer hangen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het echt goed hard en onvervormd moet:

https://www.youtube.com/watch?v=lET9Hfay1rw

Lem en landau electronic icm DOD amp en compressor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Een hoog rendement (>90db,1 watt, 1 meter) is zoals hier eerder gezegd 1 van de belangrijkste uitgangspunten om hard te kunnen weergeven.

Er zijn enorm veel speakers die jouw bose set eruit spelen, zowel in volume als in kwaliteit. Kwaliteit als in een zo natuurgetrouwe weergave in relatie tot de oorspronkelijke opname.

Let ook op met je oren, vaak hard naar muziek luisteren kan op termijn blijvende beschadiging van je oren betekenen. Resulterend in minder goed horen, geen harde geluiden meer kunnen verdragen of continue pieptonen horen.

Mijn advies: ga vooral voor kwaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Rendement is meestal juist niet echt belangrijk met een normale versterker en normale luisterniveaus omdat je eigenlijk altijd wel een ongezonde 96dB+ kunt halen. In een standaard Nederlands huis met buren is het niet echt nodig daar op te letten. Meestal zit je op 86-88dB en dat is prima. Net zoals je niet op maximaal vermogen van luisprekers hoeft te letten omdat je daar toch niet in de buurt wil komen.

Neem je favo muziek mee, loop een winkel binnen en ga luisteren.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Ik ben aan het kijken en vergelijken voor hoog rendement luidspreker zuilen op marktplaats.

Hoe herken ik een hoog rendement speaker? Wattage is niet belangrijk? Vanaf hoeveel db wordt het eigenlijk een hoog rendement luidspreker genoemd ( is dat vanaf 90db)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-06 11:39
Markr32 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:36:
Hoe herken ik een hoog rendement speaker?
Het rendement van een speaker zul je op moeten zoeken in de specificaties. Je kunt het van de buitenkant af niet zien. 88-90dB is wel gemiddeld. Jouw huidige BOSE set is vooral ontwikkeld om klein en onopvallend te zijn. Zoals @LA-384 al zei: ze hebben maar een rendement van 80dB.

Een wat extremer voorbeeld met hoog rendement:
https://peaveycommercialaudio.com/product/qw-ml/

Deze speaker is ontwikkeld voor een flink volume. Een hoog rendement (97dB), hoge belastbaarheid (2000-4000 Watts piek) wat dan een flinke geluidsdruk oplevert (> SPL 133dB). Of zoiets mooi en verfijnd klinkt in je huiskamer is natuurlijk wat anders. Onopvallend is het ook niet echt. Maar je kunt er wel een feestje mee geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maar zoals @mr.paaJ al zei is 87db of hoger normaal. Als je op hoog volume prettig geluid wilt , is vooral een vlakke respons belangrijk. ("klinkt goed" zegmaar :P)

Die Bose heeft en een hele lage gevoeligheid blijkbaar, maar vooral geen prettige respons. Een b&w dm602 bijvoorbeeld klinkt op hoge volumes nog behoorlijk prettig. Een speaker met hoge gevoeligheid en een onprettige respons heeft wel minder vermogen nodig, maar zal op hoge volumes net zo goed erg onprettig kunnen klinken.

Besef je dat op 90db spelen al HEEL ERG HARD is en dat je met een normale speaker dan maar 1-3watt vermogen nodig hebt hè :).

Pas als je zeker weet dat je versterker clipt, weet je dat je een vermogens probleem hebt. Maar dat jeb je in huiskamers eigenlijk nooit echt. Alleen als je een feestje met 20 man geeft en je wilt iedereen overstemmen zoals in een club gebeurt , heb je echt veel vermogen nodig (en/of speakers met een hele hoge gevoeligheid). Maar dat moet je eigenlijk niet willen doen met normale consumenten audio. PA speakers hebben vaak een 100db+ gevoeligheid en versterkers zijn vaak in kilowatts uitgedrukt, daarmee gaat dat uiteraard prima 😆

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 01-08-2020 14:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:40
Ga nou geen luidsprekers kopen op het rendement. Dat zegt nul komma nul over hoe ze klinken. Je versterker is krachtig genoeg om vrijwel elke fatsoenlijke luidspreker goed aan te sturen. Die miniboxjes + sub zijn een krampachtige poging om redelijk geluid uit te kleine boxen te halen. Bij fatsoenlijke zuiltjes heb je trouwens geen subwoofer nodig. Probeer op marktplaats Infinity Alpha luidsprekers te scoren. Vanaf de Alpha 20 (geen zuiltjes nog) krijg je flink basberrik. Zuiltjes: Infinity Alpha 40 of 50, voor pakweg 200 euro heb je topklasse luidsprekers.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Theo schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:35:
Haal op Marktplaats twee B&O Penta's die gereviseerd zijn. Vroeger waren die dingen een godsvermogen, nu gaan ze voor zo'n 150 euro per stuk weg. Uit ervaring kan ik zeggen dat ze erg goed klinken, en dat de versterker (of je eigen gehoor) eerder de limiterende factor is. Plus deze speakers hebben een wat grotere WAF dan menig andere zuilen door hun vorm en materiaal.
Bedankt hè, nu wil ik deze :*) Met 150 per stuk zit je wel wat laag overigens...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

sig69 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Bedankt hè, nu wil ik deze :*) Met 150 per stuk zit je wel wat laag overigens...
Voor de passieve versie van deze valt dat toch wel mee? Een jaartje geleden heb ik een setje gereviseerde Penta's voor 200 euro samen kunnen vinden. En die kunnen best wel een muur aan geluid geven :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Nou, nu niet meer blijkbaar. Maar goed, goed spul mag best wat kosten. Was ook wel weer tijd voor een kadootje voor mezelf. :Y) Maar goed, wil het topic verder niet kapen, mocht ik wat vinden komt het vanzelf in het andere grote topic langs.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Wat je volgens mij echt wilt weten is de hoeveelheid vervorming die de combinatie versterker & speaker bij de gewenst geluidsdruk heeft. Die wil je zo laag mogelijk hebben.
Omdat naar mijn weten geen enkele fabrikant van luidsprekers die informatie geeft, kun je daar niet met 100% zekerheid iets zinnigs over zeggen. Wat vaak wel geldt:
Kleine luidsprekers zullen bij hoge volumes sneller vervormen omdat de compressie in de speaker de uitslag van de woofers gaat beïnvloeden.
Speakers met hoge werkelijke vermogens en gevoeligheid kunnen vaak harder spelen.

Het geldt alleen niet altijd en luisteren is altijd een goed idee. Overigens heb je in pieken nog best veel versterker-vermogen nodig.
http://web.archive.org/we....com/rmaf/workshop5.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kunnen versterkers in pieken gelukkig prima regelen. Vermogen is met moderne versterkers in huiskamers echt een non issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Die pieken zijn er in praktijk nauwelijks; alles wordt afgemixed / gemasterd zodat het gemiddelde tegen de 0 dBFS aanschurkt, waarbij 0 dBFS ook de max is. Dynamisch bereik is zeer gering in hedendaagse muziek. Uiteraard zal er een voorbeeld te verzinnen zijn, maar een groot dynamisch bereik is zeker niet de norm en wat de piek is wordt bepaald door de bovenkant van het digitale bereik (met analoge media heb je uiteraard ook een max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Jag dat is volgens mij niet waar, maar ik kan ook geen goede bron vinden van het tegendeel.
Ik draai graag Ricky lee jones en dan heb je blijkbaar best redelijk wat vermogen nodig voor een onvervormde weergave.

Dat was wat ik bedoelde. Wil je hard spelen, dan heb je een bepaald vermogen nodig en een speaker die dat zonder te veel vervorming aan kan.

Hoe veel dat is, is afhankelijk van hoe luid je speelt, de gevoeligheid van de speaker en de dynamiek van de gekozen muziek.

Hoeveel de speaker aan kan is echter vaak niet gedocumenteerd. Dat maakt de keuze lastig.

B.t.w. Het idee dat 1 watt voldoende is, imho, kolder. Ik heb een echte 3 watt klasse a amp en dat is echt niet voldoende voor een luide dynamische weergave op normale speakers. Wellicht op 100 dB/watt m1 hoornspeakers. Die heb ik alleen nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

3 watt is ook niet echt een realistisch vermogen voor moderne versterkers he. 20-40 watt is dat wel. Versterker kunnen korte perioden ook makkelijk meer vermogen leveren (piekvermogen).

Dat kunnen ze allemaal wel continu zonder hoorbare vervorming. Dat is voldoende om met een 85db/watt gevoelige speaker continu op 90db te spelen en nog wel iets van 10-15db headroom te hebben voor eventuele stevige dynamiek. Meer dan de headroom die muziek in bijna alle situaties vraagt.

Uiteraard kan je een theoretische situatie bedenken met een opname die op -20db opgenomen is, die je dan perse op referentie (100db) geluidsniveau wilt afspelen en je onvervormd de dynamiek tot 120db wilt kunnen horen. Dat lukt niet, Maar dat lukt eigenlijk geen enkele versterker :P (dat zou continu 10-20 watt zijn en de pieken 1000-2000 watt, dat lukt geen enkele normale versterker :)). Ook medelijden met je oren dan ;).

Bottom line: Met moderne versterkers hoef je eigenlijk helemaal niet echt op vermogen te letten. Ze kunnen allemaal hard spelen, 20-40watt continu, ze kunnen allemaal met pieken wel 50-100 watt leveren. Voldoende voor ongeveer alle situaties behalve de hele theoretische

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@JvS ben het met je eens. Met een (paar) honderd watt piekvermogen van moderne (of oudere) versterkers kun je makkelijk uit de voeten. Ik noemde de drie watt omdat dat in dit soort discussies vaak als “voldoende” wordt beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ahzo. Nou je gebruikt met hard spelen idd nog steeds maar 1-2 watt continu. Maar een versterker mag wel ietsje headroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan de Klipsch F3 aanraden als het echt hard en zuiver moet. Staat een paartje op mp nu: http://link.marktplaats.nl/m1546490866
Heb ze zelf als fronts icm een denon AVR2311 en geloof me als ik zeg dat ik ze nog nooit vol open heb gehad. Durf het niet aan, je gaat lopen :X
Gevoeligheid 97dB@2,83v / 1 meter. Meer specs: http://images.klipsch.com/f3cutsheet_635042123134990000.pdf
Sub heb ik wel maar is voor muziek niet echt nodig. Huis met goede geluidsisolatie wek (check :P)

Zijn jongere broertje de F30 is in weze de zelfde speaker in een zwart jasje, is ook een optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:32:
Ik kan de Klipsch F3 aanraden als het echt hard en zuiver moet. Staat een paartje op mp nu: http://link.marktplaats.nl/m1546490866
Heb ze zelf als fronts icm een denon AVR2311 en geloof me als ik zeg dat ik ze nog nooit vol open heb gehad. Durf het niet aan, je gaat lopen :X
Gevoeligheid 97dB@2,83v / 1 meter. Meer specs: http://images.klipsch.com/f3cutsheet_635042123134990000.pdf
Sub heb ik wel maar is voor muziek niet echt nodig. Huis met goede geluidsisolatie wek (check :P)

Zijn jongere broertje de F30 is in weze de zelfde speaker in een zwart jasje, is ook een optie.
Je bent nu zuivere reclame aan het maken dat Klipsch tegen hoge vermogens kunnen. Waarom andere merken niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eh nee, das niet als recoame bedoeld hoor :)
Meer als "als je dat wilt, voldoet die uit eigen ervaring prima".

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Jag schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:23:
Die pieken zijn er in praktijk nauwelijks; alles wordt afgemixed / gemasterd zodat het gemiddelde tegen de 0 dBFS aanschurkt, waarbij 0 dBFS ook de max is. Dynamisch bereik is zeer gering in hedendaagse muziek. Uiteraard zal er een voorbeeld te verzinnen zijn, maar een groot dynamisch bereik is zeker niet de norm en wat de piek is wordt bepaald door de bovenkant van het digitale bereik (met analoge media heb je uiteraard ook een max).
Maar als je de luidsprekers in een home cinema opstelling gebruikt dan doen de pieken er zeker toe. Daar heb je wel een enorm dynamisch bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 159816 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Maar als je de luidsprekers in een home cinema opstelling gebruikt dan doen de pieken er zeker toe. Daar heb je wel een enorm dynamisch bereik.
Ja das waar, da's wel een stukkie meer bereik. Dan nog hangt het heel erg af van de gewenste output, ik luister zelf tenminste 20dB onder het referentie niveau, vaak -25 a -33dB. Als je op 0 dB wilt kunnen, wat echt heel hard is wat mij betreft, dan heb je flink wat max output nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 10:01
Het ligt er ook maar net aan wat je speakers in de lagere regionen opslurpen. Ik heb de KEF 107 gehad, met een Kube erbij die het laag corrigeert/rechttrekt. Met als resultaat dat er aardig wat vermogen werd gevraagd, en deze KEF's waren sowieso 4 ohm. Ik had destijds een JK Acoustics 100 watt eindversterker die ook 4 ohm nog goed kon behappen, dan leverde hij 170 watt dus net geen verdubbeling. Bij sommige luide passages van b.v. Verdi's Requiem of Atlas Air van Massive Attack op orkaankracht afgespeeld ging dan het overload lampje van de versterker branden ten teken dat de koek op was.

[ Voor 4% gewijzigd door nineball op 02-08-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Wow wat een hoop informatie en echt top dat mensen op dit forum zo de moeite doen om informatie te verschaffen!!

Uiteraard begrijp ik dat luisteren naar de luidsprekers belangrijk is omdat klankkleur zo als ik begrijp zeer belangrijk is in de keuze. Echter ik koop de luidsprekers 2e hands op marktplaats en aangezien de meeste setjes die mij interessant lijken op meer dan 1uur heen en 1 uur terug afstand zijn is veel sets luisteren voor mij helaas niet echt een optie. Wat zeker niet wil zeggen dat ik het erg vind om voor goede luidsprekers een flink stuk te moeten rijden!

Heb de set Klipsch F3 bekeken die the Eagle aanraad qua specs klinkt het mij zeker goed. Ok goed om te horen dat deze zuiver (blijven) klinken bij op hoog volume spelen, zo een type luidsprekers zoek ik en daarom heb ik voor advies dit topic begonnen! Echter ik vind het model om eerlijk te zijn echt niet mooi. Uiteraard is dit een kwestie van smaak Eagle, ik waardeer je advies zeker!

In dit topic heb ik advies gekregen / is er geopperd voor deze te gaan:

- B&W DM603 2 of 3 serie te gaan 90 DB met 6,5 inch woofer (welke ik in overweging neem)
-Klipsch F3 97 DB met 8 inch woofer
Zegt een 6 inch woofer of 8 inch woofer wat over een betere weergave, of is dit niet (altijd) het geval?

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op deze (reviews klinken lovend echter weet niet of ze geschikt zijn voor wat ik zoek):

Canton LE 109 89DB 2x 8 inch woofer 150w nominal 250w peak vermogen
Dali Lektor 6 90,5 DB (maximale geluidsdruk 110 DB 2x 6 inch woofer
Voldoen deze speakers volgens jullie voor wat ik zoek?

Hebben jullie misschien nog tips ander "betaalbare" 2e hands luidsprekers waar ik naar kan kijken, die voldoen aan wat ik zoek? Namelijk luidsprekers die zowel op "lager als hoger" volume mooi en zuiver klinken, voor house en hip hop muziek maar ook pop muziek en welke aangestuurd kunnen worden door een stereo Onkyo TX8130 versterker.

Hartelijk dank voor de moeite alvast!!

[ Voor 6% gewijzigd door Markr32 op 02-08-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het alleen maar hard moet gaan zou ik naar PA luidsprekers kijken, of anders luidsprekers met zoveel mogelijk woofer oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Nee het moet zeker niet alleen maar hard gaan!

Ik luister 99% van de tijd op "normaal" geluid nivo muziek, maar ik vind het gewoon erg leuk dat het hard kan gaan wanneer ik dit wil en het nog steeds zuiver klinkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Doe jezelf dan een lol, koop gewoon een paar mooie vloerstaanders en ervaar eerst maar eens wat hard draaien voor jou is. Zoals al aangegeven: een beetje vloerstaander draait rondjes om jouw bose setupje, dus de kans dat een nieuwe speaker veel harder en nog steeds zuiver kan als je bose setje is vrij groot. Je moet dit eerst ervaren lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Markr32 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:58:
Nee het moet zeker niet alleen maar hard gaan!

Ik luister 99% van de tijd op "normaal" geluid nivo muziek, maar ik vind het gewoon erg leuk dat het hard kan gaan wanneer ik dit wil en het nog steeds zuiver klinkt..
Ik zou echt niet te veel leunen om dat maximale vermogen. Ieder fatsoenlijk speakermerk maakt vloerstaanders die echt wel het nodige in hun mars hebben. Als je toch echt die headroom wilt hebben, dan zou je een subwoofer kunnen overwegen, die gaan niet alleen harder, maar ook lager. Met de juiste crossover instellingen ontlast je de main speakers enorm en hoef je je daar ook geen zorgen om te maken.

Zelf heb ik bij mijn B&W CM10 s2 speakers ook een subwoofer, en binnenkort misschien 2.
In mijn vorige huis was het echt een aanvulling op het laag.

Voor nu in mijn nieuwe huis een bittere noodzaak vanwege mijn L woonkamer die zowel lang als breed is. Als mijn speakers (of sub) aan dezelfde wand staan als de TV (dat is een muur van ruim 10 meter lang) krijg ik een gigantische dip rond de 57hz.

Mijn CM10's rollen nu af op 80hz (DSP) en de subwoofer staat nu achter de luisterpositie zijn werk te doen en die dip is nu helemaal weg, doordat hij niet meer over die lange muur reflecteert.

Zo kun je allerlei redenen hebben om bepaalde speakers of samenstellingen te kopen. Als jij geen DSP wilt, kan het zomaar zijn dat B&W bij jou niet goed klinkt, maar Klipsch weer heel goed, of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Markr32 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:36:

Zegt een 6 inch woofer of 8 inch woofer wat over een betere weergave, of is dit niet (altijd) het geval?
Nee, zegt niet direct iets.
Voldoen deze speakers volgens jullie voor wat ik zoek?
Misschien, als je ze mooi vindt klinken.
Hebben jullie misschien nog tips ander "betaalbare" 2e hands luidsprekers waar ik naar kan kijken, die voldoen aan wat ik zoek
Nee, heeft geen zin, want dan krijg je speakers die ik mooi vind klinken (heb ik je al verteld, de DM602S1 van B&W heb ik iets van 8 jaar gebruikt, prima speaker). Dat zegt niets over wat jij mooi vindt.

Alle degelijke luidsprekers van alle degelijke merken die je in de basis goed vindt klinken, kunnen prima hard spelen zonder verschrikkelijk te worden. Ik zou 2ehands alleen speakers kopen die ik ken, of die ik anders ook op de gok had durven kopen (maar dat is wel een ander segment).

Overigens noem je geen budget. Wat zijn je wensen nog meer dan?

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 03-08-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dit topic gaat nu toch meer richting "wat moet ik kopen" dan het analyseren en in de goede richting sturen wat eerst werd gedaan. Ik ga het topic dan ook richting Consumentenelektronica Aankoopadvies verhuizen.

@Markr32 het lijkt mij handiger dat je speakers uitzoekt in jouw regio en daar een short list van maakt. In de huidige vorm lijkt het een opsomtopic te worden en aangezien dat nul discussiewaarde heeft gaan dergelijke topics op slot. Dat wil je toch voorkomen lijkt me. Speakers blind kopen puur op dat anderen ze aanraden lijkt mij sowieso geen goed idee. Maar ook dat is al vaker aangehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 03-08-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Wederom bedankt voor de antwoorden op mijn vragen en het advies hier om heen, dit neem ik mee in mijn luidspreker keuze!

En begrijpelijk dat het door mij gestarte topic verplaatst wordt!

Mochten er na het verplaatsen van het topic mensen zijn met aankoopadviezen dan hoor ik dit natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 13:07

Franko P.

Hit it.

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:04:
Als het echt goed hard en onvervormd moet:

https://www.youtube.com/watch?v=lET9Hfay1rw

Lem en landau electronic icm DOD amp en compressor ;)
Iemand die 110dB op zijn kind afvuurt mogen ze wat mij betreft vandaag nog oppakken voor kindermishandeling.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Is er niemand met advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waar is je short list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is niet de bedoeling. Zie mijn eerdere post in het topic over dat het geen topic moet worden waar alleen merken en types genoemd worden door ons (opsomtopic, zonder eigen inzet). Het is aan jou om in de regio (of hoe ver je wilt gaan) speakers te zoeken en zoals @JvS al aangeeft een short list te maken. Op GoT verwachten we iets meer initiatief dan op andere fora en een deel eigen onderzoek hoort daar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 15:42
Wat wil je uitgeven aan speakers? Maak aan de hand daarvan een short-list, bel/mail een hifizaak en maak een luisterafspraak. Alleen jouw oren kunnen bepalen wat mooi is en het is nog leuk om speakers op deze manier met elkaar te vergelijken. Het verschil in klank per merk kan énorm verschillen. Staar je niet blind op de bekende merken (B&W speaker wordt wat mij betreft te snel altijd als een goede speaker gezien), maar verbreed je speakerhorizon. Laat je verrassen. Een vloerstaander zal snel velen malen beter klinken dan je Bose setje.

edit: ik lees dat je 2e hands wilt kopen. Wat je wil je uitgeven aan speakers? Staan ook n setje Focal Chorus 816W op marktplaats voor € 700 voor een paar. Prachtige speaker.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 07-08-2020 09:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'Hard' is een beleving, een vage definitie.
Maar als je een gewone kamer hebt en pak 'm beet party niveaus wil moet je bedenken dat je oppervlakte van je luidsprekers nodig hebt. Met de duurste en beste melkpakjes en subwoofertjes kom je er niet, je zult echt oppervlak nodig hebben om zonder vervorming veel geluid te kunnen produceren. (oppervlak naar rato van de frequentie die je probeert de lucht in te slingeren)

Een full range speaker zal dus minder goed zijn in het genereren van veel onverstoord geluid omdat de speaker conus vanwege de eindige stijfheid niet in staatzal zijn het gehele spectrum bij hogere volumes ongestoord weer te geven. Je zal dus op zoek moeten naar een speaker met gescheiden drivers (low/mid/high) met de daarbij behorende grote kast.

Een uitzondering zijn de rondstralers (zoals plasma speakers) die niet de geometrische en materiaalkundige beperkingen hebben van een 'gewone' driver, of je zal je moeten beperken tot een speaker met een sweetspot in de kamer...

Om de perceptie van volume te verkrijgen kun je een compressor gebruiken, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van je muziek en muzieksmaak. Het kan echter het gemiddelde volume behoorlijk oppompen.

een equalizer als laatste kan helpen om vervelende rammeltjes weg te halen mocht je toch met inferieure speakers en ruimtes verder willen gaan.

En laten we eerlijk zijn:

Nominaal uitgangsvermogen (IEC):
2kan. k 110W bij 6ohm, 1kHz,
1 kan. Aangedreven van
1%THD
MAXIMUM Effectief
Uitgangsvermogen (JEITA): 2 kan. k 115W bij 6ohm, 1kHz,
2 kan. Aangedreven van
10 % THD
Dynamisch vermogen (*):
* IEC60268-korte termijn maximum uitgangsvermogen
170 W (3 h, Voorkant)
150 W (4 h, Voorkant)
90 W (8 h, Voorkant)
THD+N (Totale Harmonische Vervorming+Ruis):
0,08 % (20 Hz - 20.000 Hz, half vermogen)

dit is nu ook niet de meest geweldige versterker als je 'veel' volume met weinig vervorming wilt.

Denk aan een paar honderd echte watts rms sustained per kanaal en vergaat niet te checken wat achterop de kast staat.
Dit apparaat trekt maximaal 200 W uit de muur en draait daar ook nog een halve pc op. Dan wordt het moeilijk om 2x110 Watt naar de speakers te sturen...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 07-08-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik wil even kwijt dat RMS vermogen bij versterkers niet zoveel boeit. Wat je wilt is voldoende vermogen om de pieken te kunnen doen zonder clippen. Op hogere volumes kan dat honderden Watts zijn. Veel klasse D versterkers zoals NCore en Purifi zijn zo ontwerpen, als je daar in de data sheets kijkt zie je continue vermogens van 50W@8hm (uit m'n hoofd) terwijl de versterker als 200W@8ohm wordt gespecificeerd. Waarom? Omdat die 50W thermisch gelimiteerd is, en je in praktijk gewoon 200W hebt wanneer je het nodig hebt. Er hangt dan ook gewoon een 600W voeding aan om ook bij 2ohm nog genoeg stroom te leveren.

Ben het voor de rest met je eens dat de specificaties niet heel spannend zijn. Mijn oude niet-efficiënte stereo klasse AB versterker had ook gewoon een 450VA ringtrafo erin. Snap alleen je halve PC opmerking niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:57:
Ik wil even kwijt dat RMS vermogen bij versterkers niet zoveel boeit. Wat je wilt is voldoende vermogen om de pieken te kunnen doen zonder clippen. Op hogere volumes kan dat honderden Watts zijn. Veel klasse D versterkers zoals NCore en Purifi zijn zo ontwerpen, als je daar in de data sheets kijkt zie je continue vermogens van 50W@8hm (uit m'n hoofd) terwijl de versterker als 200W@8ohm wordt gespecificeerd. Waarom? Omdat die 50W thermisch gelimiteerd is, en je in praktijk gewoon 200W hebt wanneer je het nodig hebt. Er hangt dan ook gewoon een 600W voeding aan om ook bij 2ohm nog genoeg stroom te leveren.

Ben het voor de rest met je eens dat de specificaties niet heel spannend zijn. Mijn oude niet-efficiënte stereo klasse AB versterker had ook gewoon een 450VA ringtrafo erin. Snap alleen je halve PC opmerking niet?
Ik bedoel hiermee te zeggen dat van de max 200 Watt opgenomen vermogen ook nog eens (enkele tientallen???) naar de 'rest' van de electronica in dit ding gaan, zodat er nog minder overblijft voor geluidsproductie.
Wat betreft de piek vermogens, lets agree to disagree.
(de perceptie van) Het hoge volume in bijvoorbeeld clubs etc is mede door compressoren te gebruiken.
Op dat moment wordt RMS vermogen (waarbij weinig vervorming optreedt) wel weer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:22:
'Hard' is een beleving, een vage definitie.
Maar als je een gewone kamer hebt en pak 'm beet party niveaus wil moet je bedenken dat je oppervlakte van je luidsprekers nodig hebt.
Als je speakers op party niveau wilt draaien, dus echt de limieten op gaat zoeken, kun je voor die keren dat je n feestje geeft beter professioneel spul huren.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Ik bedoel hiermee te zeggen dat van de max 200 Watt opgenomen vermogen ook nog eens (enkele tientallen???) naar de 'rest' van de electronica in dit ding gaan, zodat er nog minder overblijft voor geluidsproductie.
Wat betreft de piek vermogens, lets agree to disagree.
(de perceptie van) Het hoge volume in bijvoorbeeld clubs etc is mede door compressoren te gebruiken.
Op dat moment wordt RMS vermogen (waarbij weinig vervorming optreedt) wel weer relevant.
De rest van dat ding vraagt misschien 15W als je de voorversterker meerekent.

Jij gebruikt compressors in je gewone set? Zelfs met compressors heb je nog een crest factor van 6dB ofzo (gewone sinus is 3dB)...dus zelfs dat is nog geen continue signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

De rest van dat ding vraagt misschien 15W als je de voorversterker meerekent.

Jij gebruikt compressors in je gewone set? Zelfs met compressors heb je nog een crest factor van 6dB ofzo (gewone sinus is 3dB)...dus zelfs dat is nog geen continue signaal.
Nee, niet in mijn huiskamer...
In de 'mancave' staat een ouderwetse draaitafel met wat heftiger spul en daar heb ik equalizer en compressor, wil eigenlijk nog eens experimenteren met een extra equalizer als trigger voor de compressor, al zullen daarvoor ook mooie DSP oplossingen in een doosje voor zijn, wellicht wel op basis van goedkope RPie met goede ADC/Dac. Maar nu gaan we wel off topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Nee, niet in mijn huiskamer...
In de 'mancave' staat een ouderwetse draaitafel met wat heftiger spul en daar heb ik equalizer en compressor, wil eigenlijk nog eens experimenteren met een extra equalizer als trigger voor de compressor, al zullen daarvoor ook mooie DSP oplossingen in een doosje voor zijn, wellicht wel op basis van goedkope RPie met goede ADC/Dac. Maar nu gaan we wel off topic...
Om je een idee te geven van waarom het om pieken gaat. Stel je luistert op 80dB en hebt pieken van 100dB, dan heb je ineens i.p.v. 0.5 watt ineens meer dan 60 watt nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avSPEo_a9BQ9DAqRJC0wDfl8y2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VF5yh6QwpWkxu7LNj7q5jWVP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Om je een idee te geven van waarom het om pieken gaat. Stel je luistert op 80dB en hebt pieken van 100dB, dan heb je ineens i.p.v. 0.5 watt ineens meer dan 60 watt nodig.

[Afbeelding]
Yep, en daarom gebruik ik voor feestjes een compressor, dan is die piek nog steeds 100 watt maar minder ver van de drempel van de rest van de muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

dit is nu ook niet de meest geweldige versterker als je 'veel' volume met weinig vervorming wilt.
Veel is natuurlijk net zo vaag. Maar elke versterker met > 50 watt vermogen die piekvermogen van 100w kan leveren, is prima in staat om lang zo hard te spelen dat je buren komen klagen (dat gebeurt al bij 80-90db continu). Pas als je op feestjes 20 man wilf overstemmen, kom je in ingewikkeldere regionen uit, want dan wil je 105db oid en zoals je in het grafiekje van @Anoniem: 159816 ziet gaat het dan niet om een versterker van 200 watt continu, maar eerder van 500 en die pieken van 1kw kan handlen.

Eigenlijk is het gebied 50-200watt zinloos om over te discussieren. Riant genoeg voor alles thuis, te weinig om groepen mensen te overstemmen (dan kan je het slopen). En alle consumentenversterkers zitten in deze regionen.

Die versterker van de TS is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Wederom bedankt voor alle reacties!

Mijn short list zijn:
-maximaal 400 euro per paar
-graag een warm / helder geluid (wat ik mis bij de bose set)
-een uiterlijk dat ik mooi vind (is uiteraard subjectief)
-ook op "hoger" volume weinig vervormen en nog steeds aantrekkelijk klinkend
- graag een goede bass weergave (al ga ik morgen een Klipsch KSW 15 subwoofer kopen die op de sub output aangesloten wordt)

Het is absoluut niet mijn bedoeling lui over te komen in mijn vraagstelling. Heb inmiddels zeker ook de nodige uurtjes bezig geweest op marktplaats voor speakers vergelijken / en deze speakers vergeleken qua specificaties / hierin het gegeven advies van tweakers meegenomen.

Als ik het goed begrijp zegt het maximaal vermogen van de speaker qua minder vervormen met op "hoger" volume spelen, minder dan de gevoeligheid van de speaker.

Kan ik hieruit opmaken dat de Dali lektor 6 op "hoger" volume minder snel de neiging hebben te vervormen dan de Canton LE 109? Of spelen zaken zoals 8 inch woofers tegenover 6,5 inch woofers of de afmeting vd klankenkast of iets dat ik over het hoofd speel ook nog mee?

Canton LE 109 specs:
Crossover frequency: 300/3.200 Hz
Woofer: 2 x 200 mm (8''), polypropylene membrane
Midrange: 180 mm (7''), polypropylene membrane
Tweeter: 25 mm (1''), fabric membrane

https://www.cnet.com/products/canton-le-109-speakers/

Dali Lektor 6 specs:
ystem type 2.5-way
Enclosure type Bass-reflex
Frequency response ± 3dB 47 - 27000 Hz
Nominal impedance 6 Ohm
Amplifier Requirements 30 - 150 W
Sensitivity (2.83V/1m) 90,5 dB
Maximum output (SPL) 110 dB
Tweeter 28 mm (1-1/8 in.) soft dome
Woofer 2 x 160 mm (6.5 in.)
Dimensions (H x W x D) 929 x 207 x 285 mm / 36.57 x 8.15 x 11.22 in.
Weight 14,2 kg / 30.8 lbs.

De Canton speakers kan ik voor 1/3 vd prijs van de Dali speakers kopen (de canton speakers zijn ook veel ouder by the way!) en qua uiterlijk vind ik ze even mooi

De B&W DM 603 type 1 zijn voor mij ook nog een optie omdat deze ook voor een goede prijs op marktplaats aangeboden worden.

Wel of niet moeten indraaien vd speakers en plaatsing ver vd wand is voor mij geen probleem.
Hopelijk heb ik zo genoeg input gegeven zo niet dan svp laten weten dan zoek ik op wat gevraagd wordt.

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 04-06 09:25
Je maakt je VEEL te druk om specs. Consumentenspeakers van een fatsoenlijk merk dekken dit allemaal af. Jouw probleem is dat je begint met een heel slechte set. Bose kan heel fatsoenlijke speakers maken, maar de Acoustimass was een poging om speakers aan vrouwen te verkopen. Vrouwen vallen vaak over de afmetingen van speakers, dus Bose dacht dat op een slimme manier op te lossen: de lage tonen (waar die grote speakers voor nodig zijn) komen uit een kast die je ergens verdekt opstelt, en de hoge tonen komen uit kleine melkpakjes. Heel slim bedacht en met goede marketing kun je dat prima verkopen.

Helaas is Bose hier het middenbereik vergeten. Die melkpakjes kunnen hoge tonen prima weergeven, maar met middentonen hebben ze aanzienlijk meer moeite. En de hoge lage tonen maakten dan dat veel mensen de sub toch konden localiseren. Het is Kef (en enkele andere merken) later wel gelukt om een dergelijke set met sub/sat speakers wel goed te laten klinken, echter zijn deze sets erg duur.

Wat jij zoekt is gewoon een stel speakers van een fatsoenlijk merk. B&W, Dali, Monitor Audio, Kef, Tannoy, Klipsch, Mordaunt Short, zolang het een echt audiomerk is zit je goed (ik bedoel, kom niet met Sony speakers). Die speakers hebben allemaal een goed middenbereik. De klankkleur is subjectief, daarvoor moet je toch echt naar een hifi-zaak om te luisteren. Maar ik denk dat alle speakers van bekende merken je zeker niet zullen teleurstellen. Als je van veel bas houdt kun je inderdaad beter voor vloerstaanders gaan, zoals al eerder is geadviseerd.

Laat die specs los en ga luisteren! Je hoeft niet eens het specifieke setje te beluisteren, de meeste merken hebben een eigen 'klank' die terugkomt in alle series die ze maken. Als je een merk hebt gevonden dat jou goed ligt, dan heb je grote kans dat veel modellen van dat merk je ook goed zullen bevallen.

Canton is een budget-merk, maar dat hoeft zeker niet slecht te klinken. Ga er een keer naar luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Eens met @PhilipsFan, op hooguit de semantiek van middenbereik na (wat mij betreft noem je het upper bass en midlaag wat niet uit de melkpakjes komt, midden denk ik aan het bereik omstreeks 1khz).

En @Anoniem: 511810, waarom nog meer compressie toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 06:50:
Eens met @PhilipsFan, op hooguit de semantiek van middenbereik na (wat mij betreft noem je het upper bass en midlaag wat niet uit de melkpakjes komt, midden denk ik aan het bereik omstreeks 1khz).

En @Anoniem: 511810, waarom nog meer compressie toevoegen?
Dan benut je meer vermogen van het systeem over de tijd gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Hier is je paar van 400 euro voor 2, nu in de aanbieding en gratis verzendkosten.
Lijkt me toch zeker het proberen waard, immers je kunt ze gewoon terugsturen als ze je niet bevallen.

https://www.teufelaudio.n...d0tjzyMxFrMxoChjgQAvD_BwE

Test ze maar is een paar weken kosteloos en ik weet zeker dat het al een totaal andere beleving is als je huidige speakers.
2 kennissen van mij hebben deze speakers en zijn uitermate te spreken over de prijs/kwaliteit verhouding.
Teufel staat daarnaast ook wel bekend dat ze vrij "hard" kunnen.

Aangezien je ook al een flinke SUB erbij neemt heb je zo een set die dat bose setje compleet de vloer aanveegt.

[ Voor 16% gewijzigd door NL_Scratch op 10-08-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 511810 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:55:
[...]

Dan benut je meer vermogen van het systeem over de tijd gezien.
Als dat een doel op zich is....
Maar er zit al zoooo weinig dynamiek in de meeste hedendaagse muziek. En dan een eq tussen de trigger, beetje de beat besparen in de compressie? Of wil je dat het nog harder gaat "pompen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Als dat een doel op zich is....
Maar er zit al zoooo weinig dynamiek in de meeste hedendaagse muziek. En dan een eq tussen de trigger, beetje de beat besparen in de compressie? Of wil je dat het nog harder gaat "pompen"?
Het gaat om hoe je met een gemiddelde huiskamer installatie nog wat volume eruit kunt persen
Met een compressor gaat het rms vermogen omhoog bij gelijke volumebegrenzing en zal je muziek dus harder klinken.
Of je dat altijd moet willen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 04-06 09:25
Anoniem: 511810 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

Het gaat om hoe je met een gemiddelde huiskamer installatie nog wat volume eruit kunt persen
Met een compressor gaat het rms vermogen omhoog bij gelijke volumebegrenzing en zal je muziek dus harder klinken.
Of je dat altijd moet willen is een tweede.
Maar het vermogen is in de gemiddelde huiskamer juist geen enkel probleem. Zelfs de instapmodellen van de gerenommeerde audiomerken hebben meer dan genoeg vermogen voor normale tot luide muziekweergave in een huiskamer.

De muziek zal niet 'harder' klinken. Je perst de dynamiek namelijk samen (wat @Jag zegt, voor zover er in hedendaagse popmuziek nog dynamiek zit, meestal heeft de producer dat er allang uit gecomprimeerd) waardoor je eerder het gevoel hebt dat de muziek te luid staat en je dus de volumeknop dicht draait.

Wat jij beschrijft geldt voor professionele audioinstallaties en radiozenders. Daar is het belangrijk om zoveel mogelijk rendement uit je apparatuur te halen. Voor een huiskamer maakt het niks uit, de gemiddelde fatsoenlijke versterker heeft vermogen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat vraag ik me af. Als ik kijk naar de specs van de versterker van ts viel het op dat het Max opgenomen vermogen << als het geadverteerde muziekvermogen

Dat klopt dan al niet volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 511810 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:46:
Dat vraag ik me af. Als ik kijk naar de specs van de versterker van ts viel het op dat het Max opgenomen vermogen << als het geadverteerde muziekvermogen

Dat klopt dan al niet volgens mij.
Continu is "hard spelen" nog steeds maar iets van 0,1 watt (75db, das best hard), 1 watt (85db, grens van gehoorbescherming bij continu niveau) of 10 watt (95 db, dat is echt HEEL ERG HARD). Dat haalt elke halve versterker wel :). En een voeding ook. Dynamisch kan het wel 10-12db meer zijn (factor 10-20 meer vermogen nodig, kortstondig), in extreme gevallen 20db meer (factor 100 meer vermogen nodig).

"Muziekvermogen" is een vage term, maar een versterker kan kortstondig wel meer vermogen leveren op de luidsprekerklemmen dan dat-ie continu "binnenhaalt" met de voeding, simpelweg door condensatoren in voeding en dergelijke :). Die piekvermogens kan je als "muziekvermogen" in je specs zetten. Of dynamisch vermogen, of PMPO of wat dan ook.

Daarnaast, Ik geloof niet dat het doel van de topicstarter is om zoveel mogelijk "vermogen uit een versterker te persen", maar volgens mij wil hij gewoon op hoog volume spelen, terwijl het dan nog wel goed klinkt. Dat is niet iets dat extra dynamische audiocompressie gaat bewerkstelligen

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 10-08-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Markr32 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:16:
Wederom bedankt voor alle reacties!
Ik had de kosten voor de subwoofer lekker in de zuilen zelf gestoken.

Dat terzijde. Kijk vooral ook naar de akoestiek van de ruimte. Mijn oude speakers (B&W 684S1) hadden last van een 'modderig midden' zodra ik harder dan 'luid spraakniveau' speelde. Met mijn nieuwe speakers (Linn Majik 109's) kwam ik gelukkig snel achter de belabberde akoestiek van onze huiskamer, dit aanpakken met akoestische panelen hielp. Een keer klappen in een doodstille huiskamer echoot niet meer 4-5x, en ook een kakofonie als 3 gesprekken door elkaar lopen is veel minder vermoeiend om naar te luisteren (al kan dat ook placebo zijn :P ).

En mag ik opmerken dat dit topic vrij gemakzuchtig overkomt? Zo van: "De aangedragen opties hebben deze- en deze specs, volgens mij is dat wel/niet/misschien voldoende. Graag meer input!".
Wat (meer) eigen suggesties zouden kunnen helpen. Ik neem tenminste aan dat je (net als ik meestal doe) binnen x-KM range zoekt en binnen x-budget? :)

Mijn input samengevat: Ga voor zuilen en zorg dat je ruimte akoestisch tenminste enigszins geluid 'doodt'.

[ Voor 13% gewijzigd door Goudvis op 10-08-2020 16:38 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Markr32 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:16:

Mijn short list zijn:
-maximaal 400 euro per paar
-graag een warm / helder geluid (wat ik mis bij de bose set)
-een uiterlijk dat ik mooi vind (is uiteraard subjectief)
-ook op "hoger" volume weinig vervormen en nog steeds aantrekkelijk klinkend
- graag een goede bass weergave
Dat is geen shortlist :O Noem nou eens de speakers waar je tussen twijfelt. Kom op, dit is al vaak genoeg gevraagd.
(al ga ik morgen een Klipsch KSW 15 subwoofer kopen die op de sub output aangesloten wordt)
Wait, what? Je hebt nog niet eens speakers gekocht en gaat nu al voor een subwoofer zonder dat je weet of die wel voor jouw nieuwe situatie geschikt danwel nodig gaat zijn? Zonde van het geld!
Canton LE 109 specs:
Dali Lektor 6 specs:

De Canton speakers kan ik voor 1/3 vd prijs van de Dali speakers kopen (de canton speakers zijn ook veel ouder by the way!) en qua uiterlijk vind ik ze even mooi

Hopelijk heb ik zo genoeg input gegeven zo niet dan svp laten weten dan zoek ik op wat gevraagd wordt.
Nou, amper. Maar goed, er is dus wel een soort van shortlist blijkbaar. Het is wel all over the place, twee totaal verschillende beestjes. Wat spreekt je bij beiden aan (en niet de specs noemen, daar kom je niet ver mee). Al lijkt het nu alsof het uiterlijk in combinatie met de prijs belangrijker dan de geluidskwaliteit? Dan ben je snel klaar. Maar wil je weten of het wat voor je is, zeker met tweede(derde/vierde?)hands speakers, moet je toch echt gaan luisteren of de kwaliteit aan jouw eisen voldoet.

Maar jouw budget is blijkbaar 800 euro (die subwoofer alleen kost waarschijnlijk al zo'n 400 euro en daar moet je nu echt niet naar gaan kijken in deze fase). Voor 800 euro zijn er heel wat mooie goedklinkende (nieuwe!) zuilen te koop. Maak dus eens een shortlist met zuilen rondom die prijs die naar jouw mening de klank zouden kunnen bieden waar jij naar zoekt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

PhilipsFan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Maar het vermogen is in de gemiddelde huiskamer juist geen enkel probleem. Zelfs de instapmodellen van de gerenommeerde audiomerken hebben meer dan genoeg vermogen voor normale tot luide muziekweergave in een huiskamer.

De muziek zal niet 'harder' klinken. Je perst de dynamiek namelijk samen (wat @Jag zegt, voor zover er in hedendaagse popmuziek nog dynamiek zit, meestal heeft de producer dat er allang uit gecomprimeerd) waardoor je eerder het gevoel hebt dat de muziek te luid staat en je dus de volumeknop dicht draait.

Wat jij beschrijft geldt voor professionele audioinstallaties en radiozenders. Daar is het belangrijk om zoveel mogelijk rendement uit je apparatuur te halen. Voor een huiskamer maakt het niks uit, de gemiddelde fatsoenlijke versterker heeft vermogen zat.
Na ja, het ligt er maar aan hoe hard je wilt. Als je echt met een feestje thuis op dansvloer spl wilt spelen, de norm is 103dBa (15min gemiddelde), dan heb je waarschijnlijk niet genoeg aan consumenten spul. Met een compressor kan je er net een beetje meer uithalen, dat is waar. Wel een beetje een lelijke manier wmb, maar t kan. Ik kan me ook wel voorstellen dat je niet voor die ene keer een heel pa in huis haalt :). En heel veel zal het niet schelen aangezien de meeste muziek al verregaand gecomprimeerd / ge-peak limit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:20:
[...]

Continu is "hard spelen" nog steeds maar iets van 0,1 watt (75db, das best hard), 1 watt (85db, grens van gehoorbescherming bij continu niveau) of 10 watt (95 db, dat is echt HEEL ERG HARD). Dat haalt elke halve versterker wel :). En een voeding ook. Dynamisch kan het wel 10-12db meer zijn (factor 10-20 meer vermogen nodig, kortstondig), in extreme gevallen 20db meer (factor 100 meer vermogen nodig).

"Muziekvermogen" is een vage term, maar een versterker kan kortstondig wel meer vermogen leveren op de luidsprekerklemmen dan dat-ie continu "binnenhaalt" met de voeding, simpelweg door condensatoren in voeding en dergelijke :). Die piekvermogens kan je als "muziekvermogen" in je specs zetten. Of dynamisch vermogen, of PMPO of wat dan ook.

Daarnaast, Ik geloof niet dat het doel van de topicstarter is om zoveel mogelijk "vermogen uit een versterker te persen", maar volgens mij wil hij gewoon op hoog volume spelen, terwijl het dan nog wel goed klinkt. Dat is niet iets dat extra dynamische audiocompressie gaat bewerkstelligen
Jouw getalletjes zijn typsche kleine melkpakjes boven op de conus ;)

lekker om daar in een ruime kamer wat muziek mee te spelen die je in de tuin (bijvoorbeeld bij een feestje ook ng wat van hoort)
je 95 dB haal je met een 7.1 versterker met 7x 100 Watt en 200 watt aansluitvermogen natuurlijk nooit zonder enorme vervorming, dat is wat ik aan wou geven.
Als je dat dan toch wil proberen is een compressor ideaal.
Hopelijk ben je het met me eens dat alle apparatuur waar met PMPO geschreeuwd wordt bj voorbaat, zonder te luiteren, al ruk is. (Action pc speaker achtige marketing blaat 1000 watt uit 2 knoopcellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 511810 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Jouw getalletjes zijn typsche kleine melkpakjes boven op de conus ;)
Ja, grotere speakers hebben vaak een hogere gevoeligheid omdat ze veel makkelijker laag (meestal de beperkende factor) kunnen weergeven met hetzelfde vermogen. Je hebt dan inderdaad nog minder vermogen nodig om op die niveaus te spelen. Dat klopt. Maar ergens heb ik het idee dat je de andere kant op wilt redeneren?

Een speaker is typisch iets van 87-92db / watt (op 1 meter in open veld / dode kamer) gevoelig. Die 95 db bij in een woonkamer vrij realistisch. Je zit idd een stuk verder, maar hebt veel reflecties. Daarnaast heb je 2 bronnen.
lekker om daar in een ruime kamer wat muziek mee te spelen die je in de tuin (bijvoorbeeld bij een feestje ook ng wat van hoort)
je 95 dB haal je met een 7.1 versterker met 7x 100 Watt en 200 watt aansluitvermogen natuurlijk nooit zonder enorme vervorming, dat is wat ik aan wou geven.
95db haal je makkelijk met elke normale sony of beter versterker. Zonder procenten vervorming. Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat dat niet zo is. En daarnaast niemand (tenzij je 14 bent of een bioscoop of een club na wilt doen) speelt op 95db gemiddeld continuniveau. Dat is echt zo waanzinnig hard. Daar is hier geen sprake van.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 10-08-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Anoniem: 511810 versterkers vervormen pas als je ze laat clippen, binnen hun lineaire bereik vervormen ze nauwelijks. Speakers vervormen wel als je ze hard zet, zeker met kleine drivers. Zon Bose setje kan natuurlijk niet hard met zulke Ieniemienie drivers.

Maar zoals eerder gezegd, het gevoel dat het lelijk gaat klinken zit hem niet alleen in harmonische vervorming waar hier de focus voornamelijk op ligt, maar ook ongelijkmatige on axis en power response en resonanties in weergave gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:12:
@Anoniem: 511810 versterkers vervormen pas als je ze laat clippen, binnen hun lineaire bereik vervormen ze nauwelijks. Speakers vervormen wel als je ze hard zet, zeker met kleine drivers. Zon Bose setje kan natuurlijk niet hard met zulke Ieniemienie drivers.

Maar zoals eerder gezegd, het gevoel dat het lelijk gaat klinken zit hem niet alleen in harmonische vervorming waar hier de focus voornamelijk op ligt, maar ook ongelijkmatige on axis en power response en resonanties in weergave gebied.
Volgens mij begrijpen we elkaar .
Waar mensen vaak de fout in gaan is dat een gewone huis tuin en keuken versterker geen stroombron is (wat je zou willen hebben) maar een spanningsbron die een perfect gematchte impedantie wil zien aan zijn uitgang. (of is het haar uitgang? ik weet het niet)

de electrische impedantie van een speaker wordt dan weer bepaald door de drivers, met name het materiaal, de spoeldikte en de oppervlakte van de conus.
Als die te klein is krijg je bij hogere volumes een mismatch.
Dan gaat je versterker dus niet klippen, maar gaan je boxen eraan.
Daarvoor krijg je al een gruwelijk slecht geluid door die eerder genoemde mismatch .
Vaak is dit ook frequentie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Anoniem: 511810 nou we begrijpen elkaar nog niet helemaal :)

Waarom zou een versterker een stroombron moeten zijn? Er is overigens wel een soort bizarre subcultuur binnen de hifi die dit denkt, en er zijn ontwerpen die dit pogen te bereiken, maar geen idee waarom. Het is iig gewoon een spanningsbron :)

Wat bedoel je met een gematchte impedantie? Een versterker heeft een hele lage uitgangsimpedantie, daar hoeft weinig aan gematched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:54:
@Anoniem: 511810 nou we begrijpen elkaar nog niet helemaal :)

Waarom zou een versterker een stroombron moeten zijn? Er is overigens wel een soort bizarre subcultuur binnen de hifi die dit denkt, en er zijn ontwerpen die dit pogen te bereiken, maar geen idee waarom. Het is iig gewoon een spanningsbron :)

Wat bedoel je met een gematchte impedantie? Een versterker heeft een hele lage uitgangsimpedantie, daar hoeft weinig aan gematched.
De luchtdruk uit een driver is evenredig met de stroom de door de spoelloopt, en niet de spanning. Vandaar dat je een impedantie wil hebben (van een speaker) die zoveel mogelijk constant is over vermogen en frequentie.

Je zou iedere gare rot box een perfect geluid kunnen laten weergeven indien je een stroombron als versterker zou hebben ipv een spanningsbron (bij wijze van spreken, er is ook nog zoiets als rammelende kasten ;).

gematchte impedantie:
Als je een 4 Ohm speaker aansluit op een 8 Ohm versterker zal je niet direct issues met de storingsgevoeligheid krijgen, echter de versterker zal een andere stroom uitsturen als waar ie voor gedesigned is.
Hierdoor zullen de interne feedback filtertjes niet perfect werken en zal de weergave onverbiddelijk gekleurd zijn.
Als je 'm open draait zal ie kunnen gaan klippen (eerder, of te wel bij een ander vermogen, als waar ie voor gedesigned is) met alle negatieve gevolgen.

Die bizarre subcultuur heeft gewoon gelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
De topicstarter wil gewoon een setje speakers van € 400 die beter klinkt da zijn huidige Bose set. No offense voor alle technische praat en inzicht in wattages (interessant inderdaad), maar bijna elke speakerset van € 400 klinkt beter dan een Bose speaker.

@Markr32. Op marktplaats staat nu een setje Dali Lektor 6 voor € 375 te koop. Nieuwprijs is € 800. Die kun je blind aanschaffen als verbetering van je Bose speakers en doen alles wat jij wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2020 10:28 ]

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
nu ben ik wel erg benieuwd of er een keuze is gemaakt ? ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NL_Scratch schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:40:
nu ben ik wel erg benieuwd of er een keuze is gemaakt ? ;)
TS is sinds 10-08 niet meer op het forum geweest. Mogelijk vakantie, andere prioriteiten of een hit and run Tweaker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markr32
Mijn excuses dat ik zo laat reageer dit ivm prive omstandigheden..

Als eerste iedereen bedankt voor al het advies! Ik 2 weken geleden de 15 inch KSW sub aangesloten op de sub output samen met de bose set. Qua alleen laag was dit een super verbetering wat een heerlijke bass komt er uit dat ding!
Gister de speakers opgehaald, het zijn de Canton le 109 speakers geworden. Vandaag heb ik ze aangesloten en wat ben ik blij, voor mij klinken ze echt super! Mooi vol en warm geluid en ze vervormen totaal niet wanneer ik de versterker voor 75% "open zet", wat een verschil met de bose speakers en echt precies wat ik zocht!

Uiteraard ben ik geen hifi specialist maar voor mij klinkt het erg goed en ik ben er erg blij mee.

Iedereen die de moeite heeft genomen te reageren nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite!

Groet Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Markr32 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:53:
Mijn excuses dat ik zo laat reageer dit ivm prive omstandigheden..
Dat gaat altijd voor. Ik vind het al top dat je laat weten wat het is geworden :)
Uiteraard ben ik geen hifi specialist maar voor mij klinkt het erg goed en ik ben er erg blij mee.
Dat laatste is het belangrijkste. Geniet er van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Theo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Voor de passieve versie van deze valt dat toch wel mee? Een jaartje geleden heb ik een setje gereviseerde Penta's voor 200 euro samen kunnen vinden. En die kunnen best wel een muur aan geluid geven :)
Het heeft een paar maanden geduurd voordat ik een nette set heb gevonden en ik er ook uit kwam met de prijs, maar ze staan.
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ67YXlalBmqm96aSEAcmDCGx-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfS2D1fCCbZklXJA9XiyRkXZ.jpg?f=fotoalbum_large
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fyLpCTq-pCGu3mToqO2EIm-IlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiDaFpoZUHHrx5hGhH6yOeaB.jpg?f=fotoalbum_large
Wilde ik je toch nog even laten weten d:)b

[ Voor 48% gewijzigd door sig69 op 02-12-2020 00:28 ]

Roomba E5 te koop

Pagina: 1