Goedendag,
Ik ben sinds vandaag in bezit van een TP-Link Archer AX50 (AX3000 Series).
Na het instellen, wat op de Arris Connect Box na vlekkeloos ging, want die mag/kan je niet zelf in bridge mode zetten kwam ik om 19:55 achter, toch werd ik nog keurig geholpen door Ziggo Helpdesk, en om 20:15 stond hij bridged, maar dat terzijde.
Ik merk dus dat mijn AX netwerk net zo snel, zo niet sneller is qua latency, en het is sowieso sneller qua data overdracht, of tenminste toereikend. (Bovenste Ping is AX WIFI, Onderste is bekabeld):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nvYEurUjlDwp66Uzdmlo85rJ.jpg?f=user_large)
(Getest tussen de AX50 en mijn AW laptop met pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (vPro) erin).
Helaas kan ik even geen test doen qua bestandsoverdracht, want mijn NAS heeft een disk in critical staan dus is degraded, dat is weer een probleem voor morgen.... maar ik dwaal af.
Nou liggen dus door mijn hele huis kris kras over de vloer netwerkkabels, en heb ik nog steeds op een paar plekken geen internet (wel wifi, maar niet bedraad, lastig voor devices die geen wifi hebben), dus ik dacht, als ik nou het volgende koop:
En sluit het als volgt aan:
Huiskamer: 1x Deco X60, met daaraan de TP-Link TL-SG1008
Slaapkamer 1x Deco X60, met daaraan de set-top box in de slaapkamer (bedraad)
Hobbykamer: 1x Deco X60, met daaraan TP-Link TL-SG105E
Huiskamer: Receiver, TV, Blu-Ray en HTPC (en straks een XSX) aansluiten op de switch, en de switch op de Deco X60.
Slaapkamer: Heeft maar 1 aansluiting nodig, dus die kan dan direct op de X60
Hobbykamer: PC, Printer, Receiver
Meterkast: NAS dual-homed op de TP-Link Archer AX50
Maar nu kom dus de cruz, kan dat ook?
Ten eerste, ik lees overal dat de ethernetpoort van de Deco's eigenlijk bedoeld zijn als PAN poort voor communicatie tussen de Deco's, maar kunnen ze ook gewoon gebruikt worden om een switch aan te hangen?
Ten tweede, ook al zijn ze van dezelfde serie (AX3000), ik lees nergens iets over het koppelen van de AX50 met de X60's, terwijl mij lijkt dat er niks in de weg zou staan om dat te doen, desnoods door zijn SSID te verbergen en alleen maar te gebruiken voor communicatie tussen de Deco's en hemzelf.
Ik heb de vraag ook al gesteld aan TP-Link, dus als ik daar iets van hoor dan zal ik dat hier zeker ook posten, maar tot die tijd heb ik volledig vertrouwen in de kennis van de forumers van GoT.
En ja, me afbranden en zeggen dat die vraag al 100x gesteld is mag, als je dan maar de link geeft naar het topic waar het gesteld is, want ik kan het niet vinden
)
Ik ben sinds vandaag in bezit van een TP-Link Archer AX50 (AX3000 Series).
Na het instellen, wat op de Arris Connect Box na vlekkeloos ging, want die mag/kan je niet zelf in bridge mode zetten kwam ik om 19:55 achter, toch werd ik nog keurig geholpen door Ziggo Helpdesk, en om 20:15 stond hij bridged, maar dat terzijde.
Ik merk dus dat mijn AX netwerk net zo snel, zo niet sneller is qua latency, en het is sowieso sneller qua data overdracht, of tenminste toereikend. (Bovenste Ping is AX WIFI, Onderste is bekabeld)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nvYEurUjlDwp66Uzdmlo85rJ.jpg?f=user_large)
(Getest tussen de AX50 en mijn AW laptop met pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (vPro) erin).
Helaas kan ik even geen test doen qua bestandsoverdracht, want mijn NAS heeft een disk in critical staan dus is degraded, dat is weer een probleem voor morgen.... maar ik dwaal af.
Nou liggen dus door mijn hele huis kris kras over de vloer netwerkkabels, en heb ik nog steeds op een paar plekken geen internet (wel wifi, maar niet bedraad, lastig voor devices die geen wifi hebben), dus ik dacht, als ik nou het volgende koop:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) | € 19,90 | € 19,90 |
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG1008 | € 38,- | € 38,- |
1 | Modems en routers | TP-Link Archer AX50 | In Bezit | € 0,- |
1 | Modems en routers | TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 | € 339,- | € 339,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 396,90 |
En sluit het als volgt aan:
Huiskamer: 1x Deco X60, met daaraan de TP-Link TL-SG1008
Slaapkamer 1x Deco X60, met daaraan de set-top box in de slaapkamer (bedraad)
Hobbykamer: 1x Deco X60, met daaraan TP-Link TL-SG105E
Huiskamer: Receiver, TV, Blu-Ray en HTPC (en straks een XSX) aansluiten op de switch, en de switch op de Deco X60.
Slaapkamer: Heeft maar 1 aansluiting nodig, dus die kan dan direct op de X60
Hobbykamer: PC, Printer, Receiver
Meterkast: NAS dual-homed op de TP-Link Archer AX50
Maar nu kom dus de cruz, kan dat ook?
Ten eerste, ik lees overal dat de ethernetpoort van de Deco's eigenlijk bedoeld zijn als PAN poort voor communicatie tussen de Deco's, maar kunnen ze ook gewoon gebruikt worden om een switch aan te hangen?
Ten tweede, ook al zijn ze van dezelfde serie (AX3000), ik lees nergens iets over het koppelen van de AX50 met de X60's, terwijl mij lijkt dat er niks in de weg zou staan om dat te doen, desnoods door zijn SSID te verbergen en alleen maar te gebruiken voor communicatie tussen de Deco's en hemzelf.
Ik heb de vraag ook al gesteld aan TP-Link, dus als ik daar iets van hoor dan zal ik dat hier zeker ook posten, maar tot die tijd heb ik volledig vertrouwen in de kennis van de forumers van GoT.
En ja, me afbranden en zeggen dat die vraag al 100x gesteld is mag, als je dan maar de link geeft naar het topic waar het gesteld is, want ik kan het niet vinden
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem