Hybrid Mesh TP-Link

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Goedendag,

Ik ben sinds vandaag in bezit van een TP-Link Archer AX50 (AX3000 Series).
Na het instellen, wat op de Arris Connect Box na vlekkeloos ging, want die mag/kan je niet zelf in bridge mode zetten kwam ik om 19:55 achter, toch werd ik nog keurig geholpen door Ziggo Helpdesk, en om 20:15 stond hij bridged, maar dat terzijde.

Ik merk dus dat mijn AX netwerk net zo snel, zo niet sneller is qua latency, en het is sowieso sneller qua data overdracht, of tenminste toereikend. (Bovenste Ping is AX WIFI, Onderste is bekabeld)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW-nhvKOaJ0o-214D-fgCiaao14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nvYEurUjlDwp66Uzdmlo85rJ.jpg?f=user_large
(Getest tussen de AX50 en mijn AW laptop met pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (vPro) erin).

Helaas kan ik even geen test doen qua bestandsoverdracht, want mijn NAS heeft een disk in critical staan dus is degraded, dat is weer een probleem voor morgen.... maar ik dwaal af.

Nou liggen dus door mijn hele huis kris kras over de vloer netwerkkabels, en heb ik nog steeds op een paar plekken geen internet (wel wifi, maar niet bedraad, lastig voor devices die geen wifi hebben), dus ik dacht, als ik nou het volgende koop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 19,90€ 19,90
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008€ 38,-€ 38,-
1Modems en routersTP-Link Archer AX50In Bezit€ 0,-
1Modems en routersTP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60€ 339,-€ 339,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,90

En sluit het als volgt aan:
Huiskamer: 1x Deco X60, met daaraan de TP-Link TL-SG1008
Slaapkamer 1x Deco X60, met daaraan de set-top box in de slaapkamer (bedraad)
Hobbykamer: 1x Deco X60, met daaraan TP-Link TL-SG105E

Huiskamer: Receiver, TV, Blu-Ray en HTPC (en straks een XSX) aansluiten op de switch, en de switch op de Deco X60.
Slaapkamer: Heeft maar 1 aansluiting nodig, dus die kan dan direct op de X60
Hobbykamer: PC, Printer, Receiver
Meterkast: NAS dual-homed op de TP-Link Archer AX50

Maar nu kom dus de cruz, kan dat ook?
Ten eerste, ik lees overal dat de ethernetpoort van de Deco's eigenlijk bedoeld zijn als PAN poort voor communicatie tussen de Deco's, maar kunnen ze ook gewoon gebruikt worden om een switch aan te hangen?
Ten tweede, ook al zijn ze van dezelfde serie (AX3000), ik lees nergens iets over het koppelen van de AX50 met de X60's, terwijl mij lijkt dat er niks in de weg zou staan om dat te doen, desnoods door zijn SSID te verbergen en alleen maar te gebruiken voor communicatie tussen de Deco's en hemzelf.

Ik heb de vraag ook al gesteld aan TP-Link, dus als ik daar iets van hoor dan zal ik dat hier zeker ook posten, maar tot die tijd heb ik volledig vertrouwen in de kennis van de forumers van GoT.
En ja, me afbranden en zeggen dat die vraag al 100x gesteld is mag, als je dan maar de link geeft naar het topic waar het gesteld is, want ik kan het niet vinden ;))

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
En om meteen mezelf maar onderuit te halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1zdE_Sw0Fgt_fUSzuI-XRdiC9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fRJWyqjkxovTg35AHPbG5BzZ.jpg?f=user_large
De bovenste is Wifi AX, de onderste LAN.

Met grotere bestanden (65500 bytes) is LAN wel degelijk een stuk stabieler.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
zion schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:58:
Goedendag,

Ik ben sinds vandaag in bezit van een TP-Link Archer AX50 (AX3000 Series).
Na het instellen, wat op de Arris Connect Box na vlekkeloos ging, want die mag/kan je niet zelf in bridge mode zetten kwam ik om 19:55 achter, toch werd ik nog keurig geholpen door Ziggo Helpdesk, en om 20:15 stond hij bridged, maar dat terzijde.

Ik merk dus dat mijn AX netwerk net zo snel, zo niet sneller is qua latency, en het is sowieso sneller qua data overdracht, of tenminste toereikend. (Bovenste Ping is AX WIFI, Onderste is bekabeld)[Afbeelding]
(Getest tussen de AX50 en mijn AW laptop met pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (vPro) erin).

Helaas kan ik even geen test doen qua bestandsoverdracht, want mijn NAS heeft een disk in critical staan dus is degraded, dat is weer een probleem voor morgen.... maar ik dwaal af.

Nou liggen dus door mijn hele huis kris kras over de vloer netwerkkabels, en heb ik nog steeds op een paar plekken geen internet (wel wifi, maar niet bedraad, lastig voor devices die geen wifi hebben), dus ik dacht, als ik nou het volgende koop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 19,90€ 19,90
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008€ 38,-€ 38,-
1Modems en routersTP-Link Archer AX50In Bezit€ 0,-
1Modems en routersTP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60€ 339,-€ 339,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,90

En sluit het als volgt aan:
Huiskamer: 1x Deco X60, met daaraan de TP-Link TL-SG1008
Slaapkamer 1x Deco X60, met daaraan de set-top box in de slaapkamer (bedraad)
Hobbykamer: 1x Deco X60, met daaraan TP-Link TL-SG105E

Huiskamer: Receiver, TV, Blu-Ray en HTPC (en straks een XSX) aansluiten op de switch, en de switch op de Deco X60.
Slaapkamer: Heeft maar 1 aansluiting nodig, dus die kan dan direct op de X60
Hobbykamer: PC, Printer, Receiver
Meterkast: NAS dual-homed op de TP-Link Archer AX50

Maar nu kom dus de cruz, kan dat ook?
Ten eerste, ik lees overal dat de ethernetpoort van de Deco's eigenlijk bedoeld zijn als PAN poort voor communicatie tussen de Deco's, maar kunnen ze ook gewoon gebruikt worden om een switch aan te hangen?
Ten tweede, ook al zijn ze van dezelfde serie (AX3000), ik lees nergens iets over het koppelen van de AX50 met de X60's, terwijl mij lijkt dat er niks in de weg zou staan om dat te doen, desnoods door zijn SSID te verbergen en alleen maar te gebruiken voor communicatie tussen de Deco's en hemzelf.

Ik heb de vraag ook al gesteld aan TP-Link, dus als ik daar iets van hoor dan zal ik dat hier zeker ook posten, maar tot die tijd heb ik volledig vertrouwen in de kennis van de forumers van GoT.
En ja, me afbranden en zeggen dat die vraag al 100x gesteld is mag, als je dan maar de link geeft naar het topic waar het gesteld is, want ik kan het niet vinden ;))
Heb zelf de Deco M4, het erg goedkope broertje. Op hoofd deco zit internet in port 1 en unmanaged switch in poort 2 met tv/nas/ziggo humax. Op deco 2 (enkel draadloos verbonden met deco 1) heb ik 1 poort in gebruik, daar staat pc op aangesloten.
Je kan de poorten dus gebruiken om apperatuur/switches aan te sluiten. Deco 3 en 4 staan bij wij enkel als WiFi uit breiding.

De enige lastige vind ik je set op box. Is dit er 1 van Ziggo, dus d signaal via CAI? Want lees wel eens dat sommige switches/routes en set op boxen van Adsl niet zo maar samen gaan

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Natuurlijk kan het maar of je er blij van wordt is afhankelijk van je verwachtingen. Of je de max specs haalt is van vooral de omgevings factoren afhankelijk. In een flat zou ik het niet doen, vrijstaand huis zal veel minder slecht zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Frogmen schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:12:
Natuurlijk kan het maar of je er blij van wordt is afhankelijk van je verwachtingen. Of je de max specs haalt is van vooral de omgevings factoren afhankelijk. In een flat zou ik het niet doen, vrijstaand huis zal veel minder slecht zijn.
Mwah ik woon in een appartementen complex (het zijn maar 3 verdiepingen, dus je mag het geen flat noemen ;)), maar wel extreem goed geïsoleerd, weinig last van haperend signaal door andere gebruikers.

Maar eigenlijk de voornaamste vraag is, kan je de AX50 integreren in de "Mesh", of zal je hem dan echt moeten instellen met hidden SSID, en puur als gateway router moeten gebruiken, en de Deco's al het Wifi verkeer laten afhandelen?

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om in een mesh netwerk te integreren moet het over die techniek beschikken, dus denk het niet. Mesh techniek is meestal merk en soms ook type gebonden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Frogmen schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:57:
Om in een mesh netwerk te integreren moet het over die techniek beschikken, dus denk het niet. Mesh techniek is meestal merk en soms ook type gebonden.
Voor zover ik het begrijp is dus het probleem inderdaad dat de AX50 niet beschikt over IEEE 802.11 k/v/r (true-mesh).
Voor de rest is het systeem wat ik voorstelde allemaal van TP-Link, dus allemaal dezelfde manufacturer.
Ze hebben allemaal OFDMA en MU-MIMO, alle andere 802.11 standaarden (a,b,g,n,ac,ax),en alles wat ze nodig hebben om goed samen te werken.

Maar dan kom ik op dit puntje wat verder nergens uitgelegd wordt (Deco):
Optional Ethernet Backhaul (https://www.tp-link.com/n.../deco-x60/#specifications)
Wat suggereert dat er (tenminste) één niet mesh device geintergreerd mag/kan worden die geen k/v/r ondersteund, en mijn hoop is dus dat die dan als "main" mag functioneren, en de Deco's zich daar omheen "meshen", maar die info kan ik dus nergens vinden.

systeem

Pagina: 1