Is een scheidingsfilter noodzakelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 19:55
Mijn vraag;

Ik wil een woofer ,die ik nog in bezit heb, onder de stoel van mijn race simulator plaatsen. Puur voor het effect, het gaat mij niet om een realistisch geluid (daar heb ik andere boxen voor)
Kan ik de woofer zonder scheidingsfilter op een versterker aansluiten ?
Wat doet hij met de hogere frequenties ?
Kan dit schade aan de speaker opleveren ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
n.v.t.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Hang ervan af wat je in die versterker doet :) Als dat ding een low pass filter heeft, dan zou het geen probleem moeten zijn ( of als je woofer zelf dat ingebouwd heeft.) Anders krijg je denk ik niet echt het effect wat je wilt.
Ik weet niet wat je bron is voor het geluid, maar misschien kan je alleen tonen onder een bepaalde frequentie naar de versterker sturen?

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Ongefilterd gaat echt super gaaf klinken. Woofer gaat er niet direct kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:21
Charly44 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:47:
Mijn vraag;

.... Puur voor het effect, het gaat mij niet om een realistisch geluid (daar heb ik andere boxen voor)
....
Puur uit interesse, het gaat je om het effect en niet om het geluid, maar als je iets plaatst wat bijvoorbeeld slecht klinkt, dan breng je je goede geluid wel om zeep :)

Als je voor het effect gaat, zijn dan buttkickers niet beter geschikt?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:21
..

[ Voor 99% gewijzigd door LuisjeNL op 31-07-2020 21:14 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

Jag

Charly44 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:47:
Mijn vraag;

Ik wil een woofer ,die ik nog in bezit heb, onder de stoel van mijn race simulator plaatsen. Puur voor het effect, het gaat mij niet om een realistisch geluid (daar heb ik andere boxen voor)
Kan ik de woofer zonder scheidingsfilter op een versterker aansluiten ?
Wat doet hij met de hogere frequenties ?
Kan dit schade aan de speaker opleveren ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
n.v.t.
Je hebt idd ergens een scheidingsfilter plus eigen versterker nodig. En de woofer heeft een huis nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
Dat van het low pass filter in de versterker begrijp ik niet, een versterker geeft toch het hele frequentie spectrum door naar de boxen?
De bron van het geluid is mijn pc waarop ik de games speel.
De prijs van een buttkicker gaat boven mijn budget. Ik begrijp terdege dat ik dat effect niet evenaar, maar iets van een effect zou al leuk zijn.
Ik wil als versterker een home cinema set gebruiken die 5 speaker aansluitingen heeft. 2 daarvan wil ik voor de boxen (stereo) en 1 voor de woofer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Charly44 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:33:
Dat van het low pass filter in de versterker begrijp ik niet, een versterker geeft toch het hele frequentie spectrum door naar de boxen?
De bron van het geluid is mijn pc waarop ik de games speel.
De prijs van een buttkicker gaat boven mijn budget. Ik begrijp terdege dat ik dat effect niet evenaar, maar iets van een effect zou al leuk zijn.
Ik wil als versterker een home cinema set gebruiken die 5 speaker aansluitingen heeft. 2 daarvan wil ik voor de boxen (stereo) en 1 voor de woofer gebruiken.
Je wilt in feite die woofer als sub dan wel soort van buttkicker gebruiken. Dat betekent dat er sublaag uit moet komen en geen midden tonen. Als je geen enkel vorm van scheidingsfilter gebruikt, dan komen er vooral middentonen uit. Je hebt een crossover nodig bij ongeveer 80 of max 100Hz. Passief is dat zo duur (heb je enorme spoelen voor nodig), da's weinig aantrekkelijk. Dus tenzij die home cinema set een versterkte subwoofer uitgang heeft, dan heb je een losse versterker met scheidingsfilter nodig, kortom duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
Bedankt voor jullie reactie's ! De (on)mogelijkheden zij me nu duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Maar om nog 1 van je vragen te beantwoorden:
Er gaat niets kapot als je een woofer hoge tonen voert. Als je alleen wat wil uitproberen, kun je ook op de versterker de hoge tonen terugdraaien en het laag omhoog. Zeker geen perfecte weergave, maar prima om te proberen.

De woofer kan overigens wel kapot gaan als hij voor inbouw bedoeld is, maar zonder kast hard speelt. Voorzichtig proberen en zachter zetten als je vervorming hoort, kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Maar uit een woofer zonder behuizing kont geen laag. Zeker niet zonder low pass :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Die lowpass heeft geen invloed op de hoeveelheid laag die uit een speaker komt. Hij zorgt er alleen voor dat de hoeveelheid midden en hoog afneemt.
En TS zoekt (als ik hem goed begrijp) geen lage tonen, maar iets dat zijn stoel laat trillen. Of je daar een kast voor nodig hebt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou denk ik eerder kijken of ik de motor van een magic wand oid op een relais aan kon sluiten dat door het geluidssignaal gevoed wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1