Oplossing tegen dichtvallen kiepraam

Pagina: 1
Acties:
  • 7.918 views

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 22:49

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Ik vestig mijn hoop op de totale wijsdom van GoT en hoop dat iemand de oplossing weet.

In mijn appartement heb ik valramen van Schüco (Schueco).
Het zijn vrij grote (1,5m vierkant) en zware ramen.
Ongeveer zoals deze, maar dan groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me-cZrf-s7_Wfwc7cSJEi0yhFxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f0d67Ytb8YHvuxdD5QeSrLOv.png?f=user_large
(lastig om online een gelijkende foto van een kiepraam te vinden 8)7)

Het zijn puur valramen/kiepramen, dus geen draaikiepramen.
De ramen zijn voorzien van valscharen aan beide zijkanten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln8VrS0y5Mu0GgjFVwJ05pO9vFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EYF56l19AJPfsLbPuTEZqEtf.png?f=user_large
Bijv.: https://www.gevelbeheer.n...-valschaar-t-b-v-valraam/

Het appartement is op de 22ste verdieping en dan kan je flink wat wind verwachten.
Ik heb gemerkt dat de valramen op winderige dagen kunnen dichtvallen.
Dat is sowieso schrikken, maar ook irritant, want ik zet de ramen niet voor niks open :+

Nou geeft Schüco zelf al aan dat de valscharen niet kunnen voorkomen dat de ramen dichtvallen.
Ondanks het gewicht.
(Helaas hebben mijn ramen geen rooster boven de ramen; dat schijnt een oplossing te zijn voor het drukverschil wat het dichtvallen veroorzaakt)

Ik zoek nu een oplossing.
Ik heb al zitten kijken naar een raamvastzetter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL-RG4iOSt54c5SXzFhtEeolzOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Pki041oDKZiG7WZg0LP2ig8.png?f=user_large
Maar die zijn niet echt mooi en ik kan de nippel niet vastzetten op mijn raam, want mijn raam is te dun (aangegeven met de rode stippellijn).

Dit zou kunnen, maar extra lelijk en het getande ding is van plastic (gaat geheid stuk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHviL2hIUwH4YXQPA0BzK7f-97w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCQyskuWRwApDE17gFExZblK.png?f=user_large

Ook een oplossing zoals een Stoppy is niet fraai (en het is wachten tot zo'n ding het raam uit waait :X)

Weet iemand hier een oplossing voor dit probleem?

Misschien bestaat er een goede oplossing, maar ik weet niet hoe dat dan heet.
Tips zijn meer dan welkom _/-\o_

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 13:16
Kan je niet iets in het valscharnier stoppen zodat hij niet meer omhoog kan? Weet natuurlijk niet hoe dat er precies uitziet zonder foto's. Maar het scharnier hierboven heeft een sleuf. Kan je daar niks mee?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 23:21

JdM

Humbled

Zou iets van hout maken in een vorm zodat je het aan de bovenkant van het kanteldeel op het raamframe kan schuiven als een soort stopper, een idee zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a487X__MoiUYNFqofrpKrmtqxBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZm9G2r1bRxb3cPPGHkZbrrP.png?f=user_large

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Woudtwe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:19:
Kan je niet iets in het valscharnier stoppen zodat hij niet meer omhoog kan? Weet natuurlijk niet hoe dat er precies uitziet zonder foto's. Maar het scharnier hierboven heeft een sleuf. Kan je daar niks mee?
Hmm, interessante gedachte.

En ik zal binnenkort foto's maken (ik ben er nu niet, het huis moet nog verbouwd worden voor ik er in ga).

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 13:16
JdM schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:22:
Zou iets van hout maken in een vorm zodat je het aan de bovenkant van het kanteldeel op het raamframe kan schuiven, als een soort stopper, een idee?

[Afbeelding]
Evt kan je suks ook maken maar dan dat het onderin de hoek valt. Dan zie je het minder. Ik neem aan dat je er niet teveel van wil zien?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46
Leg een latje hout erin? Die zit dan tussen het kozijn en het raam, onderin de 'V' zegmaar. Op die manier kan het raam niet dichtscharnieren.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Weet je zeker dat er niet iets van een vergrendeling ingebouwd zit? Bij een kantoor waar ik werkte klapten ze ook wel is dicht maar dat kwam voornamelijk doordat ze niet in de vergrendeling getrokken waren, nadat de meesten dat begrepen gebeurde het alleen nog bij echt harde wind.

Je zou ook de buren is kunnen vragen of er geen trucje is, zonder foto en specifiek type van je raam is het lastige om er wat van te zeggen.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:28:
Leg een latje hout erin? Die zit dan tussen het kozijn en het raam, onderin de 'V' zegmaar. Op die manier kan het raam niet dichtscharnieren.
Woudtwe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Evt kan je suks ook maken maar dan dat het onderin de hoek valt. Dan zie je het minder. Ik neem aan dat je er niet teveel van wil zien?
Is een idee. Maar hoe dichter bij het scharnier, hoe meer kracht er op het scharnier komt?
BlackMonkey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:28:
Weet je zeker dat er niet iets van een vergrendeling ingebouwd zit? Bij een kantoor waar ik werkte klapten ze ook wel is dicht maar dat kwam voornamelijk doordat ze niet in de vergrendeling getrokken waren, nadat de meesten dat begrepen gebeurde het alleen nog bij echt harde wind.
Zou het zo simpel kunnen zijn? :D
Ik hoop het eigenlijk wel.
Het raam is lastig te vinden op de site(s) van Schuco, dus ik kan geen manual vinden.
Je zou ook de buren is kunnen vragen of er geen trucje is, zonder foto en specifiek type van je raam is het lastige om er wat van te zeggen.
Check. Als ik er ben, ga ik rondvragen en sowieso foto's nemen en type opzoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door Twhomp op 30-07-2020 20:32 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier draaikiepramen met hetzelfde probleem. Heb er gewoon een vaatdoek tussen geduwd. Probleem opgelost.

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:44
Mocht je een 'losse' vergrendeling gaan gebruiken, dan raad ik wel aan om deze ergens aan vast te maken. Als een flinke rukwind je vergrendeling los trekt/duwt en deze aan de verkeerde kant van het raam naar beneden valt, dan zijn 22 verdiepingen een flinke hoogte. ;)
(En wil je niet dat daar iemand of iets onder staat.)

Verwijderd

Spam is niet toegestaan

[ Voor 102% gewijzigd door tweakduke op 11-09-2020 16:25 ]

Verwijderd

Geachte,

Voor aluminium ramen kunt u een haaks voetje gebruiken bij de kierstandhouder! Die is er speciaal voor ontwikkeld. Deze kunt u ook gewoon in gietijzer bestellen bij verschillende sites. Die zijn sterk en kunnen die kracht van de wind zeker aan!

Ze zijn in alle kleuren verkrijgbaar indien u deze opvraagt in een bepaalde RAL-kleur.

Spam is niet toegestaan, omzeil het dan ook niet

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 11-09-2020 21:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.