Na e.e.a. uitzoeken wil ik toch nog advies halen hier voordat we de knoop doorhakken. Even onze woning:

We zitten met onze woning op O en W (klein tikje gedraaid). Aan de voorkant van onze woning hebben wij geen enkel belemmerend object. Geen schoorsteen, geen ontluchtspijpje en geen schaduw van bomen. Kortom, geen schaduwvorming op het dak. Onze hellingshoek van het dak is 40 graden. Aan de achterkant hebben wij wel veel schaduw door een ontluchtingspijp en doordat de woning van de buren verspringt (en dus een flinke tijd zon weg neemt van het dak)
Wat uitgangspunten
Na wat rondkijken kwam ik op 2 samenstellingen die in ieder geval voldoen aan mijn wensen. Wellicht zijn er meer.
Optie 1 - 18 Longi panelen 350 wp met optimizers (6300 wp)

Totaalprijs van 5299,99 ex BTW (0,84 per wp)
Optie 2 - 18 Longi panelen 350 wp met micro omvormers (6300 wp)

Totaalprijs van 5733,05 ex BTW (0,91 per wp)
Optie 3 - ?
Wat ik graag zou willen weten:

We zitten met onze woning op O en W (klein tikje gedraaid). Aan de voorkant van onze woning hebben wij geen enkel belemmerend object. Geen schoorsteen, geen ontluchtspijpje en geen schaduw van bomen. Kortom, geen schaduwvorming op het dak. Onze hellingshoek van het dak is 40 graden. Aan de achterkant hebben wij wel veel schaduw door een ontluchtingspijp en doordat de woning van de buren verspringt (en dus een flinke tijd zon weg neemt van het dak)
Wat uitgangspunten
- We willen zo veel mogelijk panelen in 1x plaatsen, dus zien geen heil is nu 8 en straks 8
- We willen aan de achterzijde nog een dakkapel gaan plaatsen. Die ruimte willen wij vrij houden
- Ons grote hoge dak aan de voorzijde is 5,4m hoog bij 5,7m breed (uiterste)
- Ons kleine lage dak is 1,6m hoog bij 5,7m breed (uiterste)
- We overwegen om te wisselen naar een warmtepomp
- Op dit moment gebruiken wij 1800 kWh per jaar, maar er is uitbreiding op komst en we overwegen een warmtepomp. Hierop willen we dus voorbereid zijn
- We gaan de installatie niet zelf doen
- Ik heb een sterke voorkeur voor het individueel monitoren van de panelen, maar zou dat los kunnen laten als zonder substantieel goedkoper is
Na wat rondkijken kwam ik op 2 samenstellingen die in ieder geval voldoen aan mijn wensen. Wellicht zijn er meer.
Optie 1 - 18 Longi panelen 350 wp met optimizers (6300 wp)

Totaalprijs van 5299,99 ex BTW (0,84 per wp)
Optie 2 - 18 Longi panelen 350 wp met micro omvormers (6300 wp)

Totaalprijs van 5733,05 ex BTW (0,91 per wp)
Optie 3 - ?
Wat ik graag zou willen weten:
- Met het oog op de toekomst: doe ik er nu slim aan om ook op W panelen te leggen? We willen daar een dakkapel gaan plaatsen in de toekomst, dus zouden er hooguit maar 4 kwijt kunnen die zin hebben. Aan de andere kant: als we idd een warmtepomp plaatsen dan zal ie ook vaker aanstaan aan het einde van de dag. Juist dan is de zon niet meer op O
- Is er nog een 3e alternatief die goedkoper is, maar toch de panelen individueel kan monitoren?
- Ik lees wisselende verhalen over een serie schakeling, en dat bepaalde panelen last kunnen hebben van andere panelen op dezelfde string. Echter, ik heb geen schaduw dus zou alles prima in 3 strings kunnen leggen b.v. Is dit een groot probleem op dit dak?

/f/image/bZ4jasN0UMphXxGI5SSi1KLr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6EPoi8a9uEF6JhQNZaeFfAxH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TPtQ3usDQSfp5WihdOukwZCb.png?f=fotoalbum_large)

:fill(white):strip_exif()/f/image/oqXn5xR5J9TOl9pWBhCVo9xO.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y1i6dIHjp4MmQ3JhLdU22kQW.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ujIyGpi2r3OQvr8k5AavWrxJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AIsTNh5lclUvgugkhWIvyDh8.png?f=user_large)