Solar Edge of Micro-omvormers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rodyvdh
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-05 19:06
Hallo allemaal,

Ik krijg het er met de zoekfunctie niet helemaal uit, maar ik weet niet goed welk systeem ik moet kiezen.
Serieel is geen optie ivm de veiligheid van de hoge spanning dus die is afgeschreven.

Dan blijven er 2 systemen over.

"Parallel" icm met optimizers en een Solar Edge. Niet echt parallel aangezien de optimizers nog steeds in serie staan.
Dit is wel veilig genoeg? Hoe werkt dit precies als er hier ergens sluiting komt of er gaat een contact zitten knetteren?

Parallel met micro-omvormers. Dit lijkt mij het meest veilige systeem om te hebben. Per paneel een voltage en hoger komt het niet.

Beide systemen kunnen voor zover ik weet per paneel uitgelezen worden dus dat is geen keuze. De kosten is ook niet iets waar het vanaf zal hangen.

Het zal een systeem van ongeveer 26 panelen worden die waarschijnlijk allemaal op het westen komen of eventueel een 6tal op het zuiden.

Wie kan mij het verschil qua veiligheid goed uitleggen? Daar is het mij voornamelijk om te doen want schaduw hebben we niet dus daar zal dit systeem niet voor nodig zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dus de spanning is volgens jou hoger bij serieel dan bijvoorbeeld Solar Edge?

Ik denk dat je dan terug moet naar de tekentafel.

Als je geen schaduw hebt is serieel helemaal niet zoveel onveiliger.

Solar edge heeft dan wel vlamboogdetectie. Maar voltages zijn nog steeds hoog. Maar gelijkspanning voltages hoger dan 200v is eerder normaal dan raar.

Waar ben je bang voor. Of welke veiligheid bedoel je? Brand? Of elektrocutie?

Solar edge werkt niet goed met 6 panelen aan 1 kant en 20 aan de andere met een 3 fase omvormer. Met enkelfase zou wel kunnen evt. Maar misschien wat foto’s, situatie overzicht etc. Nu is het vooral gokken

[ Voor 19% gewijzigd door ApC_IcE op 30-07-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
ApC_IcE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:19:

Nou...ik dacht zelf juist van niet, maar 1 van de bedrijven waar ik een offerte van had gekregen gaf mij deze indruk.
Zoals ik het begrijp is het seriële systeem net als bij batterijen gewoon het voltage optellen. Dus 10 panelen van 40v is in mijn ogen niet echt veilig qua hoeveelheid spanning. 400v gelijk is zoals ik het altijd geleerd heb in de meeste gevallen dodelijk.

Hoe bedoel je dat? Het blijft toch het optellen van de spanning?

Solar edge heeft dan wel vlamboogdetectie. Maar voltages zijn nog steeds hoog. Maar gelijkspanning voltages hoger dan 200v is eerder normaal dan raar.

Ok, dus het knetteren van een connector is hiermee dan uitgesloten? Dan zou de omvormer in storing schieten?
Als je nu 400v gelijk over je dak hebt lopen is het toch allemaal niet zo veilig of maak ik me hierover iets te druk. Aanraken zal ik het ongetwijfeld niet.

Voornamelijk brand. En dan met namen de sluiting en het gevolg daarvan.

Solar edge werkt niet goed met 6 panelen aan 1 kant en 20 aan de andere met een 3 fase omvormer. Met enkelfase zou wel kunnen evt. Maar misschien wat foto’s, situatie overzicht etc. Nu is het vooral gokken
Ik heb een foto van boven toegevoegd. Binnen kan nog niet want we krijgen 2 sep. de sleutel. Het dak waar de speld staat is het westen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE04gUf3q-4Q_D1zmwS13mKW6Uo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XnF37FI42eXhYjExNVbjcg68.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rodyvdh op 30-07-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zolang je geen "indak" panelen gaat plaatsen of "iemand" van werkspot, de panelen laat plaatsen is de kans op brand al minimaal.

Er zit namelijk een "scheiding" van (beton) dakpannen tussen je panelen en het brandbare materiaal.

Thialf krijgt het niet verzekerd met solaredge en heeft de panelen moeten uitschakelen.
Maar daar zal het materiaal, wel EPS zijn, en geen betondakpannen.

Knal gewoon lekker op oost en west panelen op een stringomvormer.
En zoek een ervaren installateur. (Patrick van zonnekompas utrecht?)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2020 16:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:48:
Zolang je geen "indak" panelen gaat plaatsen of "iemand" van werkspot, de panelen laat plaatsen is de kans op brand al minimaal.
Dat gaat beide niet gebeuren :) Het moet goed zijn anders begin ik er niet aan. Dan mag het best mee kosten

Dat systeem zou eigenlijk toch nooit veilig kunnen zijn. Zolang de zon schijnt geven ze toch spanning? En 10 van die dingen aan elkaar is dan toch weer 400v gelijk. Als daar een sluiting in zit krijg ik toch een serieuze brandhaard? Of heb ik het hele seriële systeem echt verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als er een sluiting naar aarde zit zal de stringomvormer in storing vallen wegens aardlekfout.
Het stroomkringetje wordt onderbroken en de levering stopt.

Als de stekker warm wordt en smelt, brand hij door en klaar.
Er wordt niks brandbaars ontstoken (tenzij je er dus indak van maakt)

Enige probleem is de brandweer. Die zal met een grote afstand gaan blussen om zelf geen opdonder te krijgen.
Maar he.... ik stop met verdedigen. Als het echt een probleem was, stond heel nederland in de fik.

Ik zou me drukker maken over dat stopkontakt IN huis, naast die wasbak.
(sorry, je bent te vinden op funda vanwege je adres in de foto)

Het veiligste is gewoon micro omvormers, maar ook meteen het duurste.
Arc detection duurt bij solaredge ook een tientallen seconde, als het al aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:23:
Als er een sluiting naar aarde zit zal de stringomvormer in storing vallen wegens aardlekfout.
Het stroomkringetje wordt onderbroken en de levering stopt.

Als de stekker warm wordt en smelt, brand hij door en klaar.
Er wordt niks brandbaars ontstoken (tenzij je er dus indak van maakt)

Enige probleem is de brandweer. Die zal met een grote afstand gaan blussen om zelf geen opdonder te krijgen.
Maar he.... ik stop met verdedigen. Als het echt een probleem was, stond heel nederland in de fik.
Ok, het begint allemaal weer iets duidelijker te worden. Sluiting naar aarde begrijp ik helemaal, maar het smelten van de stekken kan in mijn ogen gevaarlijker zijn. Smelten zal hij zeker, maar een vlamboog zal niet ondenkbaar zijn toch?
Verdedigen is goed hè, als ik geen tegengas of kritiek zou willen horen had ik geen topic gemaakt ;) Liever eerlijk en duidelijk dan ergens omheen draaien.

Ik zou me drukker maken over dat stopkontakt IN huis, naast die wasbak.
(sorry, je bent te vinden op funda vanwege je adres in de foto)
Geen probleem hoor. De sleutel hebben we nog niet en er moet nog een hoop aan gebeuren. Dat is zonder meer 1 van de dingen die veranderen zal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
@Rodyvdh zou je niet in andermans quote willen reageren? Het topic wordt een beetje onleesbaar zo... Reageer ónder de qoute of gebruik de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/rml_toolbar/split_quote.svg knop...
Nou...ik dacht zelf juist van niet, maar 1 van de bedrijven waar ik een offerte van had gekregen gaf mij deze indruk.
Zoals ik het begrijp is het seriële systeem net als bij batterijen gewoon het voltage optellen. Dus 10 panelen van 40v is in mijn ogen niet echt veilig qua hoeveelheid spanning. 400v gelijk is zoals ik het altijd geleerd heb in de meeste gevallen dodelijk.
Dit heeft wel een erg hoog onderbuik-gevoel gehalte. Honderdduizenden zonnepaneel-installaties met tientallen panelen op stringomvormers zijn gewoon veilig. De stopcontacten in je huis staat ook 230V (of 320 Vp zo je wilt) op, en daar lig je ook niet wakker van.

Ik zou dus vooral aanraden je niet te laten leiden door ongefundeerde gevoelens, maar liever door normbladen en statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
@Rodyvdh
het is lastig vertellen tegen iemand die al veel aannames doet (en niet allemaal juist).
en ook de berichten een beetje vreemd schrijft. (geen ervaring met het forum lijkt het)

dan moeten gaan uitleggen dat een DC kring met 400V gevaarlijk is, maar echt niet zomaar in de brand vliegt.
400V, dat stelt trouwens niet veel voor, al genoeg hier die op de 800V zitten.
(met de huidige techniek is ook al 1200V mogelijk, maar dat doet nog niemand hier zo ver ik weet.
boven de 1000V is het gewoon nog erg duur.)

ik heb trouwens 3x rond de 300Vmpp op mijn hoofd dak.
meer past niet, helaas. ;)

maar opmerking van @AUijtdehaag was wel belangrijk.
leg op je dak een oost-west, zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op andere momenten hun top.
daardoor kan ik 6430Wp op een 4000W omvormer hebben.
dat is een stuk goedkoper als een 6500W omvormer. ;)

(panelen of Wp = goedkoop.
omvormer + installatie = duur.
komt het grof weg op neer. :) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
@Rodyvdh zou je niet in andermans quote willen reageren? Het topic wordt een beetje onleesbaar zo... Reageer ónder de qoute of gebruik de https://tweakers.net/g/rml_toolbar/split_quote.svg knop...

Dit heeft wel een erg hoog onderbuik-gevoel gehalte. Honderdduizenden zonnepaneel-installaties met tientallen panelen op stringomvormers zijn gewoon veilig. De stopcontacten in je huis staat ook 230V (of 320 Vp zo je wilt) op, en daar lig je ook niet wakker van.

Ik zou dus vooral aanraden je niet te laten leiden door ongefundeerde gevoelens, maar liever door normbladen en statistieken.
Excuus, ik zag even geen betere oplossing om op bepaalde antwoorden te reageren ;w
Ik heb even de laptop erbij gepakt om het wat makkelijker te maken. Ik vond het topic ook erg onduidelijk worden eerlijk gezegd.

Ik merk in ieder geval in elk antwoord dat ik even wat dingen los moet laten die ik door het lezen van diverse sites heb aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
migjes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:43:
@Rodyvdh
het is lastig vertellen tegen iemand die al veel aannames doet (en niet allemaal juist).
en ook de berichten een beetje vreemd schrijft. (geen ervaring met het forum lijkt het)

dan moeten gaan uitleggen dat een DC kring met 400V gevaarlijk is, maar echt niet zomaar in de brand vliegt.
400V, dat stelt trouwens niet veel voor, al genoeg hier die op de 800V zitten.
(met de huidige techniek is ook al 1200V mogelijk, maar dat doet nog niemand hier zo ver ik weet.
boven de 1000V is het gewoon nog erg duur.)

ik heb trouwens 3x rond de 300Vmpp op mijn hoofd dak.
meer past niet, helaas. ;)

maar opmerking van @AUijtdehaag was wel belangrijk.
leg op je dak een oost-west, zie mijn dak:
[Afbeelding]
oost en west hebben op andere momenten hun top.
daardoor kan ik 6430Wp op een 4000W omvormer hebben.
dat is een stuk goedkoper als een 6500W omvormer. ;)

(panelen of Wp = goedkoop.
omvormer + installatie = duur.
komt het grof weg op neer. :) )
Excuus, zo zou het duidelijker moeten zijn.

Het komt er dus op neer dat ik me toch wat minder zorgen moet gaan maken om het brandgevaar van de installaties? Dat komt in ieder geval wel in alle opmerkingen terug. De aannames zijn inderdaad wat "gevaarlijk"

Er was 1 aanbieder die ze ook op die manier had ingetekend. Ik kreeg helaas bij geen van de aanbieders een duidelijk antwoord hierover. Dus de helft oost en de helft west leggen zodat je de hele dag de zon kan gebruiken is dan voor deze situatie het beste?
Dan zou je zoals je zegt een lager vermogen omvormer kunnen nemen wat in kosten bespaard. Deze situatie ben ik tijdens mijn zoektocht al wel tegen gekomen.
Dan zou ik denk ik voor 14 om 14 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:23:
Het veiligste is gewoon micro omvormers, maar ook meteen het duurste.
Arc detection duurt bij solaredge ook een tientallen seconde, als het al aan staat.
Dit stukje had ik even gemist zie ik. Micro-omvormers zou dan het veiligste zijn, maar gezien de kosten weegt het niet op tegen de andere systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik heb je quote even uit de quote gehaald zoals hierboven besproken:

Bij Solar Edge tel je ook in een string de optimizers op. Dus 20 optimizers van 30-50V is niet heel anders.

Hoe bedoel je dat? Het blijft toch het optellen van de spanning?

is dus hetzelfde als je geen schaduw hebt, kan je gewoon serieel doen. Alleen zie je dan niet per paneel. Maar los van dat feit heb je evenveel volt met serieel of solar edge.

Ok, dus het knetteren van een connector is hiermee dan uitgesloten? Dan zou de omvormer in storing schieten?
Als je nu 400v gelijk over je dak hebt lopen is het toch allemaal niet zo veilig of maak ik me hierover iets te druk. Aanraken zal ik het ongetwijfeld niet.

Op het moment dat het systeem merkt dat er iets dergelijks aan de hand is verhoogt hij de weerstand van alle optimizers (soort van) en is er maar 1V per optimizer

Voornamelijk brand. En dan met namen de sluiting en het gevolg daarvan.

Ik heb een foto van boven toegevoegd. Binnen kan nog niet want we krijgen 2 sep. de sleutel. Het dak waar de speld staat is het westen..

Laten we even kijken als je de sleutel hebt, de meterkast opties kan doornemen etc

Maar die adviezen laat ik hier aan de rest over.
Je bent naar mijn mening niet verplicht om Solar Edge of micro's te nemen met de argumenten die je net stelde. En ik ben groot Solar Edge fan.
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:48:

Er zit namelijk een "scheiding" van (beton) dakpannen tussen je panelen en het brandbare materiaal.

Thialf krijgt het niet verzekerd met solaredge en heeft de panelen moeten uitschakelen.
Maar daar zal het materiaal, wel EPS zijn, en geen betondakpannen.

Dat bij Thialf had niet te maken met Solar Edge. maar dat er uberhaupt geen panelen verzekerd werden op het dak. :>

[ Voor 12% gewijzigd door ApC_IcE op 30-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
@ApC_IcE, dank je wel. Het systeem met Solar Edge had ik dan toch goed begrepen. De optimizers doen qua spanning dan hetzelfde als een serieel systeem.

Deze 2 systemen zouden dus heel erg met elkaar vergeleken kunnen worden als je geen schaduw hebt op 1 of meerdere panelen. De spanning is vergelijkbaar, maar met de extra's bij SE dat je ze apart kunt meten en oa. qua veiligheid de vlamboogdetectie.

Micro-omvormers hebben dan geen hoge spanning zoals de 2 systemen hierboven en hebben die extra's dus ook niet nodig. Apart meten is daar wel een extra optie.

Zo zit ik een beetje in de juiste richting toch?

Wat maakt jou precies zo'n groot fan van het SE systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door Rodyvdh op 30-07-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier ook nog wat leesvoer:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/advies-van-de-expert/

Al is dat wel een beetje ter promotie van enphase (vind ik)
(ik weet ook niet zeker of er een oneindig aantal enphase omvormers in 1 systeem geplaatst kunnen worden op 1 envoy s metered)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:35

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb hier heerlijk 700+ Volt met mijn Solaredge. Gaat prima hoor. Waarom denk je dat dat onveilig is? Je beseft dat de kabels waar die spanning op staat, geïsoleerd zijn?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:30:

(ik weet ook niet zeker of er een oneindig aantal enphase omvormers in 1 systeem geplaatst kunnen worden op 1 envoy s metered)
Dit is de site die ik doorgespit had en tot de conclusie kwam dat de micro-omvormers het meest veilig was om te nemen.
Door de volgende uitleg ben ik er anders over gaan denken namelijk. https://www.solar-bouwmar...erken-met-gelijkspanning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het volgende wat je moet mag lezen is dit:
https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-en-salderen#/

ook belangrijk....
Maak het dus niet te duur en zorg voor spreiding (oost en west is dus prima)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
Bart ® schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:35:
Ik heb hier heerlijk 700+ Volt met mijn Solaredge. Gaat prima hoor. Waarom denk je dat dat onveilig is? Je beseft dat de kabels waar die spanning op staat, geïsoleerd zijn?
Klopt, daar ben ik me van bewust. Het gaat me om de eventuele (ongezekerde) sluiting die zou kunnen ontstaan.

Onderstaand filmpje zou daar een voorbeeld van moeten zijn. Of het slim is om het op deze manier met je blte handen zo te testen en te filmen laat ik even in het midden :)

https://www.youtube.com/watch?v=y2uPfn44ksg#action=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:41:
Het volgende wat je moet mag lezen is dit:
https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-en-salderen#/

ook belangrijk....
Maak het dus niet te duur en zorg voor spreiding (oost en west is dus prima)
Ah kijk....die is toch anders dan de regeling die ik had gezien. Daar was het elk jaar 9% minder met een eind van 11 cent per kw. Ik ga eens opzoeken waar ik dat gelezen heb.
De regeling is dus beduidend anders dan ik dacht.
Ik had zelf een beetje het idee om dan langzaamaan minder te salderen, beter gezegd minder krijgen, en dan wachten tot ze in de komende jaren de accu's beter hebben ontwikkeld hebben zodat ze ook betaalbaar zijn.

Ik heb trouwens ook een aanbieding gehad via hen, maar zelfs met de giga korting die ze beloofde als lid kwam ik vrijwel even hoog uit als bij een willekeurige offerte.

[ Voor 9% gewijzigd door Rodyvdh op 30-07-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:35

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Rodyvdh schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:42:
[...]

Klopt, daar ben ik me van bewust. Het gaat me om de eventuele (ongezekerde) sluiting die zou kunnen ontstaan.
Dan zou je ook op moeten passen voor de 12V-accu in je auto. Heb je daar wel eens een sluiting van gezien? Spanning zegt daar dus niet heel veel over.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rodyvdh
jep oost west gaan.
scheelt een stel kosten voor de omvormer.
oost of west, levert minder op als zuid (+/-20%), maar door kleinere omvormer bespaar je kosten (+/-10%) en dan is dat niet meer zo erg. ;)

2x14x3??Wp die is niet speciaal handig voor oost-west.
waarom: dat geeft veel Vmpp (soms te veel voor omvormers).
beter is geen voor 2x12x3??Wp.
1 paneel heeft +/-33Vmpp.
12x33Vmpp= 396Vmpp
maar als het warm is (en dat worden panelen in de zon, vreemd he. ;) ) dan zakt de Vmpp een stukje.
naar ongeveer 28Vmpp.
12x28Vmpp = 336Vmpp

dan kun je kijken wanneer een 1fase TL omvormer zijn hoogste rendement haalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en dan zit je smak in het midden met de 336 tot 396Vmpp.
vol rendement dus.
dit levert een ruime 6000+kWh per jaar op.

met 2x12x3??Wp = 7680Wp
dit kun je op een 16A (3850W) omvormer hangen met oost-west. (als echt minimum, maar financieel nog niet slecht)
maar je mag dit ook op een iets zwaardere omvormer hangen.
(ja je kunt onder dimensioneren, maar dat vind niet iedereen even leuk. en is ook wel terecht.
beetje of je het financieel wil zien of hobby.)

(als je met 3fase wil werken kan dat ook.
maar om perfect te zitten heb je dan +/- 2x18x3??Wp nodig.
2x14x3??Wp kan wel als je perse wil op 3fase.
2x14x3??Wp op 1fase kan ook, heb je alleen een duurdere omvormer nodig.
kleine keuzes die je moet maken.)

als je mijn risico inschatting wil: dan maakt het eigenlijk niet veel uit of je micro/optimizers of string omvormer gebruikt.
wil je risicoloos dan moet je eigenlijk de meterkast uit je huis gaan slopen en alles weer met kaarsen gaan verlichten. ;)
wat weer andere gevaren geeft, dus alles heeft een rizico, maar die zijn zo laag, moet je daar dingen nu wel of niet voor doen. :?
(gewoon netjes de regels volgen, en het is een zo beperkt risico. ;) )

edit:
even een makkelijke tip voor je.
als je een installatie club je een offerte geeft voor oost-west.
en ze geven je de optie 6000Wp op een 6000W omvormer.
dan kun je die offerte meteen in de prullenbak gooien, je hebt dan een installateur te pakken die er de ballen verstand van heeft, wat voor meer fouten zou die dan allemaal nog meer maken. :?
ook als ze je een alleen oost of west geven, meteen de prullenbak in met die club.
dan zijn ze meer met hun eigen centen bezig als die van jou. (of ze willen allen je centen en rotzooi leveren)

lekker makkelijk systeem om het kaf van het koren te scheiden. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 31-07-2020 10:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
Bart ® schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Dan zou je ook op moeten passen voor de 12V-accu in je auto. Heb je daar wel eens een sluiting van gezien? Spanning zegt daar dus niet heel veel over.
Ja, goed punt...dat kan flink knetteren. 2 polen ongezekerd tegen elkaar is inderdaad een leuk lasapparaat.

@migjes ,

Ik heb je antwoord meerde malen moeten lezen :P Uiteindelijk kon ik er wel weer een berg info uithalen om te gebruiken.
Mijn idee was hierdoor ook om oost/west te gaan en vanmiddag hebben we toch even 1 van de aanbieders van een offerte bezocht om te bespreken.
Ik wilde dus 2 daken vol leggen met 12 om 12 panelen met een SE en optimizers. Hij vond het een mooi systeem, maar er kwam 1 groot probleem om de hoek kijken....de meeste hier hebben er ongetwijfeld ook 1....de baas thuis AKA mdv :P
Die zei direct "maar dan komen ze aan de voorkant....dat wil ik niet" _O-

Tjah....die optie ging dus niet door. Het uiteindelijke plan wat er nu dus ligt is een systeem van 24 panelen op het westen (dak is dan vol en in landscape gelegd)) met een SE. Hij gaf ook aan dat er bij SE goed over nagedacht is qua veiligheid en dat ze heel toekomstgericht zijn.
In eerste instantie was het een systeem van 20 panelen met een 6K 3 fase omvormer, maar dat ging niet meer met 24 dus dat werd een 7K, maar die was maar 3 tientjes duurder dus dat was geen issue.
Uiteindelijk wel van ongeveer 5650 Kwh naar 6700 Kwh gegaan en dat is niet verkeerd. Het is erg optimistisch berekend in mijn ogen, maar ik heb gemerkt dat ze dat allemaal wel een beetje doen.

Complete prijs van 24 Axitec panelen, SE7K Setapp omvormer, 24 optimizers, Clickfit Evo en installatie komt uit op 7600 netto.

[ Voor 64% gewijzigd door Rodyvdh op 31-07-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
Even vanuit ander perspectief. De aandelenkoers van enphase en solaredge verdubbelen beide in een jaar tijd. wat dat betreft, lijken beide iets goed te doen, waarbij Enphase over 2 jaarstermijn het veel beter doet. De koers van SMA bijv. staat al een jaar stil.

(euh... investering in deze aandelen had veel meer opgeleverd dan in de paneeltjes zelf...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rodyvdh
lol, de baas in huis helpt mee panelen op dak leggen, gewoon omdat ze dat leuk vind.
dus die zeurt altijd om meer Wp. >:)
(verder doet ze ook de administratie en de logging.
als er genoeg is verdiend, dan mag ik of uitbreiden of vervangen/vernieuwen. ;)
krijg ik gewoon een bericht als het weer zover is.
maar dit zijn allemaal voordelen van zelf leggen, ik hoef die 1.845,00€ niet te betalen voor leggen.
dus de TVT zakt ook flink. ;)
2 jaar zou voor mij dit soort setjes zijn. ;) )

ik reken even uit (via https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ als voorbeeld)
met 2x12x320Wp oost-west.
24x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
3.072,00
1x Growatt 3600MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT
(persoonlijk zou ik een zwaardere omvormer nemen, maar dat is niet perse nodig.)
543,00
4x Clickfit EVO complete set rij van 6 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
660,40
Complete installatie 24 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.845,00
60,00
Prijs excl. btw
5.107,77
BTW
1.072,63
Totaal incl. btw
6.180,40

maakt na BTW terug gaven : 5.107,77 + 160€ = 5267€
24 x 320Wp = 7680Wp
5267€ / 7680Wp = 0,69€/Wp
even terug rekenen wat het kost per Wp, dan kun je een leuke vergelijking maken.
dan kun je zeggen oost of west of oost-west, dat levert 80% op per Wp.
dus:
0,69€/Wp x 0,8 = 0,8625
dan delen door de prijs per kWh die je betaald ongeveer 0,22€/kWh.
0,8625 / 0,22 = +/-3,9 jaar om het terug te verdienen (TVT).

het is maar een voorbeeld hoe je een bekering kunt maken.
maar reken vooral een prijs uit per Wp, dat vergelijkt makkelijker als naar projecten kijken.
de TVT is altijd een ruwe aannamen, leuk van verkopers dat ze het doen maar neem dat altijd met een korreltje zout (+/-kilo's). ;)

edit
even een grove variant met solaredge.
24 x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
3.072,00
4x Clickfit EVO complete set rij van 6 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
660,40
Complete installatie 24 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.845,00
1x SolarEdge SE7k 3-fase met setapp
1.254,00
24x SolarEdge P370 Power Optimizer
1.080,00
60,00
Prijs excl. btw
6.587,93
BTW
1.383,47
Totaal incl. btw
7.971,40

6.588 + 160€ = 6748€ / 7680 = 0,88€/Wp.

maar reken zelf ook even uit wat het zou kosten.
dan neem je voor je zelf betere beslissingen. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 01-08-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Link123 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:59:
(euh... investering in deze aandelen had veel meer opgeleverd dan in de paneeltjes zelf...)
Op de lange termijn wellicht niet...
Die paneeltjes blijven leveren. Dat is met aandelen maar af te wachten.

The higher you rise the harder you fall ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wellicht interessant leesvoer over branden in zonnepaneel installaties
https://publications.tno....hxqSn/TNO-2019-R10287.pdf
Met name (verschillende merken) connectoren (verbindingen) en indak systemen dus.

Het is dan wel grappig om te zeggen dat serieel veiliger is, omdat je dan meer dezelde connectoren gebruikt.
Die van het paneel naar paneel is dezelfde.
Maar ik ben ook geen kenner of expert daarin, maar hobbyiest ;) .

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
@migjes , Haha...geweldig, hier is dat zo met het aquarium. Onderhoud en controle liggen bij mij, maar ze vindt het wel heel leuk om koralen uit te kiezen en de juiste plaatsen hiervoor te zoeken :)
De panelen daarentegen mag ik helemaal zelf uitzoeken, zolang het maar goed is.

Zelf leggen in deze niet echt een optie. Buiten het feit dat ik er de tijd niet voor kan vinden aangezien ik al genoeg moet verbouwen aan de nieuwe woning ben ik er te onervaren in en dan gaat het echt beunen worden en dan zal elk systeem onveilig worden.

Je mooie duidelijke berekeningen hebben me wederom aan het denken gezet. Dit samen met het feit dat ik op het topic werd gewezen over het vele uitvallen van SE de laatste tijd ga ik WEER twijfelen....
Waar ik nog niet bij stil gestaan had is de garantie. Die is dan wel 25 jaar, maar dat betreft niet de uren. Als er na 10 jaar defecten in komen zijn de onderdelen wel te vervangen, maar die uren zal ik zelf mogen betalen. Daar heeft me nog geen enkele installateur me op gewezen.
Enphase is voor mij nog steeds een mooi systeem wat me trekt, maar ik lees wel veel dat de monitoring nog wel eens de verbinding verliest door hele uiteenlopende dingen zoals bijv. radiosignalen. De monitoring per paneel is ook nog steeds wel iets wat me blijft trekken.

Dat gezegd hebbende.......het serie systeem is dus toch weer om de hoek komen kijken door hier een hoop dingen te lezen. Wellicht toch een beetje teveel laten leiden door de tekst en filmpjes op het net over serie systemen.
Daarnaast scheelt het weer aanzienlijk in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:28:
Wellicht interessant leesvoer over branden in zonnepaneel installaties
https://publications.tno....hxqSn/TNO-2019-R10287.pdf
Met name (verschillende merken) connectoren (verbindingen) en indak systemen dus.

Het is dan wel grappig om te zeggen dat serieel veiliger is, omdat je dan meer dezelde connectoren gebruikt.
Die van het paneel naar paneel is dezelfde.
Maar ik ben ook geen kenner of expert daarin, maar hobbyiest ;) .
Deze had ik even gemist. Dit is wel een mooi stuk om te lezen. Zoals je zegt geven ze toch wel aan dat het doorgaans (70%) door de connectoren komt, en dan met name het gebruik van verschillende door elkaar heen.
Het lijkt me dat TNO wel een gedegen onderzoek doet voordat ze zo'n rapport naar buiten brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rodyvdh
het zijn wat berekeningen die je een stapje op weg helpen.
een verkoper vind alles prachtig wat de klant wil, maar techniek is wat weerbarstiger.
een berekening maken wat het kost per Wp kun je beter zelf doen als door een verkoper, die wil alleen verkopen.

enphase of solaredge, het is mooi, maar prijzig.
voor mij is dat eerder een keuze of je per paneel wil kunnen loggen. (maar blijft dat 10 jaar lang leuk om naar te kijken?)
of als je lastige situaties hebt, dan kan het een uitkomst zijn.
(dit vooral bij kleinere setjes van maar een paar panelen, denk aan schuurtjes.)

maar reken ook eens uit, hoeveel koraal(of schoenen, wat ze wil) je per jaar kunt laten kopen door de vrouw als je voor oost-west gaat. >:)
dit hielp in het begin veel in ons huishouden, in het begin ging het nog net met grote bedragen.
we hadden maar een paar panelen, maar langzaam aan is dit toch een 1600€ per jaar geworden.
en dan tikt het toch aardig aan.
wij hebben langzaam aan steeds meer en meer uitgebreid.

je hebt dus aquaria.
veel mensen hebben daar vaak 2 verwarmings-elementen in zitten (als backup).
je zou er 1 een graad of 2 hoger kunnen zetten en dan een tijd klok er aan hangen.
die alleen overdag aanstaat.
dan verhoog je het gebruik overdag als de panelen opbrengst hebben.
(met 7 a 8kWp heb je al snel zelfs met erg slecht weer toch nog een 1000W.)
dit is pas over een paar jaar belangrijk (vanaf 2023), maar kun je vast aan denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Naast microomvormers (230V op het dak, zoals Enphase en APS) en gesplitste omvormers (het MMPT-deel ligt op het dak, met extra features. Het deel dat 230 VAC maakt is centraal), is er nog een alternatief, nl. Tigo https://www.tigoenergy.com/products/. Daar heb je maar keuze in wat je wilt. Die kun jenl. in een viertal smaken krijgen:
  • Monitoring (TS4-M) - Als je (alleen) wilt weten wat de indivuele panelen opbrengen.
  • Fire Safety (TS4-F) - De naam zegt het al, maar kon ik niet in Nld vinden
  • Safety (TS4-R-S) - Pannel schakelt automatisch of handmatig uit met de 'Rapid Shutdown functie'
  • Optimization - (TS4-R-O) - Doet naast monitoring en veiligheid ook optimalisatie (schaduw, verschillende panelen door elkaar).
Als je alle panelen een Tigo geeft, lijkt het wat betreft functionaliteit op Solaredge, maar je bent vrij om iedere (String) omvormer te kiezen die je wilt.
Tigo is tegenwoordig van SMA en ze geven op deze apparaten ook 25 jaar garantie.

Of het veel in prijs uitmaakt, weet ik niet. Maar wellicht handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
@migjes , Ik heb het nogmaals voorgelegd en oost/west is geen optie. Ik had vanmorgen 1 van de installateurs aan de lijn die al aangaf dat oost/west wel beter zou werken en dat de besparing ook weer in de omvormer zou liggen, maar ik zag een hoofd heen en weer gaan gevolgd door een ferme "nee" :P dus die moet ik helaas laten varen.
Zelfs niet met de mededeling dat er meer koralen cq schoenen gekocht kunnen worden.

Dan gaat het nu dus tussen SE of micro-omvormers. Serieel krijg ik er ook niet meer doorheen. De berekening per WP werkt wel heel mooi. Nooit bij stil gestaan om het op die manier te doen. Dan blijken hoge offertes ineens toch wel goed te zijn merk ik.

Het aquarium op de manier zoals je voorstelt laten draaien is een lastige. Mijn bak is volledig computer gestuurd met de pompen, toevoegingen en op de tiende graad met verwarmen en koelen. Wel dubbel uitgevoerd, maar dat is puur voor de backup. Als ik elke dag de temp. 2 graden zou laten verlopen krijg ik problemen met de stabiliteit van het water met vervelende gevolgen.

@WackoH ,
Deze kende ik helemaal nog niet. Ik kom hem ook nog vrijwel nergens tegen eigenlijk. Het systeem daarentegen is wel mooi gemaakt. zeker als je zelf je omvormer kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rodyvdh
jep rekenen met €/Wp is een stuk zuiverder als kijken naar project bedrag.
dit is omdat Wp = geld opleveren, dus dure projecten is ook veel geld verdienen.
je moet zaaien om te oogsten. ;)
(binnen alle marges natuurlijk die er nog bij komen kijken.)

maar geen string omvormer, geen sturing op aquarium, perse SE of micro, geen oost-west etc etc... :-(
ik weet het niet, maar misschien is het gewoon niet doen wel de beste oplossing. :-(
te minste financieel gezien het beste.
als geld je niet uit maakt, tja dan maakt niks iets uit en kun je alles doen waar je zin in hebt. >:)

(dit is niet het leukste wat ik wil schrijven, maar je mag gerust eens er goed over nadenken of dit wel de weg is om te gaan. ;)
misschien mee doen met een postcoderoos modelletje (brrrrr vind ik ook niks))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rodyvdh
@migjes

Waarom zou dit niet de juiste weg zijn? De string zal het niet worden omdat ik (wij) dan toch altijd in ons achterhoofd zullen houden of het wel veilig is. Of dat dan helemaal terecht is zullen we even in het midden moeten laten, maar dat gevoel blijven we houden.
Panelen op het Oosten is geen optie ivm met het aangezicht van de woning, ik snap dat ze dat zo wil houden. Het aquarium is simpelweg niet zo te sturen want dan loop ik de kans dat er misschien wel koralen zullen sterven en met een inhoud van een kleine 3k ga ik dat niet op het spel zetten. Zeeaquaria zijn een stuk minder vergevingsgezind dan zoetwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rodyvdh
gewoon nog een keer lezen:
als geld je niet uit maakt, tja dan maakt niks iets uit en kun je alles doen waar je zin in hebt.
(hell er zijn mensen die kopen een auto van 100k+€ die met gemak 250km/u gaat, en staan daar mee stil in de file, net zo als mijn 22 jaar oude ford fiesta van <1k€. >:)
dus financieel is maar 1 onderdeel.)

financieel word het gewoon lastig om met jouw plan een sluitend geheel te maken.
geen oost-west, maar 1 richting, dus dure omvormer nodig.
geen string omvormer, maar solaredge/micro, dus duur.
geen aansturing op gebruikt (aquarium), dus na 1 januari 2023 word de winst per kWh al minder.
(grofweg gaat de prijs die je per kWh krijgt dalen na 1 januari 2023, van een 0,22€/kWh naar 0,08€/kWh in 1 januari 2030, maar veel jaren dus dingen kunnen nog veranderen.
joepie die slimme meter, heel slim ding. * ;).)
het zijn geen gouden bergen in PV land, winsten zijn maar marginaal.
(een verkoper zal je dit niet vertellen, die wil verkopen.)
eerst moet je x jaar TVT door om het spul terug te verdienen, daarna kun je pas van winst spreken.

maar als financieel niet je drijfveer is, tja dan maakt niks meer uit.
en kun je gewoon je gang gaan, the sky is the limit.
(mijn drijfveer is semi financieel, zonder het financiële stuk had ik nooit zo groot kunnen gaan.
dan was ik een flink stuk kleiner gaan werken als ik nu doe. ;)
ik heb alles ruim geTVTed voor 2023. ;)
en ben nu al met aansturing bezig zodat ik voorbereid ben voor 2023. )

*) gelukkig sluit je panelen aan achter de meter (dit is verplicht), dus gebruikt je aquarium 1000W en leveren de panelen op dat moment 1000W, dan ziet de slimme meter 0W je huis verlaten.
rechtstreeks gebruik blijft altijd de volle 100% opleveren.
normaal is een 20% van je jaar opbrengst rechtstreeks gebruik(schatting) en die blijft in 2030 het volle pont opleveren.
vooral oost-west zorgt er voor dat je veel langere uren maakt en dus meer eigen gebruik hebt.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
daar mee trek je je eigen gebruik meer richting de 30%.
en van die kleine dingen moet je het hebben als je PV wil. ;)

de gouden bergen bv. zit op de kaaiman eilanden, niet in PV. :*)

(je zou nog kunnen denken aan alleen je sluipverbruik te dekken met PV.
dit zou je dan moeten uitzoeken hoeveel dat is, kan aardig zijn met aquariums.
dan op die grote een omvormer kiezen, denk dan aan een 1000W variant.
en daar dan zoveel mogelijk Wp aan hangen, denk dan aan 3-4kWp.

maar deze methode is zo vies en technisch lelijk dat ik het meteen door kras. brrr dat ik het durf te typen. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Rodyvdh, hier nog een "Checklist voor brandveilige zonne-energiesystemen" van een adviseur:
https://www.risicoinspect...versie-februari-2020.pdf"
Je zou offertes op basis van deze checklist kunnen vergelijken, of installateurs vragen conform deze checklist een offerte te maken.

Je kunt de installatie nog veiliger maken door glas-glas panelen te nemen zoals in de checklist wordt aangeraden. Dan is er veel minder brandbaar materiaal op het dak aanwezig.

Geen woord over micro-omvormers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:24
Link123 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:59:
Even vanuit ander perspectief. De aandelenkoers van enphase en solaredge verdubbelen beide in een jaar tijd. wat dat betreft, lijken beide iets goed te doen, waarbij Enphase over 2 jaarstermijn het veel beter doet. De koers van SMA bijv. staat al een jaar stil.

Dit heeft er meer mee te maken dat er in Amerika nu verplicht rapid shut down op alle omvormers moet zitten bij een fout, dit kan op dit moment alleen met SE en Enphase en daarom bedienen zij nu vrijwel de complete markt. Ik verwacht eerlijk gezegd dat SMA binnen afzienbare tijd ook wel met een micro komt omdat ze ineens vrijwel de complete Amerikaanse markt kwijt zijn.

Daarnaast, vaak is over de volledige looptijd genomen een Enphase systeem goedkoper dan SE. De garantie op het product is veel langer en daarbij dekt deze garantie ook nog meer waarde. SE dekt garantie met afschrijving en geeft daarnaast 12 jaar op de centrale omvormer ipv 25 jaar op het geheel (op de envoy na). Er staan Enphase systemen in testopstellingen in onder andere Frankrijk en Amerika welke al een vergelijkbare levensduur hebben van 40 jaar in normale omstandigheden met een uitval van onder 1%. Daarnaast heb je met SE ongeveer 3% verlies in de optimizer, dat heb je bij een micro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Vergeet ook niet dat alleen de micros 25 jaar garantie hebben. De rest 5!
Q relais ook 5!

Solar edge is hier een prima oplossing.
Dat topic over het vele uitvallen heeft de p405 serie hoofdzakelijk als oorzaak. Was een slechte batch. Om daar 1 product mee zwart te maken is ook weer zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 07:59:
[...]t. Ik verwacht eerlijk gezegd dat SMA binnen afzienbare tijd ook wel met een micro komt omdat ze ineens vrijwel de complete Amerikaanse markt kwijt zijn.
Dat hebben ze hoor. Zie mijn eerdere post en deze link voor het specifieke onderwerp:
"Rapid Shutdown System with Module-level Monitoring"
https://www.tigoenergy.co...hutdown-system-inverters/
Daarnaast, vaak is over de volledige looptijd genomen een Enphase systeem goedkoper dan SE. De garantie op het product is veel langer en daarbij dekt deze garantie ook nog meer waarde. SE dekt garantie met afschrijving en geeft daarnaast 12 jaar op de centrale omvormer ipv 25 jaar op het geheel (op de envoy na). Er staan Enphase systemen in testopstellingen in onder andere Frankrijk en Amerika welke al een vergelijkbare levensduur hebben van 40 jaar in normale omstandigheden met een uitval van onder 1%. Daarnaast heb je met SE ongeveer 3% verlies in de optimizer, dat heb je bij een micro niet.
Er is een Amerikaan die het reilen en zeilen van honderden Enphase installaties bijhoudt. De MTBF zit nu zo ergens rond de 300 jaar. Volgens mij heb ik de link al eerder in dit draadje gegeven.
Vooralsnog schijnt Enphase probleemloos defecte micromvormers te vervangen (zie het corresponderende forum topic.van die Amerikaan).

Je zou verwachten dat iedere micro-omvormers een lagere rendement heeft omdat normaal een grotere schaal effecienter is.

Zelf heb ik APS en daar is het gerapporeteerde rendement ~96.5% (niet het EU rendement, vermoed ik. Maar het kan nog lager zijn dan APS in de online data rapporteert (eerder richting 93%). Dat ben ik nu aan het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb liever een goedkope string omvormer die het 10 jaar garantie heeft en het zo lang uit houdt, dan een duur systeem met 25 jaar garantie. En dat is ook wel heel lang.
In 1995 werd de mobiele telefoon nog maar net populair. Kijk eens hoe veel er in die makrt de afgelopen 25 jaar is veranderd.

Het rapport van TNO noemt slechte verbindingen als de No.1 oorzaak van brand. Met een SE verdubbelt het aantal connectoren op het dak. Dus...

De meest veilige instalaltie lijkt me op dit moment micro-omvormers met glas-glas panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

WackoH schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Dat hebben ze hoor. Zie mijn eerdere post en deze link voor het specifieke onderwerp:
"Rapid Shutdown System with Module-level Monitoring"
https://www.tigoenergy.co...hutdown-system-inverters/

[...]
Er is een Amerikaan die het reilen en zeilen van honderden Enphase installaties bijhoudt. De MTBF zit nu zo ergens rond de 300 jaar. Volgens mij heb ik de link al eerder in dit draadje gegeven.
Vooralsnog schijnt Enphase probleemloos defecte micromvormers te vervangen (zie het corresponderende forum topic.van die Amerikaan).

Je zou verwachten dat iedere micro-omvormers een lagere rendement heeft omdat normaal een grotere schaal effecienter is.

Zelf heb ik APS en daar is het gerapporeteerde rendement ~96.5% (niet het EU rendement, vermoed ik. Maar het kan nog lager zijn dan APS in de online data rapporteert (eerder richting 93%). Dat ben ik nu aan het uitzoeken.
MTBF??

En vergeet ook niet dat de micro omvormers van Nphase zijn begrenst op 295W (iq7+) en 320W (iq7x)
Dus ik vraag me ook af in hoeverre dat de 3% (als die al bestaat) van Solar Edge teniet doet.
Panelen van 360wp op een 295W micro Brrrr |:(
WackoH schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:35:
Ik heb liever een goedkope string omvormer die het 10 jaar garantie heeft en het zo lang uit houdt, dan een duur systeem met 25 jaar garantie. En dat is ook wel heel lang.
In 1995 werd de mobiele telefoon nog maar net populair. Kijk eens hoe veel er in die makrt de afgelopen 25 jaar is veranderd.

Het rapport van TNO noemt slechte verbindingen als de No.1 oorzaak van brand. Met een SE verdubbelt het aantal connectoren op het dak. Dus...

De meest veilige instalaltie lijkt me op dit moment micro-omvormers met glas-glas panelen.
Bijzondere conclusies trek je daar.
In Noord Holland was niet 1 van de branden een Solar Edge systeem.
Waren allemaal indak systemen op een een stringomvormer. (van alle systemen waar ik het van weet)

De meest veilige installatie is die installatie die gedaan wordt door vaklui, op een pannendak (of plat dak) met connectoren van een goed merk (hetzelfde merk) en met een Solar Edge systeem of een goede string omvormer of goede micro's.
Waarom is een Glas-Glas paneel opeens veiliger? 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door ApC_IcE op 05-08-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Je schrijft dat branden alleen bij indak systemen en met stringomvormers zijn ontstaan, en nooit bij SE.
Wordt SEueberhaupt wel toegepast bij indak? >:)
Nee? Dan bewijst het dus helemaal niet dat SE veiliger is :*)

Je kent de branddriehoek niet? |:(
Drie zaken zijn nodig voor een brand:
  • Zuurstof - is wat lastig te vermijden met panelen op het dak
  • Ontbrandingstemperatuur - een over-verhitte connector
  • Brandstof - Met glas - glas is er minder brandstof (geen kunststof aan de onderzijde waar ook de hete connector zit)
Het silicium zelf is in beginsel wel brandbaar (en zit in een kunststofmatrix om de glasplaten aan elkaar te lijmen?) maar het zit opgesloten tussen twee lagen inert glas. Dat verkleint de kans op brand flink, lijkt me.

Hier een deel van de samenvatting vna het TNO rapport:
"Uit de bij ons bekende gevallen kunnen wij afleiden dat ongeveer één derde van de
branden optreedt bij in-dak PV-systemen. Schade-experts schatten dat echter op
80% tot 90%. [...]. Hieruit blijkt ook dat ondeugdelijk verbindingen met connectoren een veel voorkomend euvel zijn.
Schade-experts die we gesproken hebben, schatten dat de oorzaak voor 80% tot
99% te wijten is aan problemen met connectoren.
"
SE = 2x zo veel connectoren op het dak = 2x zo onveilig O-)
Dat heeft al meer waarheid dan te stellen dat SE veiliger is omdat indak (altijd zonder SE?) in de flink vliegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Allemaal mooi en aardig al dat gegoochel met getallen.
Erg leuk die theoretische opbrengsten in de praktijk val het zwaar tegen
En over solaredge ben ik al helemaal niet te spreken, je krijgt nooit toegang als admin op jouw eigen omgeving.
Dan komen we op de technische problemen binnen 7 jaar zijn er inmiddels 7 van de 14 optimizers al gestorven en jawel ook de 7k ombvormer begaf het jongstleden.
Terwijl de fabrikant uitgaat van ongeveer 10 jaar, helaas heb ik een enorme flater begaan door met een waardeloze zonnepanelen boer in zee te gaan. Mijn hele kloterige solaredge systeem heeft mij ruim 15000 euro gekost en levert belachelijk weinig op. Volgens de verkoper zou het spul tegen de 6000 wp moeten halen.
In de praktijk mag ik blij zijn als ik eens een keer een piekje zie van 3000 wp.
Dus die mooie berekeningen zijn absolute flauwekul al helemaal als je de panelen op het westen staan, dan mag je blij zijn als je uberhaupt wat terug verdiend.
Want jawel die omvormer en al die ellendige optimizers VRETEN ook stroom dat word altijd maar even weg gepoetst je krijgt 100000000 % zeker absoluut niet wat de panelen opwekken netto aan de meterkast geleverd.

Je mag als je in mijn situatie zit zelfs blij zijn als er ook maar een 400 per jaar terug verdiend word.
Van ellende heb ik 3 winddelen genomen en boem ik betaal nog geen 1000 euro per jaar meer aan energie.
Met de zonnepanelen alleen was dat nagenoeg nul komma niets wat er van de rekening afging.
Dus mensen neem die berekeningen met een hele dikke korrel zout, de praktijk is echt heel wat anders en heel wat minder rooskleurig als men wil hier laat zien.
Volgens mij zit zowat elk systeem op een woning serieel aan elkaar gekoppeld.

Over het stukje brandgevaar ben ik ook niet echt bang dat dit snel gebeurt, de enige zaken die vaak in de brand blijken te vliegen zijn de connectoren van de optimisers.
En een andere oorzaak is als je de panelen op een plat dak hebt dat volgens er in gaan broeden, waardoor brand kan ontstaan.
Maar gewoon geplaatste elementen op een stenen dak zal niet zo heel veel voorkomen als ik de cijfers mag geloven. Ik heb niet kunnen vinden welk percentage dit werkelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door rschwartnld op 05-08-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
migjes schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:55:
@Rodyvdh
gewoon nog een keer lezen:
als geld je niet uit maakt, tja dan maakt niks iets uit en kun je alles doen waar je zin in hebt.
(hell er zijn mensen die kopen een auto van 100k+€ die met gemak 250km/u gaat, en staan daar mee stil in de file, net zo als mijn 22 jaar oude ford fiesta van <1k€. >:)
dus financieel is maar 1 onderdeel.)

financieel word het gewoon lastig om met jouw plan een sluitend geheel te maken.
geen oost-west, maar 1 richting, dus dure omvormer nodig.
geen string omvormer, maar solaredge/micro, dus duur.
geen aansturing op gebruikt (aquarium), dus na 1 januari 2023 word de winst per kWh al minder.
(grofweg gaat de prijs die je per kWh krijgt dalen na 1 januari 2023, van een 0,22€/kWh naar 0,08€/kWh in 1 januari 2030, maar veel jaren dus dingen kunnen nog veranderen.
joepie die slimme meter, heel slim ding. * ;).)
het zijn geen gouden bergen in PV land, winsten zijn maar marginaal.
(een verkoper zal je dit niet vertellen, die wil verkopen.)
eerst moet je x jaar TVT door om het spul terug te verdienen, daarna kun je pas van winst spreken.

maar als financieel niet je drijfveer is, tja dan maakt niks meer uit.
en kun je gewoon je gang gaan, the sky is the limit.
(mijn drijfveer is semi financieel, zonder het financiële stuk had ik nooit zo groot kunnen gaan.
dan was ik een flink stuk kleiner gaan werken als ik nu doe. ;)
ik heb alles ruim geTVTed voor 2023. ;)
en ben nu al met aansturing bezig zodat ik voorbereid ben voor 2023. )

*) gelukkig sluit je panelen aan achter de meter (dit is verplicht), dus gebruikt je aquarium 1000W en leveren de panelen op dat moment 1000W, dan ziet de slimme meter 0W je huis verlaten.
rechtstreeks gebruik blijft altijd de volle 100% opleveren.
normaal is een 20% van je jaar opbrengst rechtstreeks gebruik(schatting) en die blijft in 2030 het volle pont opleveren.
vooral oost-west zorgt er voor dat je veel langere uren maakt en dus meer eigen gebruik hebt.
zie ook:
[Afbeelding]
daar mee trek je je eigen gebruik meer richting de 30%.
en van die kleine dingen moet je het hebben als je PV wil. ;)

de gouden bergen bv. zit op de kaaiman eilanden, niet in PV. :*)

(je zou nog kunnen denken aan alleen je sluipverbruik te dekken met PV.
dit zou je dan moeten uitzoeken hoeveel dat is, kan aardig zijn met aquariums.
dan op die grote een omvormer kiezen, denk dan aan een 1000W variant.
en daar dan zoveel mogelijk Wp aan hangen, denk dan aan 3-4kWp.

maar deze methode is zo vies en technisch lelijk dat ik het meteen door kras. brrr dat ik het durf te typen. :P )
Excuus, had geen reacties meer gezien.

Geld speelt uiteraard wel een rol anders zou het inderdaad niet uitmaken en zou het enkel voor het milieu gedaan worden.

Als er harde eisen aan een systeem zitten lijkt het me toch logisch dat een persoon hier voor keuzes staat.
Niet op het oosten is in mijn ogen een heel normaal iets aangezien een pv installatie simpelweg niet mooier is dan een standaard pannendak. Als je daardoor iets minder opbrengst hebt is dat een afweging die men moet maken. De straat ziet er (op dit moment) mooi strak uit en we willen eigenlijk dat aangezicht niet onderbreken.
Niet sturen op een aquarium waar een vermogen in leeft is wat mij betreft geen discussie. Zoals ik al zei is een zeeaquarium een speciaal stukje van de hobby en daar worden "fouten" keihard afgestraft. Dan bespaar ik aan de ene kant wat op mijn verbruik en aan de andere kant help ik mijn geliefde dieren wellicht wel om zeep.
WackoH schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:09:
@Rodyvdh, hier nog een "Checklist voor brandveilige zonne-energiesystemen" van een adviseur:
https://www.risicoinspect...versie-februari-2020.pdf"
Je zou offertes op basis van deze checklist kunnen vergelijken, of installateurs vragen conform deze checklist een offerte te maken.

Je kunt de installatie nog veiliger maken door glas-glas panelen te nemen zoals in de checklist wordt aangeraden. Dan is er veel minder brandbaar materiaal op het dak aanwezig.

Geen woord over micro-omvormers >:)
Txs, dat is wel een mooie checklist. Glas-glas panelen zijn in verhouding wel duurder toch? Ik ben wat dat aangaat niet bang dat de panelen in de brand vliegen, maar meer om die kabel die niet spanningsloos kan bij serieel.
Ok...microomvormers :X
ApC_IcE schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:18:
Vergeet ook niet dat alleen de micros 25 jaar garantie hebben. De rest 5!
Q relais ook 5!

Solar edge is hier een prima oplossing.
Dat topic over het vele uitvallen heeft de p405 serie hoofdzakelijk als oorzaak. Was een slechte batch. Om daar 1 product mee zwart te maken is ook weer zoiets.
Hier werd ik door een paar installateurs ook op gewezen. Ze vermelden ook meteen dat dit niet de meest "robuuste" onderdelen van het systeem zijn....vandaar ook de korte garantie tijd vermoed ik.
SE lijkt me op dit moment dan nog steeds de beste oplossing voor ons en dan gaat de omvormer niet in huis maar in de garage die los van het huis staat. Buiten geen pv systeem nemen lijkt me dit dan de meeste veilige manier voor de omvormer.
rschwartnld schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:41:
En over solaredge ben ik al helemaal niet te spreken, je krijgt nooit toegang als admin op jouw eigen omgeving.
Dan komen we op de technische problemen binnen 7 jaar zijn er inmiddels 7 van de 14 optimizers al gestorven en jawel ook de 7k ombvormer begaf het jongstleden.
Terwijl de fabrikant uitgaat van ongeveer 10 jaar, helaas heb ik een enorme flater begaan door met een waardeloze zonnepanelen boer in zee te gaan. Mijn hele kloterige solaredge systeem heeft mij ruim 15000 euro gekost en levert belachelijk weinig op. Volgens de verkoper zou het spul tegen de 6000 wp moeten halen.
In de praktijk mag ik blij zijn als ik eens een keer een piekje zie van 3000 wp.
Dus die mooie berekeningen zijn absolute flauwekul al helemaal als je de panelen op het westen staan, dan mag je blij zijn als je uberhaupt wat terug verdiend.
Want jawel die omvormer en al die ellendige optimizers VRETEN ook stroom dat word altijd maar even weg gepoetst je krijgt 100000000 % zeker absoluut niet wat de panelen opwekken netto aan de meterkast geleverd.

Je mag als je in mijn situatie zit zelfs blij zijn als er ook maar een 400 per jaar terug verdiend word.
Van ellende heb ik 3 winddelen genomen en boem ik betaal nog geen 1000 euro per jaar meer aan energie.
Met de zonnepanelen alleen was dat nagenoeg nul komma niets wat er van de rekening afging.
Dus mensen neem die berekeningen met een hele dikke korrel zout, de praktijk is echt heel wat anders en heel wat minder rooskleurig als men wil hier laat zien.

Over het stukje brandgevaar ben ik ook niet echt bang dat dit snel gebeurt, de enige zaken die vaak in de brand blijken te vliegen zijn de connectoren van de optimisers.
En een andere oorzaak is als je de panelen op een plat dak hebt dat volgens er in gaan broeden, waardoor brand kan ontstaan.
Maar gewoon geplaatste elementen op een stenen dak zal niet zo heel veel voorkomen als ik de cijfers mag geloven. Ik heb niet kunnen vinden welk percentage dit werkelijk is.
Dit is toch voor het eerst dat ik het zo lees. Zo'n slechte ervaring heb ik nog van niemand gehoord over SE.
Zou het niet eerder zijn dat het systeem ergens niet goed is? Dat er problemen zijn waardoor je deze opbrengst hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rodyvdh schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Ah kijk....die is toch anders dan de regeling die ik had gezien. Daar was het elk jaar 9% minder met een eind van 11 cent per kw. Ik ga eens opzoeken waar ik dat gelezen heb.
De regeling is dus beduidend anders dan ik dacht.
Ik had zelf een beetje het idee om dan langzaamaan minder te salderen, beter gezegd minder krijgen, en dan wachten tot ze in de komende jaren de accu's beter hebben ontwikkeld hebben zodat ze ook betaalbaar zijn.

Ik heb trouwens ook een aanbieding gehad via hen, maar zelfs met de giga korting die ze beloofde als lid kwam ik vrijwel even hoog uit als bij een willekeurige offerte.
Die 9% klopt, dit is namelijk later nog aangepast door Wiebes. Zie https://solarmagazine.nl/...9-procent-minder-salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyvdh
RoD schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Die 9% klopt, dit is namelijk later nog aangepast door Wiebes. Zie https://solarmagazine.nl/...9-procent-minder-salderen
Ik zag het inderdaad. Ik kon het nergens meer terugvinden.
Toch jammer dat ze die regeling ingevoerd hebben O-) maar goed....als we het van die kant bekijken is het wel een logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
RoD schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Ik heb nogal eens de neiging om iets wat positiever te lezen dan bedoelt, dus vraag het even na.

Max te salderen kWh = MIN( [teruggeleverde aantal kWh] * percentage , [aantal kWh uit net]

Dus in het geval dat in 2030 de waarden zouden zijn:
teruggeleverde kWh = 3000
kWh uit net = 1000
afbouw percentage = 28%

geeft te salderen kWh => MIN([3000*0,28] , [1000]) = 840kWh

En niet te salderen => 3000 - 840 = 2160 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

rschwartnld schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:41:

Ik denk dat er toch eens serieus naar het systeem gekeken moet worden, zo slecht als u het hier voorschotelt kan gewoon niet normaal zijn. Misschien wat configuratie fouten?
Wat ligt er precies? Dakhoek, oriëntatie, schaduw? Eventueel linkje naar de site SE van het systeem?
Ik neem aan dat u niet op de slimme meter staat af te lezen?

Er wordt hier niets rooskleuriger verteld dan dat het is, een gemiddeld systeem in nederland met niet TE veel schaduw kan makkelijk 1000 kWh per 1000Wp doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mister_muller schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Ik heb nogal eens de neiging om iets wat positiever te lezen dan bedoelt, dus vraag het even na.

Max te salderen kWh = MIN( [teruggeleverde aantal kWh] * percentage , [aantal kWh uit net]

Dus in het geval dat in 2030 de waarden zouden zijn:
teruggeleverde kWh = 3000
kWh uit net = 1000
afbouw percentage = 28%

geeft te salderen kWh => MIN([3000*0,28] , [1000]) = 840kWh

En niet te salderen => 3000 - 840 = 2160 kWh
Dit leek inderdaad de juiste interpretatie te zijn, als je de uitspraken van Wiebes in zijn kamerbrief las, maar uit het rekenmodel dat TNO heeft opgesteld namens het ministerie, blijkt dit helaas niet te kloppen. Je mag die 28% niet over de 3000 rekenen, maar over de 1000 die je uit het net haalt. Je moet namelijk het percentage doen ten opzichte van het maximaal te salderen aantal KWh's, en dat is in dit geval 1000.

Dus je mag in jouw voorbeeld salderen: 1000*0.28=280KWh, en voor die 3000-280=2720KWh krijg je een terugleververgoeding.

Zie Rouske in "Details nieuwe salderingsregeling bekend" en verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Rol-Co schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat er toch eens serieus naar het systeem gekeken moet worden, zo slecht als u het hier voorschotelt kan gewoon niet normaal zijn. Misschien wat configuratie fouten?
Wat ligt er precies? Dakhoek, oriëntatie, schaduw? Eventueel linkje naar de site SE van het systeem?
Ik neem aan dat u niet op de slimme meter staat af te lezen?

Er wordt hier niets rooskleuriger verteld dan dat het is, een gemiddeld systeem in nederland met niet TE veel schaduw kan makkelijk 1000 kWh per 1000Wp doen.
De opbrengst is letterlijk wat ik uit mijn portaal kan lezen, en ja ik ben het er over eens dat er ergens iets goed mis moet zijn. 2 weken geleden heeft iemand voor mij de klungelige bekabeling in orde gemaakt in zowel de garage als de meterkast en is de stroom er af gegaan. Daarna klopt er helemaal niets meer van de nummering en zijn er nu ineens 2 strings aanwezig dus ja er is iets echt niet goed met dit systeem.
Maar om even uw duidelijk te maken het systeem bestaat uit 24 panelen van elk 265 Wp en hebben vrijwel altijd maar max rond de 3000 a 4000 Wp op het portaal getoond.
Wat nog het moosite van alles was is dat toen de leverancier het systeem had opgestart met panelen die geen optimisers hadden er op een koude zonnige dag in december maar liefst een uur lang 6000 Wp zichtbaar was in het portaal. Deze werden weer weggehaald omdat het niet diegen waren waar ik voor betaalde, het wrange is dat ik achteraf beter deze had moeten laten liggen dan had ik nu lang niet zo negatief geweest. Tot op heden word ik nog steeds niet fatsoenlijk te woord gestaan door de installateur en krijg ik nooit antwoord op vragen of komt men zelf langs. Nee ik moet eerst contact opnemen met een advocaat voor ik antwoord krijg terwijl ze eigenlijk nog minsten 5 jaar garantie en onderhoud moeten plegen aan dit systeem. Niet dat ze dat ooit hadden gedaan als ik niet naar een advocaat was gestapt.
Dus ja het is bijzonder negatief en ja ik ben nog steeds heel erg ontevreden, het bedrijf zelf neemt geen verantwoording voor zijn fouten en werkt nu nog alleen maar met bedrijven. En laat hun voorgaande klanten gewoon letterlijk in de drek zakken, als je niet een naar een advocaat stapt zal men niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Eerder schreef je (rschwartnld) dat 7 van de 14 optimizer kapot waren gegaan (naast de omvormer zelf).
Nu blijkt het echter om 24 panelen te gaan. Die 14 was een typo en moest 24 zijn?
Dan is er 6360 Wp geinstalleerd. Dat zou toch al gauw 0.9*Wp = 5700 kWh/jaar op moeten leveren.

Er zijn verschillende erg behulpzame mensen op dit forum. Misschien eens rustig beschrijven hoe het systeem er nu precies uit ziet, met zaken als orientatie en hoek van het(de) dak(en), Wp per paneel, type optimizer en omvormer etc.

Wel raar dat eerst panelen werden geinstalleerd, en dat die later weer werden weggehaald. Het lijkt bijna wel of de 2de string sindsdien niet meer was aangesloten ...
Als dat al 7 jaar zo is.... Auw, dus zou dan een duur foutje zijn geweest (~4000 Euro?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12

_Arthur

blub

@rschwartnld Als je een eigen topic opent in Duurzame Energie & Domotica Daar alle relevante technische info inze (type panelen, welke omvormer, welke optimisers etcetc). Foto van hoe het nu op je dak ligt. Grafieken van voltages etc post. Dan kunnen we de knappen koppen hier mogelijk achterhalen waar het probleem zit.

Iedereen snapt je frustratie, maar daarmee kunnen wij je probleem niet mee helpen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:38
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:30:

Niet oneindig. Volgens de handleiding kunnen er 600 Micro onder een Envoy hangen. Kun je voorlopig vooruit. :)
Pagina: 1