Wifi op zolder: access point met fatsoenlijke handoff?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
Mijn user story:
Als thuiswerker wil ik graag op zolder een draadloze maar toch relatief snelle en stabiele internet verbinding, waar mijn telefoon netjes op overschakelt zodra ik naar zolder loop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op de begane grond heb ik van mijn internetprovider een Draytek modem, maar gebruik een Asus RT-AC68U als router. Het bereik van de router is niet groot genoeg om bruikbaar te zijn op mijn werkplek op zolder.

Daarom gebruik ik op zolder sinds 2 jaar ofzo een TP-link AV500 powerline adapter dat een wifi signaal uitzendt. Ondanks de reclame voor een "naadloos en uniform thuisnetwerk" met behulp van de Wi-Fi kloon toets, schakelt mijn Android telefoon niet automatisch tussen het signaal op de begane grond en op zolder. Dit terwijl SSID en wachtwoord van de signalen identiek zijn en het signaal van beneden op zolder praktisch onbruikbaar is.

Vanuit gebruikerservaring gesproken heb ik verder geen grote klachten in het alledaags gebruik van de powerline adapter. Maar sinds de Corona crisis werk ik (ook de komende tijd nog) fulltime thuis, dus is het wel fijn om een betere oplossing te hebben. Mooi meegenomen is om mijn hoge internet snelheid (1000 Mbit/s) beter te kunnen benutten, ik behaal nu slechts 10 Mbit/s via het draadloze signaal op zolder. Dat mag opgehoogd worden tot ca. 50 Mbit/s, aangezien er regelmatig meerdere apparaten tegelijk op het signaal streamen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht eerst aan een mesh network, maar ik heb een ethernet kabel naar zolder lopen die nu wordt gebruikt voor de tweede tv-ontvanger. Dus ik zit nu te denken in de richting van een Access Point. Ik zat al te kijken naar de Netgear WAC505 of de TP-link EAP225, maar twijfel of dit wel echt een oplossing voor mijn probleem gaat zijn.

Ik wil wel ook mijn tweede tv-ontvanger kunnen blijven gebruiken, dus dan zou het signaal via een kabel weer doorgegeven moeten worden aan de TV-ontvanger. Daar zie ik in eerste oogopslag geen aansluitingen voor op de acces points. Maar ik weet ook niet hoe ik kan herkennen dat een access point wel voor een naadloze overgang zorgt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Getest op 30-07-2020 19:46)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Getest schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Dit terwijl SSID en wachtwoord van de signalen identiek zijn en het signaal van beneden op zolder praktisch onbruikbaar is.
Heb je ook naar security en encryption gekeken? Die moeten ook identiek zijn. Je moet daarbij echt strict zijn: WPA2-only is iets anders dan WPA/WPA2.
Vanuit gebruikerservaring gesproken heb ik verder geen grote klachten in het alledaags gebruik van de powerline adapter. Maar sinds de Corona crisis werk ik (ook de komende tijd nog) fulltime thuis, dus is het wel fijn om een betere oplossing te hebben. Mooi meegenomen is om mijn hoge internet snelheid (1000 Mbit/s) beter te kunnen benutten, ik behaal nu slechts 10 Mbit/s via het draadloze signaal op zolder. Dat mag opgehoogd worden tot ca. 50 Mbit/s, aangezien er regelmatig meerdere apparaten tegelijk op het signaal streamen.
Ga je een kabel trekken of denk je dat via PLC te halen? Ik vermoed met 10Mbps namelijk dat niet WiFi (zelfs de gare oude 2.4GHz-only WiFi op de meeste van die legacy AV500 PLC adapters) maar de PLC-verbinding de bottleneck is. Was je niet van plan kabel te trekken - controleer dan bedraad op de PLC-adapter boven wat je haalt; het heeft weinig zin zwaarder WiFi-geschut neer te zetten als het geen degelijke backhaul heeft :o
Ik dacht eerst aan een mesh network, maar ik heb een ethernet kabel naar zolder lopen die nu wordt gebruikt voor de tweede tv-ontvanger. Dus ik zit nu te denken in de richting van een Access Point. Ik zat al te kijken naar de Netgear WAC505 of de TP-link EAP225, maar twijfel of dit wel echt een oplossing voor mijn probleem gaat zijn.
Huh? Je hebt al een kabel lopen maar gebruikt toch PLC? :X
Ik wil wel ook mijn tweede tv-ontvanger kunnen blijven gebruiken, dus dan zou het signaal via een kabel weer doorgegeven moeten worden aan de TV-ontvanger. Daar zie ik in eerste oogopslag geen aansluitingen voor op de acces points.
Daar hebben ze dus de Ethernet Switch voor uitgevonden, jaren voordat WiFi ook maar bestond.
Maar ik weet ook niet hoe ik kan herkennen dat een access point wel voor een naadloze overgang zorgt.
Simpel: absoluut identieke instellingen voor SSID, PSK maar ook security en encryption. Meer is er niet voor nodig.

Let op dat soms apparaten onder de motorkap zelfde GUI instelling anders interpreteren in wat ze in de beacons stoppen. Dat is een van de redenen dat identieke AP's overal gebruiken een pre is - maar ook dan kun je met wat gespeel met security en encryption vaak iets vinden dat op alles gelijk werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
Een tweede Asus RT-AC68U op de kop tikken, en die als Accesspoint op de UTP aansluiten op zolder. De TV ontvanger kan dan ook op het tweede Asus AP. Dan van beide AP's de uitzendsterkte wat terug draaien. Zelfde SSID en wachtwoord instellen, ander kana(a)l(en) instellen.

Misschien zijn er nog opties met de Aimesh functie van de Asus.

[ Voor 29% gewijzigd door Masimo op 30-07-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

Mijn user story:
Als thuiswerker wil ik graag op zolder een draadloze maar toch relatief snelle en stabiele internet verbinding, waar mijn telefoon netjes op overschakelt zodra ik naar zolder loop.

...snip...

Ik wil wel ook mijn tweede tv-ontvanger kunnen blijven gebruiken, dus dan zou het signaal via een kabel weer doorgegeven moeten worden aan de TV-ontvanger. Daar zie ik in eerste oogopslag geen aansluitingen voor op de acces points. Maar ik weet ook niet hoe ik kan herkennen dat een access point wel voor een naadloze overgang zorgt.

Alvast bedankt voor het meedenken!
De TP-Link EAP245 heeft wel een 2de ethernet poort die je kunt gebruilken om het signaal door te lussen naar je tv ontvanger. Maar of dat voor jou de meerprijs waard is moet je zelf beslissen.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
heb je al is geprobeerd je wifi powerline te gebruiken als accespoint ?

gewoon de powerline van de meterkast verwijderen
boven op zolder de utp kabel vanuit meterkast in 1 vd lan poorten steken

dat geeft je een stuk hogere snelheid op wifi als je daar bent (vergeet ook niet je wifi op 20mhz breed te zetten, die standaard 40mhz breed is nergens goed voor)

ook de/een reden van slecht roamen is het ontbreken van een 5ghz signaal boven

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dit terwijl SSID en wachtwoord van de signalen identiek zijn en het signaal van beneden op zolder praktisch onbruikbaar is.
Heb je ook naar security en encryption gekeken? Die moeten ook identiek zijn. Je moet daarbij echt strict zijn: WPA2-only is iets anders dan WPA/WPA2.
Ga je een kabel trekken of denk je dat via PLC te halen? Ik vermoed met 10Mbps namelijk dat niet WiFi (zelfs de gare oude 2.4GHz-only WiFi op de meeste van die legacy AV500 PLC adapters) maar de PLC-verbinding de bottleneck is. Was je niet van plan kabel te trekken - controleer dan bedraad op de PLC-adapter boven wat je haalt; het heeft weinig zin zwaarder WiFi-geschut neer te zetten als het geen degelijke backhaul heeft :o
Ik wil wel ook mijn tweede tv-ontvanger kunnen blijven gebruiken, dus dan zou het signaal via een kabel weer doorgegeven moeten worden aan de TV-ontvanger. Daar zie ik in eerste oogopslag geen aansluitingen voor op de acces points.
Daar hebben ze dus de Ethernet Switch voor uitgevonden, jaren voordat WiFi ook maar bestond.
Maar ik weet ook niet hoe ik kan herkennen dat een access point wel voor een naadloze overgang zorgt.
Simpel: absoluut identieke instellingen voor SSID, PSK maar ook security en encryption. Meer is er niet voor nodig.

Let op dat soms apparaten onder de motorkap zelfde GUI instelling anders interpreteren in wat ze in de beacons stoppen. Dat is een van de redenen dat identieke AP's overal gebruiken een pre is - maar ook dan kun je met wat gespeel met security en encryption vaak iets vinden dat op alles gelijk werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
Bedankt voor de reacties. De belangrijkste conclusie die ik hier aan overhoud is
dion_b schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:14:
[...]
Ik ga er dus vanuit dat in de huidige configuratie er een verschil is in security of encryption waardoor het nu niet goed werkt. Desondanks lijkt het me goed om gebruik te maken van de ethernet kabel die voor betere WiFi oplossing, in plaats van de powerline adapter oplossing die ik nu gebruik.

Verder zal ik nog reageren op jullie suggesties / vragen / opmerkingen.
Masimo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:38:
Een tweede Asus RT-AC68U op de kop tikken, en die als Accesspoint op de UTP aansluiten op zolder. De TV ontvanger kan dan ook op het tweede Asus AP. Dan van beide AP's de uitzendsterkte wat terug draaien. Zelfde SSID en wachtwoord instellen, ander kana(a)l(en) instellen.

Misschien zijn er nog opties met de Aimesh functie van de Asus.
Hier had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht en is geen gek idee. Ik zie nu dat ze op Hardware.info naar de AiMesh functionaliteit hebben gekeken (bron: https://nl.hardware.info/artikel/7842/eerste-blik-op-asus-aimesh-maak-een-mesh-van-je-router) en dat klinkt erg positief. Is het gek om te denken dat het een pré is als beide apparaten identiek zijn? Dat ze met die AiMesh software in principe 'met een druk op de knop' zouden moeten samenwerken? Dat zou de configuratie wel erg makkelijk maken.
Tacoos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:42:
[...]

De TP-Link EAP245 heeft wel een 2de ethernet poort die je kunt gebruilken om het signaal door te lussen naar je tv ontvanger. Maar of dat voor jou de meerprijs waard is moet je zelf beslissen.
Goede suggestie, fijn dat er een 2e ethernet poort is geïntegreerd. Dan hoef ik niet nog een aparte ethernet switch er aan te hangen. Dat maakt het voor mij zeker wel een optie.
[...]

[...]
Ik weet het niet precies, in theorie zou dat door de "WiFi-kloon toets" geregeld moeten zijn maar ik sluit niet uit dat dat niet het geval is.
[...]

[...]

Ik heb inderdaad een kabel lopen en wil die dus gaan gebruiken. De powerline adapter was een makkelijke en goedkope fix toen ik de zolder nog niet zo intensief gebruikte. Maar sinds een verbouwing en de Corona crisis leek het me inderdaad handiger om een fatsoenlijke oplossing te zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Getest op 30-07-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Alles moet hetzelfde ingesteld staan, maar dan nog kan het zijn dat er geen handhoff/handover plaatsvind. Niet alle clients gaan zelf op zoek naar de beste AP, en niet alle AP's hebben bijv. een goede minRSSI instelling die zwakke clients van het netwerk kickt.

Vaak hebben fabrikanten wel een functie in hun AP zitten waarbij je door meerdere identieke AP's of AP's uit dezelfde serie in te zetten de handover in elk geval van de AP-kant beter kan regelen.

Aan de andere kant: als je geld uit gaat geven kan je net zo goed twee UniFi AP AC Lite's kopen. Kost minder dan die TP-Link of Asus hardware en lost het nagenoeg altijd op. Qua kabel gebruik kan je het beste niet je AP misbruiken als switch, dat betekent niet dat alles in het water valt als je het wel doet (bijv. de AP AC Pro heeft ook een 2e ethernet poort), maar soms worden die switches als software bridge uitgevoerd, en als er veel verkeer is heb je kans dat je AP's net wat minder lang mee gaan dan je zou willen; een software bridge vreet CPU cycles wat een redelijke warmte ontwikkeling als gevolg heeft.
Pagina: 1