Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
Ha ik heb zojuist een behuizing gekocht (Cooler Master C700M) en ik wil hier 6 fans in plaatsen. Ik zit er aan te denken om 2x 140mm fans aan de bovenkant te doen en 1x 140mm aan de achterkant en vervolgens een NZXT Kraken Z73 aan de voorkant te installeren (dus de radiator + 3x 120mm fans). Ik heb een tekening bijgevoegd met hoe de fans gemonteerd zullen worden en naar welke richting ze wijzen, echter vraag ik me af of dit een goede keuze zou zijn aangezien de warme lucht omhoog gaat geloof ik. Het systeem moet een RTX 2080 Super en een AMD Ryzen 9 3900x kunnen koelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X0p69MRN28euV04lotzR0f9T7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yzybii93q75CahEYpLE36rto.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47
Ik zou alle fans omdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
Maar zuig ik dan niet juist de warme lucht van de radiator weer naar binnen? Dat lijkt me ook niet handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
KHLMND schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Maar zuig ik dan niet juist de warme lucht van de radiator weer naar binnen? Dat lijkt me ook niet handig
Je water wordt niet zo heel warm hoor. Warme lucht stijgt zoals je zelf al zegt, dus het blijft dan alsnog boven in je kast hangen waarschijnlijk. Daarbij blaas je op deze manier ook geen verse lucht op je gpu.

Ik kijk nu even naar die case; ik zou de radiator in de bovenkant hangen en drie fans in de voorkant (naast de outtake aan de achterkant

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/237770.bce5746ca8946e2af5f5d3eed90aac66.1600.jpg zoiets dus. Ook je gpu zo schuin, dan kan hij wat meer verse lucht aanzuigen. Je duwt dan de warme lucht van je radiator de kast uit.

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 30-07-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KHLMND schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Je zuigt de omgevingslucht naar binnen, en koelt de radiator. Dan gooi je de warme lucht er uit om back, exhaust te maken en top zeker 1 intake.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
418O2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Je water wordt niet zo heel warm hoor. Warme lucht stijgt zoals je zelf al zegt, dus het blijft dan alsnog boven in je kast hangen waarschijnlijk. Daarbij blaas je op deze manier ook geen verse lucht op je gpu.

Ik kijk nu even naar die case; ik zou de radiator in de bovenkant hangen en drie fans in de voorkant (naast de outtake aan de achterkant

[Afbeelding] zoiets dus. Ook je gpu zo schuin, dan kan hij wat meer verse lucht aanzuigen. Je duwt dan de warme lucht van je radiator de kast uit.
En dan bedoel je dus specifiek alleen de radiator boven en de 3 fans aan de voorkant en nog 1 fan aan de achterkant?

Ik had iemand gezien die precies dezelfde behuizing heeft en die had het als volgt gedaan vandaar ook het idee om het op deze manier te doen, het zag er mooier uit met de radiator aan de voorzijde vind ik: (ik kom er alleen niet uit hoe hij zijn airflow gedaan heeft) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiSlFhgysLQT15I-SZyq1MCg3kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj1sDP4LnR77kUdBtpRbtUGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
de 'guards' van de fan zit aan de kant waar hij heen blaast. Boven en achter uit dus.

Estethisch misschien mooier (is smaak), maar het koelt minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
418O2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:48:
de 'guards' van de fan zit aan de kant waar hij heen blaast. Boven en achter uit dus.

Estethisch misschien mooier (is smaak), maar het koelt minder
Dus dat is in principe hetzelfde concept maar dan alle fans omgedraaid wat je eerder al aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
Hackus schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Je zuigt de omgevingslucht naar binnen, en koelt de radiator. Dan gooi je de warme lucht er uit om back, exhaust te maken en top zeker 1 intake.
Waarom zou 1 intake en 1 exhaust aan de bovenkant beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KHLMND schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Waarom zou 1 intake en 1 exhaust aan de bovenkant beter zijn?
Waarom zou min. 1 intake(zonder de warmte van de radiator) niet goed zijn ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
Hackus schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Waarom zou min. 1 intake(zonder de warmte van de radiator) niet goed zijn ?
Ik weet het niet, het is een vraag ik ben geen expert met airflowing. Maar jij zegt dus alles omdraaien, en dan 1 top fan intake laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:26
De kast komt met 4 140mm fans. Geïnstalleerd aan de voor en achterkant. Ik zou de radiator met fans gewoon bovenin hangen, naar buiten blazend en de rest laten zitten. Beter koelen is misschien mogelijk als je de 'chimney' stand gebruikt, dus mobo 90 graden rechtsom draaien. Zo zit de GPU naast de CPU ipv er onder, wat iets kan schelen. Maar dan moet je wel meer uitvogelen met je kabels en de airflow is dan ook niet ideaal, omdat de fans onderop aan de voorkant van de kast zitten en niet in het midden of achter. Nodig zal het niet zijn, want hij koelt met alleen de meegeleverde fans al best goed. Met je waterkooler er bij wordt dat alleen maar beter.

Moet het ook stiller, dan heb je wel betere fans nodig, want die kast is met de meegeleverde fans in ieder geval volgens de test van HWI een herriebak. (Nou ja, herriebak is mijn interpretatie. Ze zeggen zelf 'Geluidsproductie aan de hoge kant.')

Addicted to silent computing

Pagina: 1