Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:10
Ik hoop dat er iemand met ervaring hier die mij kan vertellen waarom hypotheek advies tarief zoveel kan afwijken van elkaar?

Ik heb tot nu toe de volgende:
- Rabobank, kreeg tarief van €1400 (advieskosten), maar er staat ook bij bankgarantie €350, afsluitkosten €500. De rest van de kosten (notaris, transportakte, taxatie) even buiten beschouwing want het is niet gerelateerd aan de hypotheekadvies.
- Via De Hypotheekshop staat €2495 aan "advieskosten", maar ik zie niets meer behalve hypotheekakte van 495, en taxatiekosten van 525 (wat volgens mij niet naar de hypotheekshop gaat. Wel zo dat er nog eens 300 eur aan "aanvraag overbrugging" vermeld staat.
- Via independer heb ik rond gezocht en komt op Somers-Hypotheken, wat volgens mij een zelfstandige is maar wel met goede review en veel klanten. Deze heeft een tarief van 799 eur (??)
- Via Vereniging eigen huis (ben lid) hebben ze een hypotheek adviseur ook en deze kosten 2,099 eur.
- Op ikbenfrits.nl is de tarief 1850 eur voor "verhuizing" zeg maar
- In verleden heb ik mijn eerste huis gekocht en hyptoheek was via Ooms. Het was 2550 eur.

Nou ik weet het niet meer.
Ook collegas gevraagd die net een hypotheek heb aangesloten en die betaalt 1100 voor alleen de advies bij Rabo.

Kan iemand mij wijzer maken?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:08

Polycom

Poes van goud

Vrije marktwerking?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga eens naar degoedkoopstenotaris.nl en kijk eens naar de kosten om een huis te passeren.

Zit zomaar 100% verschil tussen notarissen die in dezelfde wijk kantoor houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ja maar notariskosten is duidelijk. Is paseren van akte + hypotheekakte.
Dus je kies dan naar de goedkoopste/ goed gereviewed.
Bij de hypotheek advies hanteren ze 20 verschillende namen en ook 20 verschillende manieren om te bepalen wat onder de "advieskosten" valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Heeft inderdaad te maken met marktwerking (grotere namen kunnen doorgaans wat meer rekenen) en daarnaast het soort dienstverlening. Je kunt je voorstellen dat bij de Rabobank met name de Rabobank-producten (misschien zelfs wel uitsluitend) worden aangeboden, dus die zal dat voor een relatief gering bedrag kunnen aanbieden (ze verkopen namelijk vooral hun eigen aanbiedingen). Bij een hypotheekshop mag je wat meer onafhankelijkheid verwachten. Je betaalt dan voor het advies en het feit dat ze onafhankelijk zijn, dus meer verschillende aanbieders met elkaar zullen vergelijken.

En dan heb je nog wat adviseurs die mogelijk wat meer zelfredzaamheid verwachten van de klant en dus minder tijd aan adviesgesprekken hoeven te rekenen (ikbenfrits bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 19:58
Bij de hypotheker kan je ook prima onderhandelen over de prijs weet ik uit ervaring

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SirLct schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:50:

Bij de hypotheek advies hanteren ze 20 verschillende namen en ook 20 verschillende manieren om te bepalen wat onder de "advieskosten" valt.
Dan staat het je toch vrij om te vragen bij elke aanbieder 'kunt u dit verder specificeren of wat krijg ik er precies voor?" "Nee, dan kan ik u alleen vertellen dat u erg duur bent, fijne dag!".
Wel zo dat er nog eens 300 eur aan "aanvraag overbrugging" vermeld staat
Typisch. Heb je een overbrugging nodig dan? Zo nee, waarom benoem je dat niet bij de aanbieder? Zo ja, waarom noem je dat niet bij de overige aanbieders?

Je hebt door dat je startpost vooral "willekeurige offertes" bevat die dus voor ons en voor jou amper vergelijkbaar zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 30-07-2020 12:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SirLct schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:43:
Ik hoop dat er iemand met ervaring hier die mij kan vertellen waarom hypotheek advies tarief zoveel kan afwijken van elkaar?

- Rabobank, kreeg tarief van €1400 (advieskosten), maar er staat ook bij bankgarantie €350, afsluitkosten €500. De rest van de kosten (notaris, transportakte, taxatie) even buiten beschouwing want het is niet gerelateerd aan de hypotheekadvies.
- Via De Hypotheekshop staat €2495 aan "advieskosten", maar ik zie niets meer behalve hypotheekakte van 495, en taxatiekosten van 525 (wat volgens mij niet naar de hypotheekshop gaat. Wel zo dat er nog eens 300 eur aan "aanvraag overbrugging" vermeld staat.
- Via independer heb ik rond gezocht en komt op Somers-Hypotheken, wat volgens mij een zelfstandige is maar wel met goede review en veel klanten. Deze heeft een tarief van 799 eur (??)
- Via Vereniging eigen huis (ben lid) hebben ze een hypotheek adviseur ook en deze kosten 2,099 eur.
- In verleden heb ik mijn eerste huis gekocht en hyptoheek was via Ooms. Het was 2550 eur.

Ook collegas gevraagd die net een hypotheek heb aangesloten en die betaalt 1100 voor alleen de advies bij Rabo.

toon volledige bericht
Bij elk aanbod moet je kijken wat je ervoor krijgt(wat er onder de kosten valt)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 19:56
Deze advieskosten vielen ons ook op toen we naar hypotheken aan het kijken waren.

Omdat onze situatie niet moeilijk was/is hebben we besloten voor execution only te gaan. Ook daarin zit wat verschil in de (afsluit)kosten maar minder uiteenlopend. Independer vonden we het beste in prijs/kwaliteit verhouding en het is uiteindelijk ook allemaal goed gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Dus je kies dan naar de goedkoopste/ goed gereviewed.
Dat kun je als het goed is terugvinden in het Dienstverlenindsdocument, wat je bij iedere adviseur krijgt/kunt downloaden. Er kan daarnaast nog onderscheid zitten tussen verschillende situaties (starter-doorstromer-zelfstandige) waardoor de kosten kunnen verschillen. (Nog los van het verschil tussen fixed price en uurtarief.) Omdat het DVD een standaardsjabloon is, kan er dus wel eens wat verschil zitten tussen wat er in dat standaardformulier staat, en wat er werkelijk allemaal aan mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
@MAX3400 ik heb aangegeven aan de 4 partijen op het lijst dat het gaat over een doorstroom en ook met overbrugging. Alleen sommige zet het in een soort all-in tarief maar die ander dan aparte namen: advies, afsluitkosten, overbruggingskosten, etc etc. Daar is mijn twijfel.

Wel zo nog een keer met Rabobank gebeld en kreeg een andere die het beter kan uitleggen dan vorige en het komt er dus op neer dat ze idd de afsluitkosten apart rekenen. En bij hypotheekshop wel all-in.
Wat vreemd is dat all-in bij hypotheekshop dan niet de overbruggingskosten bevatten.
Dus ik praat dan over een verschil van 1900 vs 2800 eur.

Ik snap dat het allemaal vrije marktwerking is maar heb echt niet verwacht dat het zoveel verschillende termen en begrippen zijn van wat nou inbegrepen is in "advieskosten".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:08

MLLL

Palm Treo 650

Ze kunnen beter weer provisie gaan rekenen, veel overzichtelijker >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:49
Ik zou zelf ook eens gaan kijken bij een (echt) onafhankelijke adviseur ipv bank en op basis van ervaringen van vrienden / familie. Hele goede getroffen aantal jaren geleden, heeft ons toen geweldig geholpen (in het noorden van het land).

[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 30-07-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

De meeste hypotheekadviseurs doen het eerste gesprek gratis. Wij hebben een gesprek of drie gedaan, en meteen een erg goed gevoel bij 1 van die drie. Wel de duurste met 2900 euro, maar we hadden een wat complexe hypotheekconstructie, en hij heeft ons echt goed geholpen. Erg blij dat we dat gedaan hebben.

Als het om een simpele hypotheek zou gaan dan zou ik ook voor een goedkope gaan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:15
De onafhankelijke adviseurs zijn vaak wel wat duurder dan adviseur bij de banken, al vind ik het uberhaupt al gek dat je betaalt bij een bank voor het afnemen van hun product. Een onafhankelijke adviseur vergelijkt tenminste nog verschillende aanbieders.

Zelf hebben we gekozen voor de bank adviseur, omdat bij verschillende vergelijkingen de rentes en voorwaarden hier alsnog het gunstigst waren. Maar dan nog vind ik het vreemd dat we zo'n fors bedrag moet neerleggen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:39
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:57:
De onafhankelijke adviseurs zijn vaak wel wat duurder dan adviseur bij de banken, al vind ik het uberhaupt al gek dat je betaalt bij een bank voor het afnemen van hun product. Een onafhankelijke adviseur vergelijkt tenminste nog verschillende aanbieders.

Zelf hebben we gekozen voor de bank adviseur, omdat bij verschillende vergelijkingen de rentes en voorwaarden hier alsnog het gunstigst waren. Maar dan nog vind ik het vreemd dat we zo'n fors bedrag moet neerleggen hiervoor.
Banken willen er liever ook geen geld voor rekenen, maar moeten dit omdat er anders sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie tegenover intermediairs. Dit is dan ook een eis van intermediairs geweest. Daarom zijn de prijzen lager, ze zijn verplicht minimaal een aantoonbaar realistische kostprijs te rekenen. Dat doen ze dan ook. En afgesplitst betaal je los nog afsluitkosten, die zijn per hypotheekverstrekker gelijk ongeacht of en door wie er advies wordt gegeven. Sommige intermediairs verrekenen dit zelf in hun eigen vaste 'all-in' tarief. Daar moet je dus altijd even goed naar kijken voor een eerlijk vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:43:

toon volledige bericht
Tijdje geleden heb ik een goed en uitgebreid (gratis)gesprek gehad bij dehypotheekfabriek.nl en die kost 999 eur voor een compleet advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21

Zenix

BOE!

Hier een goede ervaring met hypotheek24. Adviesgesprek was goed en het rapport wat volgde ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je kan ook naar execution only kijken. Dat scheelt flink in de kosten maar dan moet je zelf wel goed weten wat je doet. Niet voor iedereen aan te raden.

Persoonlijk vond ik het hele hypotheekadvies niets toevoegen en het geld absoluut niet waard, had zelf de variant al uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Het scheelt nogal wat je precies voor diensten nodig hebt. Je situatie maakt veel verschil in het benodigde werk. Loondienst of ondernemer bijvoorbeeld. Maar ook: wel of geen schulden die overgesloten moeten worden in een nieuwe hypotheek. Wel of geen overbruggingsjypotheek nodig. Kapitaalverzekeringen die wel of niet moeten wodden afgekocht. ORV’s nodig, verpandingen die moeten worden aangepast.

Afgankelijk van de adviseur zitten bepaalde zaken wel of niet in het standaard tarief. Daarmee kun je winnen op verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 20:29
Wij hebben onlangs gekozen voor hulp door een adviseur omdat we in coronatijd het spannend vinden met de doorlooptijd bij geldverstrekkers om onze documenten op tijd ingediend te krijgen en beoordeeld. Ook is het aanbod wat groter. Hoewel onze geldverstrekker aan execution only doet en wij beiden ambtenaar zijn met vast contract, is het toch spannend of je om wat voor reden dan ook wordt afgewezen en dan is het fijn dat je een aantrekkelijker aanbod aan geldverstrekkers hebt bij de onafhankelijke adviseur dan bij execution only.

Wij hebben ons laten adviseren bij Independer en zijn ontevreden. Via een chatbot maak je een profiel aan en online lever je stukken aan. Prima op zich, al is er geen mogelijkheid om zelf iets in die chat module aan te passen nadat je het verkeerd hebt ingevuld en sommige formuleringen zijn heel ambigu. Dan heb ik liever een standaard invulformulier. Na opbellen zou dit worden opgelost maar ook dat ging blijkbaar niet met als gevolg dat in het definitief adviesrapport op veel plekken info staat die niet klopt met - heel lelijk - daaronder wat tekst waarin wordt afgeweken van het eerder geformuleerde. Ze leunen dus flink op een chatbot en hun niet goed afwijken / corrigeren wanneer nodig.

In het advies werd ons verteld dat ons IKB budget (flexbudget; je mag vakantiegeld en eindejaarsuitkering omzetten in extra verlof) wel een 'dingetje' was. Dit kon niet worden meegenomen tenzij op de werkgeversverklaring gespecificeerd staat in euro's welk inkomensdeel vakantiegeld is en/of eindejaarsuitkering. Veel kans van slagen om dit te regelen gaf hij ons niet. Wij belden onze hr-afdeling: de dag erop een addendum ontvangen op de werkgeversverklaring met de gevraagde specificatie en het bericht dat dit altijd wel wordt geaccepteerd.

De moed zakt toch in de schoenen als je een advies krijgt met je 17e keus geldverstrekker en hoort dat 20 procent van je inkomen waarschijnlijk niet wordt meegenomen. Helemaal als het ligt aan je geldverstrekker.

Independer is vrij goedkoop, zo'n 1100eu. Maar ik betaal in het vervolg liever een paar honderd meer om een soortgelijke behandeling te voorkomen.

We hebben overigens alsnog een hypotheek kunnen afsluiten bij onze geldverstrekker naar voorkeur voor de rentevaste periode die we willen en zijn blij met de keus voor een adviseur al kon het achteraf 500eu goedkoper met execution only. Maar je kunt die uitkomst niet op voorhand voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:05
Zenix schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:04:
Hier een goede ervaring met hypotheek24. Adviesgesprek was goed en het rapport wat volgde ook.
Ook hypotheek aangevraagd via Hypotheek24, en prima ervaring mee. Gewoon zelf voldoende research doen en een paar gratis eerste gesprekken inplannen met die dure partijen om je conclusies en vragen af te toetsen. En dan aan goedkoop tarief bij hypotheek24 gaan. Kan zelfs execution only.

Notaris, bouwkundige keuring en taxateur zoek je op vergelijkingswebsites. Scheelt je zomaar honderden euro's.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

millerman_sf schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:52:
[...]

Banken willen er liever ook geen geld voor rekenen, maar moeten dit omdat er anders sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie tegenover intermediairs. Dit is dan ook een eis van intermediairs geweest. Daarom zijn de prijzen lager, ze zijn verplicht minimaal een aantoonbaar realistische kostprijs te rekenen. Dat doen ze dan ook. En afgesplitst betaal je los nog afsluitkosten, die zijn per hypotheekverstrekker gelijk ongeacht of en door wie er advies wordt gegeven. Sommige intermediairs verrekenen dit zelf in hun eigen vaste 'all-in' tarief. Daar moet je dus altijd even goed naar kijken voor een eerlijk vergelijk.
Flauwekul dat de bank het 'advies' van +/-2k moet aanbieden. execution only achtig Kan prima en is ook beschikbaar (dan kom je op 250 tot 700 euro oid IPV 2k uit). Het verschilt een beetje per aanbieder wanneer je daarvoor aan de voorwáarden voldoet + je moet een simpel testje maken om je bekwaamheid/verstand van zaken 'aan te tonen'. De test is dood simpel en geen goede determinator imho. De vraag stellen in dit topic geeft me, tenzij TS zich flink bijschoolt de komende maanden, de hint een echte onafhankelijk adviseur te vinden en niet de 'adviseur' van de ABN of de neef van de eigenaar van de lokale Rabobank.

Kon voor mijn hypotheek prima bij een 'execution' only partij terecht (hypotheek24) ik voldeed helaas het niet aan de voorwaarde om direct bij de verstrekker execution only te doen (Achmea, die deden dat enkel als je binnen 6 maanden oplevering had geloof ik).

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 04-08-2020 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:39
Yep, dat is vaak ook een optie. Ik geef alleen maar aan dat als een bank advies geeft, ze de advieskosten verplicht in rekening moeten brengen (rond de €1300). Niet dat ze verplicht advies moeten geven. Naast advies betaal je los de afsluitkosten (€700). Die krijg je dan ook gewoon in rekening bij ExOnly. Je betaalt dus geen €2000 voor advies.

Overigens vond ik zelf het nadeel van ExOnly dat je lang niet alle verstrekkers mee kunt nemen. Je loopt soms goede voorwaarden en rentetarieven mis helaas. En als je niet af kan met een simpele annuïteitenhypotheek, kan je fiscaal behoorlijk mis zitten als je het niet goed snapt.

[ Voor 14% gewijzigd door millerman_sf op 04-08-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:43
Ik denk dat als je goedkoop gaat je er vanzelf achter komt waarom het goedkoper is.

Goed advies met een goede onafhankelijke vergelijking en vooral een goede (na)zorg kost gewoon uren.
Waarschijnlijk zijn de goedkopere geen FFPers en hebben ze een beperkt aantal banken waar ze kunnen afsluiten en krijg je als het niet soepel loopt (wat veelal zo is) problemen met communicatie en tijdverlies.

Tijd is in deze hectieke markt essentieel.

hypotheek afsluiten en goed afronden kosten tussen de 30 en 40 uur. Neem een tarief van €80. Kom je al snel boven de €2500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
marvel27 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:59:
[...]

Ook hypotheek aangevraagd via Hypotheek24, en prima ervaring mee. Gewoon zelf voldoende research doen en een paar gratis eerste gesprekken inplannen met die dure partijen om je conclusies en vragen af te toetsen. En dan aan goedkoop tarief bij hypotheek24 gaan. Kan zelfs execution only.

Notaris, bouwkundige keuring en taxateur zoek je op vergelijkingswebsites. Scheelt je zomaar honderden euro's.
En ieder ander in het topic maar klagen dat ze zo duur worden/zijn, logisch, als mensen misbruik maken van de gratis advies gesprekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Vorkie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

En ieder ander in het topic maar klagen dat ze zo duur worden/zijn, logisch, als mensen misbruik maken van de gratis advies gesprekken....
Tja, je kan het ook omdraaien. Logisch dat mensen 'misbruik' maken van die gratis adviesgesprekken en het vervolgens zelf doen, omdat ze zo duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Tja, je kan het ook omdraaien. Logisch dat mensen 'misbruik' maken van die gratis adviesgesprekken en het vervolgens zelf doen, omdat ze zo duur zijn.
Ik weet niet welke wereld jij leeft, maar ik vindt hier niets logisch aan, tenzij er natuurlijk in een IK-cultuur wordt geleefd, ikke, ikke en de rest kan....

Als iets gratis is, wil dat gewoon niet zeggen dat je er misbruik van moet gaan maken, dat hoort bij een stukje opvoeding, nettiquette.

Hypotheekadviseurs hebben de ene keer veel werk, de andere keer geen werk, maar ze zitten er wel tussen. Mochten er zaken "verkeerd" binnenkomen, zitten zij er wel tussen om het te corrigeren.

Ze hebben er ook niets aan als alles niet lukt, dus ze zitten er voor jou.

[ Voor 31% gewijzigd door Vorkie op 04-08-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 11:40
StecaGrid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:53:
Bij de hypotheker kan je ook prima onderhandelen over de prijs weet ik uit ervaring
Net zo bij de Hypotheekshop. Toen wij ons eerste huis kochten ging het standaardtarief van 2500,- zonder dat we er veel voor hoefden te doen door de helft. Blijkbaar voelden ze aan dat we niet ontzettend kapitaalkrachtige starters waren, die er ook naar neigden om het zelf te doen. Dat was wel op de bodem van de huizenmarkt toen er relatief weinig verkocht werd.

Vervolgens zijn ze dat geld in mijn ogen dubbel en dwars waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
De advieskosten zijn toch aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
com2,1ghz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:36:
Dat ook nog eens. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet de moeite waard is om te shoppen of te onderhandelen. Als je daarmee 1000,- bespaart is dat na belastingaftrek alsnog 600,- besparing.

Het feit dat je bezig bent met een aankoop van tonnen, wil niet zeggen dat 600,- ineens niks meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
com2,1ghz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:36:
Ja, maar als je 1000 euro betaald of 2500 euro.. Dat ga je toch echt wel merken in je eigen portemonnee. Ik had gekozen voor dehypotheker (jazeker..) en daarbij het online pakket afgenomen. Je hebt eerst het gratis oriëntatie gesprek, levert daarna al de gevraagde documenten in online, en als dat rond is heb je 1 gesprek op weer op locatie.

De online omgeving is nogal ruk opgezet, maar verder is alles vlot verlopen, kosten: €1499.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:05
marvel27 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:59:
[...]

Hmm, ik zie net dat Hypotheek24 heel wat duurder is geworden. Ik heb midden 2018 950€ betaald voor advies en bemiddelingskosten. Ondertussen is dat al 1500€. Dat maakt Hypotheek24 al heel wat minder interessant in vergelijking met andere adviseurs.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Dan lijkt het mij dus totaal niet duidelijk waarom er 100% verschil in moet zitten.
Bij een hypotheekadviseur met andere voorwaarden/diensten/service snap ik juist wel dat het flink uit elkaar kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Heel veel herkenbare punten zijn hierboven al langsgekomen. Uit eigen ervaring wil ik er twee meegeven,
* Ik had nog nooit een huis gekocht. Hoewel ik een hele eenvoudige constructie had, had ik wel veel uitleg nodig. Mijn zelfstandige adviseur die iets duurder was dan de bank, heeft die tijd voor mij genomen. Dat gaf een goed gevoel
* Mijn adviseur had goed uit het gesprek gehaald wat belangrijk voor mij was. Daar heeft hij ook - breed in de markt kijkend - een bepaalde hypotheek bij geadviseerd. Dat bleek later inderdaad een hele goede keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iemand die de offertes van een hypotheekadviseur niet begrijpt een execution only hypotheek aanraden is zoiets als roepen dat iemand zonder rijbewijs prima in de auto kan stappen om op vakantie te gaan naar Frankrijk.

Vergelijk, zoals hierboven al genoemd is, de Dienstverlenindsdocumenten van de verschillende aanbieders. En anders regel je bij een stuk of wat een gratis intake om te kijken welke het beste bij je past en waar je je het meest op je gemak voelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 06-06 09:59
robertnld schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:15:
Heel veel herkenbare punten zijn hierboven al langsgekomen. Uit eigen ervaring wil ik er twee meegeven,
* Ik had nog nooit een huis gekocht. Hoewel ik een hele eenvoudige constructie had, had ik wel veel uitleg nodig. Mijn zelfstandige adviseur die iets duurder was dan de bank, heeft die tijd voor mij genomen. Dat gaf een goed gevoel
* Mijn adviseur had goed uit het gesprek gehaald wat belangrijk voor mij was. Daar heeft hij ook - breed in de markt kijkend - een bepaalde hypotheek bij geadviseerd. Dat bleek later inderdaad een hele goede keuze.
Hier hetzelfde eigenlijk. Vergeet niet dat 0.1% rente verschil bij bedragen van 200.000+ best wat geld is. En dan is 1500 euro of 2000 euro daar niks bij. Bespaar niet op je adviseur als je niet zelf al exact weet wat je wilt aan hypotheek!

Ik heb mijn 2e hypotheek eigenlijk zelfs meer tijd besteed dan de eerste, heb nu 3 losse vormen van annuitair en lineair met aflosplannen erbij. En zelfstandig is niet gebaat om een eigen product aan te bieden, in tegenstelling tot een bank. Zo zat ik eerst bij Argenta (Belgisch), en nu Allianz, waarvan ik niet eens wist dat die een hypotheek aanboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Zebby schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Hier hetzelfde eigenlijk. Vergeet niet dat 0.1% rente verschil bij bedragen van 200.000+ best wat geld is. En dan is 1500 euro of 2000 euro daar niks bij.
[...]
Precies. In mijn geval adviseerde de adviseur om de voor ons verplichte overlijdensverzekering niet bij de hypotheekaanbieder maar bij een andere partij af te sluiten. Dat zal een adviseur v.d. bank natuurlijk nooit doen en zelf had ik dat waarschijnlijk ook niet verzonnen. Dat scheelt ons iets van 15 of 20 euro per maand. Lijkt niet veel, maar over de looptijd van 30 jaar is dat makkelijk 6000,-.

Daar kwam voor ons nog bij dat door verkeerd advies van de gemeente onze financiering anders moest terwijl de hypotheekaanvraag al in behandeling was bij de bank. Dat is ook allemaal door de adviseur afgehandeld zonder al te veel extra stress en gedoe voor ons.

Dus ondanks dat het voor een starter allemaal geen rocket science is, met de relatief beperkte keuze in hypotheekvormen die je tegenwoordig hebt, kan een adviseur toch echt makkelijk zijn geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:48
Ik was eerst ook van plan execution only te gaan, maar ben toch blij dat ik een (goede) adviseur genomen heb. uiteindelijk kon diegene mij goed challengen op mijn aannames wat in een andere constructie geresulteerd heeft. Uiteindelijk heeft me dat al een hoop geld bespaard, meer dan de kosten van dat advies, laat staan het verschil tussen de goedkoopste en mijn uiteindelijke adviseur.

Belangrijkste is dat de adviseur past bij jouw situatie. Met een hoog inkomen als doorstromer is misschien een "ik neem je aan de hand in ons standaard programma" aanpak niet handig, terwijl voor anderen dat juist heel fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 08-06 10:35
Hoe hoger de prijs des te meer service je mag verwachten. Daarnaast krijg je (afhankelijk van je jaarinkomen) waarschijnlijk tussen de 40 en 50% terug aangezien dit aftrekbaar is. Ik heb zelf destijds 2400 euro betaald en ben absoluut tevreden over de geleverde adviezen uit eindelijk. 2400 vind ik persoonlijk ook best veel, maar na de aftrek valt het best mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Even een update hier, heb inmiddels 5 gesprekken gehad bij 5 verschillende en man man man ieder met zijn verschil. Van wat inbegrepen is, maar inbegrepen betekent bij sommige niet dat ze voor je alles gaan regelen, en ook nog eens in de details van bijv de kosten van het regelen van overlijdensverzekering, overbrugging, etc etc. Echt een b*tch van verschillen om met elkaar te vergelijken.

Ook moest ik soms doorvragen omdat ze zelf niet over de punten zijn begonnen en gewoon even snel wil doen want "ik doe dit 20 jaar".
Bijv over de overlijdensverzekering "oh ja, die heb je ook nodig dus die is 125eur per pesoon, komt ook erbij"
Of de feit dat overwaarde van huidige woning bij heel veel banken -/- 10% eraf wordt gehaald.
"Oh ja die gaat ook idd vanaf, dus je heb idd voor de paar maanden tot je woning verkocht is X extra euro hypotheek nodig"
Man man man.

Voor mij hoeft het ook niet de goedkoopste zijn maar wil wel een goed advies.
En zoals eerder aangegeven ook, eentje van 2200 of andere van 2500 valt netto mee.

Dus... ik twijfel nog. Fml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 06-06 09:59
SirLct schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:27:
Even een update hier, heb inmiddels 5 gesprekken gehad bij 5 verschillende en man man man ieder met zijn verschil. Van wat inbegrepen is, maar inbegrepen betekent bij sommige niet dat ze voor je alles gaan regelen, en ook nog eens in de details van bijv de kosten van het regelen van overlijdensverzekering, overbrugging, etc etc. Echt een b*tch van verschillen om met elkaar te vergelijken.

Ook moest ik soms doorvragen omdat ze zelf niet over de punten zijn begonnen en gewoon even snel wil doen want "ik doe dit 20 jaar".
Bijv over de overlijdensverzekering "oh ja, die heb je ook nodig dus die is 125eur per pesoon, komt ook erbij"
Of de feit dat overwaarde van huidige woning bij heel veel banken -/- 10% eraf wordt gehaald.
"Oh ja die gaat ook idd vanaf, dus je heb idd voor de paar maanden tot je woning verkocht is X extra euro hypotheek nodig"
Man man man.

Voor mij hoeft het ook niet de goedkoopste zijn maar wil wel een goed advies.
En zoals eerder aangegeven ook, eentje van 2200 of andere van 2500 valt netto mee.

Dus... ik twijfel nog. Fml.
Als je zoekt in regio R'dam kan ik de mijne allicht nog in pb aanraden, hun tarief is in ieder geval 2250, zover ik weet all-in. Zit icm een assurantiënkantoor dus verzekeringen kun je dar ook regelen, die sluiten ze zover ik weet voor jou gratis af en worden zij op aansluit basis voor betaald. Ga er eigenlijk vanuit dat de meeste kleinere verstrekkers zo werken?
Begint beetje op de auto branche te lijken zo. Basis uitvoering 1500 euro, die dekt de essentie, maar zodra je meer wilt pak je 't optie boekje er maar bij. En vooral vaag houden met allerlei pakketten die weer opties willekeurig uit en aankruisen!

Succes hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32
Wij hebben in oktober via Ikbenfrits.nl een hypotheek overgesloten bij Centraal beheer. Erg prettig door Stefan en Sherasade geholpen. Door tegenwerking van oude hypotheekverstekker duurde alles bijna 2 maanden langer dan gepland. We hebben eigenlijk twee verschillende hypotheken afgesloten om de constructie te krijgen die we wilden. Eerst van spaarhypotheek naar annuïteitenhypotheek bij de oude verstrekker, daarna de switch naar CB. Erg snel kunnen schakelen en ook gewoon snel terug bellen. Iets wat lang niet altijd gedaan wordt in mijn ervaring. En de prijs was gewoon € 1500,- exclusief taxatie (€ 425,-) en notaris (€ 650,-). Goede prijzen dus ook voor notaris en taxatie. Ja, er zijn er die misschien € 50,- of € 100,- goedkoper zijn, maar dan moet je echt zoeken. Er was een notaris die € 50,- goedkoper was, maar dan moesten we 40 km verder rijden...

Stuur maar PB als je wat meer wil weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 11:21
Als het een simpele situatie is kan je het makkelijk zelf regelen. Ik vond iedereen te duur en heb daarom alles zelf geregeld. Mocht je kog twijfelen bij zaken dan zou ik VEH registreren. Die bieden allerlei zaken aan voor een scherp tarief. Zo kan je zelfs nog je contract laten doorlezen als je het niet vertrouwt. Je koopt dus een dienst maar je betaalt niet voor diensten die je niet nodig denkt te hebben..

Rest van de zaken zijn vrij simpel tenzij je een hele complexe situatie hebt..

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 04-08-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Er zitten soms ook 'extratjes' die je niet direct meekrijgt, maar wel meetellen in de TOTALE kosten. Zoals dat ze net die ene aanbieder niet hebben, en je [insert rentevaste periode] 0,05%-0,1% meer betalen gaat. Of dat ze deals hebben met taxateurs/notarissen/.. waardoor je beter tarief krijgt dan online te vinden.

Net zoals notarissen die super-duper goedkoop zijn, en makkelijk online te vinden. Maar als je dan iets custom/extra nodig hebt (bijv komt er in gesprek met adviseur achter dat je nog ook even samenlevingscontract moet laten aanpassen, en beide testamenten updaten, etc..) je hogere tarieven betaald dan elders. Ze gebruiken puur dat ene tarief als lokkertje, en daarna kassa.

TLDR; staar je niet blind op het geadverteerde bedrag, kijk naar wat het je echt kóst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42
De 'advies'kosten voor het ophogen van een Rabo hypotheek liggen in elk geval een forse factor te hoog: iets van 1250,= + 350,= afsluitkosten. Voor die 1250 spreek je dan 2x een half uurtje met een 'adviseur' op zijn waszolder. En dan krijg je een rapport van een ingevulde template (op basis van gegevens die je zelf online al hebt ingevuld) en exact de hypotheek die je wilde 8)7

In het vorig decennium tikte ik voor de originele hypotheek van ruim de dubbele som netto ca hetzelfde af (1% met de helft terug in vorm van retourprovisie en taxatie).

Betalen voor advies is prima, maar in een situatie waar financiën evident simpel, ruim in orde en onder controle zijn, is 1250 een aftroggeltarief danwel een idiote afwenteling van kosten voor probleemgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

Betalen voor advies is prima, maar in een situatie waar financiën evident simpel, ruim in orde en onder controle zijn, is 1250 een aftroggeltarief danwel een idiote afwenteling van kosten voor probleemgevallen.
Daar heb je gelijk in, ware het niet dat een groot deel bij een hypotheekadviseur komt zonder enige kennis van hypotheken. Wanner je dat moet uitleggen, wordt het gevraagde bedrag een stukje logischer.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb afgelopen keer ook voor 325 euro een hypotheek afgesloten en ik denk dat dit bedrag voor een execution only hypotheek een redelijke prijs is. Ik zou een volgende keer niet snel meer betalen. Maar wij vormen een uitzonderingsgroep, die beter weet dat we mogelijk is in onze eigen situatie dan een gemiddelde hypotheekadviseur. En dan heb ik nog steeds wat punten waar ik over twijfel, een jaar nadat ik mijn huidige hypotheek heb afgesloten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe zit het met het advies tot oversluiten van een hypotheek + boeterente. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Mee eens. Ik was voor mijn eerste woning zelfs € 1750 kwijt aan advieskosten en het was precies zoals je zegt: zeer simpele financiële situatie en een hypotheek nodig ruim binnen de max. Die vrouw ook maar een half uur gesproken in totaal, daarna een standaard template PDF in de mailbox gekregen met de hypotheekofferte.

Van wat ik begreep zijn banken verplicht advieskosten te rekenen omdat ze anders een oneerlijke concurrentie vormen voor onafhankelijk adviseurs (die vaak nog een stuk meer vragen). Geen idee of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:40

Na 3 maanden lang mijn adviseur tegenspreken en hem en de ondersteunende afdeling wetgevingen uitleggen die al 3 jaar bestonden heb ik uiteindelijk de hypotheek rondgekregen. 8)7 Execution only kon niet helaas omdat ik ook wilde lenen op basis van het energiezuinige huis en niet al het spaargeld in het nieuwe huis wilde stoppen. Hierdoor was ik opeens niet meer een makkelijk geval ook al wist ik precies wat ik aan aflossing en rente ging betalen voordat hij het uit de computer haalde.

Ze hebben meer dan genoeg uren gemaakt maar hebben niet het lef gehad om mij nog advieskosten te rekenen >:)

Sorry als die kosten op anderen zijn verhaald. O-)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Misschien een domme vraag, maar met "execution only" wat bedoel je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:40
Als je niet extra wilt lenen, bijvoorbeeld op zuinig huis, leen je maar 100% van wat de bank vind dat je mag lenen.

Als je dan vind dat je genoeg weet van hypotheken en de risico's van het product kun je een hypotheek afsluiten zonder advies. Je moet dan een test afnemen en ik vind je partner ook.
Als je daar doorheen komt moet je zelf alle stukken aandragen, krijg je geen advies, maar wel hypotheek.

Maar ja bij mij was het advies om 4000 spaargeld vrij te houden. Ik heb hem uitgelachen en gezegd dat ik op dat moment 2 huizen moest kunnen betalen en een mogelijk kapotte auto of ander duur apparaat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-06 12:03
SirLct schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:00:
Misschien een domme vraag, maar met "execution only" wat bedoel je ermee?
Zonder advies zelf je hypotheek regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je niet weet wat execution only zou ik er niet aan beginnen. Je kan er mee besparen maar je moet wel goed weten wat je doet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Erasmo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:47:
Als je niet weet wat execution only zou ik er niet aan beginnen. Je kan er mee besparen maar je moet wel goed weten wat je doet.
Ligt ook aan hoe moeilijk je situatie is. Bij ons lag de verstandigste optie gewoon voor de hand. Bij het gratis oriëntatiegesprek bij de ING hadden we alles in een half uurtje wel duidelijk, maar we moesten toch terugkomen voor een adviesgesprek, dit alles voor 1,5K of zo. Op de vraag wat er dan nog meer besproken ging worden kwam niet zo heel veel: "wat onze uitgaven zijn en of we dingen nog wel kunnen betalen als de situatie verandert", leuk, maar we hadden al excelletjes klaarstaan waar dat haarfijn in stond.

Uiteindelijk (net als veel anderen hier) hypotheek24 genomen voor de helft van de prijs. Gewoon een online gesprekje, inderdaad in een half uurtje klaar, voor de rest waren de kosten gewoon dat ze de administratie met de hypotheekverstrekker afhandelden. We wilden eigenlijk execution only maar dat lukt niet als je situatie te veel afwijkt van 'normaal' (tijdelijke contracten e.d.).

Ik heb het idee dat je bij de banken ook gewoon betaald voor het mooie pand met marmeren vloeren en het gebakje wat je erbij krijgt. Mooi hoor. Maar als dat 800 euro kost, dan maar een skype-gesprekje.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Pingu007
  • Laatst online: 08-05 10:51
Hypotheek24 is nu juist vrij duur of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
bwerg schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

Ligt ook aan hoe moeilijk je situatie is. Bij ons lag de verstandigste optie gewoon voor de hand. Bij het gratis oriëntatiegesprek bij de ING hadden we alles in een half uurtje wel duidelijk, maar we moesten toch terugkomen voor een adviesgesprek, dit alles voor 1,5K of zo. Op de vraag wat er dan nog meer besproken ging worden kwam niet zo heel veel: "wat onze uitgaven zijn en of we dingen nog wel kunnen betalen als de situatie verandert", leuk, maar we hadden al excelletjes klaarstaan waar dat haarfijn in stond.

Uiteindelijk (net als veel anderen hier) hypotheek24 genomen voor de helft van de prijs. Gewoon een online gesprekje, inderdaad in een half uurtje klaar, voor de rest waren de kosten gewoon dat ze de administratie met de hypotheekverstrekker afhandelden. We wilden eigenlijk execution only maar dat lukt niet als je situatie te veel afwijkt van 'normaal' (tijdelijke contracten e.d.).

Ik heb het idee dat je bij de banken ook gewoon betaald voor het mooie pand met marmeren vloeren en het gebakje wat je erbij krijgt. Mooi hoor. Maar als dat 800 euro kost, dan maar een skype-gesprekje.
Toch snap ik wel dat ze zo'n gesprek willen. Jij snapt het nu toevallig maar je zou de mensen de kost moeten geven die denken dat ze het zelf wel kunnen doen en denken het te snappen en vervolgens toch in de ellende komen omdat ze bepaalde dingen schromelijk overschat hebben. Maar de bank heeft wel zorgplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pingu007 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:31:
Hypotheek24 is nu juist vrij duur of niet?
Het was destijds zo uit mijn hoofd iets van 650 euro. Of dat nu nog zo is en of concurrenten het inmiddels beter doen weet ik niet.

Naar mijn idee was de prijsverdeling zo'n 250-400 euro voor execution-only, 600-900 euro voor 'online prijsvechters' en 1200-3000 euro voor de klassieke hypothekers in een marmeren gebouw met een kopje thee en een gebakje. De rabo had verdomd lekkere catering, dat moet ik ze nageven. Maar voor die 1000 euro die ik bespaard heb kan ik zelf nóg lekkerder eten regelen. :+
Frame164 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:39:
Toch snap ik wel dat ze zo'n gesprek willen.
Tuurlijk, ik snap ook helemaal dat de wettelijke verplichting bestaat en juich het helemaal toe. Maar als je zonder zelfoverschatting en met wat financieel en rekenkundig inzicht het plaatje al helemaal scherp hebt is het gewoon weggegooid geld. Laten we wel wezen, als de medewerker bij het intake-gesprek je uitwerking ziet en daar niks aan toe te voegen heeft en geen antwoord heeft op wat de toegevoegde waarde van een verder gesprek is, dan weet je ook dat je wel goed zit. Bij gewoon annuïteiten of lineair is er financieel weinig spannends aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 00:25
miena21 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:25:
Ik denk dat als je goedkoop gaat je er vanzelf achter komt waarom het goedkoper is.

Goed advies met een goede onafhankelijke vergelijking en vooral een goede (na)zorg kost gewoon uren.
Waarschijnlijk zijn de goedkopere geen FFPers en hebben ze een beperkt aantal banken waar ze kunnen afsluiten en krijg je als het niet soepel loopt (wat veelal zo is) problemen met communicatie en tijdverlies.

Tijd is in deze hectieke markt essentieel.

hypotheek afsluiten en goed afronden kosten tussen de 30 en 40 uur. Neem een tarief van €80. Kom je al snel boven de €2500
Wat een kul. De goedkoopste rente kun je gewoon online vinden. Tal van vergelijkers. Vervolgens een kwestie van de papieren regelen, instuurder bij de hypothecair van je keuze en een keuze bij de notaris maken.

Net als bij de keukenboer wordt je gewoon geaarsfickt waar je bij staat omdat de gemiddelde hollander onderhandelen maar skeer vindt, te dom is om te googlen en de markt er naar is op dit moment.

En ja, het is een vrije markt dus laat t ze lekker vragen. Maar kom niet aan met 30 uur werk.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 20-09-2021 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:48
MagniArtistique schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:22:
[...]

Wat een kul. De goedkoopste rente kun je gewoon online vinden. Tal van vergelijkers. Vervolgens een kwestie van de papieren regelen, instuurder bij de hypothecair van je keuze en een keuze bij de notaris maken.

Net als bij de keukenboer wordt je gewoon geaarsfickt waar je bij staat omdat de gemiddelde hollander onderhandelen maar skeer vindt, te dom is om te googlen en de markt er naar is op dit moment.

En ja, het is een vrije markt dus laat t ze lekker vragen. Maar kom niet aan met 30 uur werk.
Ik ga happen. Ja, als je het snapt, financiën niet moeilijk vindt en een standaard situatie hebt: helemaal goed en vooral doen.

Dit is niet de gemiddelde Nederlander en ook niet de gemiddelde tweaker.

Geld Is voor veel mensen lastig. Die hebben behoefte aan iemand die ze gerust stelt en aan het handje neemt voor een van de grootste beslissingen uit hun leven. Zelfs de basics als rentevaste periode en de keuze tussen annuïteiten en lineair zijn voor veel mensen stressvol. Iemand die dat proces en de keuzes begeleid is z’n geld meer dan waard, en daar kan best veel tijd in zitten.

Als je een complexere situatie hebt kan je fouten maken die je veel geld kosten, en dan worden de keuzes ook lastiger. Iemand die dan de juiste vragen stelt om tot een goed advies te komen is z’n geld meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

overhyped schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:08:
Als je een complexere situatie hebt kan je fouten maken die je veel geld kosten, en dan worden de keuzes ook lastiger. Iemand die dan de juiste vragen stelt om tot een goed advies te komen is z’n geld meer dan waard.
Hoe complex gaat het voor "de gemiddelde Nederlander" nog worden tegenwoordig? Rente is niks meer, dus het verschil tussen annuïtair en lineair is daarmee ook zo goed als verdampt, en alle andere producten zijn fiscaal niet meer standaard (ook al is renteaftrek ook niks meer, maar toch) dus daar zal een hypotheekadviseur niet meer mee aankomen, tenzij je juist zelf om iets complexers vraagt. Financieel komt het dan neer op "Dit is wat je moet verdienen, dit is wat je per maand gaat betalen, dit is of dat met jouw uitgavepatroon kan". Tuurlijk, iemand die rekenen heeft laten vallen op de basisschool heeft alsnog meerdere gesprekken nodig voordat die dat snapt, dus goed dat het verplicht is, maar echt complex valt nou ook wel mee.

Blijft nog over het doorrekenen van scenario's als "wat als het misgaat". Maar om eerlijk te zijn heeft een huurder het financieel veel zwaarder dan een koper, en de gemiddelde huurder praat nooit met een financieel adviseur. Laat staan een die duizenden euro's kost.

Of samengevat als TL;DR: ja, het is voor Henk en Ingrid de moeite misschien waard, maar nee, het is relatief niet zo complex.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 21-09-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-06 13:52
enige reden waarom je een hypotheek adviseur nodig kan hebben:

- enkele hypotheken die soms iets lagere rentes hebben, kun je alleen krijgen middels een hypotheek adviseur. Kan interessant zijn als je tegen je max koopt.
- Zelf afsluiten, wil wel is problemen opleveren met duurzaamheid budget die men niet wilt geven (9k, 25k 0 op de meter)
- met een hypotheek adviseur krijg je voorrang op hypotheken, dus bij sommige geldschieters is soms het geld op, dan kun je daar soms nog wat mee.
- Iets meer slag kracht bij zelf bouw.

Verder is het enige wat ze doen, het zelfde lijstje af werken dat je zelf ook kan doen.

Doe je huiswerk en je kan het makkelijk zelf afsluiten.

Ik zelf heb het de eerste keer zelf afgesloten en laatst helaas via hypotheek adviseur gemoeten. Omdat het anders niet er doorheen kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

badboyqxy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:09:
enige reden waarom je een hypotheek adviseur nodig kan hebben:
...
Voeg daaraan toe: hypotheekverstrekkers hebben zonder tussenpersoon een lijstje van keiharde criteria waar je aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: vast contract, inkomsten standaard, etc. Soms heb je een prima financiële situatie maar voldoe je daar toch niet aan (bijvoorbeeld als ZZP'er, of weinig inkomsten maar veel spaargeld).

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 21-09-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Doe je huiswerk en je kan het makkelijk zelf afsluiten.

Ik zelf heb het de eerste keer zelf afgesloten en laatst helaas via hypotheek adviseur gemoeten. Omdat het anders niet er doorheen kreeg.
... en hier noem je precies de beste reden om een hypotheekadviseur in de arm te nemen :Y)

Negentig procent van de mensen zou zelf best een hypotheek kunnen onderzoeken en afsluiten. Zeker, je moet wel een aardige financiële basis hebben om je door de soms droge materie heen te werken - maar het absoluut mogelijk, en daarmee misschien EUR 1000 te besparen.

Maar in 10% van de gevallen is de situatie gewoon lastiger. Dat is het moment om gewoon een goede adviseur in de arm te nemen. Wij hebben het laatst een huis gekocht, in de categorie "lastiger", en hebben, na wat shoppen, een goede, ervaren - en wat duurdere - adviseur in de arm genomen. En die heeft het gewoon gefixt. Zonder hem was dat echt nooit gelukt, en daarmee was hij zijn gage gewoon dubbel en dwars waard. Al helemaal op de aankoopsom, zeg maar.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De onafhankelijke adviseurs zijn vaak wel wat duurder dan adviseur bij de banken, al vind ik het uberhaupt al gek dat je betaalt bij een bank voor het afnemen van hun product.
Tja, dat is natuurlijk de marktwerking enerzijds, aan de andere kant: men maakt een op maat gemaakt advies voor jou, aangepast aan jouw situatie. Daar zitten nu eenmaal kosten aan. Je kan het ook niet doen, zo'n adviseur in de arm nemen, dan doe je het alleen allemaal zelf. Bespaar je dus wel een hoop geld mee, maar heb je wel meer kopzorgen denk ik.
Een onafhankelijke adviseur vergelijkt tenminste nog verschillende aanbieders.
Doen sommige banken meestal ook tegenwoordig. Was er zelfs een die dat opnam in hun TV reclame, weet alleen niet meer welke dat is, maar grote kans dat altijd de eigen hypotheken natuurlijk het meeste aangeprezen worden. Toen ik mijn huis kocht, heb ik eigenlijk vooral wel even goed gekeken hoe en wat, ben toen ook op gesprek geweest bij 'mijn' bank. Uiteindelijk voor de Hypotheker gekozen, die had simpelweg een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Tja, het is op maat advies, specifiek op jouw situatie. Die mensen zoeken dingen dan vaak grondig uit en regelen ook een hoop, dus dat je ervoor betalen moet is an sich zo gek niet, afhankelijk van hoeveel tijd het kost keer het uurtarief is uiteindelijk de prijs... Dat de een het (veel) goedkoper kan dan de andere, dat is nu marktwerking.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 21-09-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 12:35
Het gaat natuurlijk ook niet alleen over het het advies van de hypotheek. Een hypotheekadviseur heeft ook een zorgplicht en moet dus zorgen dat alle documenten en handtekeningen binnen zijn voor de dan geldende datums. Het gaat dus verder dan op een scherm kijken en wijzen 'die moet je hebben'.

[ Voor 15% gewijzigd door xzaz op 21-09-2021 11:12 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De onafhankelijke adviseurs zijn vaak wel wat duurder dan adviseur bij de banken, al vind ik het uberhaupt al gek dat je betaalt bij een bank voor het afnemen van hun product.
"Vroeger" zaten deze kosten verborgen in de kosten voor afsluiten van een hypotheek. Nu heb je de keus waar je heen gaat, en hoeveel advies je nodig hebt. Het nadeel is, dat de kosten bij externe adviseurs niet gedeeltelijk uitgesmeerd worden in de hypotheek, waardoor je in de praktijk vaak meer betaalt dan vroeger.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:17
MagniArtistique schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:22:
[...]

Helaas pindakaas, gros van de aanbieders kan je alleen benaderen via een adviseur. Vaak zelfs alleen adviseurs die (al zijn ze zelfstandig) door de geldverstrekker zijn erkend. Dus al ben je zelf "onafhankelijk" zelfstandig adviseur, kan je dus niet werkelijk bij alle partijen aanvragen indienen.
En als niet-adviseur ben je helemaal beperkt tot de 2 of 3 self service aanbieders zoals Moneyou.

Dus ja, eens, je kan heel veel zelf doen. Maar om de aanvraag daadwerkelijk in te dienen en vrijwel al het contact daarna met de geldverstrekker moet helaas via een adviseur, bij de meeste partijen.. vind ik zelf ook erg vervelend.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 21-09-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

bwerg schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:27:
Voeg daaraan toe: hypotheekverstrekkers hebben zonder tussenpersoon een lijstje van keiharde criteria waar je aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: vast contract, inkomsten standaard, etc. Soms heb je een prima financiële situatie maar voldoe je daar toch niet aan (bijvoorbeeld als ZZP'er, of weinig inkomsten maar veel spaargeld).
Stel je nu dat er andere eisen gelden voor mensen met adviseur dan zonder adviseur? De eisen komen toch voort uit algemene regelgeving die gelijk is of je nu wel of geen adviseur hebt?

Zelf 2 jaar terug als deels ZZP'er en deels tijdelijk loondienst (met intentie verklaring) execution only afgesloten bij Lloyd's. Zo spannend was het allemaal niet hoor.

Ik zie de meerwaarde van advies vooral bij complexe gevallen als een bestaande spaarhypotheek, aflossingsvrije hypotheken en dan een andere woning kopen.

- met een hypotheek adviseur krijg je voorrang op hypotheken, dus bij sommige geldschieters is soms het geld op, dan kun je daar soms nog wat mee.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je hier een bron over voor mij?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-06 13:52
@bombadil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiGHsMhWXSM33_8keENkLdBqeck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94me59DGq4a2BL57k5rIatrD.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van bijbouwe, hier zie je dat enkele hypotheken 'op' zijn, echter kan het soms wel zijn dat je met een hypotheek adviseur er wel aanspraak op kan maken, bijv. omdat er een net terug gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bombadil schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:52:
Stel je nu dat er andere eisen gelden voor mensen met adviseur dan zonder adviseur? De eisen komen toch voort uit algemene regelgeving die gelijk is of je nu wel of geen adviseur hebt?
De hypotheekadviseur neemt met zijn zorgplicht een deel van de verantwoordelijkheden op zich. Bij execution-only vervalt die zorgplicht natuurlijk, maar ze kunnen niet geheel zonder enige voorwaarden hypotheken aanbieden: blijkt iemand bijvoorbeeld helemaal geen inkomsten te hebben, dan heeft de hypotheekverstrekker alsnog een probleem.

• Pingu007
  • Laatst online: 08-05 10:51
bwerg schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:47:
[...]

Het was destijds zo uit mijn hoofd iets van 650 euro. Of dat nu nog zo is en of concurrenten het inmiddels beter doen weet ik niet.

Naar mijn idee was de prijsverdeling zo'n 250-400 euro voor execution-only, 600-900 euro voor 'online prijsvechters' en 1200-3000 euro voor de klassieke hypothekers in een marmeren gebouw met een kopje thee en een gebakje. De rabo had verdomd lekkere catering, dat moet ik ze nageven. Maar voor die 1000 euro die ik bespaard heb kan ik zelf nóg lekkerder eten regelen. :+
Hypotheek24 nu:
Starter 2250, doorstromer 3000 en 500 extra voor ZZP-er... 8)7

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 23:29
Hi allen,

Ik heb een vraagje: samen met mijn vriendin hebben wij ons oog laten vallen op een nieuwbouwproject. Inschrijving hiervan start snel en wij willen hiervoor gaan. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend maar als er niet opeens tienduizenden euro’s boven op komt is het goed haalbaar voor ons.

Nu heb ik een goede financiele achtergrond en deins niet terug voor wat avondjes inlezen voor een execution only hypotheek. Onze situatie is ook vrij simpel.

Nu is het zo dat de projectontwikkelaar mensen een streepje voor geeft wanneer ze een financieringstoets kunnen meeleveren met het inschrijvingsformulier. Ik heb me suf gezocht maar kan nergens vinden hoe ik daar aan kom. Ben ik dan toch afhankelijk van een adviseur?

Wij zijn nu druk bezig met alle documenten op orde krijgen, lees werkgeversverklaring opvragen.

Is het ook mogelijk om voor alleen een financieringstoetsing gebruik te maken van een adviseur. Neem aan dat ik dan alleen een uurtarief hoef te betalen. Er word immers geen hypotheek afgesloten.

Benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
usain schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:38:
Hi allen,

Ik heb een vraagje: samen met mijn vriendin hebben wij ons oog laten vallen op een nieuwbouwproject. Inschrijving hiervan start snel en wij willen hiervoor gaan. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend maar als er niet opeens tienduizenden euro’s boven op komt is het goed haalbaar voor ons.

Nu heb ik een goede financiele achtergrond en deins niet terug voor wat avondjes inlezen voor een execution only hypotheek. Onze situatie is ook vrij simpel.

Nu is het zo dat de projectontwikkelaar mensen een streepje voor geeft wanneer ze een financieringstoets kunnen meeleveren met het inschrijvingsformulier. Ik heb me suf gezocht maar kan nergens vinden hoe ik daar aan kom. Ben ik dan toch afhankelijk van een adviseur?

Wij zijn nu druk bezig met alle documenten op orde krijgen, lees werkgeversverklaring opvragen.

Is het ook mogelijk om voor alleen een financieringstoetsing gebruik te maken van een adviseur. Neem aan dat ik dan alleen een uurtarief hoef te betalen. Er word immers geen hypotheek afgesloten.

toon volledige bericht
Ja, vaak heeft de verkopende makelaar ook een hypotheekadviesdienst. Die kan een financiële check doen, krijg je een documentje dat je kan uploaden bij inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
usain schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:38:

Kan je gewoon vragen aan een willekeurige hypotheekadviseur en zou je niets moeten kosten. Wordt (vaak?) gratis aangeboden, net als adviesgesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 23:29
bulle bas schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:49:
[...]

Ja, vaak heeft de verkopende makelaar ook een hypotheekadviesdienst. Die kan een financiële check doen, krijg je een documentje dat je kan uploaden bij inschrijving.
Dankjewel, Verkoopmakelaar is Ooms met inderdaad een hypotheekadviesdienst. Financiële check staat gepland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
bwerg schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:47:
[...]

Wanneer was dit?

Want voorheen kreeg de adviseur die 2000 euro van de hypotheekverstrekker, dat is tegenwoordig niet meer zo en moet je dat zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:24:
[...]

Wanneer was dit?

Want voorheen kreeg de adviseur die 2000 euro van de hypotheekverstrekker, dat is tegenwoordig niet meer zo en moet je dat zelf betalen.
Eind 2019.

Wat die adviseur en hypotheekverstrekker onderling uitspookten, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Even het topic omhoog kicken.

Ik ben mij ook aan het oriënteren op de keuze ga ik voor execution only (350 bij Lloyds tot 600 euro bij Independer) of voor een hypotheekadviseur (1500/1550 euro bij Independer / Ikbenfrits.nl)

Nu heb ik niet zo'n ingewikkeld dossier als starter. Annuïteitenhypotheek of lineair is met de huidige rente potato potato. Rentepercentage zijn inzichtelijk per geldverstrekker. En talloze calculators waar je met je eigen bruto inkomen al snel weet wat je aan maximale hypotheeklening kunt verwachten.

Het verschil 350 execution only en 1500 met advies is nogal groot. Independer zit er tussen met 595 euro bij starters. Ik gebruik ze vaak bij het overstappen van zorgverzekeraar + andere verzekeringen. En dat werkt prima. Maar ik verwacht niet veel meer bij Independer dan online alles zelf invullen, wellicht wat vaker kunnen skypen met een adviseur maar dat is het dan ook.

Na wat googlen kwam ik nog scherphypotheekadvies tegen. Voor €850 met advies en bemiddelingskosten krijg je een adviseur die je helpt bij de aanvraag. Het Nederlandse hypotheken netwerk zit daar achter. Ik heb met verschillende banken een oriëntatiegesprek gevoerd, met ikbenfrits en met die laatste. Ze doen globaal allemaal hetzelfde: wat is je inkomen, wat zijn je verplichtingen (lease, creditcard, mobiele telefoonabbo voor BKR registratie) en er komt een lijstje uitrollen.

Toch bied niet elke geldverstrekker execution only aan. En als ik mijn online vergelijk leg naast de berekeningen van de oriëntatiegesprekken heb ik €500 meerprijs er wel voor over om zo uit een grotere selectie aan partijen te kunnen kiezen. En bij execution only ben je zelf aan zet om je huiswerk goed te doen. Het staat en valt voor mij hoe streng de, geldverstrekkers zijn met betrekking tot mijn IKB deel qua loon. Die laat ik nu volledig uitbetalen dus maakt stelselmatig deel uit van mijn salaris.

Ik zie het gebeuren dat als ik execution only de aanvraag indien het een simpele: system says no gaat zijn waardoor mijn aanvraag niet rond komt qua hoogte van de lening. En met een tarief hoger dan execution only kan ik dan nog kijken of de adviseur de aanvraag voor mij er wel doorheen krijgt.

Zijn er hier nog Tweakers die daar ervaring mee hebben? Kun je bij execution only met werkgeversverklaring waar het op uit gesplitst staat qua IKB ook makkelijk door het systeem heen komen qua aanvraag? Want dat is het enige wat ik me afvraag waar een hypothekenfabriek voor 999 euro of Nederlands hypotheken netwerk voor 850 euro nog het verschil kan maken. Dan kan de adviseur toelichten hoe en wat zodat system says no niet voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joosie200 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:58:
Ik zie het gebeuren dat als ik execution only de aanvraag indien het een simpele: system says no gaat zijn waardoor mijn aanvraag niet rond komt qua hoogte van de lening. En met een tarief hoger dan execution only kan ik dan nog kijken of de adviseur de aanvraag voor mij er wel doorheen krijgt.

Zijn er hier nog Tweakers die daar ervaring mee hebben? Kun je bij execution only met werkgeversverklaring waar het op uit gesplitst staat qua IKB ook makkelijk door het systeem heen komen qua aanvraag? Want dat is het enige wat ik me afvraag waar een hypothekenfabriek voor 999 euro of Nederlands hypotheken netwerk voor 850 euro nog het verschil kan maken. Dan kan de adviseur toelichten hoe en wat zodat system says no niet voorkomt.
Execution only is gericht op standaardaanvragen, niet op 'probleemdossiers' terwijl er via een hypotheekadviseur bij die laatste categorie soms meer mogelijk is. Execution only heeft wat dat betreft hardere eisen: vast contract, minimaal X inkomsten bij hypotheek Y, geen schulden, dat soort zaken. Daar zit nog wel wat variatie op bij verschillende hypotheekverstrekkers (sommigen accepteren bijvoorbeeld ZZP'ers op basis van een gemiddeld inkomen over de laatste X jaar) en die waren toen ik een paar jaartjes geleden rondkeek duidelijk te vinden per hypotheekverstrekker. Voldoe je aan de eisen, dan "computer says yes", klaar. Bij twijfel belde ik gewoon even en in 5 minuten wist ik ook of een execution-only kans maakte of niet. ​

Uiteindelijk kon ik niet door alle hoepeltjes springen en had ik een adviseur nodig omdat voor mijn dienstverband "computer say no" bij execution-only. Financieel was alles wel duidelijk en voegde de adviseur voor mij niks toe, of dat bij jou ook zo is ligt natuurlijk aan je eigen financiele kennis en kunde.

Destijds ging een aanvraag ook in een kwestie van dagen, als je alle benodigde papieren (werkgeversverklaring, loonstrook, etc.) klaar hebt liggen. Dan is een afwijzing of twee ook geen ramp, en kan je altijd later nog naar een (snelle) adviseur. Voor zover ik me kan herinneren had ik zelfs bij meerdere partijen tegelijk een aanvraag gestart, maar dat weet ik niet meer zeker. Snelheid van afhandelen kan ook per partij verschillen, daar zijn vaak reviews over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Execution only is gericht op standaardaanvragen, niet op 'probleemdossiers' terwijl er via een hypotheekadviseur bij die laatste categorie soms meer mogelijk is. Execution only heeft wat dat betreft hardere eisen: vast contract, minimaal X inkomsten bij hypotheek Y, geen schulden, dat soort zaken.
Ik heb geen vast contract (zit al buiten proeftijd) Qua sec inkomsten blijft er weinig financieringsruimte over. Als ze enkel vakantiegeld 8% meenemen that is. Dus dat is voor mij meer een dingetje. Ik heb al de werkgeversverklaring met intentieverklaring aangevraagd, nog niet binnen. Backup is dan nog de arbeidsmarktscan. Dus ik zit meer met welk bedrag gaat de geldverstrekker rekenen.

Maakt nogal uit of ik de vraagprijs qua hypotheeklening kan regelen zodat ik uit mijn eigen geld de kosten koper en overbieden kan betalen. Of dat ik al moet toeleggen op de vraagprijs omdat de hypotheek ontoereikend is voor de vraagprijs alleen. En als dat IKB wel of niet volledig meenemen in de beoordeling mij een niet standaard aanvraag maakt acht ik mij kansen via een adviseur hoger in dan bij execution only.

In de acceptatiecriteria lees ik vaak qua IKB: als je structureel (als in minstens 12 maanden lang in de afgelopen tijd) het laat uitkeren en dus niet anders kunt inzetten voor vakantiedagen of fiets van de zaak dat ze het wel willen meenemen. Maar dat kan bij execution only best wel een system says no situatie geven als ze simpelweg een x bedrag buiten de berekening laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltoet
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik had uiteindelijk een hypotheek voor 850 euro aan bemiddelings- en afsluitkosten. Daarbij waren de kosten voor de overlijdensrisicoverzekering en de arbeidsongeschiktheid inbegrepen. Dat was bij het Nederlandse Hypotheken Netwerk. Ik heb het daar ondanks een paar mindere reviews afgesloten. Ik ben aardig goed geholpen, hoewel ik weet dat er ook betere adviseurs zijn.

Ik had er dan ook redelijk verstand van, omdat ik zelf veel met deze wereld te maken heb en ik was dus echt op zoek naar de goedkoopste adviseur.

Het hangt dus echt af van je situatie in welke mate je een goede adviseur nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
ltoet schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:25:
Ik had uiteindelijk een hypotheek voor 850 euro aan bemiddelings- en afsluitkosten. Daarbij waren de kosten voor de overlijdensrisicoverzekering en de arbeidsongeschiktheid inbegrepen. Dat was bij het Nederlandse Hypotheken Netwerk. Ik heb het daar ondanks een paar mindere reviews afgesloten. Ik ben aardig goed geholpen, hoewel ik weet dat er ook betere adviseurs zijn.

Ik had er dan ook redelijk verstand van, omdat ik zelf veel met deze wereld te maken heb en ik was dus echt op zoek naar de goedkoopste adviseur.

Het hangt dus echt af van je situatie in welke mate je een goede adviseur nodig hebt.
Soms van scherphypotheekadvies? Die maken onderdeel uit van het Nederlandse hypotheken netwerk. Ik heb daar een oriënterend gesprek gehad naast de drie grootbanken en ik ben frits. Over de gehele linie werd me weinig nieuws verteld wat ik niet zelf al had gevonden. Al bleek IKB opvoeren dus een lastig dossier op te leveren volgens de een, volgens de ander kan het wel mits uitgesplitst aanwezig op de werkgeversverklaring.

Mocht ik tzt wel een keer het hoogste bod hebben ga ik voor €850 voor het scherpe hypotheekadvies. Execution only is maar marginaal goedkoper en tov banken hou je zo 1k in de zak als extra verhuisbudget. Makkelijk bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ltoet
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Joosie200 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Soms van scherphypotheekadvies? Die maken onderdeel uit van het Nederlandse hypotheken netwerk. Ik heb daar een oriënterend gesprek gehad naast de drie grootbanken en ik ben frits. Over de gehele linie werd me weinig nieuws verteld wat ik niet zelf al had gevonden. Al bleek IKB opvoeren dus een lastig dossier op te leveren volgens de een, volgens de ander kan het wel mits uitgesplitst aanwezig op de werkgeversverklaring.

Mocht ik tzt wel een keer het hoogste bod hebben ga ik voor €850 voor het scherpe hypotheekadvies. Execution only is maar marginaal goedkoper en tov banken hou je zo 1k in de zak als extra verhuisbudget. Makkelijk bespaard.
Klopt inderdaad. Scherp Hypotheekadvies is niets anders dan een handelsnaam van het Nederlandse Hypotheken Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:32
Joosie200 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je uiteindelijk hebt gedaan. Of is dat nog niet aan de orde?
Ik ben op dit moment zelf bezig met het zoeken naar een hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sjurm schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:15:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je uiteindelijk hebt gedaan. Of is dat nog niet aan de orde?
Ik ben op dit moment zelf bezig met het zoeken naar een hypotheek.
Helaas nog niet aan de orde. Maar ooit wel een keer. En dan stop ik liever 1k extra voor een upgrade qua keukenblok, vloer, schutting in de tuin dan onder de streep overal hetzelfde horen en de gehele linie soortgelijk advies maar wel bij de grote drie flink meer betalen dan elders.

Maargoed zo sta ik er zelf in. Verhuizen, nieuwe inrichting gaat genoeg geld naar toe. Ga je nog verbouwen, verduurzamen idem. Ik kan toch echt 1 euro maar een keer uitgeven dus waarom 2k betalen als je ook onder 1k klaar kan zijn. Loop je wel risico op een langere doorlooptijd en gebrek aan communicatie (dat haal ik in elk geval uit de reviews her en der) maar als starter is mijn situatie nu ook weer niet zo ingewikkeld. Dus dan neem ik die gok wel.
Pagina: 1