Battery drain op RF remote afzuiging Zehnder RFZ

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03
Om de ventilatie-unit van Zehnder vanuit de badkamer te kunnen schakelen heb ik een Zenhder RFZ unit gekocht. Dit is een draadloze RF afstandsbediening die werkt op een CR2032 knoopcel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8quPOHUrydA8e9ZFJWsXvPwyos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wE22cRTs9105SH0oNQEvbAct.png?f=user_large

Nu is het probleem dat deze batterij bij normaal gebruik binnen 2-3 dagen leeg is. Ik heb CR2032 batterijen van verschillende merken getest, en het probleem bestaat bij alle merken. Ik heb niet specifiek gemeten of merk A het langer volhoudt dan merk B, maar beiden stoppen ze er binnen enkele dagen mee. Retour is helaas geen optie. Volgens de handleiding: "De afstandsbediening werkt op een lithium-batterij (type: CR2032). Een nieuwe batterij heeft een levensduur van ongeveer vijf jaar bij maximaal tien schakelacties per dag."

Is er iets wat ik kan meten of testen met de unit om achter het probleem te komen en het eventueel op te lossen?

De technische specificatie is hier te vinden.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk8dhEjNu9aNlUFU2UE8gA4uj4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hdx8ejBP5JlRJPeaTj0wX7xV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tjado op 30-07-2020 10:06 ]

Die ene, met die snor

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 11:51
Waarom is retour geen optie? Als ze vijf jaar batterijduur beloven en je krijgt maar een aantal dagen, dan is dat toch gewoon een gevalletje garantie?

Als je dit zelf wil gaan proberen op te lossen moet je de schakelaar helemaal openmaken en stuk voor stuk de componenten analyseren om te kijken of je de boosdoener kan vinden. Maar er is absoluut geen garantie dat dat lukt want misschien is er wel intern iets kapot dat niet te repareren is (bijvoorbeeld een microcontroller met custom firmware erop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48

AlphaRomeo

FP PowerMod
Als ik een gokje moest doen zou ik zeggen dat één van de schakelaars blijft hangen waardoor hij continue blijft uitzenden en daarmee de knoopcelletjes leegtrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:37
Let je ook op hoe je de knoopcell vastpakt bij het monteren?
Afbeeldingslocatie: https://wobl.eu/images/batterij-vasthouden.png
Anders is ie ook zo op namelijk.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat hij gewoon stuk is. Defecte condensator of slechte chip met een hoog verlies, of oxidatie.
Dat kun je meten met een uCurrent en een 3V voeding.
Of je onderdelen kan vervangen weet ik niet. Hangt er vanaf of je kan zien of meten welke er stuk is.
Misschien kun je oxidatie zien (wit/groen/blauwe kristalgroei)

Als je geen garantie krijgt of nieuwe wilt kopen kun je er twee AA cellen achter monteren in een houder, die hebben veel meer capaciteit en zullen wel maanden mee gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 11:51
DonJunior schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:40:
Let je ook op hoe je de knoopcell vastpakt bij het monteren?

Anders is ie ook zo op namelijk.
Huh, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Zo'n batterijtje is 200mAh; de stroom die loopt als je hem zo vasthoudt is een paar uA. Je zou hem 5 jaar zo vast kunnen houden voordat hij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
Bedankt voor het meedenken!
AlphaRomeo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:38:
Als ik een gokje moest doen zou ik zeggen dat één van de schakelaars blijft hangen waardoor hij continue blijft uitzenden en daarmee de knoopcelletjes leegtrekt.
Ik zal hem eens verder demonteren om te kijken of ik hier iets in ontdek.
jeroen3 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:26:
Ik denk dat hij gewoon stuk is. Defecte condensator of slechte chip met een hoog verlies, of oxidatie.
Dat kun je meten met een uCurrent en een 3V voeding.
Of je onderdelen kan vervangen weet ik niet. Hangt er vanaf of je kan zien of meten welke er stuk is.
Misschien kun je oxidatie zien (wit/groen/blauwe kristalgroei)

Als je geen garantie krijgt of nieuwe wilt kopen kun je er twee AA cellen achter monteren in een houder, die hebben veel meer capaciteit en zullen wel maanden mee gaan.
En dan ook direct even kijken of er oxidatie zichtbaar is :)

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het juist hanteren van een knoopcel heeft niet te maken met het ontladen tijdens het vasthouden, maar met het achterlaten van vingerafdrukken (vet voornamelijk) op de punten die juist zo goed mogelijk contact moeten maken in het apparaat. Slecht contact / een hoge weerstand zorgen ervoor dat de spanning snel onvoldoende is om het apparaat juist te laten werken.

@Tjado Ik heb geen extra tips, wel dezelfde afstandsbediening en daarvan heb ik sinds de installatie 5 jaar geleden nog nooit de batterij hoeven vervangen. En minimaal 1x per dag wordt de afstandsbediening gebruikt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:37
Gizz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:02:
Het juist hanteren van een knoopcel heeft niet te maken met het ontladen tijdens het vasthouden, maar met het achterlaten van vingerafdrukken (vet voornamelijk) op de punten die juist zo goed mogelijk contact moeten maken in het apparaat. Slecht contact / een hoge weerstand zorgen ervoor dat de spanning snel onvoldoende is om het apparaat juist te laten werken.

@Tjado Ik heb geen extra tips, wel dezelfde afstandsbediening en daarvan heb ik sinds de installatie 5 jaar geleden nog nooit de batterij hoeven vervangen. En minimaal 1x per dag wordt de afstandsbediening gebruikt.
Ah.. weer wat geleerd!! Thanx

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msx4ever
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik heb exact hetzelfde probleem en de knoopcel er, zoals voorgesteld, in gedaan (na reinigen). Helaas hielp dat niet. Ook blijven er geen knopjes hangen. Heeft iemand nog een goed idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodwinkel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb dit probleem ook.
Het is ook ontstaan nadat ik de batterij heb vervangen.
Zou het aan het merk batterij kunnen liggen? Heeft iemand de oude nog ? 😉
Een goedkope batterij hield het een week vol en een duurdere 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcfreak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-03 15:13
Ik heb dit probleem ook. De batterij gaat hooguit 1 week mee.
Aangezien dit ding altijd in de badkamer ligt vermoed ik toch dat vocht de veroorzaker is.
Al zie ik geen sporen van oxidatie, dat wil niet zeggen dat het niet onder de electronica componenten is gekropen. Misschien wel onder de batterijhouder, die ga ik er maar eens af zolderen om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Mooi oud topic :)

Ik vind een cr2032 best weinig voor een rf zender. Duco gebruikt bijvoorbeeld een CR2430. Is het mogelijk om een dikkere knoopcel te plaatsen in de houder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcfreak
Nou, ook onder de batterijhouder geen oxidatie gevonden. Nergens eigenlijk. Zelfs een vergrootglas gebruikt.
Toch kan ik geen andere reden bedenken dan dat er ergens oxidatie voor een lekspanning zorgt. Als het onder de chips zit, dan is dat niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

amauer schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:28:
Mooi oud topic :)

Ik vind een cr2032 best weinig voor een rf zender. Duco gebruikt bijvoorbeeld een CR2430. Is het mogelijk om een dikkere knoopcel te plaatsen in de houder?
Voor die 3xper dag dat je even een kort pulstreintje moet sturen is het prima. Heb zelf ook zo'n zender voor de afzuiger en doe gewoon enkele jaren met 1 batterij terwijl dagelijks de afzuiger wordt aan en uit gezet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:02:
Twee jaar later werkt mijn afstandsbediening nog steeds op het originele knoopcelletje. Hij wordt tegenwoordig wel minder vaak ingedrukt omdat in mijn badkamer de ventilatie nu automatisch geschakeld wordt op basis van luchtvochtigheid.

Een grotere batterij zou dus niet nodig hoeven zijn om de boel meer dan een paar weken werkend te houden :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hier twee keer hetzelfde probleem gehad. Toen ik er kwam wonen was de batterij in de afstandsbediening in de keuken boven telkens snel leeg. Ik heb destijds de ab schoongeblazen en wat zitten buigen aan pinnetjes, daarmee was het probleem opgelost, vraag me niet waarom. De ab in de keuken beneden vreet sinds een paar jaar een batterij in een dag of wat leeg, en daar hielp blazen of buigen niet. Die keuken wordt maar een paar keer per jaar gebruikt, en dan stop ik er een nieuwe batterij in, maar handig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meliodas19
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-04-2023
Heb momenteel zelfde probleem, batterij gaat ineens na een week leeg (zender al 10 jaar in gebruik, voorheen na paar jaar wisselen)?

Heb maar een nieuwe Zehnder besteld... ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meliodas19
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-04-2023
Een maand later, geen probleem met nieuwe zender. Met oude zender ging het heel snel binnen 2weken batterij leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcfreak
Sinds ik de batterij houder er af heb gesoldeerd en alles er onder schoon heb gemaakt met alcohol werkt deze afstandsbediening nu al bijna een half jaar op dezelfde batterij. Het voltage is nagenoeg hetzelfde.
Of het daadwerkelijk daar aan lag weet ik niet, maar het probleem is opgelost!

Ik dacht ik laat het toch even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amir_Tavak
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-02-2024
k heb hetzelfde probleem, de batterij raakt binnen enkele dagen leeg. Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan een defect knopje zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1