Barst in buitenmuur - actie ondernemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:06
Ik ontdekte vanochtend dat een stukje van de achtermuur een barst vertoont. Is dit iets om actie voor te ondernemen denken jullie? Ik weet niet hoe lang deze scheur er is, maar ik heb dit huis gekocht in 2015 en toen is er een keuring uitgevoerd die deze scheur iig niet heeft opgeschreven (dus ik denk dat die er toen niet zat).

Huis is uit 1982 en staat in Maastricht. Barst begint net onder het raam en gaat door tot ongeveer de grond.

Wat denken jullie, is dit gewoon standaard ouderdom of wel iets om actie voor te ondernemen?

Eigen foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih9dKnUEI9vlGM_x-Q_f_LAgJvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIPNUcgpSdPvUEgjw8gNzCK4.jpg?f=fotoalbum_large

Bouwinspectie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKwj6gRe7i6yAPSlznAyIbYVduw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bschMkubTLBNcEzXdG2wZ5nz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je in 2015 ook volgens het advies de voegen laten repareren? (daar lijkt het niet op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
pagani schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:45:
Heb je in 2015 ook volgens het advies de voegen laten repareren? (daar lijkt het niet op)
Nee dat heb ik (nog steeds) niet laten doen. Dacht dat het vooral visueel een verschil zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik heb maar beperkte ervaring als niet-expert (garagebox met zeer forse scheurvorming tot door naastgelegen object) dat ik zou aanraden om in elk geval mogelijke oorzaken te identificeren en te monitoren of de scheurvorming toeneemt.

In mijn geval waren er twee mogelijke oorzaken. De bouwkundige dacht aan een verderop aangebouwd gemetselde muur en een ander aan een verkeerd aangebracht deurkozijn in naastgelegen garagebox de boel had ontzet.

Controleer in elk geval de fundering.

[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 30-07-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Er is een reden dat zoiets breekt. Of het is iets in de muur, denk aan een roestend kozijnanker (roest duwt alles uit elkaar), of soms zie je bij ramen aan de bovenkant dat de latei roest en de boel uit elkaar duwt. Of het is iets onder de muur, zoals beweging in de fundering waar het huis op staat. Op wat voor grond staat het huis? Zand, veen, steen, iets anders? Op wat voor soort fundering staat het huis? Is er ooit een inspectie van de fundering geweest?

Want bij een huis uit 1982 verwacht ik dit niet. De gevel is makkelijk te repareren, zowel het voegwerk als de gebroken stenen. Als ooit de kozijnen vervangen zijn, en er zitten nog oude kozijnankers in die zijn gaan roesten, kan dit de muur uit elkaar duwen. Maar het kan ook zijn dat er iets met je fundering aan de hand is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Widow schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:52:
Er is een reden dat zoiets breekt. Of het is iets in de muur, denk aan een roestend kozijnanker (roest duwt alles uit elkaar), of soms zie je bij ramen aan de bovenkant dat de latei roest en de boel uit elkaar duwt. Of het is iets onder de muur, zoals beweging in de fundering waar het huis op staat. Op wat voor grond staat het huis? Zand, veen, steen, iets anders? Op wat voor soort fundering staat het huis? Is er ooit een inspectie van de fundering geweest?

Want bij een huis uit 1982 verwacht ik dit niet. De gevel is makkelijk te repareren, zowel het voegwerk als de gebroken stenen. Als ooit de kozijnen vervangen zijn, en er zitten nog oude kozijnankers in die zijn gaan roesten, kan dit de muur uit elkaar duwen. Maar het kan ook zijn dat er iets met je fundering aan de hand is.
Ik geloof dat het huis gebouwd is op zand (ligt op een redelijke hoge plek in Maastricht). Tijdens de inspectie is er ook gekeken naar de fundering, die was toen iig ok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgVC93LaEDPlDEJjRohrLq3h0ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Psk5JYSrFzb2UpWm8rZXVgCR.jpg?f=user_large

Kwa ramen heb ik wel het dubbelglas uit 1982 laten vervangen door HR++. Ze hebben dus wel met de vensters lopen te pielen, maar niet vervangen.

Bij de buren is zijn achtertuin compleet overwoekert en beginnen de wortels aan de rand van de achtermuur (en die planten zijn nu 3a 4m hoog). Maar of dat iets van scheuring halverwege mijn huis kan veroorzaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN_Xbw9Wgpy2VugqoX4npS7aypk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK4jDROC44VtpYD3uUeUZYff.jpg?f=fotoalbum_large (foto is van 2m geleden, is nu dubbel zo erg).

Als ik het echter zo lees is het misschien wel handig iemand te laten langskomen voor controle...

[ Voor 25% gewijzigd door Basekid op 30-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 15:10
lijkt mij een scheur omdat iets is gaan verzakken. Belangrijkste is om de oorzaak te vinden. blijft de scheur stabiel kan het weinig kwaad. Wordt de scheur langzaam erger heb je wel een probleem.
Ik zou in ieder geval je fundering ook checken op scheuren. Zijn er werkzaamheden in de buurt geweest waardoor het grondwater (tijdelijk) is verlaagd ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Basekid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Nee dat heb ik (nog steeds) niet laten doen. Dacht dat het vooral visueel een verschil zou maken.
Tijdens een bouwkundige inspectie komen bouwkundige zaken aan bod. Niet of het mooi is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53
Met alleen een paar te kleine detailfoto's is er weinig zinnigs over te zeggen. Voor het vinden van de oorzaak moet het hele bouwwerk kunnen worden bekeken, inclusief constructietekeningen.
Roestende kozijnankers op die plaats zijn i.i.g. uitgesloten.

Is het een fundering met heipalen of op staal gefundeerd?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
JukeboxBill schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:10:
Met alleen een paar te kleine detailfoto's is er weinig zinnigs over te zeggen. Voor het vinden van de oorzaak moet het hele bouwwerk kunnen worden bekeken, inclusief constructietekeningen.
Roestende kozijnankers op die plaats zijn i.i.g. uitgesloten.

Is het een fundering met heipalen of op staal gefundeerd?
Constructietekeningen heb ik helaas niet, ik weet ook niet of er heipalen oid zijn gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mwoa, dit is een haarscheur. Hou het in de gaten, als er een cm speling is tussen de scheur zou ik mij zorgen beginnen te maken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Kan het geen schade van een (kleine) aardbeving zijn? In Limburg rommelt het nog wel eens.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Regio Daalhof? Daar is geen zandgrond, wel Limburgse kleigrond. Je zou eens in de kruipruimte moeten gaan zien, maar volgens mij is de fundering daar een ring van beton, met daarop metselwerk.
Ik zou het gewoon in de gaten houden, de meest logische oorzaak is dat dit schade is van een aardbeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
luukske schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:48:
Regio Daalhof? Daar is geen zandgrond, wel Limburgse kleigrond. Je zou eens in de kruipruimte moeten gaan zien, maar volgens mij is de fundering daar een ring van beton, met daarop metselwerk.
Ik zou het gewoon in de gaten houden, de meest logische oorzaak is dat dit schade is van een aardbeving.
Andere kant van de Maas (Heer). Aardbeving zou natuurlijk altijd kunnen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Heb je een kruipruimte? Check dan even in de kruipruimte of je fundering (betonrand) op dezelfde plek ook een scheur heeft. Indien nee, dan is er weinig om je zorgen over te maken. Je buitenblad is niet het meest constructieve deel van dit soort woningen (vaak niet eens dragend). Ik neem hierbij even aan dat je woning een spouwmuur met dragend binnenblad heeft.

Als je het lelijk vind kan je een metselaar die paar stenen laten vervangen. Dat is misschien een middagje werk.

Als je de boel echt niet vertrouwd (inclusief ons goedbedoelde tweakers advies) dan moet je gewoon even een bouwtechnisch adviesbureau raadplegen. Hoeft de wereld niet te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22
Een beetje hedera en een fluweel boom maken niet jouw gevel kapot. Daar heb je wel wat serieuzere bomen voor nodig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:46
Loodrechte scheur onder een raamkozijn is vaak gebrek aan dilatatie.
Gebouwen bewegen altijd een beetje, en de stijfheid van de stenen kan dit niet opvangen. Ik zou me hier geen zorgen over maken. Mijn jaren '30 huis zit vol met dit soort scheuren en ik slaap er echt niet slechter om.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:44
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken (jaren 30 huis op zand met exact eenzelfde soort scheur): schuin oogje op houden maar het is waarschijnlijk niks. (bij ons zit de scheur er ook al minimaal 20 jaar in en het doet weinig).

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11

Theo

moederbord

Nieuwbouw wordt altijd gebouwd met dilatatievoegen, juist om scheuren te voorkomen. Ofwel; heb jij dit niet dan zal een scheurtje vanzelf ooit komen. Helemaal nu het warm weer is, en een deel van de stenen lekker in de zon aan het bakken is (en thermisch ietsje uitzet) terwijl anderen dat niet doen dan kan er wel iets gaan scheuren.

Loop eens door de binnenstad heen, of door een straat met oude huizen. Bijna allemaal hebben ze wel wat scheuren in het steen zitten. Ik zou mij dan ook niet echt zorgen maken. Pas als de scheur echt breed is (paar mm breed), of de muur verspringt bij de scheur zal ik een bouwkundige erbij halen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:20

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Huizen scheuren bijna altijd; notoir plekje zo onder een raam. Check of ie doorloopt je fundering in, zoja ff laten beoordelen door een constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Dank allen! Ben wat meer gerustgesteld nu.

Even kijken of ik de kruipruimpte indurf (moet dan dat hele ding doorkruipen naar de achterkant, niet echt fijn idee), om de fundering te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Pas als je ziet dat horizontale lijnen gaan verspringen moet je zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 17:05
Side note, lekker voegwerk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Je bedoelt dat ongeborstelde? Was blijkbaar hip hier in 1982, hele wijk is zo..

Erg lelijk imho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Basekid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:22:

Even kijken of ik de kruipruimpte indurf (moet dan dat hele ding doorkruipen naar de achterkant, niet echt fijn idee), om de fundering te controleren.
Wij hebben ook dit soort dilatatiescheuren. Een paar jaar geleden een bouwkundig onderzoek naar laten doen, het blijkt dat het wordt veroorzaakt door vrachtverkeer dat bij ons voorlangs rijdt en de hemelwaterafvoer onder de grond die precies onder onze gevel door gaat. Dat trilt en daardoor gaat het stuk. Kon geen kwaad, bouwkundig is alles nog prima in orde. Het wordt ook niet erger, de gemeente heeft inmiddels de straat opnieuw geasfalteerd en daarmee is het trillen een stuk afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:25
Ik zou me echt geen zorgen maken over deze haarscheur, in de kruipruimte kijken heeft imo weinig zin.
Reparatie kan, alleen is de kans groot dat er een scheur op de zelfde plek weer terug komt.

Het inspectierapport is geen heilig iets, de kans is groot dat deze er al zat en erover heen gekeken is. Als je echt goed gaat kijken kom je misschien wel meer scheuren tegen in je metselwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
Basekid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:22:

heb je goed wat je daar tegenwoordig aan kan treffen :P

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
BEESTACHTIG gevaar in een te vochtige kruipruimte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 17:05
Hahahaha hallooooo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 18:28
Woningen uit die bouwjaren staan gemiddeld genomen niet bekend om dit soort scheuren.
Standeman schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:43:
Kan het geen schade van een (kleine) aardbeving zijn? In Limburg rommelt het nog wel eens.
Kan zomaar kloppen aangezien dat geen onbekend schadebeeld is in bijv. Groningen bij dit type woning. Het rommelt in Limburg inderdaad wel eens en volgens mij hebben ze ook nog een akkefietje met dichtvallende mijnschachten. Ik zou een foto maken met bijv een scheurlineaal ernaast (of er een scheurmeter op plakken) en over een paar maanden nog eens kijken.

Verder ook dit
markbenq schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:03:
Ik zou me echt geen zorgen maken over deze haarscheur
Als dit het enige is wat je tegenkomt dan is het eigenlijk niet eens de moeite om verder onderzoek te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door leecher op 30-07-2020 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
markbenq schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:03:
Ik zou me echt geen zorgen maken over deze haarscheur, in de kruipruimte kijken heeft imo weinig zin.
Dat heeft juist wel zin.

In de kruipruimte kun je meestal de funderingsbalk zien. Is die ook gescheurd? Dan is verder onderzoek aan te raden. Is de funderingsbalk onder deze gevel volledig intact? Dan is er geen reden tot zorgen.

Bij een typisch jaren '80 rijtjeshuis zijn de voor- en achtergevel niet dragend. Ook is het buitenmetselwerk bij deze woningen normaal gesproken niet dragend. Wat nu op de foto's te zien is, is dus een scheurtje in een niet dragend deel. Kun je lelijk vinden, maar dit stukje scheur is constructief gezien geen probleem. Maar dit stukje metselwerk staat op een funderingsbalk. Als daar iets mis mee is, dan kan dit onschuldige scheurtje het gevolg zijn van iets wat wel degelijk een constructief probleem is of op termijn kan worden.

En nee, dat er iets is met de funderingsbalk, is niet heel waarschijnlijk. Maar het is een kleine moeite om dit weekend even met een goede zaklamp de kruipruimte in te duiken om dit echt uit te sluiten.

Indien de funderingsbalk onder de betreffende gevel wél schade vertoont, dan is professioneel onderzoek aan te raden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1