Power over Ethernet (PoE) gebruiken voor ouderwetse hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ik sta aan het begin van een Ruckus hobby project. Heb al veel gelezen over het product zelf en ben erg nieuwsgierig hoe het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USUFweicsXlqeiRx89pEOuJkgds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RapP17FiZklPwxmirOIgDsiZ.jpg?f=user_large

Nu zit ik te kijk hoe deze hardware aan te sluiten. Ik ben er al achter gekomen dat de locatie waar dit access point gaat draaien een upgrade van kabels nodig heeft. Daar ga ik mee beginnen. Het gaat om circa 20 meter kabel wat ik opnieuw ga leggen.

Vervolgens zit ik met hoe gaat ik het aansluiten. Heb zelf geen ervaring met Power of Ethernet (PoE) en ik denk de basisprincipes wel een beetje begrijp.

Situatie
De plek waar dit access point wordt geplaatst, heeft ruimte voor een traditionele power adapter. Nu ik toch eenmaal met iets nieuws bezig ben, wil ik misschien ook wel Power of Ethernet (PoE) gebruiken.

Volgens de informatie die ik heb gevonden ondersteunt dit apparaat de PoE-standaard (802.3af). Daar heeft Ruckus voor dit type Access Point een injector voor die lastig is te krijgen namelijk model 902-0162-XXYY (20W). Die 20W die er bij staat in de specificatie van Ruckus vind ik vreemd aangezien 802.3af standaard gaat tot en met 12.95W?

De traditionele adapter is eenvoudig te krijgen pricewatch unsorted: Ruckus Wireless EU PWR Adapt 7372/52, 7321- 1 (902-0173-....

Omdat ik geen ervaring heb met PoE heb ik daar nog vragen over.

Vragen
1. Werkt de Ruckus met ieder merk Power of Ethernet (PoE) injector die aan geeft PoE-standaard (802.3af) te ondersteunen?
2. Werkt de Ruckus ook als ik een Power of Ethernet (PoE) injector van 802.3at Type 2 "PoE+" of 802.3bt Type 3 "4PPoE" gebruik? Deze injector levert respectievelijk 25.50 W en 51 W.
3. Ik kan ook de originele ouderwetse power adapter kopen. Heb een stopcontact in de buurt. Zijn er naast dat ik geen ervaring heb met het aansluiten van dit access point via Power of Ethernet (PoE) nog andere nadelen? Ik zit zelf te denken aan stroomverbruik dat toeneemt bij het gebruik van PoE?

Alvast bedankt voor de hulp ;)

Beste antwoord (via Radical1980 op 30-07-2020 12:10)

• dion_b
  • Laatst online: 13:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

waal70 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:46:
[...]

2.) Nee. Dan moet deze variant op de standaard expliciet genoemd worden door het apparaat. Meer vermogen bij “af” is volgens mij meer aderparen die stroom doorgeven. Er komt dus spanning te staan op aderparen waar de Ruckus het niet verwacht.
Nee hoor, 802.3at en bt zijn backwards compatible met af. Het gaat werken, niets wordt beschadigd - maar je hebt geen mW meer dan met af, de toegevoegde waarde van nieuwere, duurdere hw is dus nihil (tenzij het gaat om een heel switch waar je ook andere apparatuur dat at/bt vereist op aansluit)
3.) je gelinkte power adapter is 12V, 1A, dat levert dus 12W op. Met die 20W zal het wel loslopen dus. Mij zijn verder geen nadelen bekend van PoE versus stopcontact, en met deze wattages hebben we het over centen per jaar (als er bijvoorbeeld 5% meer stroomverbruik zou zijn). Kijk wellicht even naar de efficiëntie van de injector (opgenomen vermogen versus afgegeven (wat bij 802.3af ongeveer 15W zal zijn)
Inderdaad, en bedenk dat die 20W dus hoogstwaarschijnlijk ingangsvermogen aan 230V kant is. Dus: 20W ingang, 15W uitgang op PoE, 12.95W op PD.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Allereerst: PoE staat voor Power over Ethernet, niet of.
1.) 802.3af is de naam van de standaard. Als de Ruckus zegt gecertificeerd te zijn of deze standaard te ondersteunen, zal elke injector of switch die deze standaard ondersteunt, ook werken.
2.) Nee. Dan moet deze variant op de standaard expliciet genoemd worden door het apparaat. Meer vermogen bij “af” is volgens mij meer aderparen die stroom doorgeven. Er komt dus spanning te staan op aderparen waar de Ruckus het niet verwacht.
3.) je gelinkte power adapter is 12V, 1A, dat levert dus 12W op. Met die 20W zal het wel loslopen dus. Mij zijn verder geen nadelen bekend van PoE versus stopcontact, en met deze wattages hebben we het over centen per jaar (als er bijvoorbeeld 5% meer stroomverbruik zou zijn). Kijk wellicht even naar de efficiëntie van de injector (opgenomen vermogen versus afgegeven (wat bij 802.3af ongeveer 15W zal zijn)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

waal70 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Nee hoor, 802.3at en bt zijn backwards compatible met af. Het gaat werken, niets wordt beschadigd - maar je hebt geen mW meer dan met af, de toegevoegde waarde van nieuwere, duurdere hw is dus nihil (tenzij het gaat om een heel switch waar je ook andere apparatuur dat at/bt vereist op aansluit)
Inderdaad, en bedenk dat die 20W dus hoogstwaarschijnlijk ingangsvermogen aan 230V kant is. Dus: 20W ingang, 15W uitgang op PoE, 12.95W op PD.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Bedankt voor de snelle reacties en de uitgebreide toelichting. Ik kan hier mee verder. Dan ga ik nu op zoek naar een geschikte PoE injector koop. Wanneer ik nu een zwaardere PoE koop kan ik in de toekomst waarschijnlijk dat er dan ook op aansluiten.

@waal70 klopt ik heb een fout gemaakt in de titel. Zat in mijn hoofd te schakelen tussen PoE of poweradapter. Hierdoor is 'of' in de titel gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Zit nu wel in de pricewatch te kijken. Kom er nog niet helemaal uit @waal70 en @dion_b.

Zowel deze pricewatch: Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A
Als deze pricewatch: LevelOne Gigabit PoE Injector, 802.3af PoE, 15.4W gaat werken?

En deze is 30W en gaat dus ook werken? pricewatch: Ubiquiti POE-24-30W-G-WH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Radical1980 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:52:
Zit nu wel in de pricewatch te kijken. Kom er nog niet helemaal uit @waal70 en @dion_b.

Zowel deze pricewatch: Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A
Als deze pricewatch: LevelOne Gigabit PoE Injector, 802.3af PoE, 15.4W gaat werken?

En deze is 30W en gaat dus ook werken? pricewatch: Ubiquiti POE-24-30W-G-WH
Pas op met injectors, lang niet alles is 802.3afr/at/bt compliant. Veel adapters doen zgn 'passieve' PoE en zetten domweg voltage X op de lijn. Ook als dat 48V is (standaard 802.3af/at/bt voltage) kan dat een 802.3af-compliant device roosteren als hij het niet verwacht cq op verkeerde aders aangeleverd krijgt :o

Vooral Ubiquiti maakt het op dat vlak erg bont, met tig verschillende onderling incompatibele adapters binnen hun eigen producten, en volledig ontbreken van eenduidige indicatie welke dingen 802.11af onderstreunen, ook op de datasheets. Met een naam als "U-POE-AF" zou ik het verwachten, maar ik zou het er niet op vertrouwen, zeker niet gezien lage prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
dion_b schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Pas op met injectors, lang niet alles is 802.3afr/at/bt compliant. Veel adapters doen zgn 'passieve' PoE en zetten domweg voltage X op de lijn. Ook als dat 48V is (standaard 802.3af/at/bt voltage) kan dat een 802.3af-compliant device roosteren als hij het niet verwacht cq op verkeerde aders aangeleverd krijgt :o

Vooral Ubiquiti maakt het op dat vlak erg bont, met tig verschillende onderling incompatibele adapters binnen hun eigen producten, en volledig ontbreken van eenduidige indicatie welke dingen 802.11af onderstreunen, ook op de datasheets. Met een naam als "U-POE-AF" zou ik het verwachten, maar ik zou het er niet op vertrouwen, zeker niet gezien lage prijs.
Ai. Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Bedankt voor deze snelle reactie.

Hier had ik al iets over gelezen maar ik begreep niet alles. Ubiquiti laat ik dan even liggen. Maar hoe kan ik zien of een adapter op basis van passieve 'PoE' of actieve 'PoE' werkt? Ik kan er namelijk niet op filteren in de pricewatch :?

Als ik puur naar de prijs kijk. Dan zal ik zeggen dat deze Planet POE-163 1-poort adapter wel een actieve PoE is? pricewatch: Planet POE-163 1-poort

De The LevelOne POI-2012 is ook een stuk duurder dan de die van Ubiquiti pricewatch: LevelOne Gigabit PoE Injector, 802.3af PoE, 15.4W

[ Voor 8% gewijzigd door Radical1980 op 30-07-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Ook als dat 48V is (standaard 802.3af/at/bt voltage) kan dat een 802.3af-compliant device roosteren als hij het niet verwacht cq op verkeerde aders aangeleverd krijgt :o
802.3af verplicht dat de PD op beide aderparen werkt, aangezien de PSE dat mag uitmaken.

Een groter probleem is dat die nonstandaard meuk niet per se dezelfde polariteit gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2020 15:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
CyBeR schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:52:
[...]

802.3af verplicht dat de PD op beide aderparen werkt, aangezien de PSE dat mag uitmaken.

Een groter probleem is dat die nonstandaard meuk niet per se dezelfde polariteit gebruikt.
Ben het met je eens. Hoe identificeer ik die meuk van het goede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Radical1980 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:57:
[...]
Ben het met je eens. Hoe identificeer ik die meuk van het goede?
"802.3af" in koeienletters op het apparaat is meestal een goede teken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
Ja let op dat passive betekent “we gooien er gewoon spanning op” en active betekent “we onderhandelen met het PD”
Zou dus inderdaad voor een active variant kiezen.

Die planet poe geeft de juiste standaarden weer, is dus active en zou dus goed moeten gaan.

En niet om het nog moeilijker te maken, maar je zou natuurlijk ook een POE switch kunnen overwegen. Daar vind ik Unifi dan wel weer sterk (itt de injectors, idd). Heb je ook nog speelruimte voor meerdere poe enabled devices en het scheelt je een stopcontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
dion_b schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:02:
[...]

"802.3af" in koeienletters op het apparaat is meestal een goede teken.
Met alles wat ik nu aan reacties heb ontvangen, begin ik daar aan te twijfelen. Ligt niet aan de mensen die hier de reacties plaatsen. ;)
waal70 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:15:
Ja let op dat passive betekent “we gooien er gewoon spanning op” en active betekent “we onderhandelen met het PD”
Zou dus inderdaad voor een active variant kiezen.

Die planet poe geeft de juiste standaarden weer, is dus active en zou dus goed moeten gaan.

En niet om het nog moeilijker te maken, maar je zou natuurlijk ook een POE switch kunnen overwegen. Daar vind ik Unifi dan wel weer sterk (itt de injectors, idd). Heb je ook nog speelruimte voor meerdere poe enabled devices en het scheelt je een stopcontact :)
Ik probeer het te begrijpen. Dat met 'we gooien gewoon van alles over de lijn' had ik al begrepen ten opzichte van active in een ander topic.

Dus hebt bij Planet POE-163 de standaard gezien. Ik zie hier 'IEEE 802.3at / 802.3af Power over Ethernet Plus Compliant' staan https://www.planet.com.tw/en/product/poe-163. Dan zal het dus goed gaan. O-)

Wat ik dan apart vind, is dat ik dit dan weer minder nadrukkelijk zie bij de Planet POE-163 of ik lees het verkeerd pricewatch: Planet POE-173

Ik vind het inderdaad al complex genoeg als ik alleen al naar een injector kijk. Stiekem had ik al naar een PoE switch gekeken uit nieuwsgierigheid. In dat geval heb ik een switch met PoE ondersteuning en verder geen injector meer nodig?

In dat geval kom ik weer uit op iets van Planet met 30W unmanaged en PoE+. De gsd-804 https://www.planet.com.tw/en/product/gsd-804p-v3? pricewatch: Planet GSD-804P 8-poort Gigabit 4-poort High Power POE - fanless

En als Unifi nu weer mag de Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex met 46W managed en PoE+. pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex

Als zo'n switch ook werkt dan is het misschien een betere oplossing. Dan kan de huidige switch weg. En switch werkt altijd op basis van active?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, switches zijn nagenoeg altijd active. Ook hier: check de datasheet voor 802.3af. Zeker bij netwerkappaartuur kan info in Pricewatch onnauwkeurig zijn (ook omdat fabrikanten soms specs wijzigen zonder typenummers aan te passen - Ubiquiti heeft dat bijvoorbeeld op dit vlak gedaan), dus ga uit van info van fabrikant zelf.

Ik kan trouwens de switches van Zyxel aanraden als je iets simpels zoekt dat PoE biedt voor een goede prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
dion_b schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:25:
Ja, switches zijn nagenoeg altijd active. Ook hier: check de datasheet voor 802.3af. Zeker bij netwerkappaartuur kan info in Pricewatch onnauwkeurig zijn (ook omdat fabrikanten soms specs wijzigen zonder typenummers aan te passen - Ubiquiti heeft dat bijvoorbeeld op dit vlak gedaan), dus ga uit van info van fabrikant zelf.

Ik kan trouwens de switches van Zyxel aanraden als je iets simpels zoekt dat PoE biedt voor een goede prijs.
Helder met betrekking tot active.

Ik gebruik Pricewatch vaak als globale scan. Vervolgens ga ik de details in. Hierdoor kan ik inderdaad bepaalde producten missen.

Zyxel zat ik ook aan te denken. Heb goede ervaringen met Zyxel switches. Zit alleen even met de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
Ik zie het bij de planet poe 173 wel in de datasheet staan: https://data.kommago.nl/f...net_poe-173_datasheet.pdf
Het klopt dat als je switch poe ondersteunt je geen injectors meer nodig hebt.
Zyxel is prima, de nieuwere van Unifi/Ubiquitu heb ik ervaring mee (ik heb zelf de USW-24-POE); daar kun je bijvoorbeeld de poe per poort powercylen, of de switch upgraden zonder de poe te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
waal70 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:20:
Ik zie het bij de planet poe 173 wel in de datasheet staan: https://data.kommago.nl/f...net_poe-173_datasheet.pdf
Het klopt dat als je switch poe ondersteunt je geen injectors meer nodig hebt.
Zyxel is prima, de nieuwere van Unifi/Ubiquitu heb ik ervaring mee (ik heb zelf de USW-24-POE); daar kun je bijvoorbeeld de poe per poort powercylen, of de switch upgraden zonder de poe te onderbreken.
Ik heb er inderdaad niet goed naar gekeken. Het staat ook op de site https://www.planet.com.tw/en/product/poe-173

USW-24-POE ziet er mooi uit. Wel een beetje boven mijn budget. Heb waarschijnlijk binnen nu en drie jaar ook niet zoveel poorten nodig. Met acht zal het wel lukken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radical1980
Ik heb gisteren de Ruckus aangesloten op een PoE switch. Het draait! Nogmaals bedankt voor alle reacties @dion_b en @waal70 _/-\o_
Pagina: 1