Kosten rookgasafvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:48
In 2015 heb ik een Calenta laten plaatsen door een installateur en vorig jaar onderhoud laten doen door een andere installateur en die constateerde"onvolkomenheid in de rookgasafvoer gesignaleerd" zoals ze het zelf noemde, teven zou de monteur die de ketel geplaatst zou hebben "zeer ondeskundig" zijn geweest, maar dat terzijde.

Dus het advies was rookgasafvoer vervangen kosten materiaal zou 100 euro zijn en arbeidskosten.
Maar ze konden geen opgave geven voor hoelang en wat de exacte kosten zouden zijn want misschien moesten ze met 2 man komen als ze het dak op moesten, ook na opnieuw navragen naar een offerte kreeg ik geen duidelijk antwoord over wat de kosten zouden zijn, ik weet dus niet meer dan 100 euro materiaal en een onbekend aantal uren werk met 1 of 2 man.

Dus heb het toen eigenlijk verder geen actie meer ondernomen, aangezien mijn bullshit detector al na het 2 mailtje in het rood stond en dacht eigenlijk het zal wel geen vaart lopen.

Maargoed, misschien moet ik toch de rookgasafvoer vervangen worden, maar wat kan ik redeblijkwijs als kosten verwachten en wat aan gemiddeld arbeidstijd, het gaat hier om een CV op zolder met een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

whazzzup schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:29:
In 2005 heb ik een Calenta laten plaatsen door een installateur en vorig jaar onderhoud laten doen door een andere installateur en die constateerde"onvolkomenheid in de rookgasafvoer gesignaleerd" zoals ze het zelf noemde, teven zou de monteur die de ketel geplaatst zou hebben "zeer ondeskundig" zijn geweest, maar dat terzijde.

Dus het advies was rookgasafvoer vervangen kosten materiaal zou 100 euro zijn en arbeidskosten.
Maar ze konden geen opgave geven voor hoelang en wat de exacte kosten zouden zijn want misschien moesten ze met 2 man komen als ze het dak op moesten, ook na opnieuw navragen naar een offerte kreeg ik geen duidelijk antwoord over wat de kosten zouden zijn, ik weet dus niet meer dan 100 euro materiaal en een onbekend aantal uren werk met 1 of 2 man.

Dus heb het toen eigenlijk verder geen actie meer ondernomen, aangezien mijn bullshit detector al na het 2 mailtje in het rood stond en dacht eigenlijk het zal wel geen vaart lopen.

Maargoed, misschien moet ik toch de rookgasafvoer vervangen worden, maar wat kan ik redeblijkwijs als kosten verwachten en wat aan gemiddeld arbeidstijd, het gaat hier om een CV op zolder met een plat dak.
Foto's zouden meer duidelijkheid geven.
Zo is het niet mogelijk om een inschatting te maken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
edsandje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Foto's zouden meer duidelijkheid geven.
Zo is het niet mogelijk om een inschatting te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuD7e8eRLE3C7RV8hgtoU8ilBP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4roKXUSuKiGPtyIzTjUSvKDc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFcbNIbjTra38sc8pZmN16O3z2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hxIpqTKFpFDZosFPPufeBOX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

En daarboven zit plat dak?
Is het een gecombineerde dakdoorvoer en heb je daar ook een foto van?
Lijkt mij verder niet heel spannend.

Laat het 2 uur met 2 man zijn is 4 uur arbeidsloon + de genoemde materiaal kosten.

Je ketel is 15 jaar oud, in welke staat is die?
Als die toch binnenkort vervangen gaat worden, zeg binnen nu en een jaar zou ik sowieso er niks aan doen.
Dan kan alles in 1x vervangen worden.
Hang anders naast je bullshitmeter een koolmonoxide melder, en vraag eens aan het bedrijf wat er precies mis mee is.

[ Voor 59% gewijzigd door edsandje op 29-07-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
edsandje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:27:
heb ik even geen foto van, dat zou tot morgen moeten wachten, maar is idd een plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
Ding staat nogal scheef in de ketel en ook dat stukje pijp tussen 2 koppelingen is scheef.

In principe is alles afgesloten met flexibele ringen, maar ook die gaan op een gegeven moment kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
Maargoed, spreken we hier echt over 100 euro materiaal en 2 man die nodig zijn om een paar bochten en een pijp te monteren, nu ben ik een leek op dat gebied, maar iets zeg me dat dit bedrijf me geld uit m'n zak wil kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb er even een nieuw topic van gemaakt ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
edsandje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:27:

Laat het 2 uur met 2 man zijn is 4 uur arbeidsloon + de genoemde materiaal kosten.

Je ketel is 15 jaar oud, in welke staat is die?
Als die toch binnenkort vervangen gaat worden, zeg binnen nu en een jaar zou ik sowieso er niks aan doen.
Dan kan alles in 1x vervangen worden.
Hang anders naast je bullshitmeter een koolmonoxide melder, en vraag eens aan het bedrijf wat er precies mis mee is.
ik zie dat ik een typ foutje had gemaakt, ketel is van 2015

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-07 03:30
dit mag niet meer. en eigenlijk heeft het nooit gemogen en had het meteen vervangen moeten worden.
maar somige bedrijven knepen in het verleden een oogje dicht. dat heeft gevolgen gehad. er zijn wat ongevallen geweest met rookgassen waardoor ze stenger zijn gaan kijken en gewoon altijd kijken of het hele verhaal klopt. deze trendt is al een paar jaar gaande. en het gebeurt nog steeds dat we fouten tegen komen.

wat is hier mins ? je hebt een pijp 90/100 en hier is een dikwandige pijp 80 ingeschoven. er had hier al een verloop gebruikt moeten worden. maar ik weet niet of je doorvoer dik of dunwandig aluminium is.
90 procent kans dat deze doorvoor dunwandig allumiun is.daar mag je geen hr ketel op aan sluiten.
dus steekt men er een buis in. welke boven in de kap eindigt. als er nu tegendruk is komen er rookgassen in je woning. je cv ketel kan als een pomp gaan werken en pompt alleen maar meer rookgassen in je woning.
dat loopt meestal dodelijk af. waar als je een nomale afvoer hebt de rookgassen weer je cv ketel in worden gezogen en deze gewoon afslaat.(en nee dat is ook niet goed maar dat is potentieel een stuk minder dodelijk)

edit. deze doorvoer moet gewoon vervangen worden. vermoedelijk heb je een combinatie doorvoer.
en moet de gehele boel vervangen worden. je kan evenuteel 2 losse doorvoeren overwegen.
eentje voor je afzuigbox en een voor je cv ketel. het scheelt de volgende keer weer gezeik bij het vervangen van je cv ketel.een losse cv ketel doorvoer is goedkoper en makkelijker te krijgen dan een combi doorvoer.
tenminste die gekleurde/speciale kappen. de normale combidoorvoeren zijn met 1 klik te bestellen.

post eens een foto van de kap op het dak.dan weten we wat er staat en wat er moet komen.
post een een foto van je cv ketel en het aansluitwerk. dan kunnen we dat ook gelijk beoordelen.
waarschijnlijk zit dit allemaal wel pirma. maar de monteur is met de rookgassen de mist in gegegaan.

off topic eventueel wil ik de situaitie nog uitteken voor wie het niet snapt.

edit zie onderstaan reactie.

[ Voor 42% gewijzigd door miciel op 30-07-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

miciel schreef

wat is hier mins ? je hebt een pijp 90/100 en hier is een dikwandige pijp 80 ingeschoven. er had hier al een verloop gebruikt moeten worden. maar ik weet niet of je doorvoer dik of dunwandig aluminium is.

Dat denk ik niet, ziet er uit als een dubbelwandige buis.
Daarbij als het een buis is die er ingeschoven is is die aan de bovenkant open of sluit in ieder geval niet mooi aan op een rookgaskap en zou die lekken rookgas maar ook condens, dat zou je na 5 jaar dan wel moeten zien.

90 procent kans dat deze doorvoor dunwandig allumiun is.daar mag je geen hr ketel op aan sluiten.

Hiervoor heeft er denk ik ook al een hr ketel gehangen, dat witte pijpje met rookgasanalysedopje (3x woordwaarde) lijkt op een pijp die op een Nefit Ecomline zat. Die hebben ze dan hergebruikt.
Dunwandig zou na die jaren al lang doorgerot zijn.
Niet netjes, dus ik vind dat het bedrijf zeker een punt heeft als ze zeggen dat het niet geweldig is aangelegd.

Wat ik ook raar vind is dat je als bedrijf constateert dat de rookgas niet goed en of ondeugdelijk is je de boel niet afkeurt maar gewoon in bedrijf laat.
Stekker er uit en gaskraan dicht, bevindingen op de factuur.
Ik heb wel eens bij een onveilige situatie de stekker er af geknipt, maar dit is niet zo ernstig maar er moet wel wat aan gebeuren.

[ Voor 40% gewijzigd door edsandje op 30-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Bij het huis die ik gekocht heb hadden ze de HR ketel vervangen maar niet het afvoer. Hebben ze gewoon een Y stuk geplaatst voor beide afvoeren naar 1 buis. Hij begon ook te druppelen.

Toen ik de CV monteur liet langskomen voor onderhoud van de ketel, had hij ook geconstateerd dat de rookgasafvoer op de huidige manier gevaarlijk zou zijn.

Ik heb alles laten vervangen. Kostte me 550 zonder bon. Oh ja. Dit was inclusief CV ketel onderhoud, vervangen van het expansievat, overdrukventiel.
2 man, ook het dak op, waren ook ongeveer 2 uur bezig.
Je hebt wel reserve dakpannen nodig. Ik kon ze gelukkig krijgen van de buren.

Oude situatie:
Horizontale afvoer met een Y stuk op een rechte enkele pijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceCdrVSmtizwqXGMsPlaF_pRlnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vth0o1HqNiaZvarqlzxrVpyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie met een nieuw gat en een echte rookgasafvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Shi5jWy1GdmpqSpvCW89g40s05A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJ455bJo2Q7YpCgrSm5H2SKi.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door com2,1ghz op 30-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:43
Nou, dat verdient ook geen schoonheidsprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
-Paul- schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:42:
Nou, dat verdient ook geen schoonheidsprijs.
Nou vooruit omdat je het zo lief vraagt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B63Hv67HvXYyDcg9uyEj9GFDjWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mktIPX0kXMwVACDVEqVl3XY2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-07 03:30
edsandje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:18:
miciel schreef

Dat denk ik niet, ziet er uit als een dubbelwandige buis.
Daarbij als het een buis is die er ingeschoven is is die aan de bovenkant open of sluit in ieder geval niet mooi aan op een rookgaskap en zou die lekken rookgas maar ook condens, dat zou je na 5 jaar dan wel moeten zien.

Hiervoor heeft er denk ik ook al een hr ketel gehangen, dat witte pijpje met rookgasanalysedopje (3x woordwaarde) lijkt op een pijp die op een Nefit Ecomline zat. Die hebben ze dan hergebruikt.
Dunwandig zou na die jaren al lang doorgerot zijn.
Niet netjes, dus ik vind dat het bedrijf zeker een punt heeft als ze zeggen dat het niet geweldig is aangelegd.
toon volledige bericht
ik heb me inderdaad vergist. maar zo af en toe kom je deze grappen wel tegen. ts kan wel voor dezzekerheid nog op tocht controleren om te cheken of of er geen rookgassen naar binnen kunen komen.

@com2,1ghz er zijn ook oplosingen voor als je iets te groot zaagt. zo noemen we dit onderdeel altijd. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjOll-6asktQ4AA63tYdVm0S-yQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSJZ4qcsB3WhZnxbOSxCU6PP.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

com2,1ghz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Nou vooruit omdat je het zo lief vraagt:
[Afbeelding]
Dan hadden ze voor dat geld ook wel een paar beugels er op mogen zetten.
De firma zonder bon zonder beugels?

Pagina: 1