Financial Lease privé

Pagina: 1
Acties:

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:58
Ik heb even een vraag over een financial lease occassion

Ik kwam vanmiddag een bepaalde auto tegen waarin ik interesse had en op meerdere lease-sites zag staan waaronder royaallease etc. De aanschafprijs staat bij 3 sites op inclusief BTW. Gek genoeg zegt de verkopende garage dat het bedrag EXCLUSIEF BTW is. Dat ik particulier ben is allemaal prima, maar de prijs is ex btw vertelde de beste man mij telefonisch.

Stel ik doe een aanvraag via een van deze websites. Wat zijn mijn rechten daarin? Ook valt het mij op dat meerdere vergelijkers/aanbieders nieteens incl of exclusief vermelden.

Nogmaals het gaat hier om een particulier financial lease. Zie screenshots:

Website 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEopk65bGPW78aPsTxeTnzJ0aDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1CoeXxM0ZSubLVxkkQ5crrb8.png?f=user_large

Website 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCk0-MOzEzQKzIOZh9zSB_ICCw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iCLURGRnrAF8W3I9yNxTtSIy.png?f=user_large

Heb ik recht op de prijs zoals aangegeven? De auto staat ook op de bekende marktplaatsen zonder duidelijke vermelding dat het EXCLUSIEF BTW is. Is het voor mij als particulier uberhaupt EXCLUSIEF BTW? Of is dit een truuc van de verkopende partij?

Iemand dit vaker gezien?

EDIT: Zojuist gekeken bij de financier waarmee de garage samenwerkt en ook daar kom ik uit op de prijs INCLUSIEF btw en dus niet exclusief 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door CryptoNL op 28-07-2020 22:42 ]

SiberischeHusky Shepsky

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 22:10
Staat toch duidelijk het bedrag ex BTW ook vermeld, dus die 15k is inclusief.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• CryptoNL
Martinusz schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:46:
Ja lijkt mij ook, maar kan de garage het niet gooien op dat de externe sites de feed verkeerd overnemen of iets dergelijks?

SiberischeHusky Shepsky

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 18:00

bosaap22

Doing things I'm good at.

Heb ik recht op de prijs zoals aangegeven? De auto staat ook op de bekende marktplaatsen zonder duidelijke vermelding dat het EXCLUSIEF BTW is. Is het voor mij als particulier uberhaupt EXCLUSIEF BTW? Of is dit een truuc van de verkopende partij?
Het is heel simpel. Het bedrijf die je die auto verkoopt moet BTW heffen en kan dit dan later terugvorderen. Dat geldt dus ook voor jou als je bedrijfsmatig geen BTW hoeft af te dragen. Het betekent niet dat er geen BTW op de factuur zal staan. Ook zakelijk worden facturen opgemaakt mét BTW, dat dan vervolgens teruggevorderd kan worden van de belastingdienst.
Er staat duidelijk wat de prijs inclusief en exclusief BTW is. Kun jij als bedrijf de BTW verrekenen, dan wil je dus rekenen met de exclusief BTW prijs. Dat is immers de prijs die je netto gaat betalen. Ben je een particulier, dan moet je dus wel wettelijk BTW afdragen en moet je dus rekenen met de prijs inclusief BTW.
Geen fout of truc dus, gewoon een simpel zakelijk voorstel, gefocust op de B2B markt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24
bosaap22 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:48:
Geen fout of truc dus, gewoon een simpel zakelijk voorstel, gefocust op de B2B markt.
Dit is sowieso mega irritant ook op verkoopsites zoals Marktplaats/Autoscout waar volop wordt geadverteerd met ex. BTW prijzen. Zeker met elektrische auto's is dit bijna de standaard.

Is eigenlijk gewoon een trucje om hoger in de zoekresultaten te komen en mag helemaal niet, helaas is er 0,0 controle/sanctie hierop. Als ik auto's zit te kijken maar ik er af en toe nog wel een sport van om al die advertenties te rapporteren, niet het idee dat er iets mee gebeurt maar wellicht helpt de kracht van de herhaling iets.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:32:

Ik kwam vanmiddag een bepaalde auto tegen waarin ik interesse had en op meerdere lease-sites zag staan waaronder royaallease etc. De aanschafprijs staat bij 3 sites op inclusief BTW. Gek genoeg zegt de verkopende garage dat het bedrag EXCLUSIEF BTW is. Dat ik particulier ben is allemaal prima, maar de prijs is ex btw vertelde de beste man mij telefonisch.

Stel ik doe een aanvraag via een van deze websites. Wat zijn mijn rechten daarin? Ook valt het mij op dat meerdere vergelijkers/aanbieders nieteens incl of exclusief vermelden.

Nogmaals het gaat hier om een particulier financial lease. Zie screenshots:

Website 1:

[Afbeelding]

Website 2:

[Afbeelding]

Iemand dit vaker gezien?

EDIT: Zojuist gekeken bij de financier waarmee de garage samenwerkt en ook daar kom ik uit op de prijs INCLUSIEF btw en dus niet exclusief 8)7
Waarom zou je überhaupt een auto kopen van een dergelijke partij? Je geeft dik 16k uit (ook al is het een lening), en de ellende is al begonnen voordat je je handtekening zet. Ik zou daar met een grote boog omheen lopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48
m3power schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:22:
Bij het zoeken naar een lease auto kwam ik ook uit bij Cardriverdeals. Bij dit bedrijf gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen wat betreft oplichting. Ik zou hier dus NOOIT mee in zee gaan!
Is gewoon financiering, dus een dikke dure lening met restbedrag (ook al zeggen ze van niet, inderdaad NIET DOEN). Heel wat anders dan Private Lease. Ik waarschuw ook altijd voor die partijen.
CryptoNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:32:

Waarom wil je financieren?

--

Daarnaast aan al die oplossingen, dit is toch een private lease topic of..? O-)

[ Voor 40% gewijzigd door Giant87 op 29-07-2020 11:19 ]

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Martinusz schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:46:
Ik neem aan dat de verkoper die 15.950,= EUR als incl. BTW laat tonen om inderdaad op een smerige wijze beter in de zoekresultaten naar boven te komen.
In de tekst van de advertentie zal dan vervolgens wel ergens een passage staan ala "de geadverteerde prijs is exclusief BTW".

Uiteindelijk zal het incl. BTW dan komen op 19.299,50 EUR. Ik ben geen jurist maar ik denk niet dat je de auto voor die 16k als particulier mee zult kunnen krijgen.

En inderdaad, als dit soort smerige praktijken al gebeuren bij de advertentie, dan zou ik mezelf maar achter de oren krabben of dit wel een verkoper is waar je uberhaupt graag mee in zee wilt gaan.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• CryptoNL
@Giant87 Omdat ik nu een veel betere auto nodig heb in verband met werk.

CarDriverDeals is GEEN financiering. Je huurt een auto en die wordt ook NIET van jezelf. In tegenstelling tot financiering waar dat wel zo is.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
RomeoJ schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Ik neem aan dat de verkoper die 15.950,= EUR als incl. BTW laat tonen om inderdaad op een smerige wijze beter in de zoekresultaten naar boven te komen.
In de tekst van de advertentie zal dan vervolgens wel ergens een passage staan ala "de geadverteerde prijs is exclusief BTW".

Uiteindelijk zal het incl. BTW dan komen op 19.299,50 EUR. Ik ben geen jurist maar ik denk niet dat je de auto voor die 16k als particulier mee zult kunnen krijgen.

En inderdaad, als dit soort smerige praktijken al gebeuren bij de advertentie, dan zou ik mezelf maar achter de oren krabben of dit wel een verkoper is waar je uberhaupt graag mee in zee wilt gaan.
Ze doen het allemaal ;) Ik heb er ruim 500 bekeken, allemaal dezelfde werkwijze.

SiberischeHusky Shepsky

• Giant87
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:19:
@Giant87 Omdat ik nu een veel betere auto nodig heb in verband met werk.

CarDriverDeals is GEEN financiering. Je huurt een auto en die wordt ook NIET van jezelf. In tegenstelling tot financiering waar dat wel zo is.
En private lease (heeft ook occasions) is dan geen oplossing? Of moet je dan te lang wachten.

Mbt cardriverdeals, het is wel financiering en iig een lening (ok misschien een rare variant zonder eigendom), vandaar ook de dikke vette balk[ b]"Let op geld lenen kost geld"[/b]. Bij huur hoeft dat niet.

Op hun site:

... p/mnd op basis van financieren*

*Voor het aanvragen van een financiering verwijzen wij u door naar Car Driver Deals Financial Services. Natuurlijk kunt u ook zelf een financiering regelen via uw eigen bank, adviseur of internet. U beslist! Het uitgangspunt voor de maandtermijn is een annuïteit op basis van een eenmalige inleg, de gewenste looptijd en een rentepercentage van 6,9%. De tarieven zijn indicatief en aan de berekening van de maandelijkse bedragen kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Voor 3% gewijzigd door Giant87 op 29-07-2020 11:28 ]

• CryptoNL
@Giant87 Private is veeeeeeel te duur in Nederland vanaf 30.000 km. Als ik een financial neem houd ik nog geld over van de reiskosten die ik iedere maand maak, want nieuwe wagen is veel zuiniger en goedkoper in zijn wegenbelasting etc.

Private is in Nederland helemaal niet interessant vanaf 30.000KM per jaar. Daarnaast wordt de auto niet van mij en nu wel.

SiberischeHusky Shepsky

• Giant87
Ik zou het sommetje wel eens willen zien :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Giant87 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:33:
Ik zou het sommetje wel eens willen zien :)
Ik niet. Sommige mensen verdienen het om genept te worden, er is genoeg gewaarschuwd.

• CryptoNL
@Giant87 Dat kan ik stuur je een DM. Ik doe het overigens niet via die CarDriverDeals die partij stinkt aan alle kanten.

SiberischeHusky Shepsky

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:28:
@Giant87 Private is veeeeeeel te duur in Nederland vanaf 30.000 km. Als ik een financial neem houd ik nog geld over van de reiskosten die ik iedere maand maak, want nieuwe wagen is veel zuiniger en goedkoper in zijn wegenbelasting etc.

Private is in Nederland helemaal niet interessant vanaf 30.000KM per jaar. Daarnaast wordt de auto niet van mij en nu wel.
Juist voor jou is private lease van de Anwb of consumentenbobd interessant, je begrijpt namelijk totaal niet waar je mee bezig bent en hebt blijkbaar geen eigen vermogen voor een nieuwe auto.

Indicatief rentepercentage van 6,9% 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2020 11:46 ]

• CryptoNL
Sport_Life schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Juist voor jou is private lease van de Anwb of consumentenbobd interessant, je begrijpt namelijk totaal niet waar je mee bezig bent en hebt blijkbaar geen eigen vermogen voor een nieuwe auto.
Niet interessant voor mij, reken het zelf maar uit.

Kijk maar even naar de berekening hieronder (als ik voor hetzelfde geld private kan leasen hoor ik het graag en ook hetzelfde model auto)

Huidige auto (20 jaar oud)

Wegenbelasting: €48,- per maand
Verzekering: €42,- per maand
Reiskosten: €300,- (kosten €300,- eindsaldo dus €0,-)

Kosten per maand: €90,-

Nieuwe auto (4,5 jaar oud met 90.000 KM, hybride)

Wegenbelasting: €35,- per maand
Reiskosten: €300,- (kosten slechts €150,- 1/15 is zijn verbruik en bovenstaande auto net geen 1/10, totaal €150,- netto winst voor mijn portemonnee)
Leasekosten: €225,-

Kosten per maand: €302,- MINUS €150,- reiskostenbesparing = €152,-. Verschil is dus slechts €62,- met mijn huidige auto

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
Dus als ik voor €152,- onbeperkt KM mag rijden en de auto is van mij op basis van private dan hoor ik dat graag. Aangezien de wegenbelasting en verzekering weg zou vallen bij private is het alsnog niet goedkoper, doordat het al zo goedkoop is op dit moment.

SiberischeHusky Shepsky

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:16
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Kosten per maand: €302,- MINUS €150,- reiskostenbesparing = €152,-. Verschil is dus slechts €62,- met mijn huidige auto
Heb je in je berekening ook meegenomen dat je huidige auto ieder jaar gekeurd moet worden, je banden moet vervangen en je zeker kosten aan onderhoud hebt?

Dan zou ik het wel weten, lekker leasen. Heb je al die ellende niet.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Niet interessant voor mij, reken het zelf maar uit.

Kijk maar even naar de berekening hieronder (als ik voor hetzelfde geld private kan leasen hoor ik het graag en ook hetzelfde model auto)

Huidige auto (20 jaar oud)

Wegenbelasting: €48,- per maand
Reiskosten: €300,- (kosten €300,- eindsaldo dus €0,-)

Kosten per maand: €90,-

Wegenbelasting: €35,- per maand
Reiskosten: €300,- (kosten slechts €150,- 1/15 is zijn verbruik en bovenstaande auto net geen 1/10, totaal €150,- netto winst voor mijn portemonnee)
Leasekosten: €225,-

Uuh onderhoud op een auto met 90k km?
Wegenbasting die verdubbeld als de subsidie eraf is? (en jij misschien de auto nog niet hebt afbetaald)
Zware hybride auto die geen cent restwaarde heeft zodra de MRB verdubbeld?

En je vergelijkt een nieuwe auto met een occasion van 5 jaar oud.....

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2020 11:50 ]

• CryptoNL
@Sito Onderhoud hebben aan een nieuwe of zeer jonge auto? Ik heb een tijd geleden een splinternieuwe wagen gekocht. Eerste 5 jaar een APK en wat olie verversen en dat is het wel zo'n beetje. Dus dat voordeel wordt bij PL wel lichtelijk overdreven, aangezien je weinig tot geen onderhoud hebt is het dus betalen voor nop eigenlijk.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
Sport_Life schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Uuh onderhoud op een auto met 90k km?
Wegenbasting die verdubbeld als de subsidie eraf is? (en jij misschien de auto nog niet hebt afbetaald)
Zware hybride auto die geen cent restwaarde heeft zodra de MRB verdubbeld?

En je vergelijkt een nieuwe auto met een occasion van 5 jaar oud.....
Ik snap wat je wilt zeggen, maar onderhoud wordt (nogmaals) erg overdreven (of je moet een paar keer een kat in de zak hebben gekocht geen idee). Mijn oude barrel heeft wel wat onderhoud gehad, maar alle jonge auto's en nieuwe hadden dit nooit.

Maar stel ik heb WEL onderhoud en je begroot €50,- per maand erbij (€600,- op jaarbasis) dan nog is het verschil erg klein met mijn huidige auto. Dan zou ik voor een goede €200,- per maand een auto rijden met onbeperkt KM en die van mijzelf is. Dat is wat ik bedoel te zeggen, dat is er niet in PL.

Hybride S-line gaan na 10 jaar gewoon nog voor €5 tot €8K particulier dus die restwaarde zit wel snor. Overigens neem ik geen slottermijn.

[ Voor 6% gewijzigd door CryptoNL op 29-07-2020 11:53 ]

SiberischeHusky Shepsky

• assje
@CryptoNL je maakt een zinvolle berekening maar doet daarin een aantal zinloze dingen:
  • Je reiskostenvergoeding is voor de berekening van de autokosten irrelevant
  • Of de auto van jou is of niet is niet relevant
Verder ben ik het niet persé eens met de conclusies hierboven dat private lease perse de betere optie is. Het klopt dat private lease vaak voordeliger is dan zelf een nieuwe auto kopen, zeker als hiervoor gefinancierd moet worden. Echter, ga je kijken naar het aanschaffen van een occasion dan kan het wel degelijk de betere optie zijn.

Desalniettemin zou ik het pijnlijk vinden in deze tijden 6,9% voor financiering te betalen, ik zou in dit geval aankloppen bij familie of vrienden voor een lening van een jaar o.i.d. die ik dan binnen een jaar terug zou betalen (als de ruimte hiervoor er niet is zou de de lening niet overwegen).

En is wel offtopic...

Hulp op weg:
Huidige auto (20 jaar oud) -> irrelevant
Reiskostenvergoeding -> irrelevant

• Wegenbelasting: €35,- per maand
  • Verzekering: €42,- per maand
  • Afschrijving: €150/maand (zomaar een gok, dit moet je inschatten o.b.v. vele factoren, o.a. hoe lang je de auto denkt te houden)
  • Rentekosten/derving: €70,- per maand (gok, invullen)
  • Onderhoud: €100,- per maand (jouw inscahtting is veel te laag imo)
Totaal zou €400/maand kosten zijn ex. brandstof (ter vergelijk met leaseprijs). Hier komt qua maandlast nog bij de aflossing van de lening en de brandstofkosten. Ik zou meer detail willen zien in de berekening maar ben het wel eens dat het vrij lastig wordt in dezelfde richting te komen met private lease bij 30.000km (al heb ik geen idee om wat voor auto het hier gaat).

In je leasekosten zit ook afbetaling, die zijn niet relevant voor de kosten, alleen voor de cashflow (of je het kunt betalen). Dat de "auto van jou wordt" is ook niet relevant voor de TCO. Je neemt simpelweg aan hoe lang je de auto gaat houden en rekent met de situatie na verkoop. Of je nu kiest voor lease of koop maakt dus geen verschil, na het eindigen van de leasetermijn heb je geen auto en na verkoop van de auto ook niet (aanschaf-restwaarde is je afschrijving en dat is het enige dat telt). Voordeel van koop t.o.v. lease is dat je veel flexibeler bent in duur van eigendom en dus zelf kunt beslissen om de auto langer te blijven rijden (wat een lagere afschrijving zal geven).

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 29-07-2020 12:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• CryptoNL
@assje Mooie post! Alhoewel ik het pertinent oneens ben met het kopje onderhoud. Ik heb nog nooit een jonge en dan bedoel ik zeer jong A-merk auto of nieuwe gereden waar ik pak hem beet €1200 per jaar aan onderhoud heb gehad. Zeker een nieuwe heeft 0,0 onderhoud ,veel is tegenwoordig garantie en het enige wat je moet betalen is de APK (na een tijd) en je oliebeurtjes. Ik schat dat dus de eerste 3 jaar op 50 euro per maand, maar dan nog is het veel voordeliger (als je het afzet tegen een auto van 20 jaar) om die nieuwere te rijden. Veel minder kans op pechgevallen, dingen die stuk gaan en vergeet niet vele malen zuiniger.

SiberischeHusky Shepsky

• assje
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:28:
@assje Mooie post! Alhoewel ik het pertinent oneens ben met het kopje onderhoud. Ik heb nog nooit een jonge en dan bedoel ik zeer jong A-merk auto of nieuwe gereden waar ik pak hem beet €1200 per jaar aan onderhoud heb gehad. Zeker een nieuwe heeft 0,0 onderhoud ,veel is tegenwoordig garantie en het enige wat je moet betalen is de APK (na een tijd) en je oliebeurtjes. Ik schat dat dus de eerste 3 jaar op 50 euro per maand, maar dan nog is het veel voordeliger (als je het afzet tegen een auto van 20 jaar) om die nieuwere te rijden. Veel minder kans op pechgevallen, dingen die stuk gaan en vergeet niet vele malen zuiniger.
Tja ik heb natuurlijk geen idee om wat voor auto/garantie het gaat maar ik weet wel dat het om 30.000km/jaar gaat dus:
2-6 banden/jaar -> €100-€1.200
1-2 beurten/jaar -> €150-600
Onvoorzien/jaar -> €0-€3.000

Voor onderhoud dus €250-€4.800/jaar. Dat is nogal een range en dat is nou precies de onzekerheid die je met (private) lease niet hebt.

Puur rekenen met beurten en banden is in ieder geval jezelf rijk rekenen met de kilometrage. Ik heb in mijn omgeving al mensen met relatief recente auto's tegen onvoorziene kosten aan zien lopen hoger dan de range die ik hierboven schets (DSG bak kapot en meer dergelijk geneuzel). Ik heb zelf ook 100.000km in een Peugeot 205 uit 1997 gereden met ongeveer €1.000 aan onderhoud in 7 jaar tijd bij elkaar (wel veel zelf gedaan).

Het kan vriezen en dooien. Ik lees nu pas je opmerking m.b.t. A-segment trouwens, daar was ik niet vanuit gegaan aangezien je het over een hybride had.

Hoe dan ook heb je hier twee overwegingen:
  • je 20 jaar oude barrel v.s. occasion kopen met financiering
  • je 20 jaar oude barrel v.s. nieuw leasen
Ik sluit zeker niet uit dat de 1e de beste optie is. Met 30kkm/jaar is het brandstofverbruik een significante component en kan zwaarder wegen dan de hogere afschrijving en financieringskosten. Aan de andere kant is er de mogelijkheid dat dit vooral een excuus om een auto te rijden die je eigenlijk niet kan betalen en is financieren van een auto een risico.

Ik zou persoonlijk nooit meer dan zeg 70% willen financieren en sowieso veel sneller willen afbetalen dan ik verwacht af te schrijven.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 29-07-2020 12:40 ]

• Giant87
Maar jij hebt het toch over een 4,5 jaar oude met 90K KM? Dat zijn juist de auto's die de LM weg doen want dan beginnen de kostenposten qua ROB (reparatie, onderhoud, banden) juist wel te komen.
Kan inderdaad nog meevallen, maar opzich begint het dan dus wel.

Qua aantal KM/jaar, die is wel belangrijk in je verhaal inderdaad (qua kosten PL). Maar als je dus blijkbaar zo enorm veel KM's per jaar gaat rijden, dan moet je juist je onderhoud/banden mee gaan wegen. Denk dat dat voor die Audi dan wel wat hoger ligt dan 50 p/m.

• CryptoNL
@assje maar bij pl betaal je voor onderhoud aan een nieuwe auto en laat dat nou net weer onnodig zijn. Je hoeft geen apk te doen etc maar mag er wel voor betalen inderdaad dusja het komt uit eigen zak.

Overigens moet dit model auto over vijf jaar met 200.000 op de teller nog ruim 5-7500 opbrengen (wat meer pk, s line etc) Hierdoor is het nog leuk zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:52:
[...]

Hybride S-line gaan na 10 jaar gewoon nog voor €5 tot €8K particulier dus die restwaarde zit wel snor. Overigens neem ik geen slottermijn.
Met >240k km? (90 + 5x >30).
Kan me niet voorstellen :).
Bedenk ook dat een hybride voertuig nu populair is ivm MRB / bpm, maar over 5 jaar vervallen al die voorwaarden.

Daarbij koop je een sportieve auto, waarbij de kans groter is dat er flink mee geragt is in vergelijking met een 205 van een nette jongen bijvoorbeeld ;).

[ Voor 75% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2020 12:47 ]

• assje
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:39:
@assje maar bij pl betaal je voor onderhoud aan een nieuwe auto en laat dat nou net weer onnodig zijn. Je hoeft geen apk te doen etc maar mag er wel voor betalen inderdaad dusja het komt uit eigen zak.
???

Leasemaatschappij heeft ook gewoon een TCO en moet daarbovenop geld verdienen. Wat je met bovenstaande bedoelt ontgaat me volledig.
Overigens moet dit model auto over vijf jaar met 200.000 op de teller nog ruim 5-7500 opbrengen (wat meer pk, s line etc) Hierdoor is het nog leuk zeg maar.
Ik denk dat dat optimistisch is maar in dat geval( €15.750-€6.250)/5/12=€104/maand afschrijving.

Ik heb trouwens het idee dat ik een post mis die anderen wel hebben want hoe komen we eigenlijk aan een audi? :P

Hoe dan ook hebben we het dan niet over A-segment...

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 29-07-2020 12:44 ]

• CryptoNL
Sport_Life schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Met >240k km? (90 + 5x >30).
Kan me niet voorstellen :).

Daarbij koop je een sportieve auto, waarbij de kans groter is dat er flink mee geragt is in vergelijking met een 205 van een nette jongen bijvoorbeeld ;).
Jawel hoor full options wel te verstaan. Blijven toch erg in trek. Kijk maar eens op marktplaats wat men er particulier voor vraagt met 180-200k op de teller. Je zult er nog van staan te kijken.

@assje Wat ik bedoel is dat men het vaak gooit op ja pl is all-in. Dat klopt, maar onderhoud etc heb je natuurlijk amper zeg maar.

Ik zat net bij ANWB te kijken 30.000km vanaf €467 kale auto niks bijzonders. Dat is €300 verschil met FL. Dan zou ik minimaal €3600 onderhoud per jaar/ieder jaar moeten hebben om dat te rechtvaardigen. Dat geloof ik dus niet dan is FL altijd goedkoper

SiberischeHusky Shepsky

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-11 13:05
Volgens mij heb je je keuze gemaakt. Veel plezier ervan. Hebben wij het weer over PL, goed?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Jawel hoor full options wel te verstaan. Blijven toch erg in trek. Kijk maar eens op marktplaats wat men er particulier voor vraagt met 180-200k op de teller. Je zult er nog van staan te kijken.
Ga je nou 18k (180-90/5) of >30k km per jaar rijden? ;) :D

• CryptoNL
Sport_Life schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Ga je nou 18k (180-90/5) of >30k km per jaar rijden? ;)
Rond de 30k maar kijk maar eens wat dit model e-tron nog doet met 180-200k op de teller (10-12.000€)

SiberischeHusky Shepsky

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Rond de 30k maar kijk maar eens wat dit model e-tron nog doet met 180-200k op de teller (10-12.000€)
E tron? Was toch hybride?

En met 30k km per jaar kom ik op 240k uit.

Vind trouwens bizar dat je een occasion vindt van euro 15k terwijl dezelfde auto 5 jaar ouder en 100k meer km slechts 3k goedkoper is ;)

Je houdt jezelf een beetje voor de gek ;). Wat prima is, maar vervuil dit topic er niet mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2020 12:57 ]

• CryptoNL
Sport_Life schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:55:
[...]

E tron? Was toch hybride?

En met 30k km per jaar kom ik op 240k uit.

Vind trouwens bizar dat je een occasion vindt van euro 15k terwijl dezelfde auto 5 jaar ouder en 100k meer km slechts 3k goedkoper is ;)

Je houdt jezelf een beetje voor de gek ;). Wat prima is, maar vervuil dit topic er niet mee.
E-tron hybride is het correct. Doel je die auto hierboven die ik als voorbeeld had neergezet? Dat is niet dezelfde auto. Dat is een Hyundai Kona :D

SiberischeHusky Shepsky

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
assje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:17:
@CryptoNL je maakt een zinvolle berekening maar doet daarin een aantal zinloze dingen:
  • Je reiskostenvergoeding is voor de berekening van de autokosten irrelevant
  • Of de auto van jou is of niet is niet relevant
Eens, ik heb ook een rekensheet gemaakt om auto's qua PL, FL, aanschaf en mijn huidige auto te kunnen vergelijken en reiskostenvergoeding reken ik daar niet in mee. Het gaat mij om het bedrag wat een auto per maand kost. Zo neem ik ook geen directe aanschafprijs mee in die vergelijking maar afschrijving per maand (dus (aanschafprijs - restwaarde na X jaar) / X maanden waarover ik de berekening uit voer) omdat dat gewoon het eerlijkst is. Zo krijg je écht inzicht in hoeveel een auto per maand kost en kan je goed spelen met leeftijd vs. zuinigheid en PL / FL prijs vs. afschrijving (+ andere vaste en variabele lasten).

Overigens denk ik ook dat hij onderhoudskosten onderschat, alleen de banden al zullen hard gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Joster op 29-07-2020 13:17 ]

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 13:47
Joster schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Eens, ik heb ook een rekensheet gemaakt om auto's qua PL, FL, aanschaf en mijn huidige auto te kunnen vergelijken en reiskostenvergoeding reken ik daar niet in mee. Het gaat mij om het bedrag wat een auto per maand kost. Zo neem ik ook geen directe aanschafprijs mee in die vergelijking maar afschrijving per maand (dus (aanschafprijs - restwaarde na X jaar) / X maanden waarover ik de berekening uit voer) omdat dat gewoon het eerlijkst is. Zo krijg je écht inzicht in hoeveel een auto per maand kost en kan je goed spelen met leeftijd vs. zuinigheid en PL / FL prijs vs. afschrijving (+ andere vaste en variabele lasten).
Alleen weet je de restwaarde natuurlijk pas als je hem verkoopt en is het vooraf simpelweg een gok. Als je blokje in de soep loopt zal er niet heel veel meer van je restwaarde overblijven. Als je hem total loss rijdt moet je het doen met de dagwaarde en een hogere premie bij je volgende auto. Hoe neem je dat risico financieel mee?

• Joster
Thomas18GT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Alleen weet je de restwaarde natuurlijk pas als je hem verkoopt en is het vooraf simpelweg een gok. Als je blokje in de soep loopt zal er niet heel veel meer van je restwaarde overblijven. Als je hem total loss rijdt moet je het doen met de dagwaarde en een hogere premie bij je volgende auto. Hoe neem je dat risico financieel mee?
Restwaarde zijn wel tabellen voor te vinden. De auto compleet afschrijven door schade of technisch falen blijft zeker een risico, eens.

En aangezien PL voor een model waar ik voor in de markt ben nauwelijks duurder is per maand dan zelf een occasion aanschaffen waarbij alle risico's in het laatste geval voor mezelf zijn neig ik op dit moment heel erg naar het eerste ;)

• CryptoNL
@Joster Waarom zou je reiskosten niet meeberekenen? Die kosten heb je (in mijn geval) altijd, zeker gezien auto voornamelijk voor woon-werk zal worden ingezet.

PL kan zeker goedkoper zijn. Vooral dus bij 10-20K per jaar, 30K (of ik kijk verkeerd) is echt mega prijzig in Nederland. Probeer maar eens een e-tron te vinden met 30K onder de €500 per maand.

SiberischeHusky Shepsky

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:22:
@Joster Waarom zou je reiskosten niet meeberekenen? Die kosten heb je (in mijn geval) altijd, zeker gezien auto voornamelijk voor woon-werk zal worden ingezet.

PL kan zeker goedkoper zijn. Vooral dus bij 10-20K per jaar, 30K (of ik kijk verkeerd) is echt mega prijzig in Nederland. Probeer maar eens een e-tron te vinden met 30K onder de €500 per maand.
Volgens mij kan je op geen enkele manier een nieuwe E-tron rijden met 30k per jaar onder de 500 euro per maand.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:43
Thomas18GT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Volgens mij kan je op geen enkele manier een nieuwe E-tron rijden met 30k per jaar onder de 500 euro per maand.
Ik zie die op AutoWeek niet als private lease. Zakelijk is er vanaf 884 pm volgens LeasePlan direct. Bij 30.000km en 48 maanden is dat 1110 euro. Dus nee, dat gaat nooit lukken :+

Maar dan is het alsnog geen hybride maar elektrisch dus er gaat wel meer fout in deze vergelijking

• assje
Thomas18GT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:16:
Hoe neem je dat risico financieel mee?
Persoonlijk zou ik dat meenemen in het beslissingsproces a.d.h.v. de uitkomst van de berekening.

Voordelen private lease:
  • Duidelijkheid m.b.t. maandlast
  • Geen restwaarderisico
  • Geen onverwachte (grote) onderhoudskosten
  • Geen investering nodig
Nadelen t.o.v. eigendom:
  • Geen voordeel van meevallende restwaarde :P
  • Minder vrijheid in keuze duur bezit (langer rijden -> goedkoper)
  • Minder vrijheid hoe om te gaan met (gebruikers)schade
  • Impact op leenvermogen (hypotheek)
Er zijn afhankelijk van specifieke situaties er vast nog veel meer te bedenken. Aan de hand van de uitkomst van de berekening stel ik mezelf dan de vraag of x€ of x% het me waard is om voordeel/nadeel x/y te hebben.

Op die manier kom ik uit op één auto in eigendom en één in private lease in ons huishouden (mooie gezonde mix van flexibiliteit en andere aspecten).

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:28
Joster schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Restwaarde zijn wel tabellen voor te vinden. De auto compleet afschrijven door schade of technisch falen blijft zeker een risico, eens.

En aangezien PL voor een model waar ik voor in de markt ben nauwelijks duurder is per maand dan zelf een occasion aanschaffen waarbij alle risico's in het laatste geval voor mezelf zijn neig ik op dit moment heel erg naar het eerste ;)
Tabellen voor de restwaarde? Waar vind je die dan? Je bedoeld denk ik puur de economische afschrijving? Niemand die in de toekomst kan kijken wat een auto nog over X aantal jaar waard is.

• assje
Scrtz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:53:
Niemand die in de toekomst kan kijken wat een auto nog over X aantal jaar waard is.
Hoe denk je dat een leasemaatschappij een leaseprijs berekent?

ANWB heeft hier wel een tool voor.. Geen idee of die betrouwbaar is, ik vind hun inschattingen voor autokosten altijd nogal pessimistisch.

Zelf reken ik gewoon met een percentage op dagwaarde afhankelijk van kilometrage en persoonlijke glazen bol. Deze methode zorgt ervoor dat afschrijving ook steeds langzamer gaat, het is wel noodzakelijk uit te gaan van een bepaalde bezitduur. Dus stel een auto met aanschaf €10k waar ik uitga van 15%:
  • Jaar1: afschrijving €1.500 restwaarde €8.500
  • Jaar2: afschrijving €1.275 restwaarde €7.225
  • Jaar3: afschrijving €1.084 restwaarde €6.141
etc.

Tot nog toe ben ik bij al mijn auto's te pessimistisch geweest overigens. Al een tijd geleden dat ik hier mee bezig was maar sheetje zag er zo uit (ter inspiratie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3BtijUViSpEBRf0v8BPOLLQgrA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sLwdaEpAsxFMkGUBtPbMnWHg.jpg?f=user_large

Ja afschrijving is geen exacte wetenschap maar hetzelfde geldt voor brandstof (nogal duidelijk verschil afgelopen jaar) en alle andere kosten. Je zult je ergens op moeten baseren om de best mogelijke beslissing te maken met de info die je hebt.

De meeste mensen hebben namelijk geen idee wat hun auto echt kost (afschrijving) en daardoor ook een compleet verkeerd beeld hoe dat zich verhoudt tot private lease (om weer terug in de richting van het topic te geraken).

[ Voor 110% gewijzigd door assje op 29-07-2020 14:22 ]

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-11 12:52
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:22:

Check even mijn eigen post van een tijd terug. Waarin PL wél goedkoper was met 30k p/jr ipv nieuw/occasion. Hangt echt van de deal af. Ik heb PL bedragen gezien van maar 5ct/km extra bovenop de standaardprijs.

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10 16:21
Tonkey schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:52:
[...]

Ik zie die op AutoWeek niet als private lease. Zakelijk is er vanaf 884 pm volgens LeasePlan direct. Bij 30.000km en 48 maanden is dat 1110 euro. Dus nee, dat gaat nooit lukken :+

Maar dan is het alsnog geen hybride maar elektrisch dus er gaat wel meer fout in deze vergelijking
Ik denk dat hij kijkt naar de A3 E-tron PHEV (Welke volgens mij niet meer nieuw te krijgen is) en niet naar de volledig elektrische E-tron.

• CryptoNL
@Reiger072 Correct die bedoel ik. Ter vergelijking mag het ook een ander merk zijn en dan zul je zien dat die in PL vrij aan de prijs zijn.

@Lightning89 Ik zie vooral kleine autotjes op basis van 30K met weinig comfort. Op een actiemodel Volkswagen of iets dergelijks na. Of ik kijk verkeerd kan ook.

Restwaarde is vrij simpel te berekenen. Gebruik gewoon de gemiddelde verkoopprijs van je auto met ongeveer eenzelfde km stand en bouwjaar.

SiberischeHusky Shepsky

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:52:
@Reiger072 Correct die bedoel ik. Ter vergelijking mag het ook een ander merk zijn en dan zul je zien dat die in PL vrij aan de prijs zijn.

@Lightning89 Ik zie vooral kleine autotjes op basis van 30K met weinig comfort. Op een actiemodel Volkswagen of iets dergelijks na. Of ik kijk verkeerd kan ook.

Restwaarde is vrij simpel te berekenen. Gebruik gewoon de gemiddelde verkoopprijs van je auto met ongeveer eenzelfde km stand en bouwjaar.
Wat kom je hier nou precies doen? Zeggen dat anderen niet kunnen rekenen omdat jouw tweedehands auto goedkoper is?

Wil je een serieuze vergelijking? Wat voor auto zoek je?

• Lightning89
CryptoNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:52:

Op de website van BMW heb ik 7ct/km geregeld gezien (1 serie). Voor een Fiesta of Focus kan je met goed zoeken soms wel 5ct/km zien bij acties. Normaal is het rond de 10ct/km als je een beetje zoekt. Lijkt mij qua comfort prima. Auto's in de prijsklasse €25k-35k.

Als je verwachting bij comfort vanaf een 3-serie/C-klasse is, prima maar dan moet je wel ook rekenen op prijzen van minimaal 700€pm bij 30k/jaar. En dus een bijbehorende kmprijs van rond de 15-20ct/km. (naar rato best wel logisch). In een van mijn posts heb ik een Fiesta dus vergelijken. Nieuw vs PL.

• assje
Lightning89 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:56:
Als je verwachting bij comfort vanaf een 3-serie/C-klasse is, prima maar dan moet je wel ook rekenen op prijzen van minimaal 700€pm bij 30k/jaar. En dus een bijbehorende kmprijs van rond de 15-20ct/km. (naar rato best wel logisch).
En dan is de conclusie dus dan een occasion van een paar jaar oud echt wel significant voordeliger gaat zijn voor deze case, zelfs als je hiervoor moet financieren. Ondanks dat @CryptoNL hier nogal wordt aangevallen heeft hij daar gewoon gelijk in.

Verder hebben alle mensen die aangeven dat hij dan niets in dit topic te zoeken heeft ook gelijk :P

Private lease is vooral voordelig in A/B segment bij relatief weinig kilometers en/of als je veel waarde hecht aan het rijden van een nieuwe auto. Als je in een hoger segment wilt rijden en niet perse nieuw hoeft dan wordt kopen bijna altijd goedkoper dan private lease.

• Joster
assje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:34:
[...]

En dan is de conclusie dus dan een occasion van een paar jaar oud echt wel significant voordeliger gaat zijn, zelfs als je hiervoor moet financieren. Ondanks dat @CryptoNL hier nogal wordt aangevallen heeft hij daar gewoon gelijk in.

Verder hebben alle mensen die aangeven dat hij dan niets in dit topic te zoeken heeft ook gelijk :P

Private lease is vooral voordelig in A/B segment bij relatief weinig kilometers en/of als je veel waarde hecht aan het rijden van een nieuwe auto. Als je in een hoger segment wilt rijden en niet perse nieuw hoeft dan wordt kopen bijna altijd veel goedkoper dan private lease.
In sommig C/L (Lower SUV) segment met weinig kilometers ook wel imo.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

En dan is de conclusie dus dan een occasion van een paar jaar oud echt wel significant voordeliger gaat zijn..
Waar het (mij) om ging was een dure financiering met onjuiste verkoop tekst (btw), daar werd door een aantal met goede bedoelingen op gereageerd.
Vervolgens probeert hij zichzelf te overtuigen dat een 5 jaar oude hybride auto van een dubieuze garage / verkoper met 20k km per jaar zonder onderhoud/nieuwe banden goedkoper is dan een nieuwe E tron PL met >30k km per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2020 22:50 ]

• Lightning89
[...]

En dan is de conclusie dus dan een occasion van een paar jaar oud echt wel significant voordeliger gaat zijn, zelfs als je hiervoor moet financieren. Ondanks dat @CryptoNL hier nogal wordt aangevallen heeft hij daar gewoon gelijk in.

Private lease is vooral voordelig in A/B segment bij relatief weinig kilometers en/of als je veel waarde hecht aan het rijden van een nieuwe auto. Als je in een hoger segment wilt rijden en niet perse nieuw hoeft dan wordt kopen bijna altijd goedkoper dan private lease.
Zucht, persoons afhankelijk. Voor mij was het allervoordeligst om een nieuwe auto te leasen. Combinatie van postcode en schadevrije jaren zorgt ervoor dat elk barrel minimaal 60/70€ WA kost en een beetje occasion al richting €100/150 gaat (WA). Als je ergens anders woont (50% korting) en 20 schadevrije jaren hebt (nog een keer 30%). Ziet het er anders uit natuurlijk.

• assje
Het was ook in het geheel niet bedoeld als generieke conclusie maar enkel op deze case.

Ik heb zelf ook een private lease auto, dat heeft ook gewoon een reden...

Pagina: 1