Soundbar voor bij m'n nieuwe LG OLED 55B9

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-01 16:01
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Soundbar, voor bij de LG OLED 55B9.

Wat is je budget?
Zo'n EUR 400. Later wil ik de soundbar mogelijk nog uitbreiden met een setje rear speakers.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
het geluid bij met name speelfilms (Netflix) op te pimpen en een redelijke bioscoopervaring te hebben. Aangezien ik totaal niet handig ben met audio e.d. moet e.e.a. goed en dummy-proof te installeren en te bedienen zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Er is redelijk veel keuze. Ik denk bv. aan een LG SL8Y of SL9Y, die beide goede reviews krijgen, of een Samsung HW-Q70R.

Welke vragen heb je hier nog over?
is het bezwaarlijk om een LG TV te voorzien van een systeem van een ander merk, of is een LG systeem beter en compatibeler met een LG TV?
En: zijn beide merken goed uit te breiden met een set rear speakers? Van de LG zie ik goede reviews over de SPK8S. Bestaan dergelijke opties ook voor de Samsungs?

Dank voor advies!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Voor € 400 zou ik het niet al te moeilijk maken en lekker een LG soundbar kiezen. Als antwoord op je vraag: Ja, een LG soundbar zal beter compatible zijn met je LG tv, omdat je dan zeker weet dat HDMI CEC en ARC goed werken. Ik heb een Marantz receiver en daar werkt ARC niet met een LG OLED C7.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 30-07-2020 10:11 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In het geval van arc en cec is dit zo. Als je deze opties niet nodig hebt, maakt het combineren van merken niks uit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Zaterdag komt bij mij de LG 49SM9000 binnen, en ik heb daar zelf een LG SL8YG soundbar + woofer bij gekocht voor 360 euro. Ook zoals Hulleman al zei zodat er goede compatibiliteit is tussen beide.

Deze 3.1 set is op een later moment nog uit te breiden met 2 (draadloze) achterspeakers voor 5.1 geluid. Ik heb de soundbar al wel binnen en een keer gebruikt met chromecast audio (is ingebouwd) en dat klonk al niet verkeerd :-)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:50

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het belangrijkste punt bij een LG-soundbar op een LG-televisie is dat je zeker weet dat ze nauw integreren. LG noemt zijn implementatie van HDMI-CEC Simplink en daarmee communiceert de soundbar perfect met de televisie, zodat je maar één afstandsbediening nodig hebt.

Maar zoals gezegd is Simplink gewoon HDMI-CEC en dat werkt ook met andere merken apparatuur. Bovendien kan de LG Magic Remote ook via infrarood apparatuur van derden aansturen en dat is erg handig met apparatuur die je via SP/DIF aansluit, omdat je dan geen HDMI-CEC hebt. Met andere woorden, een LG-televisie met apparatuur van derden kan ook een prima combinatie zijn.

Vaak werkt iets wel, maar is het maar 99% perfect en moet je toch twee afstandsbedieningen bij de hand houden. De kans daarop is bij apparatuur van derden iets groter dan als je LG met LG combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
dmantione schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:14:
Het belangrijkste punt bij een LG-soundbar op een LG-televisie is dat je zeker weet dat ze nauw integreren. LG noemt zijn implementatie van HDMI-CEC Simplink en daarmee communiceert de soundbar perfect met de televisie, zodat je maar één afstandsbediening nodig hebt.
Dat is al 2x verteld
dmantione schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:14:
Maar zoals gezegd is Simplink gewoon HDMI-CEC en dat werkt ook met andere merken apparatuur.
Dat is niet waar. Ik heb een LG tv en een Marantz receiver. ARC (CEC voor vereist) is niet aan de praat te krijgen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Jur_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:51:
Zaterdag komt bij mij de LG 49SM9000 binnen, en ik heb daar zelf een LG SL8YG soundbar + woofer bij gekocht voor 360 euro. Ook zoals Hulleman al zei zodat er goede compatibiliteit is tussen beide.

Deze 3.1 set is op een later moment nog uit te breiden met 2 (draadloze) achterspeakers voor 5.1 geluid. Ik heb de soundbar al wel binnen en een keer gebruikt met chromecast audio (is ingebouwd) en dat klonk al niet verkeerd :-)
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met die soundbar. Met name of je een beetje een surround ervaring hebt.

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Let er wel op dat de LG heel laag op zijn poten (poot) staat. Het kan dus zijn dat de soundbar voor je beeld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-01 16:01
Troubled schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:14:
Let er wel op dat de LG heel laag op zijn poten (poot) staat. Het kan dus zijn dat de soundbar voor je beeld zit.
dat vermoed ik nl. ook, betekent dat ik m moet ophangen aan de muur. En omdat ik vanwege de ruimte-indeling in een hoek moet kijken, moet er een draaibare beugel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
JedaiNait schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met die soundbar. Met name of je een beetje een surround ervaring hebt.
Ik ben verder ook geen audio-expert, maar dat zal ik zeker doen! Overigens is de kans vrij groot dat ik op een later moment de achterste twee speakers bijbestel. De prijs is iets van 100 euro ik zou ze wel mooi kwijt kunnen in de huiskamer denk ik.
H. Armor schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

dat vermoed ik nl. ook, betekent dat ik m moet ophangen aan de muur. En omdat ik vanwege de ruimte-indeling in een hoek moet kijken, moet er een draaibare beugel komen.
Ik ga hem inderdaad ook aan de muur (laten) ophangen. Ik heb voor de soundbar een setje extra plaatjes besteld bij de muur-arm zodat deze onder de tv hangt. Fingers crossed dat het allemaal goed gaat komen, maar zoja dan zal ik het hier delen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Jur_ op 04-08-2020 15:19 ]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 14:31

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Zit/zat met dezelfde vragen mbt een soundbar bij m’n LG C9. Ben uiteindelijk voor de SL10YG + SPK8 gegaan. Dat schijnt het topmodel van vorig jaar (2019) te zijn. Enige nadeel is dat deze 2019 modellen geen eARC hebben omdat dit een HDMI 2.1 feature is en de 2019 modellen HDMI 2.0 aan boord hebben. De LG C9 heeft dat wel (en B9 wellicht ook), dus ik vroeg me zelf af wat voor "problemen" dit gaat geven. Lees her der dat je de soundbar op je TV moet aansluiten via de HDMI met eARC poort, maar dus alleen de TV heeft een HDMI met eARC.

Zat al stiekem naar de top modellen te kijken ivm eARC van 2020 en dan de LG DSN9YG en DSN10YG, maar die zijn net uit en flink duurder maar als het ontbreken van eARC op de 2019 sousbras niks uitmaakt omdat de tv het al heeft, dan wacht ik nog wel even een jaartje.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlitobrigante
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
MRE-Inc schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:20:
Zit/zat met dezelfde vragen mbt een soundbar bij m’n LG C9. Ben uiteindelijk voor de SL10YG + SPK8 gegaan. Dat schijnt het topmodel van vorig jaar (2019) te zijn. Enige nadeel is dat deze 2019 modellen geen eARC hebben omdat dit een HDMI 2.1 feature is en de 2019 modellen HDMI 2.0 aan boord hebben. De LG C9 heeft dat wel (en B9 wellicht ook), dus ik vroeg me zelf af wat voor "problemen" dit gaat geven. Lees her der dat je de soundbar op je TV moet aansluiten via de HDMI met eARC poort, maar dus alleen de TV heeft een HDMI met eARC.

Zat al stiekem naar de top modellen te kijken ivm eARC van 2020 en dan de LG DSN9YG en DSN10YG, maar die zijn net uit en flink duurder maar als het ontbreken van eARC op de 2019 sousbras niks uitmaakt omdat de tv het al heeft, dan wacht ik nog wel even een jaartje.
Zou het dan geen oplossing zijn om bijvoorbeeld te kijken naar een soundbar van Samsung HW-Q70R, deze heeft uitstekende reviews en bovendien EARC aan boord. Als zowel tv als sounbar EARC aan boord hebben is er volgens mij geen enkel probleem. Kan iemand dit bevestigen?
Pagina: 1