Flexible riser extension voor m.2 ssd

Pagina: 1
Acties:

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik heb een moederbord zonder m.2 slot. Maar het heeft wel 1 x PCIe 3.0/2.0 x16. Ik zit te kijken of ik via een flexible riserkabel toch een nvme m.2 ssd op kan aansluiten. Ik heb gegoogled maar ik kom er niet uit. Want op aliexpress zie ik alleen riser opties die dit zeggen:

M.2 M key NVMe SSD To PCI-e PCIe x1 Adapter Riser Card Flexible

Wat betkent die PCIE x1?. Dat deze kabel allleen past op een oudere pcie x1 slot? Iik heb geen verstand van pcie of hoe de compatibiliteit werkt.

Ik wil een WD N550 NVME M.2 SSD kopen. Deze heeft volgens de kenmerken een PCI Express 3.0 x4 interface.

:) :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is 100% naar beneden compatible. Een x1 past in een x16 slot indien nodig.

Maar waarom niet een "iets duurdere" SSD die gewoon in een PCIe x4 uitvoering / card geleverd wordt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12 07:10

Croga

The Unreasonable Man

PCI Express heeft twee dimensies:

- Versie;
Begonnen op (duh....) 1.0, nu op Intel systemen maximaal 3.0 op AMD is 4.0 beschikbaar

- Breedte
PCI Express heeft maximaal 16 "lanes". Dat noemen we x16. Maar is ook beschikbaar met 2, 4 of 8 lanes.

Je slot is dus versie 3.0 met 16 lanes en je NVME schijf is versie 3.0 met 4 lanes. Alles is neerwaarts compatible (een 1.0 kaar past in een 3.0 slot, een x1 kaart past in een x16 slot).

De x1 riser past dus zonder problemen in een x16 slot. Echter geeft een x1 riser maar 1 van de kanalen door dus een x4 NVME SSD zal op veel lagere snelheid werken. Dat is dus onwenselijk.

Waarom spreek je specifiek over "flexibel"? Wat bedoel je daarmee en welk doel dient dat? Een "normale" PCIexpress->NVME kaart is namelijk heel eenvoudig te vinden en gebruikt ook gewoon de x4 lanes die je NVME SSD aan kan.

• SoundByte
MAX3400 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:46:
Het is 100% naar beneden compatible. Een x1 past in een x16 slot indien nodig.

Maar waarom niet een "iets duurdere" SSD die gewoon in een PCIe x4 uitvoering / card geleverd wordt?
Dus die riser-cable zal de full speed van de m.2 ssd doorgeven aan de 3.0 slot?

De reden is omdat de mini-itx moederbord in een mini-itx behuizing moet. Er is dan geen plaats voor een pcie-card. Ik denk dat ik de nvme dan moet omklappen naar de onderkant van de moederbord met de flexi-kabel. Ook hier wil ik graag meningen over. De MVME SSD mag geen contact maken met de soldeerpuntjes aan de onderkant van de moederbord natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door SoundByte op 29-07-2020 19:53 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

SoundByte schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:52:
Nope. De riser geeft 1 van de 4 lanes door. Dat is grofweg de helft van een mainstream NVME SSD of een kwart van een top-of-the-line NVME SSD.
De reden is omdat de mini-itx moederbord in een mini-itx behuizing moet. Er is dan geen plaats voor een pcie-card. Ik denk dat ik de nvme dan moet omklappen naar de onderkant van de moederbord met de flexi-kabel. Ook hier wil ik graag meningen over. De MVME SSD mag geen contact maken met de soldeerpuntjes aan de onderkant van de moederbord natuurlijk.
De meeste normale PCIexpress->NVME kaarten zijn half-height, wellicht dat dat wel gaat passen? Dat zou zonder meer de voorkeur hebben boven dit. Alternatief kun je naar een PCIexpress->PCIexpress kabel kijken en daar dan een ->NVME kaartje aan verbinden.

• SoundByte
Croga schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:49:
PCI Express heeft twee dimensies:

- Versie;
Begonnen op (duh....) 1.0, nu op Intel systemen maximaal 3.0 op AMD is 4.0 beschikbaar

- Breedte
PCI Express heeft maximaal 16 "lanes". Dat noemen we x16. Maar is ook beschikbaar met 2, 4 of 8 lanes.

Je slot is dus versie 3.0 met 16 lanes en je NVME schijf is versie 3.0 met 4 lanes. Alles is neerwaarts compatible (een 1.0 kaar past in een 3.0 slot, een x1 kaart past in een x16 slot).

De x1 riser past dus zonder problemen in een x16 slot. Echter geeft een x1 riser maar 1 van de kanalen door dus een x4 NVME SSD zal op veel lagere snelheid werken. Dat is dus onwenselijk.

Waarom spreek je specifiek over "flexibel"? Wat bedoel je daarmee en welk doel dient dat? Een "normale" PCIexpress->NVME kaart is namelijk heel eenvoudig te vinden en gebruikt ook gewoon de x4 lanes die je NVME SSD aan kan.
Ah fu.... :'(

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12 15:46
SoundByte schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:52:
Nee. Neem de post van @Croga nog een keer door.

Als het echt flexibel moet en je geen x4 extender kunt vinden, dan is x1 heus niet zo'n ramp: PCIe 3.0 x1 haalt ook 985 MB/s.

Dat zo'n SSD 2400 MB/s haalt is theoretisch leuk, maar in de praktijk zijn er maar weinig scenario's waarin je dáár wat aan hebt. De controllers zijn simpelweg sneller geworden, en alle lanes die je hebt op M.2 benutten kost de fabrikanten niets: de winst is voor de thuisgebruiker niet snel merkbaar.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gewoon

zo één

met

zo één

• SoundByte
Hey deze laat weer wel de volle snelheid door of niet? :*)

• SoundByte
Thralas schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Nee. Neem de post van @Croga nog een keer door.

Als het echt flexibel moet en je geen x4 extender kunt vinden, dan is x1 heus niet zo'n ramp: PCIe 3.0 x1 haalt ook 985 MB/s.
Aha. Het is maar net hoe moeilijk ik dit alles wil maken dus. Een gewone SSD moet dus ook al voldoen. Ik dacht alleen dat die pcie slot niks zou doen in de kleine kast. En ik zo er een functie aan kon geven.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:05
Op Ali hebben ze ook een x16 uitvoering, die zou de volledige snelheid horen te halen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

hcQd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:35:
Op Ali hebben ze ook een x16 uitvoering, die zou de volledige snelheid horen te halen.
Top gevonden! Stuk beter dan die x1 inderdaad.
Let wel dat hij weliswaar een x16 formfactor heeft maar slechts x4 door laat. Dat is meer dan genoeg (de SSD doet niet meer dan dat) maar dat ze hem x16 noemen is relatief :-)

Zowieso staan er bij de "Bekijk ook eens..." wel heel grappige dingen. Zo ook een exact omgekeerde: NVME naar PCIe x16 slot :-D Bedankt voor de link!

[ Voor 14% gewijzigd door Croga op 30-07-2020 07:44 ]

• SoundByte
Croga schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:41:
[...]

Top gevonden! Stuk beter dan die x1 inderdaad.
Let wel dat hij weliswaar een x16 formfactor heeft maar slechts x4 door laat. Dat is meer dan genoeg (de SSD doet niet meer dan dat) maar dat ze hem x16 noemen is relatief :-)

Zowieso staan er bij de "Bekijk ook eens..." wel heel grappige dingen. Zo ook een exact omgekeerde: NVME naar PCIe x16 slot :-D Bedankt voor de link!
De link die jij eerder gaf voldoet toch ook al wel?
Die is een stuk goedkoper. Laat de volledige snelheid door en heeft inkepingen voor compatibiliteit voor eerdere oudere PCIE sloten. Of vergis ik mij?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:18
Welk moederbord en behuizing heb je?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

SoundByte schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:08:
De link die jij eerder gaf voldoet toch ook al wel?
Die is een stuk goedkoper. Laat de volledige snelheid door en heeft inkepingen voor compatibiliteit voor eerdere oudere PCIE sloten. Of vergis ik mij?
Jawel maar dan heb je 2 dingen nodig... De kabel van PCIe naar PCIe en het insteekkaartje van PCIe naar NVME. Met hcQd's dingetje heb je alleen dat dingetje nodig, die gaat rechstreeks van PCIe naar NVME

• SoundByte
Croga schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:18:
[...]

Jawel maar dan heb je 2 dingen nodig... De kabel van PCIe naar PCIe en het insteekkaartje van PCIe naar NVME. Met hcQd's dingetje heb je alleen dat dingetje nodig, die gaat rechstreeks van PCIe naar NVME
Hai Croga.

Oh echt? Sh....
Ik. keek naar de afbeelding en zag dit en dacht dat het afdoende was.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61fxW6hNSfL._AC_SL1500_.jpg
Waar hoort dat extra kabeltje dan.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

SoundByte schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:45:
[Afbeelding]
Als dit past in je kast dan is het voldoende. Maar realiseer je dat dat uit je PCIe slot gaat steken en daarmee niet heel veel kleiner is dan een PCIe->NVME insteek kaart.
Maar ik ken je kast verder niet dus als jij zegt dat het past dan is dat inderdaad het enige wat je nodig hebt.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SoundByte schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Hai Croga.

Oh echt? Sh....
[Afbeelding]
Ik heb die, met alleen dat ding ben je klaar. Uiteraard als de hoogte geen probleem is, maar kan ik me niet echt voorstellen. Je hebt ook een koeler etc. toch? ;)

Dit is een 4x kaartje trouwens, hij lijkt 16x, maar is het niet. Je kan die laatste 2 nokjes voor 8x en 16x zelfs afbreken langs het perforatierandje indien nodig. En dat is prima, het verschil in snelheid ga je echt niet merken, maar je bent wel alvast van je sata ssd af (als in: hoeft die niet te kopen) dus wat toekomstbestendiger.

Hoe oud je is je moederbord, de oudere kunnen niet booten vanaf nvme, hou daar rekening mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 30-07-2020 21:57 ]

• SoundByte
Uszka schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:16:
Welk moederbord en behuizing heb je?
Aikon schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Ik heb die, met alleen dat ding ben je klaar. Uiteraard als de hoogte geen probleem is, maar kan ik me niet echt voorstellen. Je hebt ook een koeler etc. toch? ;)

Dit is een 4x kaartje trouwens, hij lijkt 16x, maar is het niet. Je kan die laatste 2 nokjes voor 8x en 16x zelfs afbreken langs het perforatierandje indien nodig. En dat is prima, het verschil in snelheid ga je echt niet merken, maar je bent wel alvast van je sata ssd af (als in: hoeft die niet te kopen) dus wat toekomstbestendiger.

Hoe oud je is je moederbord, de oudere kunnen niet booten vanaf nvme, hou daar rekening mee.
Deze:
pricewatch: Asus H110I-PLUS

Ik heb hem te koop staan als nooit gebruikt. Maar aangezien ik hem voor die prijs toch niet zal kunnen verkopen. Ga ik hem maar zelf gebruiken. Het is een H110 moederbord verkrijgbaar sinds december 2015. Met een i5 7400.

@Uszka Ik ga een InWin Chopin mini-ITX kast gebruiken. Er past een Noctua aircooler in met een hoogte van 3.7cm. En nog iets ruimte. Ik had al gewiki'd en zag dat de PCIE sloten 1.1cm hoog zijn. En een NVME SSD is standaard 2.2cm breed. Dit gaat hopelijk wel lukken.
Pagina: 1