Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabyte X57 - geheugen niet QVL, vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:31
Mijn vraag
Kan ik iets doen met het geheugen dat ik nu op mijn bord hebt zitten of niet? Maw moet ik nieuw geheugen kopen of niet?
Ik heb een GIGABYTE X570 Ultra moederbord. Daarop heb ik 4 RAM modules zitten van het type G.Skill DDR4 Aegis 2x16GB 3000MHz [F4-3000C16D-32GISB] met daarop een 3600 (ik wil eind van het jaar naar een 4000 overstappen)
Ondanks de bevestiging van de verkoper (ik heb het moederbord vlak na de release gekocht) staat het geheugen niet op de QVL lijst van Gigabyte.
Ik heb last van ongedefinieerde vastlopers, met name als ik veel geheugen gebruik (ik doe veel aan dataprocessing) of lang lopende processen laat draaien. Het maakt niet uit of ik XMP dan wel of niet heb aangezet; stock bij 2133 geeft net zoveel problemen als 3000

Prime95 geeft rounding errors en deze geven aan dat een mogelijkheid is om de voltage te verhogen.
MEMTEST heeft een ronde gelopen en heeft geen fouten gevonden, ik laat hem nu een nachtje stampen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Systeem is flink gekoeld de temperaturen komen niet heel hoog, max temp van de CPU is orde 70 graden (ik gebruik een DRP 4, vooral vanwege het geluid).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows opnieuw geinstalleerd
XMP aan en uit gezet
memtest gedraaid (draait nog steeds)
prime95 gedraaid

Contact met Gigabyte support, hun antwoord was voorspelbaar: uw geheugen staat niet op de QVL. Ik kan wel 300 euro uittrekken voor een nieuw setje ram (maar dat steek ik liever in een nieuwe processor aan het einde van het jaar), maar mogelijk zien jullie nog andere mogelijkheden.

Alle reacties

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Bios update al uitgevoerd?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• htca
Ja ik draai F20

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zou je Ryzen Master eens willen installeren en dan een screenshot posten van het home scherm? Hierop staat bijna alle data die van invloed zou kunnen zijn.

Jouw geheugen staat wel op de QVL lijst van G.Skill zelf.
https://www.gskill.com/qv...53/F4-3000C16D-32GISB-Qvl

• htca
bierschuit schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:02:
Zou je Ryzen Master eens willen installeren en dan een screenshot posten van het home scherm? Hierop staat bijna alle data die van invloed zou kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If1Zc3kip6CHcahOEyWUysrqwT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhKnnljwmK7bgyThHhEFAtqd.png?f=fotoalbum_large
Jouw geheugen staat wel op de QVL lijst van G.Skill zelf.
https://www.gskill.com/qv...53/F4-3000C16D-32GISB-Qvl
hmmm, dat is wel opmerkelijk... Ik zal dat terugmelden iig aan gigabyte...

• bierschuit
  • Niet online
@htca Ok, ik denk dat je het één en ander met de hand moet vastzetten om een stap verder te komen.
Ik zou eerst de BIOS load defaults inladen, F10 save&exit en dan het BIOS weer induiken.

Aangezien Gigabyte BIOS voor mij totaal onbekend is hoop ik dat je er wel uitkomt om het volgende in te stellen:
DDR snelheid 3000Mhz
FCLK 1500Mhz
DDR Voltage 1.35v
SOC voltage 1.050 (die heet VDDCR SOC voltage in je screenshot)
Alle andere voltages op auto.

Dan je RAM primaire timings (dit zijn de eerste 4)
16, 18,18, 18, 36
De rest allemaal op auto.

GearDownMode enabled
CMD2T op 1T (command rate)

F10 save&exit en als je in Windows bent gekomen wil je dan nog eens eenzelfde screenshot maken?

• htca
bierschuit schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:50:
@htca Ok, ik denk dat je het één en ander met de hand moet vastzetten om een stap verder te komen.
Ik zou eerst de BIOS load defaults inladen, F10 save&exit en dan het BIOS weer induiken.
Dan krijg je deze waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdT1cgr7dfNuC8_Nenpm5SOhoWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Os9J8Jcg62juqFP359Iera9D.png?f=fotoalbum_large
Aangezien Gigabyte BIOS voor mij totaal onbekend is hoop ik dat je er wel uitkomt om het volgende in te stellen:
DDR snelheid 3000Mhz
FCLK 1500Mhz
DDR Voltage 1.35v
SOC voltage 1.050 (die heet VDDCR SOC voltage in je screenshot)
Alle andere voltages op auto.

Dan je RAM primaire timings (dit zijn de eerste 4)
16, 18,18, 18, 36
De rest allemaal op auto.

GearDownMode enabled
CMD2T op 1T (command rate)

F10 save&exit en als je in Windows bent gekomen wil je dan nog eens eenzelfde screenshot maken?
Ik heb alles gevonden behalve de SOC, ik zal daar nog even naar zoeken. maar dit zijn de gegevens nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RINkD4AcpIDx5LOFF0XLGgTlXoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3q52QbwDB7QFOemzB8VqRlRx.png?f=fotoalbum_large

En Prime geeft nog steeds een error:
code:
1
2
3
4
FATAL ERROR: Rounding was 2.09096757e+016, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 2.235103326e+018, expected less than 0.4

Herstarten van prime 95 geeft overigens wel steeds opdezelfde 2 workers een error. -> kan er iets met mijn processor zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door htca op 29-07-2020 20:24 ]

• bierschuit
  • Niet online
Wat er qua voltages gegeven wordt zien er normaal uit en ook de rest v/d geheugen timings staan ok. Ik had verwacht dat tRFC misschien te laag zou staan.
Als memtest na een aantal uren / nacht geen fouten heeft gevonden kan het inderdaad ook aan de processor liggen.

Ik weet niet of je je geheugen nog kan retourneren maar je bent je er ook bewust van dat de Ryzen 3600 3200Mhz RAM ondersteunt?
Dit setje is compatible:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B
https://www.crucial.com/m...l2k16g32c16u4b/CT16837137
Op Gigabyte https://download.gigabyte...-ultra_matisse_191231.pdf onder het nummer: BLS16G4D32AESB.M16FE

Mocht dat ook problemen geven dan zou ik de processor retourneren.

-EDIT!- Ik lees nu pas dat je 4x 16GB reepjes hebt. Dus je draait 64GB in totaal. Dan durf ik niet te zeggen of je ook daadwerkelijk 3200MHz kunt gaan halen. Maar de Crucials zijn in ieder geval ondersteunt met 4 gevulde sloten in het X570 bord.

[ Voor 21% gewijzigd door bierschuit op 29-07-2020 20:57 ]

• htca
bierschuit schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:42:
Wat er qua voltages gegeven wordt zien er normaal uit en ook de rest v/d geheugen timings staan ok. Ik had verwacht dat tRFC misschien te laag zou staan.
Als memtest na een aantal uren / nacht geen fouten heeft gevonden kan het inderdaad ook aan de processor liggen.
ga ik doen...
Ik weet niet of je je geheugen nog kan retourneren maar je bent je er ook bewust van dat de Ryzen 3600 3200Mhz RAM ondersteunt?
ik heb het setje in 2en op gebouwd, 32 GB vorig jaar gekocht en 32 GB 3 maanden geleden of zo. Als ik het zo terug denk, dan heb ik eigenlijk sinds ik mijn Dark Rock Pro 4 heb geinstalleerd problemen. Misschien de koelpasta eens vervangen? Ik kan hem toch niet te hard hebben aangedraaid oid?
Proc is ook al meer dan een jaar oud; hoe zou ik mijn proc kunnen testen?
Dit setje is compatible:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B
https://www.crucial.com/m...l2k16g32c16u4b/CT16837137
Op Gigabyte https://download.gigabyte...-ultra_matisse_191231.pdf onder het nummer: BLS16G4D32AESB.M16FE

Mocht dat ook problemen geven dan zou ik de processor retourneren.
Ja daar ben ik me van bewust, ik had al gekeken naar RAM en deze gevonden (de laatste is 3000 maar heeft als voordeel dat deze maar 2 modules is)
F4-3200C16Q-64GVK
F4-3200C16Q-64GTZ
CMK64GX4M4B3200C16
CMK64GX4M2D3000C16

Ik laat vannacht memtest nog een nachtje lopen, geeft denk ik 2 of 3 iteraties. ik las ergens dat 1 run 90% zekerheid geeft, 2 runs 99%, enz maar dat je het nooit helemaal zeker. Ik heb zelf het gevoel dat het in de proc zit en dat een deel van de proc heter wordt dan beoogd. koelpasta is met een erwtje aangebracht iig.

[ Voor 7% gewijzigd door htca op 29-07-2020 21:32 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:34
Probeer het eerst eens met 2 modules. Heb er zelf geen directe ervaring mee, maar kom online meerder keren tegen dat AMD bij vier dimms kieskeuriger is dan met twee.

• bierschuit
  • Niet online
Je kan uitlezen of de 2 setjes hetzelfde zijn door Thaiphoon burner te downloaden: http://www.softnology.biz Het is gratis.
Als je het kleine programmaatje opent druk je enkel op de READ knop en dan kies je welke RAM module je wenst uit te lezen. Dan kun je zien of bijv het chip type hetzelfde is bij het vakje 'Die Density/Count".

Maar ik bewtijfel of dit allemaal wel nodig is.. Dual Ranked of tweezijdige modules zijn al zwaarder voor de geheugencontroller en het moederbord laat staan dat het 4 stuks te verwerken krijgt.

Ik denk dat je het best af bent om geschikte modules aan te schaffen voor jouw bord dat 4 stuks ondersteunt en dan wordt het lijstje al snel klein om uit te kiezen.

En als ik je zo lees denk ik dat de computer belangrijker voor je is dan dat voor de average gebruiker. Dus zou mijn persoonlijke strategie zijn, eerst RAM en daarna de CPU en niet teveel aanmodderen om het te proberen.
Succes!

• htca
PROnline schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:40:
Probeer het eerst eens met 2 modules. Heb er zelf geen directe ervaring mee, maar kom online meerder keren tegen dat AMD bij vier dimms kieskeuriger is dan met twee.
Ik laat vannacht memtest draaien en dan morgen ochtend de laatste 2 toegevoegde ram sticks verwijderen. En dan nog eens testen. Dan nog maar eens de mind opmaken....
edit: zie onderaan
bierschuit schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:48:
Je kan uitlezen of de 2 setjes hetzelfde zijn door Thaiphoon burner te downloaden: http://www.softnology.biz Het is gratis.
Als je het kleine programmaatje opent druk je enkel op de READ knop en dan kies je welke RAM module je wenst uit te lezen. Dan kun je zien of bijv het chip type hetzelfde is bij het vakje 'Die Density/Count".

Maar ik bewtijfel of dit allemaal wel nodig is.. Dual Ranked of tweezijdige modules zijn al zwaarder voor de geheugencontroller en het moederbord laat staan dat het 4 stuks te verwerken krijgt.

Ik denk dat je het best af bent om geschikte modules aan te schaffen voor jouw bord dat 4 stuks ondersteunt en dan wordt het lijstje al snel klein om uit te kiezen.

En als ik je zo lees denk ik dat de computer belangrijker voor je is dan dat voor de average gebruiker. Dus zou mijn persoonlijke strategie zijn, eerst RAM en daarna de CPU en niet teveel aanmodderen om het te proberen.
Succes!
Taiphoon had ik inderdaad al eerder, chip types zijn hetzelfde., niet aan gedurfd om de timings te kopiëren vanuit dram calculator (simpel geredeneerd op 2133 mhz zou het allemaal zonder stotteren moeten werken en die paar seconden voor een matrix vermenigvuldiging neem ik wel uiteindelijk wel voor lief, ook al moet ik dat een paar 10000 keer doen....) dus weer terug naar stock zonder XMP of manual timings.. afgelopen uren ook verder gegoogled en kom idd ook meerdere issues tegen van 4 simms. Ik ga maar even kijken of ik wat slimmers kan verzinnen voor het data proces als dit het is... en sparen voor 2 reepjes van 32 per stuk O-)

Update na een nachtje....

Uitslag memtest 10 uur:
Result summary
Test Start Time 2020-07-29 21:28:49
Elapsed Time 10:00:45
Memory Range Tested 0x0 - 1040000000 (66560MB)
CPU Selection Mode Parallel (All CPUs)
ECC Polling Enabled
# Tests Passed 41/41 (100%)
Test # Tests Passed Errors
Test 0 [Address test, walking ones, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 1 [Address test, own address, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 2 [Address test, own address] 4/4 (100%) 0
Test 3 [Moving inversions, ones & zeroes] 4/4 (100%) 0
Test 4 [Moving inversions, 8-bit pattern] 4/4 (100%) 0
Test 5 [Moving inversions, random pattern] 3/3 (100%) 0
Test 6 [Block move, 64-byte blocks] 3/3 (100%) 0
Test 7 [Moving inversions, 32-bit pattern] 3/3 (100%) 0
Test 8 [Random number sequence] 3/3 (100%) 0
Test 9 [Modulo 20, ones & zeros] 3/3 (100%) 0
Test 10 [Bit fade test, 2 patterns, 1 CPU] 3/3 (100%) 0
Test 13 [Hammer test] 3/3 (100%) 0

2 modules verwijderd;
BIOS result, resultaten met stock settings dus
Resultaat prime95:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Thu Jul 30 08:31:44 2020]
FATAL ERROR: Rounding was 6.72380898e+056, expected less than 0.4
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
FATAL ERROR: Rounding was 0.4991572374, expected less than 0.4
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file

workers 1 t/m 4 gestopt. Doordat memtest ok is voor de 4 modules en met 2 bankjes gevuld ik toch errors krijg, lijkt het of het het motherboard is of de processor. Hoe aan te vliegen om eea te checken.

[ Voor 102% gewijzigd door htca op 30-07-2020 08:41 ]

• htca
Omdat de vorige post al lang zat was....

Na de stress test met de helft van de ram modules heb ik AMD gemaild. Zij vroegen me precision boost uit te zetten en C6 te disablen en de prime95 nog eens te doen... dat gaf hetzelfde resultaat.

Vanmiddag heb ik de hele setup uit de kast gehaald en op de doos gedraaid en het moederbord bekeken op opgezwollen capacitors maar dat was niet het geval. Als allerlaatste mogelijkheid heb ik de dark rock pro 4 losgehaald (rotwerk...) maar goed toen ik die er afgehaald had, zag ik wel de oorzaak.... in de koelpasta die door bequiet werd meegeleverd had waarschijnlijk een “hard” stukje want er bleek een luchtbel te zitten in de pasta (ja echt met een korreltje aangebracht etc).... boel schoongemaakt zowel cpu als koeler. Maar ik heb geen pasta in huis. Ik heb de koeler tijdelijk zonder pasta gemonteerd en de primetest nog eens gedaan.... geen errors..... pas na ruim een uur een error op de resulting sum op 1 van de Workers
CPU tempt loop op tot 90 graden ongeveer op de doos. Ik ga maar pasta bestellen denk ik en de boel weer in elkaar zetten..... en een mail naar bequiet sturen.....

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
htca schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:42:
Mijn vraag (ik wil eind van het jaar naar een 4000 overstappen)
Eerste vraag die bij mij opkomt is eigenlijk, waarom in vredesnaam wil jij dat geheugen hebben, enige nut wat daarvan is zover ik het kan uitvogelen met testen met de huidige Ryzens, is E-peen rechten, en geeft alles boven 3200 op dit moment geen toegevoegde waarde in preformance winst behalve in edgecases, en boven 3600 is zelfs in die edgecases geen extra preformance meer te vinden.

Wat ik uit alles kan opmaken, zal je toch een geheel nieuw systeem moeten nemen wil jij optimaal van 4000MhZ geheugen gebruik maken, dan denk ik toch eerder aan Zen3 straks met DDR5 en AM5 dat je daadwerkelijk aan 4000 MhZ geheugen wil gaan denken.

Waarom een can-of-worms opentrekken voor weinig tot geen extra preformance, en daarbij behorende kosten.
Kan het verkeerd hebben in jou geval, maar als ik iemand over zulk snel geheugen hoor praten met een R7 3600. denk ik aan iemand die een RTX2080ti wil hebben op een i3..

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• htca
ArranChace schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Eerste vraag die bij mij opkomt is eigenlijk, waarom in vredesnaam wil jij dat geheugen hebben, enige nut wat daarvan is zover ik het kan uitvogelen met testen met de huidige Ryzens, is E-peen rechten, en geeft alles boven 3200 op dit moment geen toegevoegde waarde in preformance winst behalve in edgecases, en boven 3600 is zelfs in die edgecases geen extra preformance meer te vinden.

Wat ik uit alles kan opmaken, zal je toch een geheel nieuw systeem moeten nemen wil jij optimaal van 4000MhZ geheugen gebruik maken, dan denk ik toch eerder aan Zen3 straks met DDR5 en AM5 dat je daadwerkelijk aan 4000 MhZ geheugen wil gaan denken.

Waarom een can-of-worms opentrekken voor weinig tot geen extra preformance, en daarbij behorende kosten.
Kan het verkeerd hebben in jou geval, maar als ik iemand over zulk snel geheugen hoor praten met een R7 3600. denk ik aan iemand die een RTX2080ti wil hebben op een i3..
Euhm.... Ik bedoelde dat ik eind van dit jaar wil overstappen naar een Ryzen 4000 (niet geheugen met 4000Mhz)

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
htca schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Euhm.... Ik bedoelde dat ik eind van dit jaar wil overstappen naar een Ryzen 4000 (niet geheugen met 4000Mhz)
Oops my bad, ik dacht dat je over 4000MhZ geheugen had... sorry :D

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• htca
Ryzen 5 is RMA, vandaag binnengekregen. Morgen testen....

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Bij het plaatsen van een koeler altijd beetje het lucht eruit proberen te drukken. Dat werkt bij mij altijd wel goed.
Dat is feitelijk ook was pasta doet, zorgen dat er geen ruimtes v tussen processor en koeler zitten

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1