Device moet beste wifi netwerk pakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 20:48

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Moedeloos word ik er van. Ik heb twee wifi netwerken thuis...eentje voor de hele hut, en een aparte voor mijn mancave. Maar als ik in mijn mancave ben, dan pakt mijn device (een iPhone) altijd het netwerk van boven, terwijl hij praktisch naast de router van de wifi van mijn mancave zit.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn iPhone het beste signaal pakt? Want als ik in mijn mancave zit en hij pakt de wifi van boven dan is het supertraag qua latency. Omschakelen naar die van mijn mancave zorgt er voor dat ik weer op turbosnelheid op het interweb kan manouvreren. Maar sluit ik de iPhone af en ik pak hem weer dan zit ie weer op het netwerk van boven. Moedeloos word ik er van.

Dat moet toch beter kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-06 21:10

voz

De echte kenner

Dure oplossing: Mesh netwerk maken.

Gratis oplossing: Beide netwerken dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord geven, zorgen dat ze niet op hetzelfde kanaal zitten (minimaal 3 kanalen verschil is mij verteld). Dit werkt bij mij prima met de iPhone.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:00
voz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:05:
Dure oplossing: Mesh netwerk maken.

Gratis oplossing: Beide netwerken dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord geven, zorgen dat ze niet op hetzelfde kanaal zitten (minimaal 3 kanalen verschil is mij verteld). Dit werkt bij mij prima met de iPhone.
Mesh heeft er niks mee van doen :)

En op 2,4GHz kan je kanaal 1, 6 of 11 gebruiken, dus zet je de ene op 1, zet je de andere op 6 of 11 (misschien even kijken welke het minst druk zijn van de 3 bij jou in de buurt).

[ Voor 18% gewijzigd door Shinji op 29-07-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dat is het punt, ik wil wel 2 aparte netwerken hebben. Ik wil gewoon dat hij als ik in mijn mancave zit de 5Ghz netwerk van mijn mancave pakt ipv de 2.4Ghz netwerk van boven.,

[ Voor 52% gewijzigd door Yzord op 29-07-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:08
Als het mogelijk is, in je router instellen dat het device wordt gekicked van het netwerk als hij onder een bepaalde grenswaarde vwb de signaalsterkte komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 16:37
2,4GHz netwerk lager laten uitzenden. High-bandwidth applications wil je toch op 5GHz hebben. 2,4 is alleen leuk voor een paar exotische use cases.

Daarnaast kan het liggen aan de volgorde van prio. Wat je kunt doen is in je iPhone je andere netwerk even vergeten en dan weer toevoegen. Dat zou moeten helpen.

Waar gebruik je het mancave netwerk voor? moet dit per se gescheiden zijn? Zit er een VLAN op met firewall of kan je nog steeds met de rest van het netwerk babbelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
tweakG5 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:28:
Als het mogelijk is, in je router instellen dat het device wordt gekicked van het netwerk als hij onder een bepaalde grenswaarde vwb de signaalsterkte komt.
Het netwerk boven is een Experiabox van KPN. Denk niet dat dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 20:59
Als je alles gelijk instelt (alles dezelfde naam, ed), moet de iPhone slim genoeg zijn om automatisch het beste netwerk te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:00
supersnathan94 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:33:
2,4GHz netwerk lager laten uitzenden. High-bandwidth applications wil je toch op 5GHz hebben. 2,4 is alleen leuk voor een paar exotische use cases.
Dat is alleen als je voldoende dekking heb in huis op je 5GHz en afhankelijk van de woning en de hoeveelheid APs is dat in veel thuis situaties niet het geval. Als het een nieuwbouw 3 verdiepingen rijtjeshuis is redt je het qua dekking al niet met 2 APs op 5GHz. 2,4GHz heb je dus in veel gevallen gewoon nodig om overal in huis dekking te hebben. Al ben ik met je eens dat je idealiter overal gewoon goede 5GHz dekking wil hebben :)
Waar gebruik je het mancave netwerk voor? moet dit per se gescheiden zijn? Zit er een VLAN op met firewall of kan je nog steeds met de rest van het netwerk babbelen?
Dit is inderdaad een belangrijke want als het gewoon toegang geeft tot het zelfde netwerk dan zou ik gewoon alle settings hetzelfde zetten en het de telefoon het zelf uit laten zoeken. Dat werkt dan een stuk beter dan gescheiden SSID's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:50:
Als je alles gelijk instelt (alles dezelfde naam, ed), moet de iPhone slim genoeg zijn om automatisch het beste netwerk te nemen.
Ja maar dat wil ik dus niet. Mijn mancave moet een eigen netwerk naam hebben om whatever reden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dennisdennis12
Hoezo moet dat?
Dan gaat roaming namelijk nooit goed werken. Je iPhone gaat pas overschakelen naar een ander netwerk, als hij helemaal geen connectie meer heeft (i.p.v. dat die automatisch gaat roamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:53:
Hoezo moet dat?
Dan gaat roaming namelijk nooit goed werken. Je iPhone gaat pas overschakelen naar een ander netwerk, als hij helemaal geen connectie meer heeft (i.p.v. dat die automatisch gaat roamen).
Ik vind dat absurd. Als mijn iPhone in de mancave ligt, dan ga ik er vanuit dat hij het sterkste signaal pakt en dat lijkt mij de mancave wifi (of dat nu 2.4 of 5 is). In plaats daarvan pakt hij elke keer de 2.4Ghz wifi netwerk met een hogere latency. Ik vind dat totale onlogica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Koop accesspoints die het overschakelen op basis van signaalsterkte ondersteunen.

Mocht je het nog niet aan hebben staan, dan zou je eventueel Wi-Fi assist nog kunnen gebruiken op je iPhone. Dat staat echter standaard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:57:
[...]

Ik vind dat absurd. Als mijn iPhone in de mancave ligt, dan ga ik er vanuit dat hij het sterkste signaal pakt en dat lijkt mij de mancave wifi (of dat nu 2.4 of 5 is). In plaats daarvan pakt hij elke keer de 2.4Ghz wifi netwerk met een hogere latency. Ik vind dat totale onlogica
Dat zou ook onlogisch zijn als het om hetzelfde SSID zou gaan. Als dat verschillende SSID's zijn blijft het device net zolang op het ene netwerk totdat die niet beschikbaar meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
om whatever reden.
Zolang je er niks mee gaat doen, Why? als je geen firewall regels toepast en geen VLAN routing gaat gebruiken dan is het puur vervuiling in je netwerk en krijg je dus dit soort irritaties.

@Shinji
Dat is alleen als je voldoende dekking heb in huis op je 5GHz en afhankelijk van de woning en de hoeveelheid APs is dat in veel thuis situaties niet het geval. Als het een nieuwbouw 3 verdiepingen rijtjeshuis is redt je het qua dekking al niet met 2 APs op 5GHz. 2,4GHz heb je dus in veel gevallen gewoon nodig om overal in huis dekking te hebben. Al ben ik met je eens dat je idealiter overal gewoon goede 5GHz dekking wil hebben :)
tuurlijk, maar Terugschroeven van zendsterkte kan net genoeg zijn om wel nog steeds bereik te hebben met 2.4 GHz waar het echt nodig is en niet in de mancave.
Nee dat klinkt onlogisch als je niet snapt wat er gebeurt. Hoe weet jouw iPhone dat een ander netwerk ook toegang heeft tot (ik zeg maar wat) het internet? Of jouw NAS? Of whatever? Dat weet ie alleen als ie het probeert. En als je dan net een download 90% af hebt kun je weer opnieuw beginnen als dat niet het geval is.

Om dit soort redenen heb je dus Roaming dmv 802.11k/r/v Werkt alleen als je zelfde SSID hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
supersnathan94 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:00:
Nee dat is omdat jij geen idee hebt hoe netwerken werken.
Ok, dat is iig lekker direct. Anno 2020 ga ik er vanuit dat een device als een iPhone zijn netwerken afscant en dan het beste signaal pakt wanneer ik mijn device om een connectie vraag. Dan ga ik er nog steeds vanuit dat hij de router die een meter naast zich staat pakt ipv degene die 20 meter verderop staat. of denk ik nu te banaal? Waarom zou een device een netwerk pakken waarvan de latency stukken hoger is dan het netwerk 'naast' zich? Ik zie daar de logica niet van in.

Snap ik niet dat je dan zegt dat ik niks van netwerken snap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Ok, dat is iig lekker direct. Anno 2020 ga ik er vanuit dat een device als een iPhone zijn netwerken afscant en dan het beste signaal pakt wanneer ik mijn device om een connectie vraag. Dan ga ik er nog steeds vanuit dat hij de router die een meter naast zich staat pakt ipv degene die 20 meter verderop staat. of denk ik nu te banaal? Waarom zou een device een netwerk pakken waarvan de latency stukken hoger is dan het netwerk 'naast' zich? Ik zie daar de logica niet van in.

Daar is een hele logische reden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:14
Dat een netwerk in de lucht is betekend niet dat er ook internet achter zit.
Of misschien is het wel een hele trage internetverbinding
Of een met een inlogmuur
Of een met een hoge prijs per MB
Of ...

De telefoon kan wel lukraak gaan verbinden, maar dat betekend ook dat hij alle netwerkverbindingen afsluit. Dus dat filmpje dat je aan het streamen was, die update die aan het downloaden was, de sessie van die website waar je op zit.

Daarom moet de gebruiker kiezen welk netwerk hij wil. De "automatisch verbinden" optie is daar nog een kleine handreiking in

Het zou nogal nadelig zijn voor de gebruiker als het toestel continu gaat switchen terwijl dat misschien (waarschijnlijk!) helemaal niet gewenst is.

[ Voor 9% gewijzigd door timberleek op 29-07-2020 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
Is verder niet lullig bedoeld verder hoor, maar meer dat jij het onlogisch vind dat het zo werkt. Als je verder geen idee hebt hoe en wat dan snap ik dat je het onlogisch vind. Ik vind het wel logisch namelijk om de genoemde redenen.
of denk ik nu te banaal?
Ja. Wifi, bekabeld of 4G, het is ongewenst om te switchen als er nog verbinding mogelijk is.

Het punt van hetzelfde SSID is dat de client daardoor weet "hee dit is hetzelfde netwerk dus ik mag verwachten dat ik hetzelfde kan doen" (dus verbinding maken naar buiten, of verbinding maken met een ander apparaat in het netwerk). Op het moment dat hij switched naar een ander SSID dan kan dat net zo goed die van de buren zijn of een gastnetwerk, of die van een random andere persoon die voor je deur staat.

Hoe weet de client dat een netwerk dezelfde capabilities heeft? spoiler alert, dat weet ie niet. ook niet gebaseerd op verbindingen in het verleden. Niets is zo veranderlijk als een netwerk.
Maar dit is het niet. Auto join is alleen actief als er geen verbinding is.

[ Voor 3% gewijzigd door supersnathan94 op 29-07-2020 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
timberleek schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:12:

De telefoon kan wel lukraak gaan verbinden, maar dat betekend ook dat hij alle netwerkverbindingen afsluit. Dus dat filmpje dat je aan het streamen was, die update die aan het downloaden was, de sessie van die website waar je op zit.

Het zou nogal nadelig zijn voor de gebruiker als het toestel continu gaat switchen terwijl dat misschien (waarschijnlijk!) helemaal niet gewenst is.
Exact dit dus. Met vooral de nadruk op waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supersnathan94 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:12:
Maar dit is het niet. Auto join is alleen actief als er geen verbinding is.
Auto-join legt exact uit waarom TS na het herstarten van zijn iPhone weer op het SSID zit met het slechte bereik. Daar was mijn URL voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:16:
[...]

Auto-join legt exact uit waarom TS na het herstarten van zijn iPhone weer op het SSID zit met het slechte bereik. Daar was mijn URL voor bedoeld.
Ah dan klopt ie idd. Dat stukje herstarten heb ik even gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Ok, dat is iig lekker direct.

[...]

Heb de bewoording even wat aangepast. Kwam er niet heel netjes uit nee ;). excuus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdennis12
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Dit document geeft precies aan wanneer een IOS apparaat wel/niet gaat roamen (dus binnen hetzelfde SSID).
Hierin staat dus ook dat een IOS apparaat automatisch kiest voor 5GHz, als het signaal daarvan goed genoeg is.

Dus als je er nu gewoon voor zorgt dat elk AP hetzelfde ingesteld is, dan gaat roaming automatisch al behoorlijk goed. Misschien heb je dan niet te allen tijde het best mogelijke AP, maar wel altijd een goed, snel signaal.

Als je roaming echt perfect wilt regelen, dan zul je een netwerk met controller moeten hebben, die ook de roaming protocollen ondersteund. Dus ook geen unifi, maar eerder Cisco, Aruba, Ruckus e.d. en dan de versie met controller.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat jij dit nodig zou hebben in een thuissituatie. Als je alle AP's gewoon hetzelfde instelt en fatsoenlijke AP's gebruikt (zoals o.a. unifi, maar ook genoeg andere merken) dan zou je een prima roaming moeten krijgen. Voornamelijk bij netwerken waarbij roaming noodzakelijk is i.v.m. airtime, AP loads, e.d. heb je controller-based netwerken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
En toch is het raar. Ik ben nu al een jaar bezig handmatig elke keer te switchen naar de wifi van mijn mancave, maar ik heb totaal niet het idee dat mijn mancave wifi geschaald wordt als het preferred network.Hij blijft aanhaken op een netwerk welke meerdere muren en deuren heeft dan hetgeen naast zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Preferred network is alleen iets als er geen bestaande netwerkverbinding is.

Dus als je van buiten komt en hij zou tegelijk beide netwerken zien, dan pakt hij het "preferred" netwerk, ook als deze lager op de ranglijst zou staan op het gebied van security.

Maar grote kans dat je halverwege de straat al het 2.4GHz netwerk oppakt. Dus tegen de tijd dat hij Mancave_wifi_5Ghz tegenkomt is er reeds een bestaande verbinding en blijft hij overal vanaf.
Anders kom je weer in dezelfde probleemsituatie dat hij mogelijk bestaande netwerksessies gaat onderbreken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Nog even voor de duidelijkheid voor al die mensen die adviezen over andere Ap's (of nog erger mesh systemen) geven die beter roamen.
Dat is onzin, roaming wordt exclusief gedaan door het device in dit geval dus de Iphone.

Verder gaat geen enkel device op zoek naar een ander netwerk zolang hij een werkende connectie heeft.
2.4 Ghz band heeft veel meer bereik dan de 5Ghz
Als een device nog geen connectie heeft en hij vind meerdere netwerken dan probeert hij als eerste te connecten naar het netwerk waar hij de laatste keer een connectie mee had.

Enige oplossing is om het 2.4 Ghz signaal zover terug te draaien zal je Iphone z'n connectie verlies en dan zal connecten naar de 5Ghz.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Toch vreemd dat je niet zelf kan kiezen met welk netwerk je verbindt. Kun je niet een netwerk weigeren, zodat je iPhone automatisch de goede pakt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het vreemde is dat mijn mancave route ook een 2.4Ghz netwerk heeft genaamd Mancave2. Maar toch pakt hij Home2 terwijl ik in de mancave zit. Home2 is 20m verderop met muren er tussen. Ik verwacht op zijn minst dan dat hij Mancave2 pakt. Het is gewoon heel irritant.

[ Voor 22% gewijzigd door Yzord op 29-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-06 21:58
Maar het omschakelen van netwerk is toch alleen als je van buiten naar binnen gaat?
Of schakelt hij in je woning ook tussen de twee netwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Luxicon schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:28:
Toch vreemd dat je niet zelf kan kiezen met welk netwerk je verbindt. Kun je niet een netwerk weigeren, zodat je iPhone automatisch de goede pakt?
Dat kan wel. Instellen dat hij niet automatisch mag verbinden met home en wel met mancave. Weet niet hoe dat precies bij iPhones werkt, maar zal vast kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:38
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:32:
Het vreemde is dat mijn mancave route ook een 2.4Ghz netwerk heeft genaamd Mancave2. Maar toch pakt hij Home2 terwijl ik in de mancave zit. Home2 is 20m verderop met muren er tussen. Ik verwacht op zijn minst dan dat hij Mancave2 pakt. Het is gewoon heel irritant.
Een aparte SSID voor 2.4ghz en voor 5ghz is ook al zoiets idioot. Gewoon voor beide banden dezelfde SSID gebruiken en laat je device beslissen wat ie gebruikt. Als je echt zo nodig een aparte SSID wil voor je Mancave (wat ik niet adviseer) schroef dan de signaalsterkte op de 2.4ghz band terug zodat je die niet buiten je Mancave oppikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:23:
[...]

En toch is het raar. Ik ben nu al een jaar bezig handmatig elke keer te switchen naar de wifi van mijn mancave, maar ik heb totaal niet het idee dat mijn mancave wifi geschaald wordt als het preferred network.Hij blijft aanhaken op een netwerk welke meerdere muren en deuren heeft dan hetgeen naast zich.
Dan ben je waarschijnlijk frequenter verbonden met het andere netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
timberleek schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:07:
[...]

Dat kan wel. Instellen dat hij niet automatisch mag verbinden met home en wel met mancave. Weet niet hoe dat precies bij iPhones werkt, maar zal vast kunnen.
Dat is het probleem toch opgelost, of mis ik iets?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Tsja, mag je vreemd vinden maar dat is hoe apple het heeft geimplementeerd. Ga je ben ik bang weinig tegen in brengen.
En dat hoeft ook niet. Want wat jij wilt kan prima. Alleen is de implementatie niet op SSID of netwerkniveau, maar moet je het meer zoeken in VLAN's en access op basis van mac adres. Ergo: zit een klein stukje lager in het OSI model dan jij denkt.
Ik heb iets dergelijks hier niet, maar ik weet dat het op mijn ubiqiti omgeving prima te configureren is. Apart VLAN voor je mancave, apart vlan voor de rest van je huis, en je iphone toegang tot beiden. Allemaal via het zelfde SSID en de hele AP omgeving zorgt er zelf voor dat je het beste (en dat is dus niet perse het sterkste ;) ) signaal krijgt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk frequenter verbonden met het andere netwerk.
Nee niet echt. Ik werk en entertain in me mancave. 100% dat ik daar meer ben dan in de Home area

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Luxicon schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Dat is het probleem toch opgelost, of mis ik iets?
Nee, want dan connect hij niet als ik wel in mijn Home area ben. Das ook irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Heen en weer switchen gaat niet gebeuren zonder
- ingewikkeldere netwerkconfig
- dezelfde ssid's
- zwakkere netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Mja misschien moet ik er toch maar aan geloven om een een dezelfde ssid te gaan gebruiken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Puur interesse, waarom wil je deze methode liever niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Overstappen naar een andere frequentie heeft ook weinig voorkeur in iPhones.
Wat je kan doen, als je gescheiden netwerken wil, is de twee SSID's aanmaken op beide accesspoints en èèn dan in een ander vlan zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 29-07-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Misschien een idee om een NFC-tag te plaatsen bij de ingang van de Mancave? Met daarin de opdracht om te connecten met het 5Ghz Mancave-netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
zacht schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:59:
Misschien een idee om een NFC-tag te plaatsen bij de ingang van de Mancave? Met daarin de opdracht om te connecten met het 5Ghz Mancave-netwerk.
Vertel eens, hoe doek dat? haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:06:
[...]

Kans is groot dat een qr code net zo handig werkt.

https://medium.com/@jp_pa...ith-qr-codes-e33d7e0f04b5

Zou je dit voor kunnen gebruiken. NFC inprogrammeren kost ook weer geld enzo.

Ik zou het eerst eens hiermee proberen als ik jou was.

Overigens. Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de reden dat je per se twee losse netwerken “moet” hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

De nuance zit in het feit dat jij het raar vindt, niet dat het raar is. Daarnaast, je weet wat ze over aannames zeggen? Assumption is the mother...

Of je kiest ervoor om het goed op te lossen (met apparatuur die echt meerdere SSID's icm VLAN's ondersteunt), of je legt uit wat het doel is van de schijn-scheiding die je toepast.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:06:
[...]

NFC tags kopen, NFC app downloaden, tag schrijven. Vanaf iPhone 7 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:21
Is je mancave ook fysiek een ander netwerk dan je huis of alleen een ander SSID? In geval van het laatste is er niets gescheiden en zoek je denk ik een oplossing voor een probleem dat niet bestaat :+

Je iPhone zal altijd proberen een bestaande verbinding vast te houden, tenzij hetzelfde netwerk (SSID, Key, en IP instellingen uit m'n hoofd) dichterbij sterker/beter te ontvangen is. De drempelwaarden voor signaalsterkte kun je ergens op de site van Apple vinden. Je wil toch nét dat je iPhone dit zelf regelt (dus overal op netwerk Home of Mancave) zonder dat je hier omkijken naar hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:56:
Mja misschien moet ik er toch maar aan geloven om een een dezelfde ssid te gaan gebruiken :-(
Goed plan, want dat is de enige oplossing. Let wel op, de volgende instellingen moeten _allemaal_ identiek zijn:

- SSID
- wachtwoord
- encryptiemethode
- authenticatiemethode

En de twee access points moeten in hetzelfde subnet zetten.

Alleen als aan al die voorwaarden is voldoen, zal je device correct roamen. Dit is precies waarom mesh netwerken dit wel goed doen, die zorgen namelijk via centrale instellingen dat dit allemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Goed plan, want dat is de enige oplossing. Let wel op, de volgende instellingen moeten _allemaal_ identiek zijn:

- SSID
- wachtwoord
- encryptiemethode
- authenticatiemethode

En de twee access points moeten in hetzelfde subnet zetten.

Alleen als aan al die voorwaarden is voldoen, zal je device correct roamen. Dit is precies waarom mesh netwerken dit wel goed doen, die zorgen namelijk via centrale instellingen dat dit allemaal klopt.
Top, dank je, een post om na te checken van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
@Yzord Zorgen dat je iphone alleen op de 5ghz netwerken zit, zorgen dat je centrale AP niet op beide frequenties dezelde WiFi namen uitzend, maak ze dus een apparte naam.

Je iphone zal dan wel switchen want 5ghz signaal komt veel minder ver.
Overgens werkt roaming alleen goed bij een mesh netwerk, je iphone zou dus volledig het signaal moeten verliezen voordat hij opzoek gaat naar iets anders.

Overgens beide AP,s dezelfde instellingen geven en hetzelfde subnet heeft hier ook nooit goed gewerkt, toestellen bleven gewoon koppig verbonden met de verkeerde AP, wat mesh netwerken doen is een signaal doorsturen, de AP,s communiceren zelf ook met elkaar en dit geven ze door aan de client dat er een betere netwerk beschikbaar is.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2020 22:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:44:
@Yzord Overgens werkt roaming alleen goed bij een mesh netwerk, je iphone zou dus volledig het signaal moeten verliezen voordat hij opzoek gaat naar iets anders.
Dit is niet waar, zowel Apple devices (zie eerdere links, zoals die @Anoniem: 316512 en @dennisdennis12 postten) als Android (wat een vergelijkbare implementatie heeft) zal in dit soort gevallen switchen. Door lastige instellingen, access points die niet doen wat hun GUI zegt, etc, werkt dit soms niet goed, maar roaming is (op hele recente implementaties na) volledig device-based (zie ook de opmerking van @Ben(V)) en kan dus gewoon werken tussen APs die niet tot een "mesh" behoren (wat veelal gewoon een manier is om centraal de instellingen goed te zetten).

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-07-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
Cpt.Morgan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:55:
[...]

Dit is niet waar, zowel Apple devices (zie eerdere links, zoals die @Anoniem: 316512 postte) als Android (wat een vergelijkbare implementatie heeft) zal in dit soort gevallen switchen. Door lastige instellingen, access points die niet doen wat hun GUI zegt, etc, werkt dit soms niet goed, maar roaming is (op hele recente implementaties na) volledig device-based (zie ook de opmerking van @Ben(V)) en kan dus gewoon werken tussen APs die niet tot een "mesh" behoren (wat veelal gewoon een manier is om centraal de instellingen goed te zetten).
Oke, mischien dat het nu anders gaat tegenwoordig maar vroeger functioneerde dat totaal niet, alle instellingen exact gelijk maar nog steeds bleef de client maar hangen op 1 Ap tot de verbinding dusdanig slecht was dat die wegviel en toen wel opzoek ging(eigenlijk te laat).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Oke, mischien dat het nu anders gaat tegenwoordig maar vroeger functioneerde dat totaal niet, alle instellingen exact gelijk maar nog steeds bleef de client maar hangen op 1 Ap tot de verbinding dusdanig slecht was dat die wegviel en toen wel opzoek ging(eigenlijk te laat).
Met name Android devices deden dit vroeger slecht inderdaad. Moderne Android versies moeten dit goed doen.

EDIT: overigens is het zeker -wel- een goede idee om aparte 5 GHz en 2.4 GHz SSIDs te maken, door het grote verschil in bereik. Daarmee zorg je dat je altijd op de snellere (5 GHz) verbinding zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-07-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Cpt.Morgan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:59:
EDIT: overigens is het zeker -wel- een goede idee om aparte 5 GHz en 2.4 GHz SSIDs te maken, door het grote verschil in bereik. Daarmee zorg je dat je altijd op de snellere (5 GHz) verbinding zit.
Of het zendvermogen goed instellen zodat je devices (die het ondersteunen) gewoon altijd op 5GHz zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik blijf het gewoon een vreemd verhaal vinden dat anno 2020 een device gaat zoeken naar een preferred netwerk ipv het beste netwerk die ook al bekend is. Het is toch maf dat mijn telefoon die praktisch naast mijn mancave router ligt als eerste het 2.4Ghz netwerk van boven pakt waartussen ook nog eens een flinke buts beton en dergelijke zit ipv de router die er gewoon naast ligt. Ik kan er eigenlijk gewoon niet bij eerlijk gezegd.

Beide netwerken zijn bekend en geverifieerd, dus waarom denken onze "smart" devices dan van "oh, laat ik degene nemen met de hoogste latency, want.....ja weet ik veel welke want".

Zal wel een clusterfuck ding in mijn hoofd zijn vrees ik lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:10:
Dat })

Zou je alsnog uit willen leggen hoe je het functioneel wil laten werken (met name benieuwd naar de overweging en/of de onderbouwing om een extra SSID te introduceren voor je man cave)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
lier schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Dat })

Zou je alsnog uit willen leggen hoe je het functioneel wil laten werken (met name benieuwd naar de overweging en/of de onderbouwing om een extra SSID te introduceren voor je man cave)?
Ja hoor, ik geloof dat dat autisme heet ofzo haha. Ik wilde gewoon een eigen netwerk en als ik dat wil dan doe ik dat. Of zoiets. Het idee dat ik al mijn devices dan weer opnieuw moet instellen enzo...zo'n systeembeheerderssyndroompje is dat lol

[ Voor 11% gewijzigd door Yzord op 29-07-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Een oplossing zonder probleem dus...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eigenlijk niet een rare gedachte van @Yzord
We hebben allemaal slimme apparaten die je op allerlei vlakken ontzorgen.
Waar is dan die ‘ease of comfort’ en de gedachte er vanuit kunnen gaan dat de telefoon switched naar het WiFi signaal wat het sterkst is.
Ik heb dat thuis ook (niet apart netwerk, wel aparte ssid) in m’n tuin. Zit je savond weer knus binnen, pakt die kneus alsnog het zelfde WiFi punt van de tuin, terwijl er nog een WiFi punt in de meter kast tussenin zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
HyperTrophy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:21:
Waar is dan die ‘ease of comfort’ en de gedachte er vanuit kunnen gaan dat de telefoon switched naar het WiFi signaal wat het sterkst is.
Ik heb dat thuis ook (niet apart netwerk, wel aparte ssid) in m’n tuin. Zit je savond weer knus binnen, pakt die kneus alsnog het zelfde WiFi punt van de tuin, terwijl er nog een WiFi punt in de meter kast tussenin zit...
Nou dat dus. Hadden we nog in 1997 geleefd dan had ik er totaaaaaaaaaal geen moeite mee gehad...maar nu erger ik me dood.

:+

[ Voor 6% gewijzigd door Yzord op 29-07-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Maar dan gebruik je of nog hele oude apparatuur (Android 6 of lager) of je hebt een deel van de Wifi configuratie niet geoptimaliseerd, @HyperTrophy . Zou het (bijvoorbeeld) kunnen dat zendvermogen nog op automatisch of maximaal staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het is voor een device helemaal niet zo simpel om, zoals jij zegt, het beste netwerk te kiezen.
Als ze dat zouden doen zou je merken dat je device continue aan het switchen is, met als resultaat dat er niets meer werkt.
Normaal besproken wil je eigenlijk dat zolang de connectie er is dat hij niet gaat switchen.

En uiteraard is er nergens rekening mee gehouden dat jij twee verschillende netwerken hebt en dat jouw Iphone maar niet schijnt te begrijpen wanneer jij welk netwerk wilt hebben.
Dus helaas zul je dat aan dat ding moeten vertellen.

Het probleem van sticky clients is overigens zonder centrale controller niet op te lossen.
Alleen professionele netwerken zoals bijvoorbeeld die van Aruba of Cisco kunnen dat, maar hebben daar bijzonder krachtige controllers voor nodig met bijzonder dure software.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Nou dat dus. Hadden we nog in 1997 geleefd dan had ik er totaaaaaaaaaal geen moeite mee gehad...maar nu erger ik me dood.

Ik ken iPhones alleen van mijn partner, wat ik daar wel ooit tegen gekomen ben is dat je onder de geavanceerde wifi instellingen de volgorde van preferred networks kon veranderen. Geen idee of dat nog steeds kan onder iOs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:10:
Ik blijf het gewoon een vreemd verhaal vinden dat anno 2020 een device gaat zoeken naar een preferred netwerk ipv het beste netwerk die ook al bekend is. Het is toch maf dat mijn telefoon die praktisch naast mijn mancave router ligt als eerste het 2.4Ghz netwerk van boven pakt waartussen ook nog eens een flinke buts beton en dergelijke zit ipv de router die er gewoon naast ligt. Ik kan er eigenlijk gewoon niet bij eerlijk gezegd.

Beide netwerken zijn bekend en geverifieerd, dus waarom denken onze "smart" devices dan van "oh, laat ik degene nemen met de hoogste latency, want.....ja weet ik veel welke want".

Wat mij betreft is het totaal geen vreemd verhaal en juist fijn voor de meeste gevallen. Maar ga je nog wat met de aangeboden oplossingen doen of laat je het er verder bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
supersnathan94 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Kans is groot dat een qr code net zo handig werkt.
QR werkt heel handig vind ik, gebruik ik ook voor gasten (gasten klinkt zo afstandelijk, beter gezegd familie / vrienden ;))

Gewoon even via een QR-generator zoals https://qifi.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is allemaal ingebouwd in hoe roaming sinds Android 5 en iOS 8 werkt. Maar - zoals al keer op keer genoemd in dit topic - dat werkt alleen met exact zelfde instellingen. Lees https://support.apple.com/nl-nl/HT203068 er maar op na.

Je loopt alleen tegen problemen aan als je stug wilt blijven vasthouden aan hoe het in 1999 ingesteld moest worden maar dan wel verwacht dat je ontzorgd wordt alsof je instellingen van nu had :o

Overigens *kan* het wel werken op manier waarop @Yzord wil, maar dan moet je apps installeren die zelf controle over WiFi-gedrag nemen. Dat is op Android (nog) mogelijk, maar op iOS niet. Zeker bij Apple is afwijken van wat Apple voorschrijft geen practische optie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Het is in eerste instantie misschien geen rare gedachte, maar wel een met grote problemen.
Je weet niet of die andere netwerken internet hebben, gratis zijn, achter een inlogmuur zitten etc.
Dat weet je pas als je verbindt (en sommige dingen dan nog niet eens). Dan heb je dus ook al al je netwerkverbindingen afgekapt.

Zit je lekker in de tuin te strijden om concertkaarten te kopen, besluit de telefoon ineens dat het gras bij "de buren" toch groener is. Weg verbinding, weg wachtrij, maar wel "beter" netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12

KhaZ

Alfa Romeo

Kun je niet op je apparaat de Min RSSI goed instellen? Google anders even hoe dit werkt.

Er zijn ook gratis apps voor op je telefoon waarmee je kunt aangeven welke minimale signaalsterkte er moet zijn, indien het te laag is of wordt dan switch de app je wifi naar een beter SSID met meer signaalsterkte. Heb ik vroeger zelf ook gebruikt en werkte perfect.

Deze vroeger gebruikt, weet niet of het nog steeds goed werkt: https://play.google.com/s...ash.wifiprioritizer&hl=en

Ik zie dat er ook 1 is voor iPhone, maar is van een andere maker en slechte reviews: https://apps.apple.com/nl/app/wifi-priority/id963277048 , misschien is er een betere variant ergens?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supersnathan94
Yzord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Hebben jullie dan absoluut niet door dat je zelf het probleem bent en de oplossing alleen maar frustreert? Precies hiervoor is roaming een ding. Dat kan alleen als je een fatsoenlijke setup hebt en niet handmatig shit in elkaar gaat lopen knutselen zonder dat je daarbij weet wat je doet.

Als jullie vinden dat je apparaat zo slim is, waarom moeten jullie dan allebei een SSID aanleggen wat alleen bedoeld is om je eigen gevoel een beetje op orde te hebben ofzo? laat het dan lekker dat slimme apparaat uitvogelen.
De client was dat waarschijnljik een apparaat dat geen 802.11k/v/r had. Ik gebruik nu al 15-20 jaar deze manier om de client (iPhones en macs) te laten bepalen waar ie verbinding mee moet maken. Werkt vrijwel altijd goed. Zelfs met verschillende hardware leveranciers.
Ik blijf het gewoon een vreemd verhaal vinden dat anno 2020 een device gaat zoeken naar een preferred netwerk ipv het beste netwerk die ook al bekend is.
Goed nog een keer dan.

Ooit gehoord van VLAN's? Dan zijn virtuele Subnetworks die, mits goed ingesteld, elkaar niet kunnen zien of bereiken en dus niet kunnen communiceren met apparaten in een andere VLAN. VLAN routing zorgt er voor dat je firewall/router bepaalde dingen wel en/of niet doorlaat richting die VLAN. Die VLAN heeft dus per definitie andere capabilities, want anders ga je geen losse SSID's gebruiken (gastnetwerk is ook andere VLAN alleen hoef jij dat zelf niet te regelen).

Een switch van netwerk (Ook van AP met roaming) betekent per definitie (ook met seamless handover) dat de verbinding wordt gereset. Als je dit echt gaat monitoren zul je zien dat er tijdens een handover geen netwerkverkeer is. Downloads worden dus hervat en socketconnecties opnieuw opgebouwd. Normaal gesproken prima, doordat je buffering in de applicaties hebt. Daarom werkt spotify ook prima in de auto bijvoorbeeld (ook handovers van 4G masten).

het probleem is echter dat een willekeurig WIfi network niet specificeerd welke capabilities er zijn. Logisch want dan zou hij jou letterlijk moeten gaan vertellen welke devices er allemaal inzitten met welke poorten. Dat is een security dingetje wat je echt niet wil. Jouw iPhone weet dus niet of hij door kan gaan met diensten aanbieden die het huidige netwerk wel kan bieden. De SSID heeft niet voor niks het stuk ID in z'n naam. Dat zorgt er voor dat jouw iPhone weet oke al deze Accesspoints horen bij elkaar.

ik ga even een voorbeeldje geven.
Ik heb op dezelfde 3 accespoints 3 netwerken draaien: Normaal netwerk, IoT en guest. Alle drie hebben ze zowel 2.4 als 5Ghz draaien. Qua SSID naamgeving:
Wifi_normaal
Wifi_IoT
Wifi_guest

Wifi_normaal is mijn huis tuin en keuken netwerk. Daar hangen apparaten aan zoals mijn laptop en computer, iPhone en iPad, maar ook de AppleTV voor Netflix.

Wifi_IoT is een apart netwerk met VLAN 1337. Dit netwerk heeft geen enkele uitgaande verbinding (geen internet) en client isolation. Geen enkel apparaat kan met een ander apparaat babbelen tenzij ik specifiek een Firewall regel instel die dat wel mag.

Wifi_guest is een leuke. Daar zit een captive portal op met paywall. Mensen kunnen een dag pas kopen (woon in het centrum dus kan zo nog een leuk centje bijverdienen) en gasten van mij krijgen gewoon een code voor een dag op papier. Ook hier geldt, beperkte internet bandbreedte, volledige client isolation, handmatige activeren noodzakelijk door captive portal.

Dit is een situatie waar SSIDs voor bedoeld zijn. Differentiatie tussen netwerken. Zoals je ziet zijn er verschillende gradaties van inhoudelijke capabilities.
De ene heeft wel internet de andere niet of maar beperkt.
De ene kan wel babbelen met de NAS de anderen weer niet.
De ene kan alleen handmatig geregeld worden. De andere kun je wel automagisch doen.

Wat jullie nu doen is SSID's misbruiken om er een vlaggetje aan te hangen terwijl het eigenlijk exact hetzelfde netwerk is. Je verwacht hierdoor gedrag wat expliciet niet zou mogen worden verwacht, gezien de implicaties die dat kan hebben. Het is absoluut ongewenst dat een apparaat gaat switchen naar en kompleet ander netwerk als er nog verbinding mogelijk is. Ook al is die verbinding prut.

Er zijn al tig mensen hier geweest met voorbeelden waarom het voor de random consument al niet werkt, Laat staan voor zakelijk gebruik of industriële toepassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
KhaZ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:06:
Kun je niet op je apparaat de Min RSSI goed instellen? Google anders even hoe dit werkt.
Please don't. Stel dan je AP zendsterkte op 2,4Ghz wat naar beneden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Dat is allemaal ingebouwd in hoe roaming sinds Android 5 en iOS 8 werkt. Maar - zoals al keer op keer genoemd in dit topic - dat werkt alleen met exact zelfde instellingen. Lees https://support.apple.com/nl-nl/HT203068 er maar op na.

Je loopt alleen tegen problemen aan als je stug wilt blijven vasthouden aan hoe het in 1999 ingesteld moest worden maar dan wel verwacht dat je ontzorgd wordt alsof je instellingen van nu had :o

Overigens *kan* het wel werken op manier waarop @Yzord wil, maar dan moet je apps installeren die zelf controle over WiFi-gedrag nemen. Dat is op Android (nog) mogelijk, maar op iOS niet. Zeker bij Apple is afwijken van wat Apple voorschrijft geen practische optie.
Aanvullend:

Dit is hoe de iPhone van @Yzord het netwerk kiest:

https://support.apple.com/nl-nl/HT202831

In principe zou het Mancave-netwerk van TS uiteindelijk het voorkeurs-netwerk worden, als hij maar vaak genoeg in de mancave zit. Punt is waarschijnlijk dat hij bij thuiskomst halverwege de straat al het andere netwerk oppikt, en dit tot het einde ter tijden het voorkeursnetwerk blijft.
Er zit niets anders op dan klooien met QR-codes, NFC-tags, of dan toch maar de handigste en modernste oplossing:

Cpt.Morgan in "Device moet beste wifi netwerk pakken"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
supersnathan94 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:10:
[...]

Please don't. Stel dan je AP zendsterkte op 2,4Ghz wat naar beneden bij.
Ik ga hier zeker even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
zacht schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Aanvullend:

Dit is hoe de iPhone van @Yzord het netwerk kiest:

https://support.apple.com/nl-nl/HT202831

In principe zou het Mancave-netwerk van TS uiteindelijk het voorkeurs-netwerk worden, als hij maar vaak genoeg in de mancave zit. Punt is waarschijnlijk dat hij bij thuiskomst halverwege de straat al het andere netwerk oppikt, en dit tot het einde ter tijden het voorkeursnetwerk blijft.
Er zit niets anders op dan klooien met QR-codes, NFC-tags, of dan toch maar de handigste en modernste oplossing:

Cpt.Morgan in "Device moet beste wifi netwerk pakken"
@zacht die is al een paar keer voorbij gekomen. Gaat wel ff duren inderdaad.

Uiteindelijk werkt dat overigens alleen als er nog geen verbinding is met een ander netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

supersnathan94 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:45:
[...]

@zacht die is al een paar keer voorbij gekomen. Gaat wel ff duren inderdaad.

Uiteindelijk werkt dat overigens alleen als er nog geen verbinding is met een ander netwerk.
Inderdaad. Je hebt twee heel verschillende scenario's:

1) iPhone heeft nog geen verbinding met WiFi (je komt aanlopen op 4G, je schakelt je iPhone aan). Dan gaat het om welk netwerk voorkeur geniet, waar je dus invloed op kunt uitoefenen.
2) iPhone heeft al verbinding met een netwerk. Dan blijf je daarmee verbonden tot het niet meer gaat en dat kun je niet beinvloeden. Wel wordt er binnen dat netwerk geroamed tussen AP's met de parameters die Apple voorbeeldig beschreven heeft.
Ben geen fan van hoe dichtgetimmerd Apple devices zijn, maar manier waarop ze het gedocumenteerd hebben en die documentatie publiekelijk beschikbaar stellen is werkelijk voorbeeldig :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Btw. Wat me net te binnen schiet wat je nog zou kunnen doen is minimum link rates verhogen. Standaard worden linkrates tot 1mbit (2,4Ghz) en 6mbit (5GHz) per seconde als minimum aangehouden. Wil je een sticky client sneller laten switchen op zichzelf dan kun je dat bij betere AP’s laten doen door aan te geven dat lage linkrates gewoon echt niet gewenst zijn. Een client zou dan in theorie eerder moeten switchen naar een ander AP. In jouw geval betekent het dan wel dat je minder bereik gaat hebben op je 2.4GHz netwerk. En je sneller disconnects kunt ervaren. Is dus wel een risico overall.

Daarna zou echter het mechanisme wat anderen al aan hebben gehaald van auto connect weer in werking moeten treden en het andere netwerk actief moet maken.

Moet je alleen wel op dat andere netwerk ook minimum linkrates verhogen. Zodat je omgekeerd ook die auto connect weer activeert.

Al met al zou dit het minst ongunstige zijn voor een gemiddelde oplossing. Beste is gewoon hetzelfde SSID handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lage linkrates killen is sowieso een goed idee, en helpt altijd bij sticky clients. Door te zorgen dat je een goede verbinding hebt of geen verbinding kun je bijv 24Mbps als minimum instellen. Dat levert altijd wel 10Mbps netto.

Let wel: dit is geen vervanging voor alle settings gelijk - roaming duurt een stuk langer als de client eerst verbinding moet verliezen en dan gaan nadenken over waar het mee moet verbinden, ipv gewoon andere BSS opzoeken binnen zelfde ESS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

lier schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Dat })

Vreemdgaan, chatten met andere vrouwen, andere shit die overige gezinsleden niet mogen zien. Maar uiteindelijk toch door de zelfde router naar buiten gaan en niet versleuteld over lijntje tussen mancave AP naar de router gaan zolang er geen VLAN's zijn en er een deftige firewall tussen staat. Schijnveiligheid dus.

Overigens, probleem is heel eenvoudig op te lossen. Hij hoeft de SSID alleen een andere naam te geven die alphabetisch eerder komt, daarna moet hij er voor zorgen dat hij alleen de 5Ghz netwerken toevoegt en niet de 2.4 en wel in de volgende volgorde: mancave 5Ghz, thuis 5Ghz. En geen 2.4 toevoegen op zijn telefoon.

Wifi werkt op devices vrij simpel. Je hebt een lijst van netwerken waaraan is verbonden en die op automatisch verbinden staan. Die werkt hij alfabetisch af. Voorbeeld, bij ons heb je hema free wifi en shoeby free wfi. Sta ik bij shoeby voor het pand, netwerk factoor 3 zo sterk, pakt ie.... hema :D

Ooit had ik thuis een AP die heette ....._boven_nomap en een die was ...._beneden_nomap. En zolang mijn devices beide zagen bij maken van verbinding..... alijd de "benden" tot ik die hernoemde naar "..._woonkamer_nomap" toen pakte die de "..._boven".

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Vreemdgaan, chatten met andere vrouwen, andere shit die overige gezinsleden niet mogen zien. Maar uiteindelijk toch door de zelfde router naar buiten gaan en niet versleuteld over lijntje tussen mancave AP naar de router gaan zolang er geen VLAN's zijn en er een deftige firewall tussen staat. Schijnveiligheid dus.
Praat niet zo raar aub. Waarom ik een eigen ssid wil heb ik allang uitgelegd. Alsof mijn vrouw het boeit dat ik porno kijk of dat mijn twee zoons uberhaupt weten hoe ze het verkeer moeten snoopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Yzord schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Praat niet zo raar aub. Waarom ik een eigen ssid wil heb ik allang uitgelegd. Alsof mijn vrouw het boeit dat ik porno kijk of dat mijn twee zoons uberhaupt weten hoe ze het verkeer moeten snoopen 8)7
De rest van zijn post is overigens ook niet waar, zie berichten daarboven.
Pagina: 1