Waar is dan die ‘ease of comfort’ en de gedachte er vanuit kunnen gaan dat de telefoon switched naar het WiFi signaal wat het sterkst is.
Hebben jullie dan absoluut niet door dat je zelf het probleem bent en de oplossing alleen maar frustreert? Precies hiervoor is roaming een ding. Dat kan alleen als je een fatsoenlijke setup hebt en niet handmatig shit in elkaar gaat lopen knutselen zonder dat je daarbij weet wat je doet.
Als jullie vinden dat je apparaat zo slim is, waarom moeten jullie dan allebei een SSID aanleggen wat alleen bedoeld is om je eigen gevoel een beetje op orde te hebben ofzo? laat het dan lekker dat slimme apparaat uitvogelen.
Oke, mischien dat het nu anders gaat tegenwoordig maar vroeger functioneerde dat totaal niet, alle instellingen exact gelijk maar nog steeds bleef de client maar hangen op 1 Ap tot de verbinding dusdanig slecht was dat die wegviel en toen wel opzoek ging(eigenlijk te laat).
De client was dat waarschijnljik een apparaat dat geen 802.11k/v/r had. Ik gebruik nu al 15-20 jaar deze manier om de client (iPhones en macs) te laten bepalen waar ie verbinding mee moet maken. Werkt vrijwel altijd goed. Zelfs met verschillende hardware leveranciers.
Ik blijf het gewoon een vreemd verhaal vinden dat anno 2020 een device gaat zoeken naar een preferred netwerk ipv het beste netwerk die ook al bekend is.
Goed nog een keer dan.
Ooit gehoord van VLAN's? Dan zijn virtuele Subnetworks die, mits goed ingesteld, elkaar niet kunnen zien of bereiken en dus niet kunnen communiceren met apparaten in een andere VLAN. VLAN routing zorgt er voor dat je firewall/router bepaalde dingen wel en/of niet doorlaat richting die VLAN. Die VLAN heeft dus per definitie andere capabilities, want anders ga je geen losse SSID's gebruiken (gastnetwerk is ook andere VLAN alleen hoef jij dat zelf niet te regelen).
Een switch van netwerk (Ook van AP met roaming) betekent per definitie (ook met seamless handover) dat de verbinding wordt gereset. Als je dit echt gaat monitoren zul je zien dat er tijdens een handover geen netwerkverkeer is. Downloads worden dus hervat en socketconnecties opnieuw opgebouwd. Normaal gesproken prima, doordat je buffering in de applicaties hebt. Daarom werkt spotify ook prima in de auto bijvoorbeeld (ook handovers van 4G masten).
het probleem is echter dat een willekeurig WIfi network niet specificeerd welke capabilities er zijn. Logisch want dan zou hij jou letterlijk moeten gaan vertellen welke devices er allemaal inzitten met welke poorten. Dat is een security dingetje wat je echt niet wil. Jouw iPhone weet dus niet of hij door kan gaan met diensten aanbieden die het huidige netwerk wel kan bieden. De SSID heeft niet voor niks het stuk ID in z'n naam. Dat zorgt er voor dat jouw iPhone weet oke al deze Accesspoints horen bij elkaar.
ik ga even een voorbeeldje geven.
Ik heb op dezelfde 3 accespoints 3 netwerken draaien: Normaal netwerk, IoT en guest. Alle drie hebben ze zowel 2.4 als 5Ghz draaien. Qua SSID naamgeving:
Wifi_normaal
Wifi_IoT
Wifi_guest
Wifi_normaal is mijn huis tuin en keuken netwerk. Daar hangen apparaten aan zoals mijn laptop en computer, iPhone en iPad, maar ook de AppleTV voor Netflix.
Wifi_IoT is een apart netwerk met VLAN 1337. Dit netwerk heeft geen enkele uitgaande verbinding (geen internet) en client isolation. Geen enkel apparaat kan met een ander apparaat babbelen tenzij ik specifiek een Firewall regel instel die dat wel mag.
Wifi_guest is een leuke. Daar zit een captive portal op met paywall. Mensen kunnen een dag pas kopen (woon in het centrum dus kan zo nog een leuk centje bijverdienen) en gasten van mij krijgen gewoon een code voor een dag op papier. Ook hier geldt, beperkte internet bandbreedte, volledige client isolation, handmatige activeren noodzakelijk door captive portal.
Dit is een situatie waar SSIDs voor bedoeld zijn. Differentiatie tussen netwerken. Zoals je ziet zijn er verschillende gradaties van inhoudelijke capabilities.
De ene heeft wel internet de andere niet of maar beperkt.
De ene kan wel babbelen met de NAS de anderen weer niet.
De ene kan alleen handmatig geregeld worden. De andere kun je wel automagisch doen.
Wat jullie nu doen is SSID's misbruiken om er een vlaggetje aan te hangen terwijl het eigenlijk exact hetzelfde netwerk is. Je verwacht hierdoor gedrag wat expliciet niet zou mogen worden verwacht, gezien de implicaties die dat kan hebben. Het is absoluut ongewenst dat een apparaat gaat switchen naar en kompleet ander netwerk als er nog verbinding mogelijk is. Ook al is die verbinding prut.
Er zijn al tig mensen hier geweest met voorbeelden waarom het voor de random consument al niet werkt, Laat staan voor zakelijk gebruik of industriële toepassingen.