Bootkuren pc na vakantie opeens weg. Hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabritsanscor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08 12:47
Om te beginnen de specs van mijn systeem:

PSU: Corsair GS-700
Mobo: MSI Z97 Gaming 5
Processor: Intel i7 4790
RAM: Crucial Ballistix Tactical 4x 4GB
Graphics: Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING

Dan het (voormalige) probleem:

Vóór mijn vakantie van 3 weken ondervond ik steeds meer problemen bij het opstarten van mijn systeem. Als ik op de powerknop drukte ging de pc soms na een paar seconden uit en startte dan vanzelf opnieuw. Ook ging soms alleen de ventilator draaien waarna ik het systeem weer uit en aan moest doen. Dit probleem werd telkens iets groter tot aan het punt dat ik soms wel 10 keer mijn systeem moest resetten (powerknop ingedrukt tot uit en dan weer aandoen), voordat ik 'normaal' in Windows bootte. Als ik daar eenmaal was draaide mijn systeem stabiel. Zware games ook geen probleem.

Ik heb vlak voordat ik op reis ging een nieuwe PSU gekocht om deze bij terugkomst te kunnen monteren, omdat ik vermoedde dat daar het probleem zat. Maar, wat schetst mijn verbazing; Sinds ik afgelopen vrijdag terug ben start mijn pc keer op keer zonder problemen op 8)7

Mijn vraag is als volgt:

Heeft iemand énig idee waaraan dit wispelturige gedrag van mijn fijne computer ligt? Ik verwacht eigenlijk dat het probleem vanzelf weer kan ontstaan en dan is deze info nuttig. Daarnaast ben ik ook gewoon heel nieuwsgierig wat dit tijdelijke probleem zou kunnen hebben veroorzaakt.

EDIT: Het is inmiddels vrij duidelijk dat het aan de voeding ligt. De stekker is 3 weken uit het stopcontact geweest en dit heeft de PSU kennelijk weer wat stabieler gemaakt. Ben nog wel benieuwd naar wat dit nou precies veroorzaakt.

Wat ik geprobeerd heb:

Ik heb 2x 2 strips RAM verwijderd om te kijken of dat iets zou verbeteren. Ook heb ik gecheckt of alle kabels goed contact maken op alle componenten. De temperatuur van mijn CPU en GPU is prima. Ik heb ook geprobeerd op te starten met alle USB-devices ontkoppeld, maar dit maakte destijds geen verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Cabritsanscor op 29-07-2020 16:20 ]

Beste antwoord (via Cabritsanscor op 13-03-2022 11:49)

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

De Nelis

en anders maar niet...

Hij was toe aan vakantie. :+

Maar is hij tijdens de vakantie van stroom af geweest, dus schakelaar om of stekker uit het stopcontact?
Wellicht dat hij daardoor 'hersteld' is, maar zou me niets verbazen als hij opeens toch weer die kuren gaat vertonen, wellicht toch de voeding dan vervangen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Bios zichzelf gereset naar fail safe mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabritsanscor
-36- schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:28:
Bios zichzelf gereset naar fail safe mode?
De Bios resette toen het probleem nog bestond na 3x booten sowieso en dan was het telkens nodig om de bootvolgorde opnieuw in te stellen. Toen ik thuiskwam van vakantie startte de pc onder de gewone Bios-instellingen op en zo staat hij nog steeds ingesteld (net nog even gecheckt).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Maar is hij tijdens de vakantie van stroom af geweest, dus schakelaar om of stekker uit het stopcontact?
Wellicht dat hij daardoor 'hersteld' is, maar zou me niets verbazen als hij opeens toch weer die kuren gaat vertonen, wellicht toch de voeding dan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabritsanscor
De Nelis schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:46:

Je hebt gelijk. Ik heb inderdaad de stekker uit het stopcontact gehaald. Heb jij enig idee over de technische achtergrond van zo'n issue?

Die nieuwe voeding doe ik voorlopig nog maar niet van de hand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Misschien is deze reply wel een beetje old school, maar heb je aan de bios batterij gedacht? Vaak een CR2032 knoopcel.

Zou ook te zien moeten geweest zijn in tijd/datum in bios. Na opstarten corrigeert Windows weer automatisch.

Na drie weken rust zou die net weer even capaciteit kunnen hebben opgedaan (zo werkt het niet natuurlijk, zal wel iets met chemische processen) waardoor het booten weer probleemloos kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Cabritsanscor schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:16:
[...]
Je hebt gelijk. Ik heb inderdaad de stekker uit het stopcontact gehaald. Heb jij enig idee over de technische achtergrond van zo'n issue?
Nee echt technische info zou ik je zo niet durven geven, maar heb het vaker meegemaakt, ook zonder aanwijsbaar defect onderdeel. Wat @waal70 zegt zou op zich ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabritsanscor
waal70 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:34:
Misschien is deze reply wel een beetje old school, maar heb je aan de bios batterij gedacht? Vaak een CR2032 knoopcel.

Zou ook te zien moeten geweest zijn in tijd/datum in bios. Na opstarten corrigeert Windows weer automatisch.

Na drie weken rust zou die net weer even capaciteit kunnen hebben opgedaan (zo werkt het niet natuurlijk, zal wel iets met chemische processen) waardoor het booten weer probleemloos kan.
Zou kunnen inderdaad. Zodra het issue weer ontstaat boot ik 'm direct in de bios om te checken of dat 't is. Mobo'tje gaat al even mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabritsanscor
Goeie suggesties! Dank!

...nu is het wachten totdat de boel 's ochtends weer niet opstart. Zodra ik heb kunnen pinpointen of het aan de voeding of misschien toch de mobo-batterij lag update ik de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabritsanscor
Beter laat dan nooit...

Uiteindelijk bleek de voeding inderdaad kaduuk. Naast de opstartproblemen kreeg mijn systeem last van spontane reboots bij sommige games. Nieuwe PSU er in en alle issues zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!

Allen dank voor de input!
Pagina: 1