Beste,
Ik ben Bram, 23 jaar oud en ik ben momenteel al een jaar de trotse eigenaar van mijn eigen huis (van mijn opa geweest). Het huis is door mijn opa zelf gebouwd in 1968. Ik heb ervoor gekozen om het volledige huis van top tot teen te renoveren, omdat alles ook nog in oude stijl was
. Het volledige huis is gestript (muren, vloeren, plafonds etc etc) en er is nu net een aanbouw geplaatst van 6 bij 7 meter.
:strip_exif()/f/image/zqLFHpR0HlXuJS7qHnxUzt8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenmuren zijn geplaatst en ik sta op het punt om aan de elektro te gaan beginnen. Op de eerste verdieping en de zolder heb ik alles al vernieuwd en voorzien van aarde etc, maar dat wil ik nu beneden in het nieuwe stuk ook gaan doen. Omdat er binnenkort ook apparaten zoals warmtepomp etc worden geplaatst, wil ik de kast binnenkort gaan aanschaffen.
Nu wil ik overstappen van de ouderwetse zekeringenkast met 3 zekeringen naar een automatenkast.
:strip_exif()/f/image/phAqVQqfTJasvAhEphiT1UNL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf de volgende indeling al gemaakt:
Groepen 230V (10 stuks)
1 Hal, kelder, wc's, slaapkamers boven + zolder
2 Verlichting keuken + vaatwasser + koelkast + WCD eiland (voor een serieus apparaat)
3 WCD keukenblad voor 2 a 3 serieuze apparaten tegelijkertijd
4 Verlichting woonkamer + WCD's woonkamer
5 Kantoor + bijkeuken + badkamer (alle verlichting en alle WCD's)
6 Wasmachine
7 Droger
8 Buitenunit warmtepomp
9 Buitenunit Airco
10 Sunshower (soort zonnedouche met infraroodlampen en uv lampen maximaal vermogen 2600 Watt)
Groepen 400V (4 stuks)
1 Elektrisch fornuis (ik heb gehoord dat een elektrisch fornuis met drie fasen beter werkt, dan een fornuis dat met twee fasen werkt)
2 Oven (zelfde verhaal als elektrisch fornuis)
3 Warmtepomp 8 kW
4 Schuur (lassaparaat, autobrug etc)
Verlichting wordt overal gedaan door middel van led spots.
Binnenkomende voeding is 3x25A, waarvan momenteel maar 1 fase is door bedraad naar de meter.
Ik zal dus een nieuwe meter moeten laten plaatsen voor 3 fasen. Ik heb van een bekende al begrepen dat deze iets groter is als de bestaande meter en ik hier dus rekening mee moet houden, omdat ik anders alles kan gaan verplaatsen.
Onderstaand is gedemonteerd en gemonteerd door een vakbekwaam iemand en ook weer terug verzegeld
:strip_exif()/f/image/Er7Hk1CTSbB8CozlcdPqzFqh.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik op elektramat volgende kast samengesteld:
:strip_exif()/f/image/9fhah4tVWu435Bx8Bp3cxOMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
...
Maar om dat ik toch nog een beetje een leek ben op het gebied van elektro, zou ik graag om wat raad willen vragen.
- Als mijn binnenkomende voeding 3x25 A is, wat ga ik dan als hoofdzekering nemen ?
- Voor de schuur heb ik een C kar. automaat voorzien ivm inschakelstromen van elektromotoren of bijvoorbeeld een lasapparaat.
Er ligt trouwens een 63 A kabel naar de schuur, omdat ik deze toevallig van iemand heb gekregen.
- Moet ik voor de andere krachtstroom groepen de gebruikelijke B kar. nemen ?
En allen 16A? Of neem ik die voor de schuur bijvoorbeeld 32A ?
- In de toekomst wil ik nog zonnepanelen leggen, wat moet ik hier voor voorzien of als extra ruimte overhouden in mijn elektrische kast ?
- Wat mij opvalt is het grote prijsverschil tussen bijvoorbeeld een ABB of een Vinckier of een EMAT. Wat zijn hierin afwegingen die ik moet maken ?
Ik ben Bram, 23 jaar oud en ik ben momenteel al een jaar de trotse eigenaar van mijn eigen huis (van mijn opa geweest). Het huis is door mijn opa zelf gebouwd in 1968. Ik heb ervoor gekozen om het volledige huis van top tot teen te renoveren, omdat alles ook nog in oude stijl was
:strip_exif()/f/image/zqLFHpR0HlXuJS7qHnxUzt8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenmuren zijn geplaatst en ik sta op het punt om aan de elektro te gaan beginnen. Op de eerste verdieping en de zolder heb ik alles al vernieuwd en voorzien van aarde etc, maar dat wil ik nu beneden in het nieuwe stuk ook gaan doen. Omdat er binnenkort ook apparaten zoals warmtepomp etc worden geplaatst, wil ik de kast binnenkort gaan aanschaffen.
Nu wil ik overstappen van de ouderwetse zekeringenkast met 3 zekeringen naar een automatenkast.
:strip_exif()/f/image/phAqVQqfTJasvAhEphiT1UNL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf de volgende indeling al gemaakt:
Groepen 230V (10 stuks)
1 Hal, kelder, wc's, slaapkamers boven + zolder
2 Verlichting keuken + vaatwasser + koelkast + WCD eiland (voor een serieus apparaat)
3 WCD keukenblad voor 2 a 3 serieuze apparaten tegelijkertijd
4 Verlichting woonkamer + WCD's woonkamer
5 Kantoor + bijkeuken + badkamer (alle verlichting en alle WCD's)
6 Wasmachine
7 Droger
8 Buitenunit warmtepomp
9 Buitenunit Airco
10 Sunshower (soort zonnedouche met infraroodlampen en uv lampen maximaal vermogen 2600 Watt)
Groepen 400V (4 stuks)
1 Elektrisch fornuis (ik heb gehoord dat een elektrisch fornuis met drie fasen beter werkt, dan een fornuis dat met twee fasen werkt)
2 Oven (zelfde verhaal als elektrisch fornuis)
3 Warmtepomp 8 kW
4 Schuur (lassaparaat, autobrug etc)
Verlichting wordt overal gedaan door middel van led spots.
Binnenkomende voeding is 3x25A, waarvan momenteel maar 1 fase is door bedraad naar de meter.
Ik zal dus een nieuwe meter moeten laten plaatsen voor 3 fasen. Ik heb van een bekende al begrepen dat deze iets groter is als de bestaande meter en ik hier dus rekening mee moet houden, omdat ik anders alles kan gaan verplaatsen.
Onderstaand is gedemonteerd en gemonteerd door een vakbekwaam iemand en ook weer terug verzegeld
:strip_exif()/f/image/Er7Hk1CTSbB8CozlcdPqzFqh.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik op elektramat volgende kast samengesteld:
:strip_exif()/f/image/9fhah4tVWu435Bx8Bp3cxOMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
...
Maar om dat ik toch nog een beetje een leek ben op het gebied van elektro, zou ik graag om wat raad willen vragen.
- Als mijn binnenkomende voeding 3x25 A is, wat ga ik dan als hoofdzekering nemen ?
- Voor de schuur heb ik een C kar. automaat voorzien ivm inschakelstromen van elektromotoren of bijvoorbeeld een lasapparaat.
Er ligt trouwens een 63 A kabel naar de schuur, omdat ik deze toevallig van iemand heb gekregen.
- Moet ik voor de andere krachtstroom groepen de gebruikelijke B kar. nemen ?
En allen 16A? Of neem ik die voor de schuur bijvoorbeeld 32A ?
- In de toekomst wil ik nog zonnepanelen leggen, wat moet ik hier voor voorzien of als extra ruimte overhouden in mijn elektrische kast ?
- Wat mij opvalt is het grote prijsverschil tussen bijvoorbeeld een ABB of een Vinckier of een EMAT. Wat zijn hierin afwegingen die ik moet maken ?