Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Een vriend van mij staat ingeschreven op het woonadres van zijn moeder. Zijn moeder en hij hebben beide geen werk. De vriend vroeg aan mij of hij een maand of 3 op mijn woonadres ingeschreven kan worden bij de gemeente, zodat zijn moeder in aamerking komt voor een uitkering. Zolang de vriend nog bij zijn moeder staat ingeschreven, komt zijn moeder niet in aanmerking voor een uitkering want dan vindt de gemeente dat die vriend de kosten moet dragen.

Zelf werk ik in loondienst bij de overheid en heb een goed inkomen, een eigen koophuis en alles loopt op rolletjes en financieel gaat het mij voor de wind. Ik wil de vriend best helpen hiermee maar ik vraag mij af of hier financiele gevolgen voor mij aan zitten. Hoe werkt dit met het doen van belastingaangifte ieder jaar? Welke andere impact op mijn financiën over overige zaken waar ik nu niet aan denk zijn er? Heeft iemand hier ervaring mee?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
Gaat die vriend ook bij jou daadwerkelijk wonen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

corporalnl schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:40:
Gaat die vriend ook bij jou daadwerkelijk wonen?
tuurlijk niet.

dus is het fraude en daar doen we niet aan mee.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:10

DataGhost

iPL dev

Buiten dat het fraude is (evt met gevolgen maar dat zal je even moeten opzoeken) zullen er ongetwijfeld wat belastingen (gemeente, water) zijn die omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 21:35
Afhankelijk van hoe oud je vriend is zou de moeder van je vriend niet gekort mogen worden op haar uitkering. Zou ze dit dus eerst goed laten uitzoeken, voordat je zoiets dubieus gaat doen waarbij je jezelf een hoop extra rompslomp op de hals haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Gaat het hier om bijstand? Niet doen!!

Als je bijstand aanvraagt. let op: de gemeente wil bij bijstand dat haar zoon (jongeren tot 27 jaar) eerst werk gaat zoeken. En als het niet lukt, pas daarna krijgen zij en haar zoon een bijstandsuitkering toegewezen.

https://www.rijksoverheid...de-bijstand-voor-jongeren
https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand
https://www.rijksoverheid...delersnorm-in-de-bijstand

Offtopic:
Zonder werk zitten is vreselijk vervelend. Overdag is iedereen op haar/zijn werk en je mist ook de structuur.
Vind je full time werken niets, dan is part time is ideaal.
En je bouwt een netwerk op, al heb je maar 3 collega's. Je komt ook klanten tegen etc.

[ Voor 57% gewijzigd door MedionAkoya op 29-07-2020 11:55 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Absoluut niet doen. Afgezien van het fraude deel kan je hier zelf werkelijk alleen maar op achteruit gaan.

Incassoburos, de belastingdienst, andere nare post en whatnot - ze staan allemaal bij jou op de stoep.

Niet.
Doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06
O.a. afvalstoffenheffingen gaan van éénpersoons naar meerpersoonshuishouden. 'T verschilt per gemeente, maar is al snel 100 euro wat je meer betaald.

Maar ook deurwaarders staan straks bij jou aan de deur als hij z'n rekeningen niet betaald.
BKR registraties

En vergeet de boetes niet. De volgende is voor jou:
Toe­stem­ming ge­ge­ven aan ie­mand om zich in te schrij­ven op uw adres, ter­wijl die per­soon daar niet woont € 325
Voor je "vriend" komt er nog wat leuks bovenop. Voor elke euro uitkering die hij onterecht ontvangt vanwege de inschrijving, loopt hij het risico op 100% boete bovenop het terugbetalen van de onterechte uitkering.

ik zou 't antwoord als volgt verwoorden "Hey beste vriend...."

[ Voor 21% gewijzigd door PROnline op 29-07-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:25

MsG

Forumzwerver

Is hij jonger dan 27? Ze kunnen beide prima een uitkering hebben, maar zullen wel onder de kostendelersnorm vallen.

Als je hem fictief bij jou laat wonen maak je je schuldig aan uitkeringsfraude. Bovendien wordt hij dan eveneens gekort als jij genoeg verdiend.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w3rd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 09:31
Ik zou hier persoonlijke om verschillende redenen niet aan meewerken;
  • Jouw kosten voor afvalstoffen, rioolheffing, etc. gaan mogelijk omhoog (er vanuitgaande dat je nu alleen woont)
  • Je faciliteert uitkeringsfraude.
  • Mocht de financiele situatie van de betreffende vriend verslechteren, krijg jij het gedoe (deurwaarders aan de deur, etc.)
  • Als jij je op een bepaald punt niet meer comfortabel voelt met de situatie, krijg je de betreffende vriend niet zomaar uitgeschreven van je adres.
Zo zijn er nog tal van redenen op te noemen om dit niet te doen. Dit eindigt eigenlijk altijd in ellende en een vriendschap minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De impact van ineens meerdere mensen op 1 adres moet je idd niet onderschatten. Heck, als je een half jaar op het zelfde adres woont kun je zelfs als fiscaal partner gezien worden en dan heb je gezien de situatie van hem en zijn moeder de poppen pas echt aan het dansen.

Dus los van dat het fraude, strafbaar etc is: gewoon niet doen. Kost je alleen maar een hoop ellende.

Meedenkend: dat ze zichzelf maar inschrijven bij een uitdzendbureau en alles aannemen wat ze kunnen. iedereen kan werken.
verder: Zichzelf uitschrijven op zijn ma's adres en ergens tijdelijjk op een camping gaan zitten. Dan maar zo. Zijn levensonderhoud en onderdak komt nu ook ergens vandaan lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door The Eagle op 29-07-2020 11:53 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Gaat je vriend werken als ie bij jou gaat wonen? Anders is het zeer parasitair wat hij doet.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Wat dacht je van gedoe met deurwaarders als ie zich ergens in de schulden steekt of rekeningen niet betaald, komt dan allemaal bij jou aan de deur en bewijs dan maar wat van hem is en van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Zou er niet aan beginnen wordt een brok ellende, en waar wil die na 3 maanden ingeschreven staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

Je werkt in loondienst bij de overheid, afhankelijk van wat er eventueel uit deze situatie voortvloeit (zie reacties eerder in het topic) kan het ook impact hebben op jouw baan. Omdat men integriteit hoog in het vaandel heeft staan bij de overheid is dit zeker in jouw situatie wel iets om aan te denken..
https://www.rijksoverheid...ties/integriteit-overheid

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MedionAkoya schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:46:
Gaat het hier om bijstand? Niet doen!!

Als je bijstand aanvraagt. let op: de gemeente wil bij bijstand dat haar zoon (jongeren tot 27 jaar) eerst werk gaat zoeken. En als het niet lukt, pas daarna krijgen zij en haar zoon een bijstandsuitkering toegewezen.

https://www.rijksoverheid...de-bijstand-voor-jongeren
https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand
https://www.rijksoverheid...delersnorm-in-de-bijstand

Offtopic:
Zonder werk zitten is vreselijk vervelend. Overdag is iedereen op haar/zijn werk en je mist ook de structuur.
Vind je full time werken niets, dan is part time is ideaal.
En je bouwt een netwerk op, al heb je maar 3 collega's. Je komt ook klanten tegen etc.
Ik sluit hier graag mee af. Het topic riekt naar frauduleuze praktijken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:08

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Techno Overlord schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:38:
Een vriend van mij staat ingeschreven op het woonadres van zijn moeder. Zijn moeder en hij hebben beide geen werk. De vriend vroeg aan mij of hij een maand of 3 op mijn woonadres ingeschreven kan worden bij de gemeente, zodat zijn moeder in aamerking komt voor een uitkering. Zolang de vriend nog bij zijn moeder staat ingeschreven, komt zijn moeder niet in aanmerking voor een uitkering want dan vindt de gemeente dat die vriend de kosten moet dragen.
Hier moet meer aan de hand zijn, want óf beiden hebben ieder recht op een uitkering in het kader van de Participatiewet (bijstand), of (als de zoon te jong is) heeft de moeder recht op deze uitkering en wordt de zoon aan het werk gezet dan wel moet hij terug naar school. Dus óf hun uitkering is al een keer stopgezet wegens fraude of andere redenen, óf ze hebben hulp nodig bij het aanvragen - en die kun je ook bij de gemeente krijgen.

Al het overige is al gezegd. Werk niet mee aan fraude, om een veelvoud aan redenen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.