Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:37
Mijn vraag
In a nutshell: mijn MacBook Air 2020 herkent niet meer wanneer ik mijn jetdrive externe ssd inplug.

Uitgebreid: Een tijd terug had ik voor mijn MacBook 2012 een jetdrive gekocht om de storage te verhogen. Een paar maanden geleden deze verkocht, maar met de originele SSD. Betekend dat ik de jetdrive in zijn externe behuizing terug kon plaatsen en als externe schijf kon gaan gebruiken. Bedoeling was om 2 partities te maken: 1 voor time machine backups (had eerst APFS gedaan, maar bleek HFS+ te moeten zijn voor Time machine), en 1 voor bestandsuitwisseling in exFat. Verdeling hiervoor was 50/50 en zonder problemen met disk utility gedaan.

Vervolgens gestart met het maken van een initiële time machine backup. Duurde 4 uur, dus weggelopen van de laptop en later gekeken of het gelukt was. Bleek een system crash geweest te zijn waarna de laptop opnieuw is opgestart. Sinds dat moment wordt de externe drive niet meer herkend binnen MacOS.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Air 2020 (MacOS 10.15.6)
Transcend jetdrive 520 (kabel USB-3.0 Micro SuperSpeed naar USB-A)
Verloopstukje van USB-A naar USB-C van Nonda

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk heb ik vrij weinig gevonden. Ik heb een PRAM reset gedaan zonder succes. Verder kom ik voornamelijk uitleg tegen als je drive niet herkend wordt, maar mijn drive lijkt helemaal niets te doen, en dan is de info een stuk schaarser.

Wat ik wel heb gedaan is het volgende:
- Gekeken of ik een andere harde schijf nog aan kon sluiten via de USB A naar C converter. Dit was succesvol. Hiermee uit kunnen sluiten dat het verloopstukje het probleem is.
- Gekeken of ik de jetdrive in een windows laptop op USB A kon aansluiten. Dit was succesvol. Ik heb de drive kunnen volledig op kunnen schonen met de DISKPART command. Nu heb ik dus weer een volledig schone jetdrive met 1 partitie in exFat die door Windows herkend wordt. Hiermee uit kunnen sluiten dat de drive/kabel zelf kapot zijn.
- Jetdrive levert zelf een toolbox tool om zijn drives te controleren. Ook daar wordt de drive op mn MacBook niet gevonden.

Er lijkt een verband te zijn met het crashen van de laptop en het niet meer herkennen van de drive. Ik weet echter niet of en waar ik bepaalde logs kan vinden om dit terug te traceren. Het is van twee dagen geleden dus daar moet nog wel wat info over te vinden zijn. Echter kan ik nog niet verklaren waarom een andere externe drive wel gewoon wordt opgepikt, maar deze specifieke jetdrive niet meer.

Extra info: de drive zelf wordt wel warm na een tijdje ingeplugd te zijn. Hij lijkt dus wel intern iets te doen, zonder dat de Mac dit doorheeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbol op 29-07-2020 10:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Superbol schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:32:
Sinds dat moment wordt de externe drive niet meer herkend binnen MacOS.
Als je schijfhulpprogramma opent, zie je daar de drive dan wel tussen staan?

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 29-07-2020 13:24 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
Greatsword schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Als je schijfhulpprogramma opent, zie je daar de drive dan wel tussen staan?
Nee daar zie ik hem ook niet tussenstaan sinds de initiele backup poging en de system crash die daar op volgde. Enige manier om hem nu zichtbaar aan de praat te krijgen is om hem in een windows bak te pluggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Superbol op 29-07-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
Laatste info: ik heb na wat zitten hobbyen de SSD weer aan de praat gekregen zodat die weer herkend werd door disk utility, en daarmee de schijf opnieuw kunnen formatteren. Weer deels MacOS Journaled voor Time Machine en exFat voor externe opslag.

Echter, nogmaals na het uitvoeren van een initiële time machine backup klapt de schijf en krijg ik hem weer niet aan de praat. Eigenlijk op het moment dat de Time Machine backup klaar is wordt er blijkbaar een poging gedaan om de schijf te 'ejecten', wat faalt en daarmee e.e.a. kapot lijkt te maken. Daarom inmiddels ook contact gezocht met Transcend support om te kijken of zij me verder kunnen helpen.

Ik weet dat er in Catalina (en vooral sinds 10.15.3) veel issues naar boven komen met mensen die time machine gebruiken, en vooral na een fresh install tegen problemen aanlopen. Mn strategie is nu maar even om de schijf weer aan de praat te krijgen voor external storage en de backup via Time Machine te laten voor wat het is. Wellicht dat ik het dan bij Big Sur een nieuwe poging geef als de berichten daar positief zijn...er is in ieder geval werk van gemaakt om er aanpassingen op te doen zoals hier onder andere beschreven: https://eclecticlight.co/...acks-up-to-apfs-and-more/