Keuzestress: 2070 Super of wachten tot de RTX 3070 (Ti)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 07:24
Beste,

Voor een kameraad ben ik bezig met een build. Zijn budget is ongeveer 1300-1400 euro, voor die prijs heb ik de volgende build bedacht;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,05€ 295,05
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2070 Super Black€ 547,82€ 547,82
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,89€ 73,89
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,20€ 36,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB€ 64,-€ 64,-
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 650€ 78,95€ 78,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 60,40€ 60,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,21

Ik heb geruchten gelezen dat de RTX 3000 serie dit jaar uitkomt. De RTX 3070 zou naar verluid om en nabij dezelfde performance moeten halen als een RTX 2080 voor een prijs van "500$" (dus zeg dat een non-reference kaart dan zo'n 550 euro kost, bijvoorbeeld een Gigabyte Windforce).

Ik zit zelf in dubio want enerzijds is de RTX 2070 Super natuurlijk een hele dikke kaart, anderzijds is het misschien zonde omdat de RTX 3070 naar verwachting zo'n 30 tot 40% sneller is dan deze 2070 Super (voor om en nabij dezelfde prijs).

Wat is jullie advies? De kameraad heeft nog een RX 580 liggen waar hij de komende maanden nog wel mee kan gamen.

A ) Wachten! Die RTX 3070 wordt killer voor dezelfde prijs als de 2070 Super, je zou dom zijn als je nu een 2070 Super koopt (al is het omdat deze binnenkort in prijs gaat dalen).
B ) Niet wachten, zo werkt het in de hardware-wereld. Soms koop je iets dat een maand later al gereplaced zou kunnen worden, wat je nu aan het doen bent is namelijk koffiedik kijken.
C ) Anders, namelijk ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jimr92 Met nieuwe rtx, kun je ook driver problemen ervaren, dus dat kan nog ff duren..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

B ) Koop Bitcoins en koop daar binnenkort 2 RTX3000's van :)

Maar, ik denk dat je op de goede weg zit; het is koffiedik kijken. Op alle vlakken. Zoals @Hackus aangeeft misschien drivers. Als het tegenzit over een maand "corona 2.0 lockdown". Of een grote fabriek voor EVGA brandt af en de 2070 wordt ineens duur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In de wereld van computers is wachten een eindeloze zaak. Als je nu echt pre-orders zou kunnen plaatsen omdat de kaart over X tijd geleverd gaat worden, zou wachten nog een optie zijn, maar er is teveel onzekerheid:
Release datum is niet bekend
Dan is na de release niet bekend hoeveel kaarten er beschikbaar zullen zijn
Wat zijn de kinderziektes (drivers, maar ook hardware)
En is die kaart wel 30-40% sneller? Dat soort schattingen hebben we ook vaak gezien, maar niet waargemaakt zien worden.

Je kunt alleen zelf de keuze maken, maar wachten kan met computers altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

De Nelis

en anders maar niet...

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan, uiteindelijk voor een 2070 Super gekozen. Eigenlijk puur om het feit dat hij eigenlijk wel nodig was, kwam van een GTX 970, en de andere reden was de onzekerheid in deze tijd met zoals @MAX3400 en @Hann1BaL ook al aangeven in hun posts.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
Sluit me aan bij de reacties hierboven. Ik zou ook gewoon nu kopen waar je nu blij van wordt. Hoe de zaken er overeen half jaar over een jaar bij staat. Wat je natuurlijk wel kan doen is nu ietsje te proberen te besparen door je build samen te stellen uit wat meer 'bang for buck' hardware.

Toevallig net hetzelfde gedaan en overgegaan tot de aanschaf van een nieuwe build. Ik dacht zelf ook aan de 2070 Super (die is al behoorlijk bang for buck), maar ben toch gegaan voor een Radeon 5700 XT (nog meer bang for buck) om toch wat geld te besparen voor het geval dat ik ergens in de komende 6-12 maanden toch ga upgraden naar een nieuwe generatie Nvidia of AMD kaart. Dat ding is meer dan snel genoeg voor 1440p gaming op high settings. Zelfde voor de CPU: nu een Ryzen 5 3600 aangeschaft, ook meer dan genoeg voor high end gaming en daardoor enorm bang for buck. Mocht AMD in de komende 6-12 maanden met een nieuwe generatie CPU's uitkomen (wat ze zelf blijven volhouden!) dan kan ik daar toch op overstappen zonder dat het al teveel pijn doet.

Wellicht is zoiets voor jou/je maat ook een optie?

[ Voor 0% gewijzigd door pixeled op 29-07-2020 10:39 . Reden: Rare zinsopbouw corrigeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:46
jimr92 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:52:
Beste,

Voor een kameraad ben ik bezig met een build. Zijn budget is ongeveer 1300-1400 euro, voor die prijs heb ik de volgende build bedacht;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,05€ 295,05
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2070 Super Black€ 547,82€ 547,82
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,89€ 73,89
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,20€ 36,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB€ 64,-€ 64,-
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 650€ 78,95€ 78,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 60,40€ 60,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,21

Ik heb geruchten gelezen dat de RTX 3000 serie dit jaar uitkomt. De RTX 3070 zou naar verluid om en nabij dezelfde performance moeten halen als een RTX 2080 voor een prijs van "500$" (dus zeg dat een non-reference kaart dan zo'n 550 euro kost, bijvoorbeeld een Gigabyte Windforce).

Ik zit zelf in dubio want enerzijds is de RTX 2070 Super natuurlijk een hele dikke kaart, anderzijds is het misschien zonde omdat de RTX 3070 naar verwachting zo'n 30 tot 40% sneller is dan deze 2070 Super (voor om en nabij dezelfde prijs).

Wat is jullie advies? De kameraad heeft nog een RX 580 liggen waar hij de komende maanden nog wel mee kan gamen.

A ) Wachten! Die RTX 3070 wordt killer voor dezelfde prijs als de 2070 Super, je zou dom zijn als je nu een 2070 Super koopt (al is het omdat deze binnenkort in prijs gaat dalen).
B ) Niet wachten, zo werkt het in de hardware-wereld. Soms koop je iets dat een maand later al gereplaced zou kunnen worden, wat je nu aan het doen bent is namelijk koffiedik kijken.
C ) Anders, namelijk ...
Hier 2 maanden terug voor ongeveer de gelijke build gegaan, wat ander geheugen, X570 moederbord en ook voor de 2070 Super. Ik vind het (vooral nu met corona) te onduidelijk wanneer de nieuwe kaarten gaan komen. En moeten we wel voor Nvidia blijven gaan als AMD met de nieuwe RDNA2 kaarten gaat komen? Te veel onduidelijkheden waardoor ik gewoon voor een 3700X, 2070 Super en X570 moederbord ben gegaan. Upgraden is dan altijd mogelijk in de toekomst!

Kast erg tevreden mee, heb exact dezelfde zoals in jou build. De 3700X gekozen doordat deze gewoonweg stuk sneller is plus een goede koeler heeft dus meer toekomst gericht. Voor een X570 chipset moederbord gegaan ook om dezelfde reden; beter voor de toekomst? Hogere geheugen snelheden en meer opties voor mij gevoel.
Over de 2070 Super erg tevreden, ik ben wel voor de MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio gegaan vanwege de betere koeling (reviews op internet).

Leuke build!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:48
Ik zou inderdaad ook eerder één van deze kaarten nemen met blackplate:
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio
Echter ik vermoed dat de EVGA gekozen wordt om de "black-out" esthetiek

De voeding is niets en zou ik vervangen naar één van deze:
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Djarune schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:19:
Ik zou inderdaad ook eerder één van deze kaarten nemen met blackplate:
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio
Echter ik vermoed dat de EVGA gekozen wordt om de "black-out" esthetiek

De voeding is niets en zou ik vervangen naar één van deze:
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
Inderdaad, het is een esthetische keuze. De keuze voor de voeding was omdat EVGA aanraadt om een 650W voeding te gebruiken, ik heb een TDP calculator gebruikt waarin al duidelijk werd dat 550W meer dan voldoende zou zijn, echter wilde ik het risico niet nemen omdat het een build is die niet voor mijzelf is (stukje risico dat ik zelf niet graag loop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Thanks voor de input guys (Oh sorry, did I just assume your gender? :-p)

Ik denk dat ik een goed beeld heb; het is gokken. Wil je zekerheid dan moet je eieren kiezen voor je geld. Een 2070 Super blijft natuurlijk een enorm dikke kaart, vooral voor op 1080p.

Nu is het natuurlijk nog een beetje de vraag of er daadwerkelijk zoveel verschil zit in een Trio X wat het ook de 50 euro extra waard maakt. Of is dit een paar procent wat uiteindelijk verwaarloosbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45

Theo

moederbord

Wachten is altijd het beste wat je kan doen. Want als je nu twee maanden wacht dat heb je een RTX 3070. Maar als je dan wéér twee maanden wacht dan kun je ook gelijk een Ryzen uit de 4000 series erin zetten. En als je daarna wéér twee maanden wacht dan kun je het rondom kerst/black Friday/nieuwjaar weer met leuke kortingen kopen. En als je dan wéér twee maanden wil wachten dan is DDR5 geheugen en bijpassende moederborden eindelijk te krijgen. En als je dan toch bezig bent; een paar maanden daarna komt AMD ook met een antwoord op de RTX3000 serie.

Ofwel; wachten loont altijd. Maar op een gegeven moment moet je stoppen met wachten en nu de componenten kopen, over een paar maanden is er altijd iets beter/goedkoper te krijgen dan nu, en dat blijf je altijd houden. Als je nu een pc wil kopen dan moet je dat nu doen. Kun en wil je het uitstellen dan moet je dat zeker doen.
Loop je je nu te ergeren aan je antieke setup en heb je in games een framerate vergelijkbaar met een diashow dan moet je nu een nieuw systeem halen. Lijkt het je leuk om alles op Ultra deluxe 4K 300 FPS te spelen terwijl je nu ook tevreden bent met gewoon 1440p op 80 Hz, dan is wachten dus best een goede keuze.

De vraag is dus niet 'Is het handig om twee maanden met aanschaf te wachten omdat er dan een nieuw component/techniek op de markt is?' De vraag is "Kun jij jouw aankoop een paar maanden uitstellen, of heb je de aankoop _nu_ nodig?" En die vraag kunnen wij niet beantwoorden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

jimr92 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:26:
Nu is het natuurlijk nog een beetje de vraag of er daadwerkelijk zoveel verschil zit in een Trio X wat het ook de 50 euro extra waard maakt. Of is dit een paar procent wat uiteindelijk verwaarloosbaar is?
Het is die paar procent, wellicht ietwat koeler door de 3e fan, maar verder was het mij de meerprijs niet waard ten opzichte van de X met 2 fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:46
jimr92 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:26:
Thanks voor de input guys (Oh sorry, did I just assume your gender? :-p)

Ik denk dat ik een goed beeld heb; het is gokken. Wil je zekerheid dan moet je eieren kiezen voor je geld. Een 2070 Super blijft natuurlijk een enorm dikke kaart, vooral voor op 1080p.

Ik heb hem voor een zeer nette prijs kunnen kopen de trio daarom dat ik voor deze ben gegaan (Duitse webshop waar we zakelijk vaker wel eens wat besteld hebben). Helaas is hij daar nu ook weer duurder.

EDIT: ze hebben hem wel weer voor nette prijs: https://www.mindfactory.d...-x16--Retail_1321780.html

Let wel even op de verzendkosten.
Theo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:38:
Wachten is altijd het beste wat je kan doen. Want als je nu twee maanden wacht dat heb je een RTX 3070. Maar als je dan wéér twee maanden wacht dan kun je ook gelijk een Ryzen uit de 4000 series erin zetten. En als je daarna wéér twee maanden wacht dan kun je het rondom kerst/black Friday/nieuwjaar weer met leuke kortingen kopen. En als je dan wéér twee maanden wil wachten dan is DDR5 geheugen en bijpassende moederborden eindelijk te krijgen. En als je dan toch bezig bent; een paar maanden daarna komt AMD ook met een antwoord op de RTX3000 serie.

Ofwel; wachten loont altijd. Maar op een gegeven moment moet je stoppen met wachten en nu de componenten kopen, over een paar maanden is er altijd iets beter/goedkoper te krijgen dan nu, en dat blijf je altijd houden. Als je nu een pc wil kopen dan moet je dat nu doen. Kun en wil je het uitstellen dan moet je dat zeker doen.
Loop je je nu te ergeren aan je antieke setup en heb je in games een framerate vergelijkbaar met een diashow dan moet je nu een nieuw systeem halen. Lijkt het je leuk om alles op Ultra deluxe 4K 300 FPS te spelen terwijl je nu ook tevreden bent met gewoon 1440p op 80 Hz, dan is wachten dus best een goede keuze.

De vraag is dus niet 'Is het handig om twee maanden met aanschaf te wachten omdat er dan een nieuw component/techniek op de markt is?' De vraag is "Kun jij jouw aankoop een paar maanden uitstellen, of heb je de aankoop _nu_ nodig?" En die vraag kunnen wij niet beantwoorden.
Dit was precies ook mijn gedachtegang. Ik had de PC nu nodig omdat ik klaar was met console gaming dus meteen de knoop doorgehakt en gewoon nu voor mijn budget voor het beste gegaan. Keuze gemaakt om te gamen op 1080p 144hz en wil later zodra nieuwe kaarten uitkomen de upgrade doen zodat ik 1440p op 144hz kan gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door mvrooij op 29-07-2020 11:46 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:48
jimr92 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:24:
[...]

De keuze voor de voeding was omdat EVGA aanraadt om een 650W voeding te gebruiken, ik heb een TDP calculator gebruikt waarin al duidelijk werd dat 550W meer dan voldoende zou zijn, echter wilde ik het risico niet nemen omdat het een build is die niet voor mijzelf is (stukje risico dat ik zelf niet graag loop).
TDP calculators kun niet vertrouwen. Bovendien zijn er 650W voedingen die maar 450W stabiel kunnen leveren op de markt. 65W CPU + pieken 100W, Kaart 220W, rest 50W is onder de 400W. 550W is prima bij een goede voeding. 650W ook, maar pas echt nodig bij een 2e videokaart.
De Nelis schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Het is die paar procent, wellicht ietwat koeler door de 3e fan, maar verder was het mij de meerprijs niet waard ten opzichte van de X met 2 fans.
Het verschil tussen de MSI X en X trio is ongeveer 10 euro op het moment. Als er plaats in de kast is gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb zelf ook eerst de 2070S Gaming X (2 fans) gehad maar heb die omgeruild voor de 2070S Gaming X Trio, puur omdat die 10 euro duurder is. De Trio heeft 2x 8pin ipv 6+8pin op de Gaming X (dus iets meer overclocking headroom, en betere koeling sws)

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan, maar ik denk gewoon dat als de 3000 series komt en die écht zo veel beter is, dan kan ik altijd mijn 2070s verkopen en een 3000 series aanschaffen.

Ik geniet nu enorm van mijn systeem, had hiervoor een i7-6700 met RX580, dan is dit echt een verademing (zeker op 1080p)

[ Voor 5% gewijzigd door d22wth op 29-07-2020 12:23 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
Overigens, toevallig heeft Paul's Hardware twee weken geleden over o.a. precies dit onderwerp ('Zal ik een 2070 Super kopen, of kan ik beter wachten?') een filmpje gemaakt :) Leuk om te zien:

YouTube: GPU Upgrade Now or Wait for NVIDIA RTX 3000 Series? - Probing Paul #49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Djarune schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Het verschil tussen de MSI X en X trio is ongeveer 10 euro op het moment. Als er plaats in de kast is gewoon doen.
Dan is het zeker de moeite waard. Ten tijde van mijn aankoop was het verschil 60-70 euro omdat ik een mooie aanbieding kreeg voor de X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14
pixeled schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:27:
Overigens, toevallig heeft Paul's Hardware twee weken geleden over o.a. precies dit onderwerp ('Zal ik een 2070 Super kopen, of kan ik beter wachten?') een filmpje gemaakt :) Leuk om te zien:

YouTube: GPU Upgrade Now or Wait for NVIDIA RTX 3000 Series? - Probing Paul #49
Het grappige is dat hij er ook geen echt antwoord op heeft.. Het is ook lastig aangezien we nog steeds niet precies weten wanneer Nvidia met de RTX 3000 zal komen, er zijn wel flinke geruchten maar dat is het.. Normaal gesproken moet je gewoon kopen wat het beste is voor jou op dat moment, maar als je (zeker) weet dat er iets heel binnenkort uitkomt dat beter is dan kun je beter nog heel even wachten.. Het ligt er dus aan hoelang jimr92 nog kan of wil wachten.. Als dat niet lang is koop dan nu gewoon een 2070 Super, je kan die altijd later alsnog weer upgraden naar een RTX 3000 serie indien nodig.. Dat zou ik sowieso alnog adviseren, want de levering van nieuwe hardware gaat door de wereldwijde Corona-crisis sowieso een stuk langzamer op dit moment en dus loop je het risico dat het wel eens pas eind van dit jaar of begin volgend jaar wordt voordat de RTX 3000 serie een beetje fatsoenlijk op voorraad is voor normale prijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Laatst online: 12-06-2023
No brainer, wachten.
Je maat moet zich een tweetal maanden behelpen met een oude kaart en dan switchen naar de nieuwe generatie. Beter 2 maanden te wachten dan 3-4 jaar buyer remorse te hebben.
Pagina: 1