Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireinstigator
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-02-2024
Hoi! Na jaren lurken toch maar een account aangemaakt. Ben bezig met een nieuw project voor een desktop PC. Zou graag horen wat jullie van mijn ideeen vinden, heb zelf wat vooronderzoek gedaan. Without further adieu, here it is!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag gamen en goed gamen als het kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute kostprijs. Ik wil alleen voorkomen om te ver op het vlakke gedeelte van de asymptotische curve te komen wat betreft prijs en performance. Dus hoeft niet beste bang for buck te zijn, maar een 5% performance increase voor een extra 90% aan kosten hoeft niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel geen desktop PC dus alles wordt nieuw aangeschaft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeuren maar wel een architectuur voor ogen en dat is de AM4 socket met een Ryzen processor. Er komt ook een nvidia chip in voor de GPU, even September afwachten voor de permanente aankoop. Op dat moment koop ik de beste GPU die er te krijgen is. Als "placeholder" momenteel een GTX 970 in gedachte van MSI. Hetzelfde geldt voor de nieuwe generatie Ryzen eind van het jaar, placeholder wordt een eenvoudige Ryzen 5 3600.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga een E-ATX doos neerzetten van Fractal (S2). RGB, lichten, toeters, bellen interesseert me allemaal helemaal niets. Ik twijfel nog tussen water gekoeld of een fan, maar heb daar geen verstand van en zou dan ook graag horen wat de meningen zijn. Ik waardeer wel een stil systeem, maar voor zover ik begrepen heb zijn de fans tegenwoordig ook vrij efficient en stil?

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, maar, zeg nooit nooit. Ik wil het ook als een basis gebruiken om mijn kinderen te leren over computers.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het liefste wat feedback willen op mijn voorlopige wensenlijst, of ik eventueel wat vergeten ben, wat ik nog meer zou kunnen overwegen en of ik enige glaring pitfalls gemist zou hebben. Ik ben een old schooler en speel graag FPS games (Quake, CS:GO, en aankomend Diabotical) en zou dat graag ook uit willen breiden naar nieuwere spellen die ik in het verleden nooit heb kunnen draaien.

Dit wordt overigens mijn eerste solo PC build. Als er dingen zijn die ik VOORAL niet moet doen laat he alsjeblieft weten! :)

Hier dan de voorlopige lijst. Ik weet niet hoe je een keurige lijst maakt hier op het forum dus excuses alvast.
Bedankt vast voor het lezen en ik hoor graag wat jullie er van denken.
  1. AMD Ryzen 5 3600 – Voorlopige rekenmachine.
  2. Gigabyte X570 Aorus MASTER – ATX moederbord. Met oog op upgraden en eventueel klokken leek me dit een mooi model.
  3. Be quiet! Dark Rock Pro 4 – Koeler voor processor. Kan iemand me naar liquid cooling pushen?
  4. G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC – Geheugen. Iemand een goede smoes voor 64GB gezien mijn use case?
  5. Corsair K70 RGB MK.2 Cherry MX Silent – Toetsenbord. Zo stil mogelijk.
  6. ViewSonic Elite XG270 – Monitor. Moet zo laag mogelijke input lag met 240hz hebben. It's what the kids use these days. Blurbuster #1 op de beste monitor lijst voor gamers. Wel een IPS paneel. Moet ik nog ergens op letten met configuraties en dergelijke?
  7. CORSAIR AX Series AX1000 – Voeding (intern). Give me the juice.
  8. Kingston A2000 1 TB – SSD. Komt goed uit de benchmarks. De PCIe 4.0 standaard wordt nog niet optimaal gebruikt dus lijkt me voorlopig niet nodig om die kant op te gaan.
  9. Fractal Design Meshify S2 Black – E-ATX. USB-C op de voorkant. I like.
  10. MSI GTX 970 GAMING 4G – Voorlopige videokaart. Moet de oldies nog wel kunnen draaien op respectabele FPS.
  11. Razer Viper Ultimate (Wireless) – De muis. Ik kan er nog steeds niet bij dat de input lag kennelijk dusdanig laag is dat het verschil werkelijk niet te meten is. Droom ik?
  12. BeyerDynamic DT770 Pro (80 Ohm) – Hoofdtelefoon. Iemand nog DAC/Microfoon suggesties? Komt er genoeg uit de onboard sound van de Master om deze impedance comfortabel te runnen, of heb je echt een versterker nodig zelfs op 80 Ohm? Aanbevelingen voor sound/speakers zijn altijd welkom.
Ik ben oud en geen forumdier van nature, dus als iemand even zou kunnen helpen met zo'n kekke pricewatch-lijst zou ik dat echt waarderen. Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door fireinstigator op 29-07-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:02
Zo'n kekke pricewatch lijst is prima zelf te maken. Volg deze stappen: Handleiding Pricewatch

Wat betreft je pc. Als ik het goed begrijp is je doel zo goed mogelijk gamen. Dan zijn er een aantal opmerkelijke keuzes gemaakt.
  1. Om te beginnen met de 'rekenmachine'. Die R5 3600 is zeker geen placeholder. Je kunt er vandaag de dag en in de nabije toekomst praktisch alle spellen mee spelen. Je kunt er evt. voor kiezen om een R7 3700x te kiezen. Meer is absoluut niet nodig. Over een aantal jaar neem je nog in de uitverkoop een R7 4700x. Onthou dat de 4xxxx de laatste serie is op AM4 platform. Een 10 core + processor is enkel voor zware rekentaken zoals videobewerken, audioproductie, programmeren etc.
  2. Het gekozen moederbord is compleet overkill. Ten eerste zie ik niet de noodzaak voor een X570. Je hebt immers al een pci-e 3.0 ssd uitgekozen. Ook zul je er nooit meer dan 1 videokaart erin zetten. Dus aan een pci-e 4.0 x16 en pci-e 4.0 x4 poort op de B550 chipset heb je genoeg. Bovendien is de stroomvoorziening op de B550 borden vaak beter dan op de X570 borden. Met de B550 Aorus Master kun je beter overklokken dan met een X570 Aorus Master. Echter zie ik niet dat je ooit meer dan een 65W TDP processor erin gaat zetten. Dus ik zou dit moederbord erin zetten: pricewatch: MSI B550-A PRO Heeft ook een USB-C header.
  3. Deze luchtkoeling is al overkill. Ik zal je zeker niet naar een aio pushen. Eerder naar een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
  4. Het geheugen is weinig geschikt voor overklokken. Neem Crucial. Als je voor 3600MHz wilt gaan neem je pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B
  5. Er zijn ook goede mechanische toetsenborden zonder toeters en bellen. Ik dacht namelijk dat RGB je niet interesseert?
  6. Van het scherm heb ik geen verstand. Wellicht dat iemand anders je hiermee kan helpen
  7. De voeding is complete overkill. 1000W? Het is voor een pc. Niet voor een tosti-ijzer. Bovendien wordt de pc juist minder efficient met zo'n ding. 550W heb je nodig. Met het feit dat de nieuwe kaarten iets meer verbruiken en het feit dat je wilt overklokken neem je 650W. 1 van de beste en de stilste op het moment voor een acceptabele prijs is de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
  8. De SSD is een goede keuze
  9. De kast is vooral heel groot, maar dat is een keuze.
  10. Prima voorlopige kaart ;)
  11. Deze muis ken ik niet. Ik werk zelf met een MX Master, maar dat is volgens mij geen gaming muis
  12. Voor zo'n hoofdtelefoon is een aparte DAC misschien aan te bevelen. Dat kan een USB DAC van 5 tientjes zijn. Een versterker is niet nodig, want deze is gemaakt voor mobiele bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Voor iemand die bang for buck wil koos je wel veel dure dingen ;)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireinstigator
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-02-2024
Bedankt voor de reacties!

Het hele idee was een premium systeem te bouwen dat de komende 4/5 jaar goed mee kan komen. Vandaar de keuze voor de GPU/CPU, maar misschien is de CPU overkill als "placeholder" want ik wil sowieso naar een 4xxxxx zodra ze uit komen, hetzelfde geldt voor de GPU en de 30's van Nvidia. Ik wil dus niet per se bang for buck, maar het idee was dat het niet te absurd moet worden. Bijvoorbeeld door heel dure SSD's of een hele hoop DDR4 te kopen zonder dat het ook maar iets betekent.

Ik dacht de 3600 te verkopen zodra de nieuwe processors uit komen. De keuze van het moederbord kwam ik op uit door de goede reviews, benchmarking. In mijn gedachteproces zou dus de Aorus Extreme complete overkill zijn, maar ik vind de Master nog wel redelijk geprijsd. Gegeven de keuze voor processor straks was het idee dat die goed zouden passen met een Master om eventueel ook te kunnen overklokken t.z.t. De RAM kwam goed uit de bus maar heb inderdaad niet stil gestaan bij OC'en, dus bedank voor de tip daar ga ik zeker eens naar kijken.

Voeding gekozen op basis van het feit dat ik niet weet wat ik er nog allemaal aan ga en wil hangen. Je zou best gelijk kunnen hebben dat een halve kolencentrale niet per se nodig is. Misschien moet ik mijn keuze voor 1000W herzien. Wat het toetsenbord betreft heb je helemaal gelijk. Ik wilde een mechanisch toetsenbord met de cherry mx silent toetsen. Aanbevelingen zijn welkom, ik nam alleen wel aan dat je die RGB rommel uit kan doen allemaal? Ik vond hem namelijk goed klinken op de tests en is wel ongeveer het formaat wat ik zocht.

Ik ben blij dat voorlopig de SSD voldoet, maar het is in de toekomst wel de bedoeling dat als de SSD's op PCIe 4.0 beter worden en betaalbaarder om daarnaar te upgraden. Lang verhaal kort ik wil er wel ongeveer alles mee kunnen wat je van een premium PC verwacht! Nogmaals dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 14:04
Als goedkopere placeholder Kan je ook kijken naar de 3300x of 1600 (12nm) (eigenlijk een 2600) voor €130, een 3100 voor €110 of een echte instap, doch redelijke 1200(12nm). Op 1080p is een 1200(12nm) een prima combinatie met een 970, en de prijs is erg schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:02
fireinstigator schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:50:
Het hele idee was een premium systeem te bouwen dat de komende 4/5 jaar goed mee kan komen. Vandaar de keuze voor de GPU/CPU, maar misschien is de CPU overkill als "placeholder" want ik wil sowieso naar een 4xxxxx zodra ze uit komen, hetzelfde geldt voor de GPU en de 30's van Nvidia. Ik wil dus niet per se bang for buck, maar het idee was dat het niet te absurd moet worden. Bijvoorbeeld door heel dure SSD's of een hele hoop DDR4 te kopen zonder dat het ook maar iets betekent.
"4/5 jaar goed mee kan komen" voor wat? Gamen? Dat kan met een R5 3600, R7 3700x, R5 4600, R7 4700x etc.
Maargoed dan is zo'n moederbord natuurlijk gewoon overkill. Met een 12 core 4900x ga je waarschijnlijk echt niet veel meer fps in je games halen dan een 8 core R7 3700x. Met een RTX 3xxx kaart natuurlijk wel.

Een Aorus Master bord is een bord waarmee je een 3900x / 3950x of de 4xxx equivalent erg goed mee wilt overklokken. Niets anders. En dat is zonde voor gaming. Bovendien zijn Ryzens niet heel erg goed te overklokken. Zo'n MSI B550 Tomahawk lijkt me zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNNiLcYSQXfGsv4PDB8F2-gac-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ts6Z10wiK4xt1YKxkAXiyQOa.png?f=fotoalbum_large
Techspot: AMD B550 Motherboard First Look and VRM Temperature Test
Potenscia schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:16:
Als goedkopere placeholder Kan je ook kijken naar de 3300x of 1600 (12nm) (eigenlijk een 2600) voor €130, een 3100 voor €110 of een echte instap, doch redelijke 1200(12nm). Op 1080p is een 1200(12nm) een prima combinatie met een 970, en de prijs is erg schappelijk.
Een 1600 (12nm) of 1200 (12nm), allebei Zen+ gaan niet standaard werken op een B550 / X570 moederbord.
Pagina: 1