Prijsverschil Warmtepompboiler ?

Pagina: 1
Acties:

• StefAap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 19:47
Hoe kan het dat de prijs van een warmtepompboiler in Belgie (zonder subsidie) lager is dan de prijs in Nederland (na aftrek van subsidie) ?

Ik ben op zoek naar een kleine warmtepompboiler en heb daarvoor de Vaillant Arostor 80 liter op het oog.
In Nederland kost deze wp-boiler 1950 Euro, waar vervolgens nog 650 Euro subsidie van af gaat, zodat de totaalprijs 1300 Euro bedraagt.

Nu is Vaillant Arostor dezelfde als Bulex MagnaAqua (Vaillant en Bulex zijn van hetzelfde moederbedrijf, de handleidingen zijn nagenoeg identiek en bevatten zelfs dezelfde fouten)

Het vervelende is nu dat in de lijst met warmtepompboilers de Bulex niet wordt genoemd en dus krijg je er geen subsidie op. (wel op de 150 Liter Bulex) https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2026-6-2020.pdf

prijs Nederland: https://www.havepe.nl/nl/...uffe_eau_thermodynamiques

prijs Belgie: https://www.esanico.be/nl...qua-warmtepompboiler.html

ben benieuwd naar jullie reactie, Stef

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Vergelijkbare vragen zijn in onderstaande topic en fora al eens eerder gesteld. Ik zou daar eens kijken

Duurzame Energie & Domotica
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:39

de Peer

under peer review

Je zou kunnen zeggen dat 1300 euro de prijs is die de consument over heeft voor dit apparaat. Logisch gevolg is dat de verkoopprijs in Nederland 650 euro hoger is, aangezien er nog 650 euro subsidie vanaf gaat.
Betekent dus dat vooral de verkoper van de subsidie profiteert.

Vraag me overigens wel af wie er 1300 euro zou willen betalen voor een 80L boiler...

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:48
@de Peer Een oerdegelijke maar energieslurpende Daalderop 80 liter gewone elektrische boiler kost al 1000+ Euro. Dan is een kleine 300 euro meer betalen voor een apparaat wat zo'n 60% minder energie gebruikt voor hetzelfde doel echt niet duur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:39

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:40:
@de Peer Een oerdegelijke maar energieslurpende Daalderop 80 liter gewone elektrische boiler kost al 1000+ Euro. Dan is een kleine 300 euro meer betalen voor een apparaat wat zo'n 60% minder energie gebruikt voor hetzelfde doel echt niet duur.
Als ik op 80L boiler google kom ik veel apparaten tegen die 250-400 euro kosten. Dat was mijn referentiekader.
En als je een beetje slim inkoopt kun je forse subsidies krijgen waardoor je sowieso niet veel kwijt hoeft te zijn.

Mijn eigen WPB was gratis destijds, maar zou nu 600-700 euro kosten, maar dan heb je wel een 200L boiler.

• StefAap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 19:47
NNCi schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:04:
Vergelijkbare vragen zijn in onderstaande topic en fora al eens eerder gesteld. Ik zou daar eens kijken

Duurzame Energie & Domotica
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Dank voor de links, erg nuttig.
Pagina: 1