Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rixvet
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 17:31
Disclaimer; Dit is geen traditionel topic LAA met vragen om advies, maar meer een journaal van mijn zoektocht naar een nieuwe laptop. Met een verrassende uitkomt, welke de moeite waard was om te delen.

Ik gebruik al jaren laptops en heb dan ook menig variant versleten:
  • Mijn eerste laptop (merk vergeten) werd ingehaald door de nieuwe techniek.
  • De Sony Vaio (VGN-FS series), overleden USB poorten.
  • De Apple Macbook Pro overleed omdat het een series was waarbij de GPU losliet.
  • Mijn ASUS N56VZ is mijn laatste slachtoffer van 7 jaar rondslepen.
Als embedded systems engineer draai ik (meerdere) VirtualBox instances simultaan, op een triple-boot (*BSD, Linux, Windows) setup. Een laptop is dan ook echt een werkmaatje die op veel verschillende plekken en manieren mij voorzien van het juiste gereedschap.

Ik heb in de afgelopen jaren al vele malen geprobeerd om minder power in mijn laptop te stoppen en het rekenwerk op een server ergens in een datacentrum te doen. Enkel verbindingen is altijd een probleem. De reden dat ik ingeroepen wordt is meestal omdat er geen verbindingen mogelijk zijn en/of gedonder met de bestaande verbindingen (incluis LTE). Een volledig ontwikkel omgeving is dan erg handig. Anderzijds is (mobiele) bandbreedte anno 2020 nog steeds een issue, de kosten die hiervoor gemaakt moeten worden kan ik net zo goed steken in een betere laptop. Vooral met de gewenste lange levensduur is dit economisch gezien nog interessant ook.

Mijn laptop en ik komen op niet allerdaagse plekken (zowel werk als hobby) en moet dus tegen een stootje kunnen. De N56VZ is na drie jaar voorzien van een "ijzersterke 2-componenten epoxy kneedmassa" waarmee ik het scharnier gedeelte, samen met 4 parker schroeven, opnieuw aan de behuizing hebt bevestigd.

Deze reparatie heeft heeft het 4 jaar uitgehouden en daarna was de stekker van het kabeltje tussen moederbord en LCD aan de kant van de LCD zodanig versleten, dat ik de hele laptop uit elkaar moest halen om hem weer aan de praat te krijgen. Niet mijn definitie van bedrijfszeker.

De aanschaf van de N56VZ laptop was ongeveer 1000 EUR, daar is door de jaren heen aardig wat aan geupgraded/verbruikt:
  • Extra geheugen: 200 EUR
  • 2 x batterij: 150 EUR
  • 1 x adapter: 90 EUR
  • Reparatie spul (voor o.a. scharnieren): 50 EUR
  • Diverse SSDs: 600 EUR
De plus-punten waren:
  • Voorzien van een fysieke RJ45 ethernet poort [1].
  • Voorzien van een 4-core i7 CPU, die niet onderdoet voor een recente i5 qua processing power.
  • Voorzien van 8 GB RAM.
  • Een 15.4" screen met resolutie 1920 x 1080 (~200 dpi). Optimale balans tussen leesbaarheid en hoeveel informatie die op een scherm gepropt kan worden. Veel hogere resolutie of kleiner scherm is voor mij, categorie brildrager met kaliber jampot glazen, simpelweg niet goed lezen.
  • Repareerbaar; zonder gedoe, met standaard schroevendraaiers, meerdere keren (helemaal) open kunnen maken, zonder dat er plastic lipjes en andere ongein afbreken.
  • Verlicht toesenbord; erg fijn werken in het (schemer) donker.
  • Vervangbare accu's, met een accuduur van 4 uur bij actief gebruik.
  • Mogelijkheid om 2 SATA disks te plaatsen (performance en hergebruik oude SSD).
  • Vervangbare hardware (WiFi kaart, geheugen, hard disks).
Aan de minpunten kant staan:
  1. De bouwkwaliteit, de aluminium hoeken waren ook van rond naar vierkant gegaan.
  2. NVIDIA Optimus oplossing (hybrid intel/NVIDIA GPU) was altijd gedonder onder Linux & *BSD.
  3. Ontbreken van een fysieke DB9 seriele poort [1].
[1] USB poorten en dongles second-best, als je met je laptop in een kleine ruimte werkt waar alles botst of stoot of op grote hoogte. RJ45 en DB9 connectoren zijn dan een stuk robuster.

Gaanderweg ook een wensenlijstje ontwikkeld voor nieuwe laptop, wat aanvullend is a) de pluspunten en b) de negatie van de negatieve punten:
  • Liefst AMD architectuur, omdat deze de Open Source communitity naar mijn gevoel een warmer hart toedraagt (zie ook NVIDIA/Intel driver gedonder hierboven).
  • Een scherm wat leesbaar is in de volle zon.
  • Minimaal 16GB RAM.
Wat 'verzachtende' condities:
  • Extra zwaar gewicht is geen probleem, 1 of 2 kilo extra geen probleem
  • Extra dik is geen probleem.
De zoektocht naar een alternatief was een pittige uitdaging, die soms langs laptops ging waar pricewatch nog nooit was geweest:
  • ASUS Asus Pro series
  • Latitude Rugged Extreme series (7424)
  • Panasonic Toughbook series (CF-52 MK)
  • Lenovo ThinkPad P52
De 'rugged' laptops waren vaak geen werkpaard of hadden geen 15.4" scherm, wat toch wel een pre was voor mijn oogjes.

Lenovo ThinkPad was nieuw voor mij, in het verleden bij een werkgever wat mee gedaan en als betrouwbaar blijven hangen, maar daar blijft het ook bij. Pittig aan de prijs qua aanschaf dat wel (~2000 EUR) maar wel geschikt voor alle toeters en bellen. Totdat ik deze handleiding tegenkwam over gebruikte ThinkPad van Robbie P.

Deze handleiding onderstreepte mijn gevoel dat laptop ontwikkeling de laatste jaren niet heel erg hard meer gaat en uitstekende uiteenzetting deed Lenovo Thinkpad series en betrouwbaarheid hiervan. Mijn groene eco stemmetje vond dit ook wel een zeer interessante optie, waarom iets nieuws kopen als een goede tweedehands ook een optie is.

En dan nu de twist; Op V&A stond een prachtige W541 (voorganger van de P-series) te koop voor een vriendelijke prijs, liefde op het eerste gezicht. Een match gemaakt en nu is deze forum post een van de eerste wapenfeiten die geproduceerd is (door mij) op deze machine.

Het hoeft niet altijd nieuw te zijn om te kunnen voldoen aan je wensen, vergeet dus vooral V&A niet bij de zoektocht voor een alternatief :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-09 13:32
Plottwist, gekocht van een V&A handelaar.😋

Maar mooi verhaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 23:39
Lenovo heeft inderdaad een dip in bouwkwaliteit gehad, vooral bij de overgang van de xx30 naar de xx40 serie. De workstations zijn gelukkig altijd wel in orde geweest. Zo lang je Lenovo niet vraagt om een kleine of dunne laptop te bouwen leveren ze een bijzonder stevig product af.

De P50-51-52 etc zitten dan ook subliem in elkaar. Ik heb er een paar op voorraad (eigen zaak) en ben zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit. De afwerking is zeker netter dan de W540/W541.
Ook zijn de Maxwell-GPU's (Quadro M1000M/M2000M 4GB) veel sneller dan hun voorgangers, ondersteunen de laptops 64GB RAM (schijnbaar ook 128GB) en hebben ze support voor 2 NVMe SSD's.

Los van mijn enthousiasme over de P50 ben ik het met je eens dat gebruikte ThinkPads uitstekende machines zijn :)