Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RAID configuratie dismount tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 09:49
Ik loop in mijn pc tegen het volgende probleem aan. Wanneer ik iets installeer (spel, update, etc) op mijn D schijf (RAID 0 config 2 x 500 GB) dan verdwijnt tijdens die installatie de D schijf spontaan uit verkenner, device manager, etc.

De eventlog laat het volgende zien:

Stuk of 10 Event ID 153 meldingen
The IO operation at logical block address 0x72d4ea68 for Disk 1 (PDO name: \Device\0000002b) was retried.

Dan heel veel Event ID 51
An error was detected on device \Device\Harddisk1\DR1 during a paging operation.

Dan deze
The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur in VolumeId: D:, DeviceName: \Device\HarddiskVolume6.
(A device which does not exist was specified.)

Dan:
Disk 1 has been surprise removed.

dan
{Delayed Write Failed} Windows was unable to save all the data for the file . The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection. Please try to save this file elsewhere.

Crystal disk geeft een waarschuwing over ' current pending sector count'

CHKDSK /r /f loopt vast bij stap 4 (bad cluster check ofzo)

Het RAID config menu na het BIOS scherm geeft geen foutmeldingen.

Film kijken vanaf de D schijf gaat wel prima, het dismounten lijkt vooral te gebeuren tijdens schrijfacties.

Hebben jullie een vermoeden? of is mijn schijf aan het overlijden (ze zijn wel jaartje of 10 oud)?

alvast dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjepEUuF4Ndv8TZS-mT5_CruK9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfVqYe9b5oiGylOOHgw82e8e.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ja je schrijf is hard bezig te sterven, stukjes van je schijf zijn al dood. 5B4 is 1460 sectors als ik me niet vergis.

Ik neem aan dat de data op deze RAID0 ofwel niet belangrijk is of regelmatig wordt gebackupped?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 28-07-2020 22:49 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zo snel mogelijk alle data veilig stellen op extern media. Binnen afzienbare tijd ben je 50% van ieder bestand kwijt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je Current pending sector is inderdaad veel te hoog, die zou nul moeten zijn.
Dit duidt op een actueel probleem, niet zijnde communicatieproblemen met die harddisk.

Normaal gesproken maak je inderdaad meteen backups van al je data en dan geef je deze harddisk een low level format: daarna kún je deze harddisk weer in gebruik nemen, maar dan moet je zorgen voor goede backups en je moet de SMART-cijfers blijvend goed in de gaten houden.

Sowieso moet je stoppen met RAID0 met deze disk, dat is een veel te groot risico.
Als je het risico wil minimaliseren vervang je deze disk door een nieuwe harddisk / SSD.

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 09:49
Duidelijk dat de schijf aan het einde van z'n latijn is dus. Wel uit interesse: kunnen jullie gedrag (spontaan dismounten tot volgende reboot) koppelen aan die current pending sector? Of spelen er eigenlijk twee issues?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:05
Je disk kan die sectoren niet lezen en probeert dat gewoon zo lang mogelijk. Daaruit volgt een timeout en krijgt de disk een reset vanuit het systeem. Als de disk vervolgens niet tijdig reageert gaat het OS er vanuit dat de disk er niet meer is.
Pagina: 1