(verse) Siliconenkit keuken verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:06
Net de keuken in elkaar gezet en ik dacht kitten lukt mij ook wel.. dus niet! Het is compleet verprutst en ziet er niet uit inclusief uitlopers. Ik had wel vaker wat gekit (ook siliconen) en perfect ging het niet maar dit keer is het echt compleet prutswerk.

Hoe en wanneer kan ik de kit het beste verwijderen? Het zit er nu net 15 minuten op dus zou er nog af kunnen.

Beetje een spoed gezien het misschien beter vers er af kan dus geen tijd om uitgebreid te googelen.

Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG5GvFOiP31TMfqdM8_C8XSpqd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egFTRnL6OgJ2tIsWFQ9g9k6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIfNQFw0BLQjo3ViMY4d_Z6TRXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOTH17pINzYxQLmXIitDh5po.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door warcow op 28-07-2020 21:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 16:01
Volgens mij kan je het beste een dagje wachten met verwijderen (en beter laten doen) Een prof kitten snijd het er dan zo uit en zal het netjes kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik gebruik nu water met wat afwasmiddel en dan stuk voor stuk alles weghalen en schoonmaken. Dat lijkt redelijk te werken, wel heel veel werk maar zoals het nu was kan echt niet.

Voor het kitten dan toch maar even iemand inhuren binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 15:14
warcow schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:12:
Voor het kitten dan toch maar even iemand inhuren binnenkort.
Heb je niet iets waar je even op je gemak kan oefenen? Een stukje afval of wat anders. Als het je lukt om het onder de knie te krijgen, dan is dat misschien wel een halve koker kit waard. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:30
Als je een paar weken kan wachten kan je dit proberen:
https://a.aliexpress.com/_Bf6Mm0Kp
Ik heb deze in huis gehaald en het resultaat was best netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zolang het nog nat is; wegschrapen en dan een alcohol doekje of desnoods doekje met spiritus oid. Is wel een kliederkarweitje waarbij je op met letten niet de siliconen over de hele muur uit te smeren en handschoenen aan. Zoals hierboven al staat: Met zwarte kit misschien beter gewoon wachten tot het droog is

[ Voor 66% gewijzigd door -36- op 29-07-2020 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Geen ruwe muur grenzend aan je blad. Op z'n minst een plintje en liever nog zo'n muurplaat. Of je moet van die hippe afneembare muurverf hebben ofzo (niet mijn ding). Een hoek met glad-glad is ook weer makkelijker te kitten. Zeepspray + zo'n mooi siliconenvingertje gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-07-2020 00:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:09
2 tips:
- Kit in de kleur van de (bobbelige) muur, dan vallen uitlopers minder op
- Afplakken met schilderstape. Kitten, afstrijken, en tape voorzichtig verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:21:
[...]

Geen ruwe muur grenzend aan je blad. Op z'n minst een plintje en liever nog zo'n muurplaat. Of je moet van die hippe afneembare muurverf hebben ofzo (niet mijn ding). Een hoek met glad-glad is ook weer makkelijker te kitten. Zeepspray + zo'n mooi siliconenvingertje gebruiken.
Heb er van die transparante 2 componenten lak op (3 lagen), dat is goed afneembaar.

Ben nu net klaar, heb met heel veel gepruts en 2 vingers open gesneden de meeste kit er vanaf kunnen krijgen. Er zitten nog wat sporen maar die zijn laag genoeg dat ze weg zullen vallen onder een nette kit rand.

Na dit avontuur denk ik dat ik het toch maar uitbesteed.. het meeste lukt mij zelf wel maar dit kitten kennelijk niet. Helpt ook niet mee dat de wanden niet heel mooi vlak lopen waardoor het ook continu verloopt.

Wat een kakavond, 5 uur bezig geweest en alleen maar achteruitgang. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wasbenzine.

Ff op een doekje, goed nat maken en daarna veeg je het zo weg.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:54
Jimster schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:02:
Als je een paar weken kan wachten kan je dit proberen:
https://a.aliexpress.com/_Bf6Mm0Kp
Ik heb deze in huis gehaald en het resultaat was best netjes!
Soms wordt er wel héél makkelijk naar Ali gegrepen zeg. Dit kan je toch prima in NL halen en daarmee de lokale economie een beetje stimuleren? Ook een stuk duurzamer.
https://www.praxis.nl/bad...erwijderaar-100ml/2431786

Incl. spatel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:29

Theo

moederbord

Aceton of nagellakremover. Dat lost de kit een beetje op zodat het een plakkerige/stroperige brij wordt die je daarna weg kan halen.

Vorig jaar heb ik de inductieplaat uit het aanrecht moeten halen, en deze zat met veel kit vastgeplakt. Nadat de punten waar ik bij kon komen los waren gesneden ben ik daarna met nagellakremover verder gegaan om de kit los te krijgen. En dat werkt best zeer goed!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 16:56
Ik zou in plaats van zwart ook grijs transparant gebruiken 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
Inderdaad men haalt:Zwarte kit sowieso alleen gebruiken als je twee zwarte vlakken hebt, is echt een kriem dat spul. Op contrasterende vlakken met een witte muur veel beter transparante kit gebruiken. Kit spuit onder een hoek afschijnen en dan schijn 35-45 graden één rups kit in de voeg leggen. Dan een paar minuten wachten insprayen met voegenfinisher en dan met de spatel erlangs. Dan krijg je een strakke 45 graden hoek. Door de voegenfinsiher stroopt de overtollige kit niet op op de muur maar loopt deze mooi mee op je spatel.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je hebt kitverwijderaar maar dat is meer bedoelt voor gladde oppervlaktes (https://hg.eu/nl/producten/hg-siliconenkitverwijderaar)

Inderdaad zoals hierboven wordt aangegeven voortaan een transparantere kit gebruiken (je kan niet meer over siliconenkit schilderen namelijk ), van te voren de naden stofschoon, droog en vetvrij maken, strak alles afplakken met bij voorkeur wat duurder schilderstape (niet die standaard papier troep), gebruik een goede kitspuit waarbij je de "trekker"kan verstellen, dunner aanbrengen van de kit in zo mogelijk vloeiende lijn, premixed kit finisher of een beetje Head & Shoulders in een plantenspuit met water gebruiken om na het aanbrengen deze voorzichtig te nevelen (niet te nat maken), rustig afstrijken met een kit tooltje of een stukje elektra buis waar je een keepje in hebt gemaakt, telkens afgestreken kit op een krant/karton/doek afvegen en een doek of keukenrol bij de hand houden voor overtollig kit of morsen. Tape niet te lang laten zitten en soms nog even met je natgemaakt zeepvinger nog even nastrijken.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

CurlyMo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Soms wordt er wel héél makkelijk naar Ali gegrepen zeg. Dit kan je toch prima in NL halen en daarmee de lokale economie een beetje stimuleren? Ook een stuk duurzamer.

Incl. spatel.
De Ali link is met een tool om daarna de kit netjes aan te brengen. Verder scheelt het n factor 7 qua prijs en als je het hier koopt komt het 99/100 keer ook gewoon uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mark-k schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:11:
[...]

De Ali link is met een tool om daarna de kit netjes aan te brengen. Verder scheelt het n factor 7 qua prijs en als je het hier koopt komt het 99/100 keer ook gewoon uit China.
Daarom link ik ook naar HG ;)
Our company, HG International B.V., is a purely Dutch company [,,,]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

CurlyMo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Daarom link ik ook naar HG ;)

[...]
Jij denkt dat een 'purely Dutch company' ook alleen in NL laat produceren? Zou best kunnen, maar ik heb er mijn twijfels over. Een zo'n zinnetje zou mij iig niet overtuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buzzinga
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09-2022

Buzzinga

Hoogachtend

Nooit direct verwijderen.
Het is zodanig plakkerig dat je het erger maakt + je gaat een ongelijk oppervlak achterlaten waardoor het achteraf veel moeilijker wordt.
Gewoon een dag laten drogen en dan wegsnijden of met een tool uitschrapen.
Zorgen dat het terug mooi glad is.

Kitten is een stiel op zich.
Wat je kan doen is afplakken met schilderstape.
Dan een niet te dikke laag kit mooi ertussen spuiten.
Je vinger nat maken in een sopje van afwasmiddel en water en afstrijken (je vinger een beetje steviger aandrukken, maar niet te stevig).
Dan de tape verwijderen.
Dan nog eens erover gaan met je vinger (eerst weer soppen), maar dan lichtjes zodat je het niet uitsmeert.
En er dan een dag niet meer aankomen!

Hoe meer je dit doet hoe beter het gaat.
Probeer eens te oefenen op twee plankjes waarmee je een hoek hebt gemaakt ofzo..

[ Voor 10% gewijzigd door Buzzinga op 29-07-2020 09:19 ]

Digital creative - webdev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06
Ik heb vorige jaar mijn keuken verbouwd en aanrachtblad afgekit, antraciete kit. Dit filmpje met tips heeft mij enorm geholpen (en is nog grappig ook :D ) en de kitrand is perfect gelukt.

YouTube: Problemen bij afkitten? zie hoe je netjes kan afkitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
warcow schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:45:
[...]

Heb er van die transparante 2 componenten lak op (3 lagen), dat is goed afneembaar.

Ben nu net klaar, heb met heel veel gepruts en 2 vingers open gesneden de meeste kit er vanaf kunnen krijgen. Er zitten nog wat sporen maar die zijn laag genoeg dat ze weg zullen vallen onder een nette kit rand.

Na dit avontuur denk ik dat ik het toch maar uitbesteed.. het meeste lukt mij zelf wel maar dit kitten kennelijk niet. Helpt ook niet mee dat de wanden niet heel mooi vlak lopen waardoor het ook continu verloopt.

Wat een kakavond, 5 uur bezig geweest en alleen maar achteruitgang. :(
Als je die hippe lak ook achter je kookplaat hebt kom je van een koude kermis thuis (had ik ook), koude spetters kun je inderdaad prima verwijderen, maar spetters van kokende olie e.d. branden er dwars doorheen.

Daarnaast wat al eerder gezegd is, witte kit in plaats van getinte kit nemen als je een witte ruwe wand hebt (antraciet gaat alleen goed strak bij echt gladde wanden als tegels of glas). Sowieso is nu je kitrand donkerder dan beide vlakken, dat is een bijzondere keuze. Kitranden zijn er niet ter decoratie maar om naden te dichten.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 29-07-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Theo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:12:
Aceton of nagellakremover. Dat lost de kit een beetje op zodat het een plakkerige/stroperige brij wordt die je daarna weg kan halen.

Vorig jaar heb ik de inductieplaat uit het aanrecht moeten halen, en deze zat met veel kit vastgeplakt. Nadat de punten waar ik bij kon komen los waren gesneden ben ik daarna met nagellakremover verder gegaan om de kit los te krijgen. En dat werkt best zeer goed!
Met aceton zou ik wel opletten, dit spul staat er inderdaad om bekend dat het veel polymeren (kunststoffen) week maakt of oplost.

Muurverf is namelijk ook een polymeer, dat zou betekenen dat je muurverf ook op zou kunnen lossen door aceton.
Wanneer het aanrechtblad gemaakt is van vezel/spaanplaat met een fineerlaagje erop zou ik ook daar voorzichtig mee zijn.
De laagjes zijn vaak ook polymeren en de lijm om die te hechten ook.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wd40 :)

Achteraf terug kitten kan wel een probleem zijn tho.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Stimpy68 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:19:
Ik heb vorige jaar mijn keuken verbouwd en aanrachtblad afgekit, antraciete kit. Dit filmpje met tips heeft mij enorm geholpen (en is nog grappig ook :D ) en de kitrand is perfect gelukt.

Die had ik gezien en ook exact zo gedaan. Kreeg alleen niet mooie egale (overal even dikke) kitlijnen en daardoor ging het bij het wegnemen met duim denk ik al mis. Afstrijken maakte het er daarna niet meer beter op.

Misschien dat ik toch de tips hier van de schilders tape en een transparante kit volg en dan nog 1 keer zelf probeer. (Als ik iemand kan vinden die het voor niet al te veel geld komt doen dan doe ik dat gewoon)

Moet ik die antraciet kitnaad tussen de 2 werkbladen op de foto ook wegnemen en vervangen met transparant grijs? Die had ik eerder al gedaan en die zit op zich wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06
@warcow Had je het ook net zo vochtig gemaakt zoals hij deed? Ik had het flink nat gespoten en het ging exact zo zoals bij hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
Stimpy68 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:39:
@warcow Had je het ook net zo vochtig gemaakt zoals hij deed? Ik had het flink nat gespoten en het ging exact zo zoals bij hem.
Ja, ik had ook wel vaker eens gekit en dat ging een stuk beter. Is vooral de stukken die tussen werkblad en mijn wand zitten die zo verschrikkelijk slecht gingen. De opstaande rand tussen werkblad en de plint (zelfde materiaal) gingen vrij goed en zag er ook beter uit. Ik zou ook daar wel een antraciet kitrand tussen kunnen houden en dan grijs tussen werkblad en de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:49

Bezulba

Formerly known as Eendje

CurlyMo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Incl. spatel.
Die meuk komt ook gewoon uit China, enige verschil is dat Praxis het verschil opstrijkt zonder zelf iets toe te voegen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Buzzinga schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:18:
Wat je kan doen is afplakken met schilderstape.
Dan een niet te dikke laag kit mooi ertussen spuiten.
Je vinger nat maken in een sopje van afwasmiddel en water en afstrijken (je vinger een beetje steviger aandrukken, maar niet te stevig).
Dan de tape verwijderen.
Dan nog eens erover gaan met je vinger (eerst weer soppen), maar dan lichtjes zodat je het niet uitsmeert.
En er dan een dag niet meer aankomen!

Hoe meer je dit doet hoe beter het gaat.
Probeer eens te oefenen op twee plankjes waarmee je een hoek hebt gemaakt ofzo..
Dit is exact wat ik wilde zeggen! De kit die je teveel/rommelig geplaatst hebt gaat opzij, en blijft op de schilderstape zitten, en wat achter blijft is een 'perfecte' hoeveelheid. De laatste keer er overheen doe je alleen om de 'scherpe' randen van de kit tegen de tape aan weg te werken.

Daarbij als je het van te voren goed ontvet hecht het ook beter.

Maar goed, qua weghalen, ik denk dat ik zelf voor laten drogen --> wegsnijden zou gaan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Grootste probleem bij jou is denk ik je bobbelige muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Kitten is idd een vak apart en erg moeilijk uit te leggen hoe je het precies moet doen. Dat moet je zelf leren uit ervaring. Mijn eerste kitlijnen 15j geleden wil je ook niet zien. Inmiddels kan ik kitten zonder er met de vinger over te moeten gaan (als het 2 gladde ondergronden zijn tenminste.

Voor iemand die het voor de eerste keer doet, idd met 2x tape plakken. Zorgen dat je tuitje schuin aangesneden is in de dikte van de voeg dat je wil.

Tuit schuin erop zetten (puntje van de hoek moet de onderkant altijd raken en het brede stuk moet iets van het stuk blijven, een constante snelheid aanhouden (duwen of trekken, is afhankelijk van je voorkeur) en gelijkmatig de hendel indrukken.

Daarna de kit met een plantenspuit benevelen met water en zeep (goede schuit dreft is ideaal) vinger nat maken, kit aandrukken en daarna de tape onder een hoek weghalen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 29-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 29-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 29-07-2020 22:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
Gebruik de TR-functie. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 29-07-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Davidshadow13 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:04:
Inderdaad men haalt:Zwarte kit sowieso alleen gebruiken als je twee zwarte vlakken hebt, is echt een kriem dat spul. Op contrasterende vlakken met een witte muur veel beter transparante kit gebruiken. Kit spuit onder een hoek afschijnen en dan schijn 35-45 graden één rups kit in de voeg leggen. Dan een paar minuten wachten insprayen met voegenfinisher en dan met de spatel erlangs. Dan krijg je een strakke 45 graden hoek. Door de voegenfinsiher stroopt de overtollige kit niet op op de muur maar loopt deze mooi mee op je spatel.
Ik vond de kleine (https://www.toolstation.n...hstr=kit%20zwaluw%20klein) al best groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:46
Stimpy68 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:19:

Haha ik heb vorig jaar voor de eerste keer buiten een raam opnieuw gekit omdat de oude kitlaag helemaal uitgedroogd was en dit specifieke filmpje toen ook gezien. Inderdaad een goede tip! Ik ben tevreden over het resultaat, heb er toen wel echt de tijd voor genomen. Ik heb overigens een kitpistool van de Action wat niet heel erg wilde meewerken, misschien is zoiets voor TS ook wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
Ik heb een tijdje geleden een pneumatische kitspuit aangeschaft:
https://www.google.com/ac...UfyIsBHY22BEsQwg96BAgBECA

De voordelen: lekt vrijwel niet na, mooie constante aanvoer, geen lamme hand na meter kitten en kitten is nu echt een genot.

Nadeel: je moet wel een compressor hebben, ook al heeft deze spuit niet veel luchtvolume nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 20:38

krvabo

MATERIALISE!

CrystalViriS schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:50:
[...]
Ik heb overigens een kitpistool van de Action wat niet heel erg wilde meewerken, misschien is zoiets voor TS ook wel een probleem.
Ja, als je meer dan een meter moet kitten zou ik inderdaad aanraden om vooral geen Action kitspuit te halen. Geen idee wat ze bij de Action kosten, maar meer dan een paar tientjes hoef je niet te betalen voor een fatsoenlijk kitpistool. Mocht je er een kunnen vinden dan is een kitpistool met twee of drie 'duwpinnen' aan te raden naar mijn mening.
Ik heb zelf geloof ik een silverline, onderstaande (iets anders dan ik heb) kost minder dan 20 euro.
Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/9/9/99703953659621216ffe2ede8f538605.JPG
Niet perfect, want de druk er afhalen is wat minder precies, maar verder een prima ding. Voelt stevig, geeft je veel controle over je druk zodat je die constant kunt houden (heel belangrijk), en rammelt niet aan alle kanten :P

Goed gereedschap is het halve werk ;)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 13:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jemig, hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik ben zelf absoluut niet handig, maar kitten lukt mij nog wel.
Doe het volgende:

- Alles afplakken met schilderstape. Dus langs beide randen. Oh, en niet te dicht op de rand. Dus maak geen té smalle kitrand. Want als je dan de tape verwijderd ziet het er niet zo mooi uit;
- Gebruik een kitspuit. Ik zie dat je wat problemen hebt gehad met de dosering;
- Daarna met een tooltje om kit uit te smeren, óf een vinger dit kit uitstrijken. Gebruik op de tool óf vinger wel zeepwater zodat het niet blijft plakken;
- Zo lang de kit nog zacht is kun je her en der wel corrigeren. Maar je kunt beter iets te veel dan te weinig aanbrengen. Wat te veel is strijk je toch wel weg;
- Ziet het er goed uit? Direct de tape verwijderen. En dan de boel netjes laten drogen. Klaar!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 16:42
Iemand nog een tip voor een merk/soort kit die mat opdroogt? Ik heb zuurvrije natuursteenkit gebruikt van Pattex maar die blijft ontzettend glimmen. Niet mooi in combinatie met matte tegels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:46
krvabo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Ja, als je meer dan een meter moet kitten zou ik inderdaad aanraden om vooral geen Action kitspuit te halen. Geen idee wat ze bij de Action kosten, maar meer dan een paar tientjes hoef je niet te betalen voor een fatsoenlijk kitpistool. Mocht je er een kunnen vinden dan is een kitpistool met twee of drie 'duwpinnen' aan te raden naar mijn mening.
Ik heb zelf geloof ik een silverline, onderstaande (iets anders dan ik heb) kost minder dan 20 euro.
[Afbeelding]
Niet perfect, want de druk er afhalen is wat minder precies, maar verder een prima ding. Voelt stevig, geeft je veel controle over je druk zodat je die constant kunt houden (heel belangrijk), en rammelt niet aan alle kanten :P

Goed gereedschap is het halve werk ;)
Ik zie online dat mijne van de Action 2.89 euro kostte. Met één duwpin dus. Maar je hebt het idee dat je dat ding al verbuigt door het te gebruiken. Druk eraf halen gaat niet goed/vloeiend dus daar moet je goed oppassen voor knoeiwerk. Volgende klus koop ik iets anders was toen de conclusie in ieder geval.

Mijn vader heeft zo'n roestig jaren 0 ding waar het zelfs beter mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Nyarlathotep schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:43:
Jemig, hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik ben zelf absoluut niet handig, maar kitten lukt mij nog wel.
Doe het volgende:

- Alles afplakken met schilderstape. Dus langs beide randen. Oh, en niet te dicht op de rand. Dus maak geen té smalle kitrand. Want als je dan de tape verwijderd ziet het er niet zo mooi uit;
- Gebruik een kitspuit. Ik zie dat je wat problemen hebt gehad met de dosering;
- Daarna met een tooltje om kit uit te smeren, óf een vinger dit kit uitstrijken. Gebruik op de tool óf vinger wel zeepwater zodat het niet blijft plakken;
- Zo lang de kit nog zacht is kun je her en der wel corrigeren. Maar je kunt beter iets te veel dan te weinig aanbrengen. Wat te veel is strijk je toch wel weg;
- Ziet het er goed uit? Direct de tape verwijderen. En dan de boel netjes laten drogen. Klaar!
Alles gedaan behalve de schilderstape en de dosering ging ondanks een goede kitspuit niet goed, te smalle opening gesneden denk ik. Het ging voornamelijk mis bij de randen tegen de wand die wat bobbelig en structuur heeft. Kitten met gladde/strakke ondergronden in het verleden ging wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzzinga

Buzzinga

Hoogachtend

EMP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Dit is exact wat ik wilde zeggen! De kit die je teveel/rommelig geplaatst hebt gaat opzij, en blijft op de schilderstape zitten, en wat achter blijft is een 'perfecte' hoeveelheid. De laatste keer er overheen doe je alleen om de 'scherpe' randen van de kit tegen de tape aan weg te werken.

Daarbij als je het van te voren goed ontvet hecht het ook beter.

Maar goed, qua weghalen, ik denk dat ik zelf voor laten drogen --> wegsnijden zou gaan.
Het handige aan de tape is dat je eigenlijk niets mis kan doen.
Om het zonder tape te doen is echt vakwerk hoor, dan moet je toch al wat ervaring hebben.

Als je tape plakt kan je mooi ertussen kitten en druk je goed aan bij het wegsmeren zodat het netjes verdeeld is.

Na het verwijderen van de tape er nog eens overgaan is inderdaad nodig om de randen weg te werken van de tape.
Die zie ja altijd, hoe dun de tape ook is.
Ik spreek uit ervaring 8)7
Als je dat dan heel zachtjes doet kan je daar normaalgezien ook niets mis doen.

Maar uiteraard is ervaring en oefenen de enige manier om het beter en beter te doen :)

En uiteraard de juiste kit gebruiken, want daar zit ook nog heel wat verschil in.
+ een goed kitpistool kopen, daar kom je eeuwig mee toe en bespaart je veel ellende.

[ Voor 6% gewijzigd door Buzzinga op 30-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzinga

Buzzinga

Hoogachtend

warcow schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Alles gedaan behalve de schilderstape en de dosering ging ondanks een goede kitspuit niet goed, te smalle opening gesneden denk ik. Het ging voornamelijk mis bij de randen tegen de wand die wat bobbelig en structuur heeft. Kitten met gladde/strakke ondergronden in het verleden ging wel goed.
Best op voorhand alle oneffenheden wegwerken.
Zeker de hoek even lichtjes schuren met een klein stukje schuurpapier ofzo, dat het recht is.
Je kan het ook in twee delen doen.
Eerst doe je een kant van de muur en de dag erna de andere kant. Dan smeer je het er mooi tegen.
Eventueel zelfs het hoekje net net doen en dit achteraf pas doen.
Dan plak je gewoon wat tape boven en onder het hoekje en smeer je het mooi uit over het linker en rechterdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzinga

Buzzinga

Hoogachtend

GodDamage schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:25:
Iemand nog een tip voor een merk/soort kit die mat opdroogt? Ik heb zuurvrije natuursteenkit gebruikt van Pattex maar die blijft ontzettend glimmen. Niet mooi in combinatie met matte tegels...
Ik gebruik meestal acrylaatkit hiervoor.
Dat is ook overschilderbaar en verliest vaak zijn glans toch wel na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Buzzinga schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:43:
[...]

Het handige aan de tape is dat je eigenlijk niets mis kan doen.
Om het zonder tape te doen is echt vakwerk hoor, dan moet je toch al wat ervaring hebben.
Precies dit. Eerst tapen. Kijk wel dat je precies de juiste ruimte laat tussen je twee tape randen. Dat is dan wel weer een beetje precisie werk. Als je kit rand groter is dan de ruimte tussen je tape, dan krijg je van dikkere uitlopende randen van je kit wat ook minder mooi is.

Pagina: 1