Windows server voor non-profit, licenties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Bij het HomeComputerMuseum gebruiken we een Windows 2019 DC waar we met alle vrijwilligers op in kunnen loggen en waar we diverse bestanden op hebben staan.

Nou heb ik dit ergens begin dit jaar als trial geïnstalleerd (hiervoor gebruikte ik een Linux samba server) en alles werkt er feilloos mee.

Alleen, nu licenties. Ik heb daar weinig kaas van gegeten. We hebben hier zo'n 15 Windows pro machines welke op het domein inloggen, een paar die een Windows laptop gebruiken zonder een domein login en 5 iMacs die gebruik maken van de fileserver / printserver. Allemaal geactiveerde en 100% legale Windows (pro) licenties trouwens.

Totaal werken er nu 27 mensen die in moeten kunnen loggen.

Ik heb een Techsoup account (waar ik ook de Windows 10 legaal heb aangekocht voor gebruik in het museum) en daar kan ik 2 smaken van Windows server kopen:
- Windows Server Standard
- Windows Server Essential

De 2e is maar max 25 gebruikers, dus ik vermoed dat we aan de Standard moeten. Geen probleem. Dan staat er dit:
This donation provides two core licenses for Windows Server Standard. Windows Server requires a minimum of 8 core licenses for each physical processor and a minimum of 16 core licenses for each server. The Standard edition allows up to two virtual instances of the server software when all cores on the server are licensed. For additional licensing information, see the Guide to Windows Server Editions and Licensing.
Onze Windows DC draait in KVM. Deze machine heeft 2x Xeon X5690 met 12 cores elk aan boord. De DC heeft zelf 2 CPU's en 4 cores per cpu toegekend gekregen.

Dus ik zou er 8 (?) moeten aanschaffen? Klopt dit?

En dan denk ik dat het eenvoudiger is om een User CAL aan te schaffen per gebruiker (dus 27x) ipv per client. Vooral omdat het ook voor kan komen dat er ineens wat extra computers gebruik moeten maken van de server en om daar nu elke keer een licentie voor te kopen... :{
een Windows Server Std licentie kost €10 voor 2 cores, een user cal €4, een client cal €3.
Maargoed, is mijn redenatie hierin correct?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Beste antwoord (via WHiZZi op 28-07-2020 17:16)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Je server heeft 2 CPUs met elk 6 fysieke cores (hyperthreading telt niet mee). Je moet dus 16 cores afnemen, kan als 16 core pack maar ook 8x 2core pack. Overigens mag je windows met die licentie 2x virtueel installeren op dezelfde server.

User vs device cals moet je even kijken, maar user cal is het makkelijkste. Mixen mag ook, maar dan wordt het een licentie oerwoud. Waar je voor moet waken is dat diensten als DNS of DHCP op je DC ervoor zorgen dat je ook device cals voor mobiele telefoons, switches, printers etc moet afnemen, vandaar dat user cals handiger zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
WHiZZi schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:45:
Onze Windows DC draait in KVM. Deze machine heeft 2x Xeon X5690 met 12 cores elk aan boord. De DC heeft zelf 2 CPU's en 4 cores per cpu toegekend gekregen.

Dus ik zou er 8 (?) moeten aanschaffen? Klopt dit?
A minimum of 16 cores must be licensed for each Server

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Je server heeft 2 CPUs met elk 6 fysieke cores (hyperthreading telt niet mee). Je moet dus 16 cores afnemen, kan als 16 core pack maar ook 8x 2core pack. Overigens mag je windows met die licentie 2x virtueel installeren op dezelfde server.

User vs device cals moet je even kijken, maar user cal is het makkelijkste. Mixen mag ook, maar dan wordt het een licentie oerwoud. Waar je voor moet waken is dat diensten als DNS of DHCP op je DC ervoor zorgen dat je ook device cals voor mobiele telefoons, switches, printers etc moet afnemen, vandaar dat user cals handiger zijn.