Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akkoustic
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:53
Ik heb veel informatie gelezen op het internet maar voor mijzelf is het heel erg verwarrend wat ik nu onderaan de streep, ongeveer, betaal voor een zakelijke lease auto.

Huidige situatie:

Leasebudget 800 euro inclusief brandstofkosten (ik moest hierbij rekening houden met circa 250 euro)
30.000km en 48 maanden.

Optie 1 : In mijn beleving is het wellicht voordeliger en milieuvriendelijker als ik een hybride auto kies.
Zo heb ik gekeken naar een Mercedes A250e komt neer op 44.000 euro met alles erop en eraan. Hierbij zag ik een brandstof indicatie van 40 euro (Athlon website).

Optie 2 : Mercedes A180 met een prijs van 40.000 euro waarbij de brandstofindicatie lag op circa 190 euro.

Nu begrijp ik niet zo goed in hoeverre de brandstofkosten invloed heeft op een hybride auto. Daarnaast met de nieuwe WLPT wetgeving zouden de prijzen ook aangescherpt moeten worden en wellicht voordeliger juist voor een hybride auto (A250e), blijft natuurlijk wel 22% bijtelling.

Zou iemand mij hierbij meer inzicht kunnen bieden in wat voordeliger is tussen deze twee opties?
Persoonlijk wordt ik niet veel wijzer van de Athlon website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag eens aan je fleetmanager waarom de brandstofkosten bij een hybride lager liggen dan bij een non-hybride?

En als je echt zegt: verbruik & budget boeit me niet: dan moet je puur naar catalogusprijs & bijtelling kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkels0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09-2021
Op deze site kun je aan de hand van de gegevens die op jou betrekking hebben de kosten berekenen ;

https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

vraagt zich af waar je dan informatie gelezen hebt op internet, maar dat terzijde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akkoustic
Mikkels0n schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:22:
Op deze site kun je aan de hand van de gegevens die op jou betrekking hebben de kosten berekenen ;

https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

vraagt zich af waar je dan informatie gelezen hebt op internet, maar dat terzijde..
Dankje voor de link. Ik heb dit inderdaad hier berekend maar ik begreep niet hoe ik de brandstofkosten hierin moest verwerken.. vandaar mijn verwarring daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akkoustic
MAX3400 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:22:
Vraag eens aan je fleetmanager waarom de brandstofkosten bij een hybride lager liggen dan bij een non-hybride?

En als je echt zegt: verbruik & budget boeit me niet: dan moet je puur naar catalogusprijs & bijtelling kijken.
Voor mij was het efficiënter om een hybride te nemen doordat het scheelt in brandstofkosten dacht ik zelf.
Ik zal de vraag ook koppelen naar mijn fleetmanager. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Akkoustic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Dankje voor de link. Ik heb dit inderdaad hier berekend maar ik begreep niet hoe ik de brandstofkosten hierin moest verwerken.. vandaar mijn verwarring daarin.
Brandstofkosten hoef je niet zelf te berekenen, dit betaald de werkgever. Bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto. Dit valt echter wel onder je leasebudget dus als je 200€ aan brandstofkosten hebt dan is je leasebedrag 600€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Akkoustic vraag je fleetmanager hoe ze hier mee om gaan. Er zijn bedrijven die de werkelijke brandstofkosten doorberekenen in je leasebudget, dan zou je dus flink duurder uit kunnen zijn als de hybride in de praktijk niet zo zuinig rijd als verwacht. Andere bedrijven rekenen enkel met de brandstofindicatie van de leasemaatschappij of rekenen zelfs zonder brandstofkosten waardoor jij hier geen rekening mee hoeft te houden.

Zo kan een budget van 800 euro op drie manieren uitgelegd worden:
- Je kan voor 800 euro een auto leasen waarbij de leaseprijs per maand onder de 800 euro moet liggen.
- Je kan voor 800 euro een auto leasen waarbij de leaseprijs inclusief brandstofindicatie onder de 800 euro moet liggen.
- Je kan voor 800 euro een auto leasen waarbij de leaseprijs inclusief brandstofindicatie onder de 800 euro moet liggen. Indien de brandstof hoger of lager uitvallen zal dit verrekend worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 28-07-2020 16:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akkoustic
elcapon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Brandstofkosten hoef je niet zelf te berekenen, dit betaald de werkgever. Bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto. Dit valt echter wel onder je leasebudget dus als je 200€ aan brandstofkosten hebt dan is je leasebedrag 600€
Dankjewel voor de verheldering. Is het dan ook zo dat die brandstofkosten altijd een vast bedrag is? Ondanks dat ik een Hybride auto neem die ook minder co2 uitstoot..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Akkoustic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Dankjewel voor de verheldering. Is het dan ook zo dat die brandstofkosten altijd een vast bedrag is? Ondanks dat ik een Hybride auto neem die ook minder co2 uitstoot..
Ja en Nee, de werkgever betaald in sommige gevallen een voorschot en dit wordt later verrekend naar de werkelijkheid, dus hoeveel je daadwerkelijk getankt hebt. Als je dus minder tankt dan de opgave dan krijgt de werkgever dit terug. Het kan ook zo zijn dat de werkgever achteraf betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:21
Pas op met die hybride's en kijk hoe je werkgever hier mee omgaat.
Brandstofverbruik van hybrides wordt op een mysterieuze wijze berekend.
Zo hebben wij hier bijvoorbeeld een Opel Grandland X hybride met een WLTP van 1,8 liter op 100km.

Ja als je 30km van je werkt woont misschien, want na max 40km houdt de accu het voor gezien en ga je lekker 1:8 op benzine verder (met z'n 1850kg aan gewicht). Resultaat? een gigantische nabetaling op de brandstof.

Die Mercedes A250e heeft een verbruik van 6,37 liter op 100km https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx
Bij 30.000km per jaar is dat ~ €230,00 per maand brandstof.

[ Voor 15% gewijzigd door Bushie op 28-07-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Akkoustic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Een leasemaatschappij is vrij in de berekening die ze toepassen en je werkgever kan daar ook nog invloed op hebben. Een leasemaatschappij weet doorgaans prima wat het werkelijke verbruik per auto en per categorie is. Ze kunnen dus simpelweg de fabrieksnorm overnemen, elke overschrijding wordt toch door de werkgever bepaald.

Een werkgever kan echter ook zeggen dat ze willen dat de leasemaatschappij een realistischer calculatie gebruikt. De werkgever kan dus vragen aan de leasemaatschappij om op basis van bijvoorbeeld het energielabel een correctie door te voeren. Bij energielabel A komt er 25% bij en bij energielabel D wellicht 50%. En dan kan ook in acht genomen worden dat bij een hybride het wellicht zelfs verdubbeld moet worden omdat die verbruiksnormen totaal niet realistisch zijn.

Er zijn dus ook werkgevers, zoals Capgemini, die de werknemer gewoon op basis van nacalculatie een rekening presenteren. Je normverbruik was 4L/100km maar de werkelijkheid was 8L/100km en je hebt 6000km gereden afgelopen kwartaal dus of je even voor 480 liter wilt bijbetalen. En dan nemen ze ook nog privegebruik mee en of je onder of boven de norm zit qua brandstofprijzen bij het tanken.

Kortom, je fleetmanager kan je precies vertellen hoe het berekend wordt en of je nog rekening moet houden met werkelijk verbruik of niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-09 15:18
Bushie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:38:Die Mercedes A250e heeft een verbruik van 6,37 liter op 100km https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx
Bij 30.000km per jaar is dat ~ €230,00 per maand brandstof.
Het werkelijke verbruik van de hybrides valt mij altijd erg tegen. Ik rij zelf een Mercedes A180d Sedan en ik heb over 18.000km gemiddeld 4,2L/100km verbruikt. Ja, het is een diesel, maar dat verbruik vind ik netjes en mijn rijstijl is zeker niet super zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Solkram schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:42:
[...]

Het werkelijke verbruik van de hybrides valt mij altijd erg tegen. Ik rij zelf een Mercedes A180d Sedan en ik heb over 18.000km gemiddeld 4,2L/100km verbruikt. Ja, het is een diesel, maar dat verbruik vind ik netjes en mijn rijstijl is zeker niet super zuinig.
Op Spritmonitor vind ik 412 A180s op diesel. Waarvan een totaal van twee zuiniger rijden dan jij rijdt. Bij de zuinigste 0.5% zitten valt bij mij wel onder een super zuinige rijstijl. (Dat of er is wat fout gegaan bij jouw meting)

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 29-07-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als een EV niet mogelijk is zou ik persoonlijk zou ik altijd voor een plug-in hybride (gaan i.v.m. comfort, prestaties en minder vervuiling in stedelijke omgeving.

Eigenlijk zou jij eens moeten uitrekenen hoeveel % je elektrische kan rijden over een week ./maand, op basis daarvan kan je ongeveer het praktijkverbruik berekenen waar je op uit gaat komen.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 29-07-2020 09:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 14:55
Je hebt het over voordelig en mileuvriendelijk. Nu wellicht met 8% minder aantrekkelijk maar mogelijk dat volledig elektrisch een optie is? Aanschaf prijs is wel wat duurder maar de bijtelling is zeer laag.

Ik heb bijvoorbeeld een Model 3 Standard range plus (catalogus prijs rond de 50k)
Nu hebben wij een budget van 650 euro. De auto gaat daar overheen is namelijk 900 euro.
Daardoor betaal ik dus 250 euro eigen bijdrage en 4% bijtelling. De eigen bijdrage mag je weer afhalen van de bijtelling omdat je al een eigen bijdrage betaalt. (Vraag me niet waarom dat is zo) dus uiteindelijk betaal ik dan 250 euro.

Voor wat er elektrisch mogelijk is en ook een betere real world range vergelijking: https://ev-database.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-09 15:18
Sissors schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:24:
[...]

Op Spritmonitor vind ik 412 A180s op diesel. Waarvan een totaal van twee zuiniger rijden dan jij rijdt. Bij de zuinigste 0.5% zitten valt bij mij wel onder een super zuinige rijstijl. (Dat of er is wat fout gegaan bij jouw meting)
De meting komt uit de MB app en ik verwacht dat die aardig nauwkeurig is. Wellicht onderschat ik mijn eigen rijstijl, maar het zou ermee te maken kunnen hebben dat de Sedan minder luchtweerstand heeft dan de Hatchback. Ik meende ergens gelezen te hebben dat de A-klasse Sedan het erg goed doet qua luchtweerstand. Maar interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Een barndstfverbruik van 40 euro per maand suggereert een PHEV die je vooral aan de stekker oplaadt. De laadpaal en stroomkosten moet je ook tellen. Check hoe dat bij je werkgever is geregeld.

Een auto van 40.000 a 45.000 euro kost typisch in de lease 1100 a 1200 euro all-in. De netto kosten voor de werknemer zullen dan neerkomen op 500 a 600 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
bartgoes schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:41:
Je hebt het over voordelig en mileuvriendelijk. Nu wellicht met 8% minder aantrekkelijk maar mogelijk dat volledig elektrisch een optie is? Aanschaf prijs is wel wat duurder maar de bijtelling is zeer laag.

Ik heb bijvoorbeeld een Model 3 Standard range plus (catalogus prijs rond de 50k)
Nu hebben wij een budget van 650 euro. De auto gaat daar overheen is namelijk 900 euro.
Daardoor betaal ik dus 250 euro eigen bijdrage en 4% bijtelling. De eigen bijdrage mag je weer afhalen van de bijtelling omdat je al een eigen bijdrage betaalt. (Vraag me niet waarom dat is zo) dus uiteindelijk betaal ik dan 250 euro.

Voor wat er elektrisch mogelijk is en ook een betere real world range vergelijking: https://ev-database.nl/
Wanneer je het leasebudget overschrijd, mag je dit volgens mij niet aftrekken van de bruto bijtelling. Volgens mij zou jij officieel gewoon 250 euro + 4% bijtelling moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 14:55
Donderpoes schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Wanneer je het leasebudget overschrijd, mag je dit volgens mij niet aftrekken van de bruto bijtelling. Volgens mij zou jij officieel gewoon 250 euro + 4% bijtelling moeten betalen.
Dat is afhankelijk van hoe het op papier word gezet. Als de eigen bijdrage is voor privégebruik van de auto dan mag het wel anders niet. Uiteraard kan je nooit negatief gaan. Zie ook: https://www.belastingtips...ijdrage_auto_van_de_zaak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Je hoeft niet op de max van je budget te gaan zitten. Een goedkopere auto (dus minder bijtelling) i.c.m. kortere vaste looptijd kan voordeliger zijn voor je. Zeker als je nu tekent voor 4 jaar maar misschien wel over bijv. 2 jaar weg zou willen of moeten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1