Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 16:40
Goedemiddag,

Ik hoop dat ik hier goed zit en jullie mij kunnen helpen, mijn vrouw heeft een arbeidscontract aangeboden gekregen maar de werkgever geeft aan dat ze nog op zoek moeten naar een opdracht. En het contract die haar is aangeboden is een contract voor onbepaalde tijd met een proeftermijn van 2 maanden maar met een ingangsdatum die nog bepaald moet worden.

De volgende tekst staat in het contract.

The Employee will enter into employment on a to be determined date. The employment
contract is formed for an indeterminate period.

This employment contract will in any case end on the first day of the month in which the
Employee reaches the fixed state pension age applicable to him or her, without prior notice
being required.

Nu is de vraag zit mijn vrouw daadwerkelijk vast aan het contract of kan ze ook gewoon een beter aanbod aannemen mocht ze dit in de tussentijd krijgen. Ze wilt graag werken voor het bedrijf maar ze wilt ook niet maanden thuis zitten zonder echte zekerheid.

Ik heb zelf op het internet gezocht maar ik kan nergens informatie vinden over contracten met een openstart tijd. Ik ben van mening dat het tekening van een contract met een ingangsdatum die nog bepaald moet worden dan ook zonder enige strings attached en niks anders laat zien dan goodwill maar wil dit wel zeker weten.

Het bedrijf wilt namelijk dat ze het contract tekent voordat ze gaan zoeken voor een opdracht.

Mochten jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04
Je mag in de proeftijd zonder opzegtermijn ook weer stoppen, dus veel kan er niet fout gaan, maar ik vind het wel een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Droid86 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:40:

Het bedrijf wilt namelijk dat ze het contract tekent voordat ze gaan zoeken voor een opdracht.
Dan is het antwoord van je vrouw, prima ik teken wanneer er een indienstdatum bepaald is. Kunnen ze dan op zoek naar een opdracht en heeft je vrouw zekerheid :)

Dit komt op mij een beetje over als het risico afschuiven naar je werknemer, geen opdracht kunnen vinden is nog niet de persoon in dienst nemen. Maar wel de persoon laten tekenen anders gaan ze niet op zoek. 8)7

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Dus eigenlijk heeft het bedrijf een optie op je vrouw genomen, maar is nergens verplicht haar ooit te laten beginnen. Intussen heeft zij wel getekend en moet dus maar afwachten o[p deze toko. Volgens mij moet ze gewoon lekker verder kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door arbraxas op 28-07-2020 15:48 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde ook wel eens meegemaakt bij een detacheerder. Die benaderden mij via Linkedin, op gesprek geweest, alles leek in orde, maar toen het arbeidscontract ter ondertekening op de mat viel, ook geen ingangsdatum.
Ik heb gewoon contact opgenomen dat ik daar niet mee akkoord ging, ze nemen me maar in dienst op een bepaalde datum, of ze nu wel of niet al meteen een klus voor me hebben. Als dat betekent dat ik eerst een maand op de bank zit is dat hun risico. Uiteindelijk gingen ze daar schoorvoetend mee akkoord. (En was ik na mijn proeftijd wel weer klaar met die club en heb afscheid genomen zonder ooit een klus te hebben gehad. Aquisitie is ook een vak moet je maar denken)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik heb zo'n vermoeden dat het een internationaal bedrijf is zonder HR ervaring in Nederland? Heb zo mijn twijfels of een dergelijk contract wettelijk mag uberhaupt..

En ja, in de proeftijd kan je in beginsel per direct stoppen. Maar ik zou toch wel heel goed de kleine lettertjes van het contract lezen, want stel, en dat kan natuurlijk prima, dat het contract wel aan de wettelijke eisen voldoet. Kan je vrouw dan bijv. nog wel zonder problemen ergens anders solliciteren en daar beginnen? Kan er bijv. al een concurrentiebeding van toepassing zijn terwijl je nog niet eens bent begonnen etc?

Zou zelf dit soort onzin gewoon niet tekenen, als ze je een baan willen aanbieden dan moeten ze dat doen. Dat is dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Met bovenstaanden, en/of laat op zijn minst opnemen dat je vrouw expliciet mee akkoord dient te gaan met de effectieve startdatum, als het dan voor jullie niet uitkomt kan je het nog tot in den treure uitstellen.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Gewoon niks tekenen. Je hebt er 0 voordeel aan.
Als ze geen datum willen noemen voordat er een klus is, prima. Maar dan ook pas tekenen op het moment dat die klus er wel is.
En ondertussen gewoon verder kijken. Als je heel lief bent, dan laat je het bedrijf weten wanneer je niet meer beschikbaar bent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
Hielko schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:48:
Ik heb zo'n vermoeden dat het een internationaal bedrijf is zonder HR ervaring in Nederland? Heb zo mijn twijfels of een dergelijk contract wettelijk mag uberhaupt..

En ja, in de proeftijd kan je in beginsel per direct stoppen. Maar ik zou toch wel heel goed de kleine lettertjes van het contract lezen, want stel, en dat kan natuurlijk prima, dat het contract wel aan de wettelijke eisen voldoet. Kan je vrouw dan bijv. nog wel zonder problemen ergens anders solliciteren en daar beginnen? Kan er bijv. al een concurrentiebeding van toepassing zijn terwijl je nog niet eens bent begonnen etc?

Zou zelf dit soort onzin gewoon niet tekenen, als ze je een baan willen aanbieden dan moeten ze dat doen. Dat is dit niet.
Het is inderdaad een internationaal bedrijf die voornamelijk op expats focused. Ja dat zijn inderdaad dezelfde vragen die ik heb. Het lijkt er meer op dat ze willen dat mijn vrouw zich gebonden voelt aan het bedrijf terwijl dit eigenlijk helemaal geen garantie geeft tot een baan.
RocketKoen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:54:
Gewoon niks tekenen. Je hebt er 0 voordeel aan.
Als ze geen datum willen noemen voordat er een klus is, prima. Maar dan ook pas tekenen op het moment dat die klus er wel is.
En ondertussen gewoon verder kijken. Als je heel lief bent, dan laat je het bedrijf weten wanneer je niet meer beschikbaar bent.
Ik denk ook dat dit de optie wordt idd. Ik zal het vanavond nog even met mijn vrouw bespreken maar ik heb er op deze manier ook geen goed gevoel bij.
arbraxas schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:46:
Dus eigenlijk heeft het bedrijf een optie op je vrouw genomen, maar is nergens verplicht haar ooit te laten beginnen. Intussen heeft zij wel getekend en moet dus maar afwachten o[p deze toko. Volgens mij moet ze gewoon lekker verder kijken.
Eens dacht er idd hetzelfde over

[ Voor 30% gewijzigd door Droid86 op 28-07-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:22
Hielko schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:48:
Nou ben ik geen jurist, maar even zoeken op internet naar de verplichte elementen in een arbeidsovereenkomst leert mij dat dit inderdaad een verplicht onderdeel is en je daar als werknemer ook onmogelijk afstand van kunt doen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droid86
Mugwump schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Nou ben ik geen jurist, maar even zoeken op internet naar de verplichte elementen in een arbeidsovereenkomst leert mij dat dit inderdaad een verplicht onderdeel is en je daar als werknemer ook onmogelijk afstand van kunt doen.
Waar heb je dit precies gelezen?
Want ik lees dat de ingangsdatum inderdaad schriftelijk gecommuniceerd moet worden, maar ik lees nergens dat het echt in het contract dient te staan.

https://www.abab.nl/legal...ht%20van%20de%20werkgever.

https://www.rijksoverheid...n-een-arbeidsovereenkomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:22
Droid86 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:03:
[...]

Waar heb je dit precies gelezen?
Want ik lees dat de ingangsdatum inderdaad schriftelijk gecommuniceerd moet worden, maar ik lees nergens dat het echt in het contract dient te staan.

https://www.abab.nl/legal...ht%20van%20de%20werkgever.

https://www.rijksoverheid...n-een-arbeidsovereenkomst
Dat las ik dan weer hier: http://www.wetrecht.nl/wa...rbeidsovereenkomst-staan/

Er staat toch ook gewoon in de gegevens van de rijksoverheid dat een ingangsdatum een verplicht onderdeel van de arbeidsovereenkomst is? Goed, ze hebben feitelijk tot een maand na indiensttreding de tijd om je dat schriftelijk te melden, maar dat neemt niet weg dat het onderdeel is van de arbeidsovereenkomst. Dan zouden ze je salaris ook gewoon nog een maand later kunnen communiceren. Ik zou er niet mee akkoord gaan in ieder geval. :P
Maar bovendien lijkt me dat een document waar deze gegevens in ontbreken met een krabbel eronder dus geen geldige arbeidsovereenkomst is. Maar goed, dat soort zaken zul je toch echt door een arbeidsjurist moeten laten beoordelen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Pagina: 1