Lossing / bekisting spray voor gipsmallen icm verf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33
Ik ben van plan een eenvoudige holle cilinder te maken met model gips. Hiervoor neem ik een grote diameter PVC pijp met in het midden een kleinere diameter PVC buis. Nu heb ik geen idee in hoeverre modelgips nog goed uit een dergelijke mal te krijgen is.

In principe heb je hier een eenvoudige oplossing voor in de vorm van lossingssprays die je aanbrengt voordat je gaat gieten. Dat spul is vaak op basis van siliconen en dan voorzie ik een probleem: Ik wil de cilinder van gips nog kunnen verven en ik denk dat dat lastig gaat als er siliconen op de zijkant zitten. Ik zie hier en daar wel lossingsspray op waterbasis, maar als ik dan wat verder lees is het een dispersie van siliconen in water.

Iemand ervaring met verven van gips modellen nadat er een dergelijke siliconen spray is gebruikt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:34
Even een andere zijstraat: wat als je de mal zo maakt dat hij in delen uit elkaar kan? Dat maakt het lossen van de mal makkelijker. Twee halve stukjes buis aan de buitenkant en dan nog iets verzinnen voor de binnenkant.
Of je maakt twee halve cylinders die je met wat gips aan elkaar plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33
@Springuin

Dat was ik nog vergeten te melden :P Ik gebruik liever een PVC buis uit 1 stuk zodat er geen naden zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Google eens 'lossingsmiddel gips''.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Over het algemeen krimpt gips bij uitharding. Hoe meer water er in zit, hoe meer het krimpt. Is die krimping wellicht genoeg om de mal te lossen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Het is gips, als je een naadje heb dan schuur je dit toch gewoon weer glad!?

Ik zou gewoon de mallen in 1 laten en in vetten.

Na ontkisten alles ontvetten en naadjes wegschuren met korrel 250 en hoger, net hoe glad je het wil.

Als je hem niet uit de mal krig dan de mal in tweeën en de binnen mal ook, binnenmal iets te klein houden, de boel weer in elkaar plakken met plakband en bij de binnenmal wat afstandhouder tussen de zaagnaden. Als je die er dan uit haal kan je daarna de binnenmal ook in klappen. En als olie kan je van alles gebruiken als het maar vet is.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 28-07-2020 22:51 ]

Pagina: 1