B&W Formation Bar met LG OLED TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Afgelopen weekend is onze nieuwe OLED-tv en de Formation Bar geleverd.

Nu wist ik van te voren al wel dat er wat gedoe is met de Formation Bar en afstandsbedieningen (omdat hij alleen beschikt over een optische ingang) en ik vroeg me af of jullie ervaring hierin hebben of zelfs opgelost hebben?

Er loopt nu dus een optische kabel vanuit de tv naar de Bar echter is het geluid alleen maar harder of zachter te zetten middels de app. Op de LG tv heb ik wel de mogelijkheid om te kiezen voor optisch + tv geluid en als ik dan alle fancy dingen zoals Atmos en AI geluid uitzet klinkt het niet verschrikkelijk dubbel maar het zou prettiger zijn als ik dat via de Next Box van Ziggo zou kunnen regelen.

Hele simpele oplossing zou natuurlijk zijn om de optische kabel in de Next Box te doen maar dan heb ik weer geen geluid over de Bar als ik iets met de Playstation of Switch doe...

Een andere oplossing zou een Optisch verdeelblokje zijn maar daar ben ik niet echt een fan van.

In de Ziggo Next Box zit de mogelijkheid om een audio systeem te syncen maar dan moet je de productcode weten en ik kom niet verder dan Formation Bar, ook op de doos zie ik niet echt een productcode staan. Ze hebben dan de eerste 4 cijfers nodig van het product.

De Bar zelf klinkt echt fantastisch maar goed daar was hij ook op uitgezocht ;)

Massive thanks to @FeaR voor de hulp en het openen van deze topic. _/-\o_

Als aanvulling op bovenstaand bericht, de Formation serie beschikt dus helaas niet over een eigen afstandsbediening of een ''leer''-functie.

[ Voor 11% gewijzigd door relst89 op 28-07-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 19:23
Ik zou toch denken dat als je een optische kabel hebt van de TV naar de Bar, en als je dan het geluid van de TV harder zet (ofwel geluid vd TV zelf, ofwel geluid van de bron dus ziggo, ps of switch), dat het 'geluid' dat via de optische kabel loopt ook harder gaat? Dat geluid wordt toch uitgestuurd met een bepaald volume, wat dan ook weer door de Bar wordt opgepikt?

Ben wel geïnteresseerd aangezien ik zit te denken aan dezelfde opzet, maar had me nog niet bedacht dat dit een probleem zou worden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

B.A.L. schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:09:
Ik zou toch denken dat als je een optische kabel hebt van de TV naar de Bar, en als je dan het geluid van de TV harder zet (ofwel geluid vd TV zelf, ofwel geluid van de bron dus ziggo, ps of switch), dat het 'geluid' dat via de optische kabel loopt ook harder gaat? Dat geluid wordt toch uitgestuurd met een bepaald volume, wat dan ook weer door de Bar wordt opgepikt?
Nee, optisch (zeker met dolby digital of DTS signaal) wordt niet volumegestuurd. Stereo PCM signaal kan soms wel, maar is niet echt gebruikelijk.

@relst89 je zegt dit:
Als aanvulling op bovenstaand bericht, de Formation serie beschikt dus helaas niet over een eigen afstandsbediening of een ''leer''-functie.
Maar de handleiding zegt dit:
Some commonly used control functions are also available via touch buttons on the Formation Bar top panel and it is additionally able to learn and respond to TV remote control volume commands. It is only possible to install and configure a Formation Bar using the Bowers & Wilkins Home app.
En
TV Remote Set Up
Your Formation Bar is able to learn your TV remote control volume and mute commands. This enables control of Formation Bar volume from the TV remote control.

Select the Bowers & Wilkins Home app Settings page and tap on Formation Bar. Now in The following Formation Bar settings page tap on, ‘Learn Remote Control’. The app will guide you through the process of remote control command learning.
Dit begrijp ik niet. Ik neem aan dat je de handleiding wel gelezen hebt toch? Waarom lukt dit niet?

Als jouwe idd niet kan leren, dan is dit de oplossing:
pricewatch: Logitech Harmony 350 Control

die kan je TV en de B&W bar bedienen.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 30-07-2020 10:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
@B.A.L. De set is in 1 woord ge-wel-dig. Zelfs zonder de sub is het ruimschoots voldoende in het laag en je merkt echt dat er een Links, Rechts en Center kanaal in de Bar zelf zit want de spraak is verrassend duidelijk. Ik weet natuurlijk niet waarvoor jij hem voornamelijk gebruikt maar bij ons is hij 80% van de tijd het geluid van de TV aan het versterken (denk aan reguliere programma's zoals het journaal etc.) en dan merk je echt duidelijk verschil. Voor films en gaming doet hij ook niet onder hoor ;)

@JvS Ik heb hem nu gekoppeld aan de Ziggo Next AB (Waarom ze dat bij de installatie van de TV niet gedaan hebben is mij ook een raadsel) ze waren er toen mee bezig geweest en zeiden dat het niet lukte, ik ben (op basis van wat ik van te voren al gelezen had op het internet) inderdaad over gegaan op hun advies gezien hun de installatie experts zijn...maar ik moet zeggen dat het niet van harte ging qua koppeling. En je moet hem wel echt aan de Next AB koppelen want de TV staat op ''Optische uitgang'' dus dan bedien je helemaal niks qua geluid op de tv, het enige wat je te zien krijgt is rechts in beeld een symbool dat het niet uitgevoerd kan worden. Ook moet je nu de knoppen vrij lang ingedrukt houden om daadwerkelijk het volume te regelen (en laat de tv nog steeds dat symbool rechts zien). Een paar simpele tikjes is niet voldoende.

Al met al weer een stap verder maar perfect is het nog niet al vrees ik wel dat het niet veel beter gaat worden. Dus word het de aankomende paar jaar leven met dat symbool rechts als je iets aan het volume regelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De geluidsinstellingen van LG gelden enkel voor de interne speakers. Het verandert dus 0,0 aan het geluid van een digitale output, want dat is ook wat je wilt. Intern + extern tegelijk is totaal niet wat je wilt, dan verlies je de kwaliteit van je bar doordat de TV speakers ook meedoen. De audio zou op 'passthrough' moeten staan, zodat de TV het 1-op-1 doorzet naar je Optical out/bar.

Dus als je hem op Optical zet klopt het dat je geen instellingen hebt in de TV. Ditzelfde geld voor HDMI ARC. Heb mijn Harman Kardon Citation Bar ook via Optical aangesloten aan mijn LG 65C9, volume werkt en de Bar gaat vanzelf aan en op Optical zodra de TV aan gaat.

Om mijn Bar te kunnen besturen met mijn LG remote, kon ik hem programmeren als universal remote. De C9 en CX ondersteunen dit sowieso. Zelfde geld voor andere HDMI verbonden apparaten. Zo kan ik bijvoorbeeld ook mijn Xbox One X besturen via mijn LG TV remote, terwijl de Xbox alleen IR heeft, geen HDMI CEC.

Alternatief heeft mijn bar ook de functie dat hij een remote kan leren voor volume, zodat je met de TV afstandsbediening nog steeds kan besturen, ook als je geen programmeerbare remote zou hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 30-07-2020 22:15 ]

Gallery V&A