Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik nu met die pixels, geeft dit de opnamekwaliteit weer of alleen de kwaliteit op m'n LCD scherm van m'n camera.
Dat laatste hoorde ik de een speciaal zaak voor foto en video ?
Dat het aantal beeldlijnen (500 of 520) belangrijk is voor weergave op tv kan ik begrijpen. DE TRV 330 heeft 800.000 en de trv 730 1.000.000 pixels. Of heeft dat ook te maken met steady shot voor foto's ?
Weet jij hier meer over ? :?

Verwijderd

Je hebt een gedeelte van het antwoord zelf al gegeven. Het aantal pixels geeft aan in wat voor resolutie de CCD het plaatje scant. Voor DV zou 720x576=414720 pixels genoeg moeten zijn, voor gewone video 768x720=442368 pixels.
Maar omdat men steeds meer struukjes in de camera's stopt, zoals digitale 'zoom' zijn er meer pixels nodig. Bij digitale 'zoom' wordt er niet gezoomd, maar wordt het midden van het plaatje gewoon opgeblazen. De beelddiepte veranderd dus niet zoals bij echt zoomen. Om de resolutie toch even hoog te houden worden er meer pixels gebruikt dan nodig (voor een gewoon plaatje).
En zoals je zelf al aangaf, worden er meer pixels gebruikt voor 'steady shot'. Hierbij wordt er altijd een kader genomen, kleiner dan de CCD, dit kader wordt verschoven wanneer er bewegingen worden geregistreerd. Deze worden vervolgens in tegengestelde richting nagebootst.
Eigenlijk ligt die digitale 'zoom' in het verlengde van 'steady shot'.
Als je dergelijke struukjes niet wil gebruiken is het aantal pixels totaal irrelevant.
Wil je een strak plaatje maken bij 500x digitale 'zoom' moet je je camera bijna in beton gieten.

Verwijderd

eh.... 768x576=442368

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

[forum=9] -> [forum=33]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
wat is dan precies CCD ? en wat doet ie ?

Verwijderd

De CCD (Charged Coupled Device) is het geval dat het beeld scant... opneemt. Het zit achter de lens en zet licht om in elektrische lading.

Verwijderd

Topicstarter
het heeft dus geen invloed op de opname ? bij inzomen dus wel en anders niet ?
en dan is het nog discutabel of je goed kunt inzoomen? voor een foto moet ik dus een betonblok maken ?

Verwijderd

Nee, het heeft geen effect bij gewone opnamen, alleen bij digitaal inzoomen, steady shot en andere digitale truukjes ((3D)wipes/patterns).
Bij gewoon inzoomen doet de lens zijn werk en werken alleen de relevante pixels op de CCD. Als je digitaal in gaat zoomen of 'steady shot' gebruikt worden die extra pixels pas relevant.
Nee, je hoeft voor het maken van een gewone foto geen beton blok te maken :) Maar als je helemaal inzoomt en vervolgens ook nog digitaal gaat 'zoomen' (lees: vergroten) worden de bewegingen die je maakt ook vergroot. Het zal dus nooit een stabiel plaatje worden. Dit heeft niets te maken met het digitale gedeelte, maar het is een logisch gevolg van het zoomen.
Ik persoonlijk heb vele malen liever een grote hoek dan een kleine (hoe verder je inzoomt hoe kleiner de hoek). Ik begrijp dan ook niet hoe 500x digitale zoom een verkoopargument kan zijn, maar dit ter zijde :)

Verwijderd

Topicstarter
nou begrijp ik het.... :) :)
hardstikke bedankt

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op woensdag 08 augustus 2001 20:39 schreef wildmedia het volgende:
Ik begrijp dan ook niet hoe 500x digitale zoom een verkoopargument kan zijn, maar dit ter zijde :)
Een 1Ghz PIII om supersnel te internetten was ook een werkend verkoopargument. Het staat een stuk beter dan 'maar' 100x digitale zoom.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Pagina: 1