Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ITX budget gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr50.50
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-11 18:19
Omdat mijn huidige PC kuren begint te vertonen ben ik van plan een nieuw systeem te bouwen. Aangezien AMD en Nvidia 'binnenkort' hun nieuwe grafische kaarten uitbrengen, ben ik van plan om tijdelijk mijn huidige videokaart (RX480) mee te nemen naar deze nieuwe build. Het budget voor de toekomstige videokaart ligt rond de 500 euro.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Voorlopig game ik nog op een 1080p scherm en ik zou graag alles op max willen draaien met een zo'n hoog mogelijke FPS (120+). Begin volgend jaar wil ik overstappen naar een 1440p scherm. Zolang ik op 1440p rond de 100fps kan halen (door eventueel wat settings naar beneden te schroeven) ben ik tevreden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zonder videokaart tussen de 600 en 700 euro. Mag iets meer zijn als dat echt veel performance winst oplevert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MSI RX480 (tijdelijk) en randapparatuur zoals scherm, toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 152,76€ 152,76
1BehuizingenNZXT H210 Zwart/Wit€ 85,09€ 85,09
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL€ 96,50€ 96,50
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,-€ 67,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 60,40€ 60,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ben over zowel Nvidia als AMD tevreden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een compact en stil systeem dus ik heb gekozen voor een ITX formaat. Ik weet dat de H210 niet echt een compacte ITX kast is, maar ik vind deze qua looks het mooiste.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Graag ontvang ik jullie advies over dit systeem. Past het allemaal goed bij elkaar en kunnen er eventueel op sommige vlakken betere keuzes gemaakt en/of kosten bespaard worden? Zijn de onderdelen 'goed genoeg' of vormt het een bottleneck wanneer ik hier de nieuwe generatie AMD of Nvidia GPU bij stop? Is 450watt genoeg? Ik heb bewust voor RGB gekozen, mochten er betere alternatieven met RGB zijn dan sta ik daar zeker voor open!

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
Ik zie dat het moederbord wat je hebt gekozen ongeveer 170 euro gaat kosten. Misschien is dan deze B550 zonder RGB ook een optie is:

pricewatch: ASRock B550M-ITX/ac

Voor de rest zou ik nog processorkoeling erbij doen. De standaard koeler in een kleine kast maakt lawaai.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde moederbord en dezelfde processor, paar problemen waar ik tegenaan liep:
- Vrij kieskeurig qua geheugen (of in ieder geval om het op het juiste XMP/DOCP te laten draaien). Drie sets Corsair en G.Skill gehad. Nu ook Crucial, aanzetten, werkend en vergeten maar.
- Zit maar 1 casefan header op het moederbord, heb ook fans op de pump header gehad maar dat kreeg ik niet lekker ingesteld, dus je hebt wat kabeltjes nodig of een fanhub/controller.
- De wifi-chip is van Realtek en had in mijn geval nogal wat problemen, heb ik vervangen voor een Intel 9260 maar die werkt ook nog niet super, of in ieder geval niet met de antennes die ik had besteld (in plaats van de antenne met kabeltjes van Asus).
- Heb het ook gebruikt in combinatie met een APU, dan werkt het tweede m.2 slot onderop het moederbord niet.

Verder is het inderdaad een prijzig bordje met wat beperkingen. Bovendien flink prullen in de bios om de fancurves een beetje lekker te krijgen met de Ryzen 5 3600 zodat hij niet continu opspint als een malle. Maar dat is meer een Ryzen 3000 serie probleem volgens mij. Ook weet je met de B550 serie zeker dat je nog een nieuwe generatie processor kunt gebruiken, met de B450 is dat maar de vraag volgens mij?

Ik gebruik het overigens met een SF450 van Corsair, werkte prima met mijn RX580 (nu een 1650 Super ivm hitte/energieverbruik).

[ Voor 9% gewijzigd door Dagion op 28-07-2020 12:08 ]

• Djarune
@Dagion weet je zeker dat je hetzelfde bord bedoeld? Deze Asus heeft namelijk 2 casefans en een Intelchip voor wifi. Zie site van Asus

Of bedoelde je het Asrock B550 bord?

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 28-07-2020 12:15 ]

• Dagion
  • Niet online
Djarune schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:14:
@Dagion weet je zeker dat je hetzelfde bord bedoeld? Deze Asus heeft namelijk 2 casefans en een Intelchip voor wifi. Zie site van Asus
Nee, dat doen ze erg sneaky jammer genoeg, er zit een Intel netwerkchip op voor de ethernet, niet voor de wifi. Zie ook deze Reddit thread.

En er zitten twee identieke "casefan" aansluitingen op inderdaad, maar bij eentje staat AIO/PUMP en die kreeg ik dus niet lekker ingesteld in de bios met twee Noctua fans erop aangesloten met een splitter. Ze draaiden wel maar niet PWM aangestuurd. Andere aansluiting gepakt en ze werden heerlijk rustig zoals ik gewend was. En dan heb je nog de losse CPU-fan aansluiting, die zou je eventueel ook kunnen splitsen natuurlijk. Misschien is die AIO header ook nog wel te regelen op de een of andere manier, maar ik had maar twee fans dus ik heb gewoon de standaard aansluiting gepakt.

• Mr50.50
Bedankt voor jullie reacties beide! Momenteel loopt bij Asus een cashback actie waardoor je 30 euro cashback krijgt op de B450-I.

Ik had inderdaad ook ergens gelezen dat dit moederbord niet lekker werkt met ramgeheugen van Crosair, vandaar de keuze voor Crucial.

Dus als ik het goed begrijp kan ik niet beide casefans aansluiten op het moederbord zonder dat ze als een gek gaan draaien? Is dat met pricewatch: Akasa PWM fan splitter opgelost?

De Realtek WiFi chip is niet zo’n probleem. Ik zal toch alleen de ethernet-poort gebruiken.

Ik ben niet zo van het tweaken dus wil het liefst dat alles in één keer werkt zonder te lopen ‘kloten’ in de settings van het moederbord.

• Djarune
Dagion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Nee, dat doen ze erg sneaky jammer genoeg, er zit een Intel netwerkchip op voor de ethernet, niet voor de wifi. Zie ook deze Reddit thread.
Sneaky? Dit hieronder staat letterlijk op de site. Als er echt Realtek in zit lijkt mij dit puur bedrog!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz9WhjTKXzQCrjd_aM0ldcSb5Ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4K9QYFy6zxN3RxZOZYg7uQC.png?f=fotoalbum_large

• Dagion
  • Niet online
Djarune schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Sneaky? Dit hieronder staat letterlijk op de site. Als er echt Realtek in zit lijkt mij dit puur bedrog!

[Afbeelding]
Dat is wel vreemd, als je bij specificaties kijkt staat die 9560 chip niet meer vernoemd (daar heb ik gekeken namelijk). Zouden ze zoiets updaten/veranderen gedurende verkoop? Ik heb er in ieder geval 100% een Realtek uitgepeuterd. Kan het zo snel ook niet vinden op de Nederlandse of Engelse site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZWNMu-YIQa4bhP7KkWljT2on4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2XgD6Ix46sBcbrtfH5kMjmK.jpg?f=fotoalbum_large
Staat ook nergens in de handleiding een Intel wifi vernoemd. Was overigens ook een reden dat ik dit bordje had aangeschaft, maar ja, kan het nergens meer terugvinden of het ook op de site stond waar ik besteld heb.

Edit: even ontopic, met zo een splitter kun je er inderdaad twee aansluiten. Eventueel nog eentje extra en je kunt je CPU fan header ook splitsen.

En het kloten valt wel mee, denk dat veel mensen het standaard goed vinden hoe de fans staan ingesteld maar ik zit in een Sugo SG13 te prutsen zonder outtake en beperkte hoogte van de koeler.

[ Voor 40% gewijzigd door Dagion op 28-07-2020 14:21 ]

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-11 17:00
Wellicht dat je nog wat inspiratie op kan doen uit mijn lijst? Vanmiddag zo'n beetje alle onderdelen besteld via Amazon, zal morgen en overmorgen binnen komen. Als je het interessant vind dan kan ik je tzt wel even laten weten hoe het bevalt.

Ik heb anderhalf jaar geleden een Mac Mini (model 2018) gekocht. Ik kon toch niet echt wennen aan MacOS dus besloten om dat ding te verkopen en te kijken hoeveel performance ik kon krijgen uit de verkoopopbrengst (€1000,-). Vooraf niet gedacht dat ik mini ITX interessant zou vinden maar na wat rond te hebben gekeken op r/sffpc toch een beetje verliefd geworden op de compactheid en het puzzelen wat komt kijken bij zo'n build. Main goal is om het te gebruiken voor video-editing (Premiere Pro en After Effects). Als ik er op kan gamen is dat mooi meegenomen. En daar heb ik altijd de PS4 nog voor.

Op basis van info op Tweakers, Reddit en soortgelijke builds op PCPartPicker tot deze setup gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,05€ 121,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Mini ITX OC 6G€ 238,86€ 238,86
1BehuizingenSilverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 39,53€ 39,53
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 117,77€ 117,77
1VoedingenCorsair SF450€ 90,30€ 90,30
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 139,-€ 139,-
1Overige componentenSilverstone SST-PP08B€ 7,19€ 7,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,70

Nog getwijfeld om hier ook een topic te openen om het nog te laten beoordelen maar ik kon ook gewoon niet meer wachten :D

EDIT: ik heb ook lang getwijfeld om de H210 te pakken. Besloten om het toch niet te doen, voor de helft van de geld heb je een kleinere kast en dus echt de mini ITX build-uitdaging. De H210 is wel echt mooier maar ik denk dat ik langzaam ga sparen voor de NZXT H1. Dat is echt een pracht ding O+

[ Voor 3% gewijzigd door KeFFeR1208 op 28-07-2020 18:15 ]

• Dagion
  • Niet online
@KeFFeR1208 , dat is verdacht veel gelijkenis met mijn SFF. Heb het even geprobeerd in een Node 202 maar dat kreeg ik niet koel, dus terug naar de SG13.
Welke koeler ga je gebruiken en heb je ook een fan voor in de voorkant?

Nadeel van SFF, hoe kleiner hoe duurder, en vaak problemen met warmte. Of stof. Of geluid. Of alledrie ;)

Zit zelf alweer na te denken over een grotere build ivm geluid waar ik me toch aan stoor, of een andere behuizing met plek voor een grotere koeler.

• KeFFeR1208
Dagion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:21:
@KeFFeR1208 , dat is verdacht veel gelijkenis met mijn SFF. Heb het even geprobeerd in een Node 202 maar dat kreeg ik niet koel, dus terug naar de SG13.
Welke koeler ga je gebruiken en heb je ook een fan voor in de voorkant?

Nadeel van SFF, hoe kleiner hoe duurder, en vaak problemen met warmte. Of stof. Of geluid. Of alledrie ;)

Zit zelf alweer na te denken over een grotere build ivm geluid waar ik me toch aan stoor, of een andere behuizing met plek voor een grotere koeler.
Ik ga het eerst proberen met de stock cooler die bij de 3600 komt. De Noctua NH-L9i chromax.black heb ik nog wel in mijn winkelmandje gehad maar er toch weer uitgekieperd. Las wat verhalen dat de performance niet veel beter is dan de stock AMD-koelers. De NH-LH12S presteert beter, maar ondanks dat die kast dicht is en je het niet ziet wil ik die koffiekleurige fan niet in m'n kast. Helaas is die niet in chromax.black te krijgen. Wil zoveel mogelijk alles zwart houden. Misschien dat de Alpenföhn Black Ridge ooit een oplossing gaat zijn als het te warm wordt, of wellicht een compacte AIO waterkoeling. Zolang ik het nog niet heb draaien zijn het even problemen voor later.

Nadat ik op de bestelknop had gedrukt bedacht ik me inderdaad dat ik de case fans was vergeten |:(
Daarna heb ik nog 2x Arctic P12 PWM besteld maar ik heb nog niet gekeken hoe dat allemaal past op m'n mobo. Voor de zekerheid een Y-splitter meebesteld.

• Mr50.50
@KeFFeR1208 bedankt voor het delen van jouw build! De NZXT H1 is inderdaad een prachtige kast, helaas wel extreem prijzig.

Stel dat ik hier een RX5700XT of RX2700 bij zou prikken, zou 450 watt dan voldoende zijn om het systeem aan te sturen? Als ik een tooltje gebruik kom ik uit tussen de 350 en 400 maar ik vraag me af hoeveel marge ik hierbij moet houden. Misschien dat pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W dan een betere keuze is?

[ Voor 25% gewijzigd door Mr50.50 op 29-07-2020 09:32 ]

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Ik heb net een itx build gemaakt.

Mijn hardware:
  • Sharkoon Qb One
  • Gigabyte Aorus B550 Pro AX
  • AMD Ryzen 5 3600
  • Arctic Freezer X7
  • Corsair vengance LPX 32GB DDR4-3200 16-18-18-36
  • MSI GeForce 1650 Super Gaming X
  • Be Quiet Silent Wings 2 120
  • Be Quiet Pure Wings 80mm
  • Sharkoon SFX 500 gold
  • Samsung 970 evo plus 500gb
  • Samsung 970 plus 1TB
Wat viel mee:

De kast zelf kan aan alle kanten open. Inbouwen relatief makkelijk. Kabelmanagement ook goed te doen, De voeding zit aan de voorkant van de kast en in de loze ruimte daarnaast kan je veel kabels kwijt.

Wat heb ik geleerd: Plaats je GPU als laatste. Anders kom je niet meer bij de headers op het moederbord tussen de GPU en de CPU cooler.

Wat was lastig:

Temperatuur management. Doordat ik een tower CPU cooler heb, kan ik boven het Mobo geen 120mm fan plaatsen. Die zit nu voorin boven het HDD rek en blaast in. Niet optimaal. De 80mm aan de achterkant blaast uit. De CPU cooler blaast ook richting achterkant.

Fan management is lastig omdat deze reageert op de piektemperatuur van elke core. Als standaard boost aanstaat gaan de fans voortdurend aan en uit. Bij Cinebench ging de CPU richting 90 graden.
Voor nu heb ik de boost maar even helemaal uitgezet in de BIOS. Alle cores draaien dan op 3600 en alles is lekker rustig en werkt best vlot. Bij Cinebench wordt hij dan max 68 graden.

Videokaart bevalt zeer goed. Ik speel alleen WOT in 1080p ultra. De GPU wordt dan max 69 graden.

Volgende keer opteer ik misschien voor een 120mm AIO. Dan blijft er veel meer ruimte over om de airflow over het moederbord te plannen.

Dit was mijn eerste PC die ik in 20 jaar bouwde. Misschien heb je wat aan mijn ervaring/valkuilen.

[ Voor 0% gewijzigd door mwk op 29-07-2020 17:58 . Reden: Kopieerfoutjes. ]

Maarten

• Dagion
  • Niet online
Mr50.50 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:24:
@KeFFeR1208 bedankt voor het delen van jouw build! De NZXT H1 is inderdaad een prachtige kast, helaas wel extreem prijzig.

Stel dat ik hier een RX5700XT of RX2700 bij zou prikken, zou 450 watt dan voldoende zijn om het systeem aan te sturen? Als ik een tooltje gebruik kom ik uit tussen de 350 en 400 maar ik vraag me af hoeveel marge ik hierbij moet houden. Misschien dat pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W dan een betere keuze is?
Ik zou dat van die voeding even navragen in het desbetreffende topic wat hier loopt. Weet wel dat de BeQuiet 550 straight power 11 een van de betere voedingen is als je iets hoger wilt in wattage. De pure power ken ik niet.

• KeFFeR1208
Mr50.50 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:24:

De reden dat ik voor de Corsair SF-serie heb gekozen is omdat het een SFX formaat ipv ATX formaat voeding is en omdat het modulair is qua bekabeling. Past allemaal net wat beter in een mini ITX kast en je plugt alleen de kabels in die je nodig hebt. Dat maakt het kabelmanagement net wat gemakkelijker.

Er is ook een SF-600 met 600 Watt vermogen, dat zou misschien wat zijn? ATX en niet-modulair blijft wel goedkoper natuurlijk. De H210 is wat dat betreft nog wel een ruime kast met genoeg ruimte achter de componenten om de kabels weg te werken. Als je bij die kast blijft dan zou ik het idd om financiële redenen op een reguliere ATX voeding houden.

• Emiel1986
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Je sf450 is eerst prima icm met je 1660.

Heb hem zelf een tu100 case in combi met een r5 3600 en rtx2060.
En het werkt gewoon.

Heb inmiddels de mn noctua l9a-am4 verwijderd en een artic freezer 2 120mm geïnstalleerd.

Groetjes
Pagina: 1