Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor 3090 Ready game build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobinTenHoek
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen, met enkel zaken op de achtergrond (spotify / enkele chrome tabs). Het idee is een "toekomst proof" NVIDIA 3000 (3080/3090?) ready gamePC om straks lekker Cyperpunk op ultrawide (34" 1440 144Mhz) te beleven :) Titels die ik nu a.o. speel RDR2, Jedi fallen order, total war warhammer II

Waarom nu al shoppen v.s. wachten?Heb in aug weekje vakantie en kan ik vast lekker aan de slag + vind sept plausible genoeg voor 3000 release. CPU wise zal AMD nog wel iets doen (eind?) dit jaar, maar vind dec nog te lang wachten (zo kun je in PC land altijd wel blijven wachten) 

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit niet super strak aan budget gebonden. Mag hier een daar wat extra kosten (luxe IPV ultime bang for buck is ok) als daar iets tegen over staat.
Om toch richtlijn te geven
Totale nieuwe onderdelen 2600,-
- Fase 1 "foundations" 1000,- CPU, Cooler, Mobo, Mem, PSU
- Fase 2 "graphics" 1600,- GPU (mik op 3000 nvidea rond sep), 34" monitor 1440p Ultawide 144Mhz (Hdr zou nice zijn)  (Maybe CM34-CW ?)

Verdere toekomst (= later budget)
- Fase 3 "Whenever"  High speed PCE 4.0 NVE drive(s) 

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ADATA SX8200 Pro, 2 TB SSD + 1 samsung Sata SSD
Fractal Design Define R5 - Zwart + enkele case fans
Toetsenbord + muis + Creative 2.0 speaker setje 

Meenemen maar vervangen in fase 2
Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB (word fase 2 vervangen)
Asus 27" 1440 144mhz monitor"

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Idee is dat PC 4-5 jaar meegaat, mogelijk na 2-3 jaar GPU upgrade.

Daarom PSU die "zwaar" is uitgevoerd. Ook begreep ik (jay's 2cts) je wat gunstiger op efficiëntie uitkomt met wat extra "headroom", + PSU fan slaat pas onder hoge load aan.Daarom 32Gb Mem, lekker veels apps open / prijs mem is nu "gunstig"Daarom CPU die iets boven "bang for buck sweet spot" zit 

Anticiperend dat consoles (PS5) profiteren van snelle SSD acces vind ik 3x M2 slots PCIe4 nuttige "gok" een Mobo met 3 M2 slots stelt me in staat lekker bij te prikken :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU heeft AMD een gun factor (na jaren team blauw), nu doen ze het op dit moment qua power efficiëntie ook beter dan Intel en PCI 4.0 M2 slots spreken me aan met ook op toekomst. Verder niet extreem merk trouw, al neig ik meer naar merken (niet specified product) met redelijke/goede reputatie (= tweakers reviews) / betrouwbaarheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gameperformance v.s. stilte v.s.Power(efficiënte) :P, of redelijk balans hier tussen.
Verder besef ik beetje gok op toekomstige performance (NVIDIA 3000, PCI4.0 M.2 speeds) maar dat geeft wel beetje aan waar ik aan denk .

Ga je overklokken?
Nee.  Out of the box XMP profiel instellen / zorgen dat BIOS settings POB geen obvious bottlenecks hebben sure, maar als eenmaal getunned is ben ik het liefst komend 4-5 jaar aan het gamen

Wat verwacht je van ons?
Ik sta breed open voor jullie tips
Concrete onderdelen suggesties

- Waar ligt beter bang for buck (beter balance game performance / stilte / power efficiëntie)

Heb wat van mijn ideeen over toekomst toegelicht ik op anticipeer (nvidea 3000 / PCIE 4.0 SSD performance / zware PSU / ruim in Mem).
- Waar heb ik het mis?
- Welke denk ik je dat ik juiste gok maak?
- Zie ik nog iets over het hoofd?   

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 320,-€ 320,-
1MoederbordenMSI MEG X570 UNIFY€ 293,90€ 293,90
1MonitorenCooler Master GM34-CW Zwart€ 749,-€ 749,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,90€ 159,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.711,75

Beste antwoord (via RobinTenHoek op 31-07-2020 17:25)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja dan voegt het echt weinig toe, we hebben hier op werk ook een aantal van die sets en die werken prima samen met de Ryzen systemen.

Je zou overigens prima voor de Tomahawk kunnen gaan hoor, mocht je toch meer dan 2 SSDs willen plaatsen kan je gewoon een 16x -> m.2 slots kaart kopen en die gebruiken.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Alle reacties

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-11 14:54
ipv die meg unify kan je misschien beter een x570 tomahawk nemen, die staat veel sterker aangeschreven. Maar misschien nu een 3700x nemen en dan later swappen naar een 4000 serie. Of zelfs tijdelijk een 3600 serie nemen

pvoutput

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

De 3800X is het geld niet waard, het is praktisch een iets sneller geklokte 3700X. Uiteraard kan je altijd wachten op een nieuwe CPU, maar de 4000 serie komt pas aan het einde van het jaar? Ik zou gewoon een 3700X kiezen, en eventueel later upgraden. Met de X570 heb je sowieso een upgrade path beschikbaar.

MSI heeft een sterkte X570 lineup - de Tomahawk is een prima keuze, tenzij je de unify voor een specifieke reden hebt gekozen.

Als monitor zou je ook kunnen kiezen voor een pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B ~ iets duurder, maar wel van een fabrikant die de panels zelf maakt. Bij Cooler Master denk ik niet 1-2-3 aan een monitor merk.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Als je niet erg vind om volgend jaar te upgraden, dan zou ik inderdaad ook de 3600 aanbevelen. Ik heb zelf de 3700x genomen omdat ik weet dat ik daar geen zin in heb, maar als je toch gaat upgraden in fase 3, doe dan ook de processor.

De 3600 is echt goedkoop, de 3700x is 75% duurder en in de meeste spellen wint de 3600 het zelfs nog.
Volgend jaar een 4xxx erin en je maakt weer een sprong. Past heel erg bij je fase project.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• leogeran
  • Nu online
Overweging waard om ipv de 3600 nu de 3600xt te kiezen en dan later als je de nvidia 3090(?) nagaan of de cpu een botleneck is?

Dan geef je nu minder aan uit dan de 3800x, heb je wel iets betere performance (single core, dan een gewone 3600).
En dan eventueel later een upgrade naar nieuwe CPU.

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Neem gewoon doe goedkoopste, denk even logisch na. Dan upgrade je lekker de cpu ook meteen.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Iedereen hamert er op dat je niet voor de 3800x moet gaan, en het is inderdaad niet de beste bang-for-buck, maar aangezien het verschil tussen een 3800x en een 3700x tegenwoordig nog maar 34 euro bedraagt is het ook zeker geen miskoop. Als je er niet van houdt om je processor na een half jaar weer te vervangen en de oude te verkopen, dan kan je nu prima voor de 3800x gaan. Als je het geen probleem vind om je cpu te verwisselen (of juist leuk zoals velen hier) dan is wat @leogeran zegt ook een goede optie.

• RobinTenHoek
Dank voor de reacties & food for thought.

Door beperkte prijs verschil ICM persoonlijke voorkeur geen CPU upgrade op korte termijn (lees 2021) uit te voeren lijken 2 extra cores van 3800X de moeite waard om er in te houden.

Wellicht verkeerde gok / overkill today, maar wellicht dat bepaalde AAA titels (dan wel achtergrond processen) dit komende jaren niet in de weg zal zitten.

Wat betreft Unify v.s. Tomahawk spreken de 3x M.2 sloten van Unify me aan. (Anders was Tomahawk mooie manier om wat cash uit te sparen.

Monitor (toch Fase 2) ga ik nog even in verdiepen, snap je punt dat CM niet echt monitor merk is. Ook heb ik de indruk dat er afgelopen maanden best nog wel wat ontwikkelingen (= nieuwe releases) gaande zijn. En gezien mijn 1070GTX nu bij bepaalde games het zwaar kan hebben, lijkt me goed om die rond GPU upgrade (come on september :D ???) te pakken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je voor 3800X gaat, en veel geld uitgeeft aan moederbord, dan zou ik ook sneller ram kopen pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZR wat je ook goed hoger kunt clocken dan 3600MT/s. Ook zou ik de CPU koeler aanpassen naar DR4-Pro. wat je met drie NVMe sloten wilt weet ik niet, lijkt me vrij nutteloos om daar veel geld aan uit te geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RobinTenHoek
Mem speed - hoe kan ik dat zien?
@Hackus Wellicht een NOOB vraag, maar welke value kan ik zien dat memory dat je aanraad sneller is dan de G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC die ik had opgenomen in de build?

Ze zijn beide 3600Mhz C16 en uit tweakers vergelijk zie ik zo snel geen verschil.

Aanvullend had ik verwacht dat iemand 3600Mhz misschien wat al wat te ver voorbij bang 4 buck zou vinden. Wellicht iemand goede tip (artikel / benchmarks) over zin / onzin mem speeds voor deze build?

CPU Kooler
Aanvullend vraag ik me af hoe ik met ruimte CPU cooler / mem uitkom. (met ripjaws & mugen verwacht ik op basis van reviews geen issues, iemand hier ervaring mee?)

Qua CPU cooler is be quiet! Dark Rock Pro 4 ook een mooie, wel be ik benieuwd waarom je deze boven Mugen 5 zou adviseren?

3 NVM slots overkill?
maybe ;) Ik zal nog even nadenken hoe belangrijk 3 NVM sloten zijn voor me, als ik 2 ook genoeg is zijn er betaalbare borden (tomahawk) een optie.

[ Voor 32% gewijzigd door RobinTenHoek op 30-07-2020 15:57 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rob.hoksbergen schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:42:
Mem speed - hoe kan ik dat zien?
@Hackus Wellicht een NOOB vraag, maar welke value kan ik zien dat memory dat je aanraad sneller is dan de G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC die ik had opgenomen in de build?

Ze zijn beide 3600Mhz C16 en uit tweakers vergelijk zie ik zo snel geen verschil.

Aanvullend had ik verwacht dat iemand 3600Mhz misschien wat al wat te ver voorbij bang 4 buck zou vinden. Wellicht iemand goede tip (artikel / benchmarks) over zin / onzin mem speeds voor deze build?

CPU Kooler
Aanvullend vraag ik me af hoe ik met ruimte CPU cooler / mem uitkom. (met ripjaws & mugen verwacht ik op basis van reviews geen issues, iemand hier ervaring mee?)

Qua CPU cooler is be quiet! Dark Rock Pro 4 ook een mooie, wel be ik benieuwd waarom je deze boven Mugen 5 zou adviseren?

3 NVM slots overkill?
maybe ;) Ik zal nog even nadenken hoe belangrijk 3 NVM sloten zijn voor me, als ik 2 ook genoeg is zijn er betaalbare borden (tomahawk) een optie.
Ik zie al dat je weinig ervaring hebt, maar wel veel geld uit wilt geven aan een moederbord en een 3800X.

Ik zou wat anders gaan indelen en dan liever een 3900X kopen. met B550 Mortar of X570 Tomahawk)
of 3600 en geld in je zak houden,en bij uitkomen van Ryzen 4000 eind dit jaar kijken of je een betere CPU nodig hebt. met de Ripjaws zit je ook met hoge heatshields, en dat kan nadelig zijn qua ruimte met CPU koeler.

qua NVMe sloten(m.2 PCI-e) kun je ook een SSD kiezen met meer opslagcapaciteit nu en dan hou je ruimte over als je een module bij gaat plaatsen(upgrade). Voor nu heeft PCI-e 4.0 nog geen meerwaarde met gamen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RobinTenHoek
Kun je aangeven waar je naar kijkt m.b.t. memory suggestie? (zo op het oog zie ik Mhrt en timing die overeen komen.). Ik wil graag snappen hoe je hier naar kijkt om er van te leren :)

Ook ben ik benieuwd naar je argumenten, waarom de Dark Rock Pro 4 een beter optie dan Mugen?

Qua ruimte (Mem / Cooler), heeft iemand ervaring welke combie wel/niet past?

[ Voor 21% gewijzigd door RobinTenHoek op 30-07-2020 18:37 ]

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
rob.hoksbergen schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:57:
Kun je aangeven waar je naar kijkt m.b.t. memory suggestie? (zo op het oog zie ik Mhrt en timing die overeen komen.). Ik wil graag snappen hoe je hier naar kijkt om er van te leren :)

Ook ben ik benieuwd naar je argumenten, waarom de Dark Rock Pro 4 een beter optie dan Mugen?

Ik kan je uit ervaring melden dat een DR4 cpu koeler geen interference heeft met Gskill trident Z ram, dus even checken wat het hoogte verschil is tussen die en de jouwe.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

rob.hoksbergen schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:57:

Heeft te maken met de gebruikte dram chips, de trident z modules gebruiken Samsung B dies, dit zijn 'de beste' chips en kunnen vaak hogere snelheden aan dan op het doosje staat.

De Ripjaws gebruiken uit mijn hoofd Hynix chips, die zijn gewoon een paar tredes minder kwa wat ze eigenlijk aan kunnen.

Maar mocht je geen zin hebben in pielen met ram snelheid en timings dan maakt het niet zo veel uit.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• RobinTenHoek
Dank voor achtergrond info, dit is als je puur op specs vergelijkt krijg je dit niet mee :)

Pielen met ram snelheden (= optimale stabiele overclock vinden) staat niet op mijn wensen lijst.

Een XMP profiel in bios instellen sure

Acties:
  • Beste antwoord

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja dan voegt het echt weinig toe, we hebben hier op werk ook een aantal van die sets en die werken prima samen met de Ryzen systemen.

Je zou overigens prima voor de Tomahawk kunnen gaan hoor, mocht je toch meer dan 2 SSDs willen plaatsen kan je gewoon een 16x -> m.2 slots kaart kopen en die gebruiken.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 16:33
Welke CPU gebruik je nu? Want als dat om een Skylake met minimaal 4c/8t gaat, dan zie ik eerlijk gezegd weinig voordeel in het upgraden van de gehele PC, zeker gezien de beoogde workload, de bottleneck zal immers zeer waarschijnlijk de GPU zijn.

Dan kan je beter de GPU en monitor upgraden en later een Zen3 systeem bouwen. Qua gaming ontlopen Skylake en Zen2 elkaar amper, terwijl Zen3 een behoorlijke stap lijkt te worden en toekomstbestendiger zal zijn.

• RobinTenHoek
Interessant punt. Ik zit nu op Intel Core i5-6600K (4c/4t)

En m'n pc is idd meer GPU bound (met huidige 1440 & zeker met beoogde ultra wide), denk ik dat ik je (minimale) 8t advies wel volg en 3800X voldoende upgrade is.

FYI Qua MoBo ben neem advies Tomahawk over.
Naast goede VRM's ( YouTube: MSI X570 Tomahawk, The Best X570 Board? ), is er (met open upgrade path van 16x -> extra m.2 slots kaart) geen reden meer voor Unify

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 328,10€ 328,10
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 225,90€ 225,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 158,90€ 158,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,59

[ Voor 90% gewijzigd door RobinTenHoek op 02-08-2020 17:10 ]

Pagina: 1