13" A1425 Macbook Pro Retina - Late 2012 - Hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Mijn vraag:
De temperatuur van mijn Macbook Pro, gaat zeer snel omhoog bij iedere handeling die ik doe. Bij Wake Up is ie rond de 50 graden celcius. En voor simpele taken (safari), piekt die constant naar 93-98 C. De fans gaan dan natuurlijk even hard blazen totdat ie weer rond de 70-80 graden zit.

Voorheen deed ie dit eigenlijk nooit. Hij gaat ook merkbaar langzamer worden dan.
(zelfs mijn oude dual core macbook pro draait eigenlijk beter voor dit soort taken)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

13" A1425 Macbook Pro Retina - Late 2012
Draait op OS Catalina - 10.15.5 (19F101)
2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5
8 GB geheugen

In principe voldoende voor de taken wat ik doe.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Activity monitor in de gaten gehouden. Gebruikt niet intensief het geheugen of de CPU
- Heb de fans en heatsinks gechecked en schoongemaakt en nieuwe koelpasta op de cpu gedaan (MX-4).
Dit is het model met twee kleine fans. Heeft een beetje geholpen een paar graden.

Wat ik nog niet gedaan heb: Heeft het zin om een clean instal te doen? En zou de accu er eventueel invloed op kunnen hebben. Ik werk meestal gewoon vanaf de power adapter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSRdF8I4Z5t8dsmuNM943Z07Ees=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPI3Bsfa0698j0mUEr7uJJWk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H6V4p9dnJSQ9L3--0xyyG7sQU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/djAkhe03yVuieIgU3WUzb7GZ.png?f=user_large

Beste antwoord (via Roel84 op 22-08-2020 09:37)

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als je daadwerkelijk een lage load hebt (check activity monitor) en de koelpasta goed is, dan heb je goede kans dat je heatsink lek is. Voelt het alsof er vloeistof in dat ding zit als je schudt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Begin daar eens mee. Daar ligt, zeker bij laptops, het grootste deel van dit soort problemen. Uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid gebruik en de plaatsen waar je laptop gebruikt is kan er behoorlijk wat stof ophopen. Stof werkt als een dekentje waardoor de warmte niet weg kan, zie daar: CPU throttling omdat het ding te warm wordt en blazende ventilatoren.

Ow, en om te controleren of het softwarematig is kun je de "Flix-test" doen: maak even een nieuwe gebruiker aan en log daar in. Zzonder dat je in je huidige gebruiker ingelogd bent ga je daar een poosje in werken, gewoon kijken wat je laptop doet.

Wanneer het in de nieuwe gebruiker niet zo is weet je dat het softwarematig is. Wanneer ook in de nieuwe gebruiker de MacBook hard begint te blazen weet je dat het hardwarematig is.

[ Voor 31% gewijzigd door sypie op 28-07-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Dankjewel @sypie, daar had ik inderdaad niet aan gedacht om onder een nieuwe user te werken en kijken hoe dat gaat.

Ik had hem al stofvrij gemaakt van binnen en nieuwe koelpasta. Maar was niet erg stoffig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Heb een tijdje met een nieuw user account gewerkt maar temperatuur blijft hetzelfde. Van idle (geen enkel programma open rond de 70 C. Binnen 2/3 seconden naar 96 graden voor 2 tabbladen te openen in safari.

Machine is dus stofvrij en nieuwe koelpasta. Wat kan er verder nog voor zorgen dat deze zo snel heet wordt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Als je daadwerkelijk een lage load hebt (check activity monitor) en de koelpasta goed is, dan heb je goede kans dat je heatsink lek is. Voelt het alsof er vloeistof in dat ding zit als je schudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Goede tip, Rick! Ik haal hem straks eens uit elkaar en zal er eens mee schudden. Vermoed ook dat het aan de heatsink ligt, vanwege de lage load, en de snelle pieken naar hogere temperaturen, terwijl de cpu niet echt belast wordt.

Hi @rvanpruissen

Heb vandaag de heatsink er weer vanaf gehaald en er duchtig mee geschud bij mij oor, maar ik hoor helemaal niks. Lijkt niet alsof er ook maar iets inzit. Lijkt meer op een solide stuk staal.

Moet ik die vloeistof een beetje horen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXZBWEBqVZYH5dk9W8APHNVsn-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57Rh1geRXczav7HfHvPACQjW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb weer alles schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop gesmeerd. Deze keer ietsje minder ;). geen veranderingen in temperatuur. Idle rond 70, kleine piekbelasting schiet ie meteen naar de 95 ongeveer.

[ Voor 68% gewijzigd door Roel84 op 31-07-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Die vloeistof hoor je niet, maar je voelt het wel bewegen als je de heatsink snel beweegt. Koelpasta mag wel wat minder inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Ik heb niks gevoeld. Maar ik heb ook nergens een lek kunnen vinden. Normaal beetje olie-achtige substantie als het er ergens uit zou zijn gelopen he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Ik zou het toch nog eens proberen met beduidend minder koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Ja heb ik vandaag gedaan nadat ik alles in elkaar gezet heb. Is nogal een kleine die, dus nu een stuk minder koelpasta idd. Temperaturen overigens nog steeds hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
PRAM en VRAM reset zal je ook al wel gedaan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
ChristianBurger schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:47:
PRAM en VRAM reset zal je ook al wel gedaan hebben?
Jup :)

Ik heb een nieuwe heatsink besteld, zal wel over 2 weken binnenvallen en de resultaten posten hier. hoop dat het ermee opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianBurger
@Roel84 ik hoop het voor je. :)

Ik heb wel eens een heatsink van een Macbook Pro 2011 gerepareerd door de pipe en het cpu gedeelte aan elkaar te plakken met gewoon hitte geleidende lijm. De temperatuur was keurig. Ik wil hiermee zeggen dat ik niet verwacht dat een heatsink zo'n grote impact kan hebben, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
@ChristianBurger Begrijp jouw punt inderdaad. Ik heb ook mijn twijfels. Maar ik weet ook niet wat anders zulke snelle piektemperaturen kan veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

ChristianBurger schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:47:
@Roel84 ik hoop het voor je. :)

Ik heb wel eens een heatsink van een Macbook Pro 2011 gerepareerd door de pipe en het cpu gedeelte aan elkaar te plakken met gewoon hitte geleidende lijm. De temperatuur was keurig. Ik wil hiermee zeggen dat ik niet verwacht dat een heatsink zo'n grote impact kan hebben, maar wie weet.
Dus je vergelijkt een situatie mét heatsink met een situatie mét heatsink en komt tot de conclusie dat een heatsink geen grote impact kan hebben? Die hittegeleidende lijm werkt misschien minder goed dan koelpasta, maar je hebt nog steeds een heatsink.

Hoge temperatuur kan praktisch gezien twee dingen betekenen: er wordt teveel warmte geproduceerd of er wordt te weinig afgevoerd. Dat eerste geval kan alleen bij een defecte CPU omdat een hoge CPU load is uitgesloten. Het tweede geval (slechte afvoer) is waarschijnlijker en goedkoper te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
@rvanpruissen Ik wil alleen aangeven dat ik niet kan inbeelden dat een heatsink zo erg 'kapot' kan gaan, wat ervoor zorgt dat het minder zou presteren dan een diy heatsink reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

ChristianBurger schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:26:
@rvanpruissen Ik wil alleen aangeven dat ik niet kan inbeelden dat een heatsink zo erg 'kapot' kan gaan, wat ervoor zorgt dat het minder zou presteren dan een diy heatsink reparatie.
I know, was niet vervelend bedoeld ook, maar ik twijfel aan je logica :Y) Een heatsink (of eigenlijk wat specifieker heat pipe) heeft wel degelijk grote invloed op de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianBurger
@rvanpruissen No worries :) Maar true hoor, het speelt een rol. Alleen zie de Macbook Air, die gaat nu door het leven zonder heat pipe en kan ook gekoeld worden. Ja, die is er zo op gemaakt in tegenstelling tot de Macbook van TS natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
de "nieuwe" heatsink is ook binnengekomen |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0DXTRzJ1qVyYEuGk2Dt7mNMNdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT3bdXrjsUxzVdFnqoxv9AQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel84
@rvanpruissen @ChristianBurger

Vandaag beetje tijd gehad om te prutsen. De verfrommelde nieuwe heat sink die met de post binnen was gekomen heb ik maar weer rechtgebogen en met een hamertje uitgedeukt 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI6KwA6LG6pnNmyKfJj8ISgM6nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGmBhiDMXsgzOsdLKtYUcg0a.jpg?f=fotoalbum_large

Er zat een goede bult in.

Heb hem daarna in mijn macbook gezet en de temperaturen blijven nu rond de 65 graden. Met heel af en toe pieken diep in de 70. Grote verbetering t.o.v. van de heat sink die er voorheen inzat.

De fans lijken nu de pieken ook wat eerder op te pakken en draaien gematigd alvast wat sneller.

Helemaal goed weer dus. Bedankt iedereen weer voor de hulp! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:34
Ik heb dezelfde macbook, ook vrij warm. Ben benieuwd waar je de heatsink vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

aufl schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:27:
Ik heb dezelfde macbook, ook vrij warm. Ben benieuwd waar je de heatsink vandaan hebt.
Heb je al nieuwe koelpasta en stofnesten verwijderd? Dat blijven de eerste stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
Ja, alles al schoon gemaakt en nieuwe pasta aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
aufl schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:27:
Uit China; staan er voldoende op ali:
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Denk dat dit model met twee kleine ventilatoren sowieso wat warmer en vooral luider is. Ik heb dezelfde configuratie met een late 2013 13" macbook, en die draait eigenlijk altijd rond de 50 graden celsius.

Ik weet niet of bij jou ook de heatsink stuk is. Bij mij vond ik het vooral opvallend dat ie met een kleine handeling direct 95 graden werd.

[ Voor 24% gewijzigd door Roel84 op 24-08-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
Ik denk bij nader inzien dat het inderdaad wel meevalt hier, zit met wat browservensters open en een youtube filmpje rond de 60 graden, bij lange na niet die 95 die jij eerder had. Vooral bij Teams meetings gaat ie blazen, maar ik ben er inmiddels achter dat dat een flinke belasting is tegenwoordig..
Pagina: 1