DISCLAIMER: Ja het gaat hier om elektriciteit, grote kans dat ik nog een gecertificeerd elektricien om hulp ga vragen, ik weet dat ik antwoorden in dit topic niet altijd voor waar moet aannemen, werken met elektriciteit is gevaarlijk. Ik weet wat ik doe, meer dan genoeg basiskennis aanwezig
Ik kan momenteel wel wat feedback gebruiken met betrekking tot het installeren van een Airconditioning systeem bij mij thuis. Het betreft een Daikin systeem van twee buitenunits en vier binnenunits.
Het opgenomen vermogen van de buitenunits kan oplopen tot 2,1 kW, dus met twee units heb ik twee aparte groepen nodig.
Om de buitenunits van stroom te voorzien is de eenvoudigste route om twee grondkabels van de zijkant van het huis te leggen naar de voorkant en door een bestaande buis de meterkast in te leiden. So far so good. Ik heb dus twee nieuwe groepen nodig.
Met een kleine inspectie van de meterkast zie ik echter een aantal issues (ik heb nu voor het eerst de kap eraf sinds ik hier woon). En ik zie bovendien een aantal oplossingsrichtingen.
Dit is de huidige layout (klik voor groot):
:strip_exif()/f/image/UnscXWcWFh497UHTARBaDmpW.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst wat me opvalt (ik ben geen elektromonteur, maar weet wel eea van de NEN 1010 normen):
Ik zie grofweg twee oplossingsrichtingen:
Optie 1 is minder werk en wat kort door de bocht? De Alamat vervult voor de PV installatie nu ook al een aardlek functie. Optie twee is wat meer solide, omdat ik dan drie volwaardige 3-fasen aardlekschakelaars heb. Hierbij is het ook makkelijker om later wat groepen te verhuizen naar een andere fase.
Hoewel niet keihard noodzakelijk (heb nu geen problemen met de aardlek schakelaars) zou het wel prettig zijn om de groepen zo in te delen dat er maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar zijn.
Ik heb nog een aantal vragen of overdenkingen:
Ik kan momenteel wel wat feedback gebruiken met betrekking tot het installeren van een Airconditioning systeem bij mij thuis. Het betreft een Daikin systeem van twee buitenunits en vier binnenunits.
Het opgenomen vermogen van de buitenunits kan oplopen tot 2,1 kW, dus met twee units heb ik twee aparte groepen nodig.
Om de buitenunits van stroom te voorzien is de eenvoudigste route om twee grondkabels van de zijkant van het huis te leggen naar de voorkant en door een bestaande buis de meterkast in te leiden. So far so good. Ik heb dus twee nieuwe groepen nodig.
Met een kleine inspectie van de meterkast zie ik echter een aantal issues (ik heb nu voor het eerst de kap eraf sinds ik hier woon). En ik zie bovendien een aantal oplossingsrichtingen.
Dit is de huidige layout (klik voor groot):
:strip_exif()/f/image/UnscXWcWFh497UHTARBaDmpW.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst wat me opvalt (ik ben geen elektromonteur, maar weet wel eea van de NEN 1010 normen):
- Kroonstenen vóór de hoofdautomaat
- Nuldraad is na de kroonsteen met elektratape "blauw" gekleurd
- Ik heb één kookgroep, maar zo te zien heb ik meer groepen dan toegestaan is met het aantal aardlekschakelaars
- De PV alamat is later toegevoegd door het afsplitsen van de 1e fase naar een kleiner kastje
- PV monteur heeft achter de hoofdautomaten een splitter op de 1e fase en de nul gemonteerd, wegens gebrek aan aansluitmogelijkheden?
- De aardlekschakelaars zijn niet parallel met de automaten verbonden via een brug, maar rechtstreeks met draden. Kan normaal/gebruikelijk zijn, maar maakt het allemaal wel wat rommeliger en onoverzichtig
Ik zie grofweg twee oplossingsrichtingen:
- Ik kan het PV kastje eraf halen en een iets groter kastje terughangen waarin ik een 1-fase aardlekschakelaar monteer, de Alamat vervang door een automaat en twee nieuwe automaten erbij zet. Allemaal op dezelfde aardlekschakelaar
- Ik kan achter de hoofdschakelaar de drie fasen en de nul aftappen naar een nieuw kastje. In dit kastje kan ik dan een 3-fase aardlekschakelaar monteren en de twee nieuwe automaten
Optie 1 is minder werk en wat kort door de bocht? De Alamat vervult voor de PV installatie nu ook al een aardlek functie. Optie twee is wat meer solide, omdat ik dan drie volwaardige 3-fasen aardlekschakelaars heb. Hierbij is het ook makkelijker om later wat groepen te verhuizen naar een andere fase.
Hoewel niet keihard noodzakelijk (heb nu geen problemen met de aardlek schakelaars) zou het wel prettig zijn om de groepen zo in te delen dat er maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar zijn.
Ik heb nog een aantal vragen of overdenkingen:
- Het eventuele tweede kastje kan niet aangrenzend aan het eerste kastje gemonteerd worden wegens plaatsgebrek. Wat is de gebruikelijke manier om die twee met elkaar te verbinden? Mag dat via een 4x6 kabel?
- Hoe splits ik de fasen achter de hoofdautomaat het beste uit? De twee bestaande aardlekschakelaars zijn via een rail verbonden. De PV monteur heeft vervolgens fase 1 en de nul afgesplitst met zo'n kroonsteen insteker. Wat is de correcte manier om de kabels op dat punt verder te splitsen?
- Loont het zich om de bestaande groepen over een derde 3-fase aardlekschakelaar te verdelen? En wat is de makkelijkste manier om inzicht te krijgen in het eerlijk verdelen van de groepen. Want ik heb nu niet de mogelijkheid om per fase apart het stroomverbruik te monitoren.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW