Cv leidingen infrezen in de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zit er aan te denken om de cv leidingen, die nu nog op de wand en vloer gemonteerd zijn, in te frezen in de muur. Zodat straks de stukadoor alle leidingen mooi kan wegwerken. Nu is mijn vraag wat gaat dit ongeveer kosten? Het gaat om twee radiatoren in de woonkamer. Eén in de gang en drie boven op de slaapkamers. En is het aan te raden om de oude radiatoren te vervangen voor moderne?
Hoe hoog schatten jullie de kosten in als dit moet gebeuren door een loodgieter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:15
Ik denk dat je dat het beste aan een loodgieter kunt vragen. Vraag eens een paar offertes op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat kost het om een dagje een sleuvenfrees te huren + de bijkomende kosten van je (dubbelwandig tyleen?) slangen en koppelingen.

Voor je nieuwe radiatoren: DESIGN kost geld!!

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 27-07-2020 23:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:16
CV leidingen gaan altijd ergens heen en zijn dus ergens aangesloten. Wat voor leidingen zijn er nu gebruikt?
Kunnen dit soort leidingen in de muur worden gewerkt? Gaan ze ergens door het plafond of vloer? Wat voor muur is het (beton, gasbeton, gips etc)?

Een op het oog simpele klus kan best eens duur uitvallen. Als je dit niet zelf gaat/kan doen de situatie ter plaatse laten beoordelen en een offerte (of meerdere) laten uitbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 16:42
Let op dat je met nieuwe radiators wel hetzelfde aantal watts in huis moet halen. Nu weet ik niet wat je met een moderne radiator bedoeld maar een designradiator is duur en heeft relatief weinig vermogen.
Voor wat betreft het wegwerken in de muur: dit is iets dat je zelf kunt doen maar voor het verbinden van de slang met een koppeling heb je speciaal gereedschap nodig. Ik heb daarom alles laten doen bij mijn verbouwing. Fantastisch om in een oud huis van 1962, nergens ook maar één leiding in het zicht te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EKorvemaker
Wat waren de kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:45
Zorg er vooral voor dat je voldoende ruimte rondom de leidingen hebt in je muur. Liever nog, gebruik flexibele leidingen met een mantelbuis. CV leidingen krimpen en zetten uit wegens de warmte. Je word er echt niet vrolijk van als je straks ineens een bobbel in je stucwerk hebt zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door AlxRoelofs op 28-07-2020 10:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
GodDamage schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:13:
Let op dat je met nieuwe radiators wel hetzelfde aantal watts in huis moet halen.
Dat kun je zo niet stellen.

Als het een jaren 60 of 70 huis betreft met nu nog de originele radiatoren wat origineel is opgeleverd zonder isolatie en met enkel glas, dan is de kans groot dat er nu veel minder vermogen nodig is dan wat er aan oude radiatoren hangt. De meeste van die huizen zijn immers intussen wel voorzien van een vorm van dubbel glas en op diverse punten (extra) isolatie.
Daar staat tegenover dat wanneer je nu het verwarmingsysteem gaat aanpassen/vernieuwen het verstandig is om alvast rekening te houden met stoken op lage temperaturen. Bijvoorbeeld Jaga convectoren zijn hiervoor geschikt.

Het is zaak om een warmteverliesberekening te maken en daar de juiste radiatoren/convectoren bij te kiezen. Liefst berekend op een aanvoertemperatuur van niet meer dan 40 a 45 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 28-07-2020 10:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:28
Ivow85 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:38:
[...]
Het is zaak om een warmteverliesberekening te maken en daar de juiste radiatoren/convectoren bij te kiezen. Liefst berekend op een aanvoertemperatuur van niet meer dan 40 a 45 graden.
Juist mijn oude radiatoren zijn nu prima. Vanwege de isolatie kan de temperatuur inderdaad omlaag van 80 naar 50 graden wat weer mooi bespaard. 40 a 45 graden is te ambitieus voor mijn huis uit 1938.
Verwarmingen echt niet meer konden heb ik gelijk vervangen door LTV (lage temperatuur) versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:38
Ivow85 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:38:
Daar staat tegenover dat wanneer je nu het verwarmingsysteem gaat aanpassen/vernieuwen het verstandig is om alvast rekening te houden met stoken op lage temperaturen. Bijvoorbeeld Jaga convectoren zijn hiervoor geschikt.
Jij had ook ervaring met LTV-verwarmen met conventionele radiatoren, toch? Bevalt dat op de lange termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Jij had ook ervaring met LTV-verwarmen met conventionele radiatoren, toch? Bevalt dat op de lange termijn?
Het is een goede tussenoplossing / tijdelijke oplossing. In combinatie met boosters te doen. Maar wanneer het buiten echt koud wordt, kom je niet meer zo makkelijk tot echt lage temperaturen. De stooklijn van mijn warmtepomp liep op tot 55 graden bij matige vorst.

Met oog op de toekomst is, wanneer je nu toch aan het systeem gaat sleutelen en vloerverwarming niet in de planning staat voor de korte of middellange termijn het beter om voor echte LTV convectoren te gaan. Met een beetje geduld tweedehands wel voor vriendelijke prijzen te vinden. Nieuw wel redelijk prijzig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Zit er aan te denken om boven alle radiatoren weg te halen aangezien wij ze toch nooit gebruiken.
Willen alleen dan beneden drie radiatoren. Loodgieter vragen voor het infrezen van die leidingen. Waarschijnlijk hebben we dan flexibele buizen nodig.

Boven mocht het wel koud worden infraroodverwarming ophangen aan de muur. Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
EKorvemaker schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:39:
Zit er aan te denken om boven alle radiatoren weg te halen aangezien wij ze toch nooit gebruiken.
Hou je er wel eentje in de badkamer? Het is wel handig om één radiator boven te houden voor het kunnen ontluchten.

Ik heb tijdens onze verbouwing ook een verwarmingsleiding in de muur gefreesd. Dat zat in de grote verbouwing dus ik heb geen idee hoe duur dat was. Maar schrik niet als het wel een dag werk is. Bij mijn weten hebben we geen bijzondere leiding gebruikt, maar "gewoon" kunststof verwarmingsleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Waarom niet meteen vloerverwarming beneden laten maken, en de verdieping en slaapkamers ltv radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
CrazyOne schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:03:
Waarom niet meteen vloerverwarming beneden laten maken, en de verdieping en slaapkamers ltv radiatoren?
Dan heb je nog steeds buizen langs de wanden, waar de OP juist vanaf wilde? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:57:
[...]

Dan heb je nog steeds buizen langs de wanden, waar de OP juist vanaf wilde? :)
Je hebt toch een meterkast of ergens anders een ongebruikte hoek? Koofje ervoor en weg is de leiding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:39
EKorvemaker schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:39:
Willen alleen dan beneden drie radiatoren. Loodgieter vragen voor het infrezen van die leidingen. Waarschijnlijk hebben we dan flexibele buizen nodig.

Boven mocht het wel koud worden infraroodverwarming ophangen aan de muur. Iemand hier ervaringen mee?
Dat zou ik persoonlijk niet zomaar doen, als je ooit gaat verhuizen is het wel vreemd dat de slaapkamers geen radiator hebben en dat kan dan als extra kostenpost worden gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
EKorvemaker schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:39:.

Heb boven alle radiatoren verwijderd en op de plek van het lichtpunt een infrarood paneel opgehangen. Bevalt erg goed. Al zou ik hem in de badkamer niet nog een keer aan het plafond monteren aangezien je daar vaak staat krijg je een warm hoofd.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zou nu eerst even breder kijken en alle opties afwegen en daarin ook vloerverwarming meenemen. Nu heb je misschien de kans om het voor de komende 20-30 jaar in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je meerlagenbuis met buitenmantel pakt, kun je dat prima weg stucen. Bijvoorbeeld van uponor of henco.

Perstang kun je een dagje huren. Heeft wel een vrij aardige diameter, dus wordt diep frezen.

Vloerverwarming is altijd een aanrader ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Pizza_Boom schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:41:
[...]
Je hebt toch een meterkast of ergens anders een ongebruikte hoek? Koofje ervoor en weg is de leiding.
Dat koofje kun je ook bouwen zonder vloerverwarming aan te leggen :)

Ik vind het amusant dat de OP voorzichtig informeert naar de kosten van iets, en vervolgens iets aangepraat krijgt dat in ieder geval veel duurder en ingrijpender is, en bovendien zijn probleem niet oplost.

Overigens ben ik ook geïnteresseerd in hoe duur zoiets is, maar dat lijkt niemand te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Ik vind het amusant dat de OP voorzichtig informeert naar de kosten van iets, en vervolgens iets aangepraat krijgt dat in ieder geval veel duurder en ingrijpender is, en bovendien zijn probleem niet oplost.

Overigens ben ik ook geïnteresseerd in hoe duur zoiets is, maar dat lijkt niemand te weten :)
Ik denk dat we proberen te vermijden dat de gevraagde oplossing niet altijd de beste is.
Vandaar de optie om eventueel vloerverwarming te nemen. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niet per definitie duurder hoeft te zijn, Wat denk je dat een "moderne" radiator kost?

Daarnaast kun je het uurtarief van een loodgieter op internet vinden en zal een loodgieter ter plaatse moeten oordelen hoeveel werk het exact is.

Zonder enige voorkennis kunnen wij daar met zijn allen niks over zeggen, maar enkel suggesties doen :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 22:07

dr.lowtune

Deugt niet

Verwarmingsleidingen in de muur, daar heb ik wel ervaring mee, bij ons heb ik er meerdere in de muur gestopt.

Allemaal flexibele leidingen met een stevige mantelbuis er om heen. Relatief diep gefreesd (heb er toen een Ferm frees voor gekocht, en die deed het prima, zelfs weer uitgeleend aan iemand anders). Omdat ik het allemaal zelf deed bleven de kosten beperkt tot de frees (80 euro ofzo), de leidingen (afhankelijk van welke lengte je nodig hebt) en een dag of 2 werk. Het zou me dus niet verbazen als een loodgieter er zo'n 1000 euro voor rekent...

Houd er rekening mee dat je wel een goede stofafzuiging nodig hebt, want je krijgt echt enorme zooi.

De sleuven zelf maken kost niet zoveel tijd, maar het afwerken en aansluiten wel, want aan het eind van die sleuf zal waarschijnlijk toch een gat moeten komen waar de leiding doorgaat (bijvoorbeeld je aanvoerleiding die van onder de vloer komt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Dat je nú geen verwarming gebruikt, wil nog niet zeggen dat je het nooit nodig gaat hebben.
Mij lijkt het erg rigoreus om radiatoren weg te halen, daar waar je nú denkt het niet nodig te hebben,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Precies, ts geeft weinig informatie, en daarna gaat iedereen zijn eigen beeld daarbij maken.

Ik zou zeggen platschuiven, opnieuw opbouwen met vloerverwarming, warmtepomp, pv panelen en klaar 8)7

@Anoniem: 37297 heb je meer informatie?
Wat voor leidingen, staal, dunwandig enz. Hoeveel meter er gefreesd moet worden, aansluitingen in plafond, vloer.
Foto's maken vaak veel duidelijk.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie91
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-07-2020
Als de afstand met reizen Een beetje in de perken is kan ik je 100 % verder helpen.
Ben cv monteur dagelijks leven en voorheen loodgieter. Veel is mogelijk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Passie91 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:29:
Als de afstand met reizen Een beetje in de perken is kan ik je 100 % verder helpen.
Ben cv monteur dagelijks leven en voorheen loodgieter. Veel is mogelijk!
Zoek je nog iemand voor een leidinggevende functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie91
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-07-2020
Nee, succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 16:32
Wij denken eraan om in ons klushuis de hele CV-installatie te vervangen aangezien deze gedateerd is en er niet op elk vertrek een radiator aanwezig is.Het infrezen van vloerverwarming en het aansluiten en ophangen van de CV-ketel laten we door een professional doen. Ik ben relatief handig. Het infrezen van nieuwe mantelbuis leidingen lijkt mij niet zo'n laste klus om zelf te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
Sunri5e schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:27:
Wij denken eraan om in ons klushuis de hele CV-installatie te vervangen aangezien deze gedateerd is en er niet op elk vertrek een radiator aanwezig is.Het infrezen van vloerverwarming en het aansluiten en ophangen van de CV-ketel laten we door een professional doen. Ik ben relatief handig. Het infrezen van nieuwe mantelbuis leidingen lijkt mij niet zo'n laste klus om zelf te doen?
Met het oog op LTV, waarom dan ook niet gelijk in de volledige woning vloerverwarming? Ben je gelijk van alle radiatoren af :) Kan je gelijk over naar een warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 05-11-2020 07:30 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GermanPivo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:30:
[...]

Met het oog op LTV, waarom dan ook niet gelijk in de volledige woning vloerverwarming? Ben je gelijk van alle radiatoren af :) Kan je gelijk over naar een warmtepomp.
Hear hear!

Als je het nu niet doet, doe je het nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 16:32
GermanPivo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:30:
[...]

Het gaat om een jaren 30 woning met een houten verdiepingsvloer. Volgens mij gaat dat niet zo goed met vloerverwarming toch? Of zijn daar ook mogelijkheden voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
Sunri5e schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:33:
[...]

Het gaat om een jaren 30 woning met een houten verdiepingsvloer. Volgens mij gaat dat niet zo goed met vloerverwarming toch? Of zijn daar ook mogelijkheden voor?
Kan volgens mij prima met een droogbouwsysteem - platen van 18mm met noppen waar de leidingen tussen gelegd kunnen worden. Is ook zeer goed zelf aan te brengen trouwens :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1