Upgrade set voor mijn game pc - rond de 400 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathandeJong
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-05-2021

NathandeJong

Nathan de Jong

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een game pc gekocht en nu is de processor en het ram geheugen echt wel toe aan een upgrade dus vandaag deze vraag

Destijds was de set-up als volgt:
Behuizing
NZXT S340 zwart/rood
Processor
AMD A10 7870K @ 4ghz
Moederbord
asus A88XM-A met usb 3.0.
Geheugen
4 keer HPE 9010208
Voeding
Cooler Master MWE 450 White 230V - V
Opslag #1
Samsung 750 EVO 250 GB (SSD)
Videokaart
MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC
Koeling
stock amd koeling

Voor de upgrades had ik het volgende in gedachten:
Geheugen
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Opslag #2
Seagate ST2000DM008, 2TB
Cpu
AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
moederbord
MSI B450M PRO-VDH Max
cpu koeling
Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Redenering voor de keuzes is als volgt:
Ik game graag, en merkte dat de nieuwste games niet echt soepel meer liepen.
1. de 4x4GB RAM is erg outdated en traag en voor het gamen merkte ik dat iets snellen zou waarderen
2. Mijn SSD van 250GB is bijna vol. dus wil ik er nog een hdd bij doen voor alle games
3. en de cpu laat soms dingen wat traag in ik merk gewoon dat ik wat meer reken kracht nodig heb en hoop dat met deze cpu te bereiken.
4. nu krijgt mijn cpu soms temparaturen van 80 graden en hoop dat met de hyper 212 black editon fors te verlagen

Mijn vraag:
Is dit een slimme en een goede keus ook op de toekomst gericht? en zo niet wat is dan nog handig om aan te passen?

Vervolg vraag:
Ik heb natuurlijk al een klein beetje research gedaan om deze upgrades bij elkaar te vinden en met mijn beperkte kennis van zaken denk ik dat dit allemaal goed samen moet kunnen werken. is dat ook zo?

Alvast heel erg bedankt voor iedere reactie die hierop volgt en excuses als ik dit bericht ergens anders had moeten plaatsen.

Groeten,
Nathan de Jong

N. Jong, de

Beste antwoord (via NathandeJong op 28-07-2020 10:34)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou denk ik voor de AsRock B450 Pro mATX gaan voor hetzelfde geld. Geeft je een extra case fan header en extra m.2 slot. Verder prima, misschien checken of je geheugen goed gaat werken met het moederbord wat je uitzoekt.
En toekomstgericht, tsja. Je kunt een B550 bord proberen, dan kun je nog een extra processor upgrade doen in de toekomst maar wellicht wil je dan wel juist een platform switch ivm DDR5 of iets dergelijks. Of juist alleen wat geheugen erbij en een 3700X maar dat gaat ook met je huidige keuze.
En misschien nog even nakijken of een grotere SSD niet handig is voor bepaalde games (geen idee of dat zo is, ik hou zelf niet van het geluid dat HDD's maken/maakten).

[ Voor 14% gewijzigd door Dagion op 28-07-2020 00:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Nu online
Ik zou denk ik voor de AsRock B450 Pro mATX gaan voor hetzelfde geld. Geeft je een extra case fan header en extra m.2 slot. Verder prima, misschien checken of je geheugen goed gaat werken met het moederbord wat je uitzoekt.
En toekomstgericht, tsja. Je kunt een B550 bord proberen, dan kun je nog een extra processor upgrade doen in de toekomst maar wellicht wil je dan wel juist een platform switch ivm DDR5 of iets dergelijks. Of juist alleen wat geheugen erbij en een 3700X maar dat gaat ook met je huidige keuze.
En misschien nog even nakijken of een grotere SSD niet handig is voor bepaalde games (geen idee of dat zo is, ik hou zelf niet van het geluid dat HDD's maken/maakten).

[ Voor 14% gewijzigd door Dagion op 28-07-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathandeJong

NathandeJong

Nathan de Jong

Topicstarter
Beste Dagion,

Bedankt voor uw snelle antwoord ik zal dan inderdaad nog even van moederbord wisselen naar de AsRock B450 Pro en qua opslag is het dan niet handiger om de Kingston A2000 1TB ipv de hd te doen? en qua upgrades in de toekomst zat ik dan inderdaag aan een 3700X te denken en dan een nieuw en groter geheugenkitje.

Mvg,
Nathan de Jong

N. Jong, de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Nu online
Kingston A2000 is een prima keuze, en ik ben geen fan van HDD's maar misschien dat andere Tweakers hun licht daar nog op laten schijnen :)
En het geheugen zeker even opzoeken op de site van de moederbordfabrikant, zodat je zeker weet dat het volgens specificatie gaat werken (of je moederbord opzoeken op de site van de geheugenfabrikant, is vaak completer).

[ Voor 13% gewijzigd door Dagion op 28-07-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathandeJong

NathandeJong

Nathan de Jong

Topicstarter
Beste Dragion,

ik heb nog een vraagje ik heb nu nog 2 opties voor het ram geheugen wat zou u aan raden?

optie 1:
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule

optie 2:
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz - [F4-3200C16D-16GVKB] Geheugenmodule

Mvg,
Nathan de Jong

N. Jong, de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Nu online
Crucial (die heb je er niet bij staan), maar van die twee denk ik G.Skill. Heb zelf problemen gehad met verschillende sets van Corsair om het op de juiste snelheid te krijgen, maar ook bij een setje G.Skill kreeg ik het niet werkend. Van Corsair lees je meerdere verhalen dus die zou ik afraden.

Hier kun je zien welke sets er werken met de B450M Pro4 als het goed is, voor de zekerheid kun je het typenummer nog vergelijken met de QVL (qualified vendor list) van AsRock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathandeJong

NathandeJong

Nathan de Jong

Topicstarter
Bedankt Dagion, dan ga ik denk ik inderdaad voor de gskiil

Mvg,
Nathan de Jong

N. Jong, de

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:42
Dagion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:28:
Ik kan zo niet op de ASRock website, lijkt plat te liggen (via desktop en mobiel), maar dit moederbord heeft volgens mij niet standaard ondersteuning voor Zen 2 processors? Misschien interessant om dit nog even uit te zoeken, anders moet je mogelijk via een andere CPU je moederbord updaten. De MSI MAX moederborden hebben deze ondersteuning zeker.

B550 vind ikzelf nog erg prijzig, vooral als je niet de goedkoopste met bijvoorbeeld twee RAM sloten wilt hebben, maar kan wel de zekerheid geven dat je niet ergens een oudere CPU vandaan moet halen. Zoiets als deze zou ikzelf overwegen:

pricewatch: Gigabyte Aorus B550M Elite

Of anders een andere B450 moederbord met twee sloten. Let wel op dat ze niet altijd op de foto te zien zijn, ze kunnen ook aan de achterkant zitten.

Verder inderdaad geheugen afhankelijk van je moederbord, maar ook ik neig eerder naar Crucial. Maar als het in de QVL staat en je op de geadverteerde snelheden wilt draaien, maakt het eigenlijk weinig uit, prijzen liggen ook dicht bij elkaar. Corsair vond ik in het verleden geweldig, maar soms werkte bij de eerdere Ryzen processors kitjes wel en kocht je exact hetzelfde kitje, werkt het niet omdat ze andere chips gebruikte. G.Skill is op zich prima, maar de Ripjaws vind ikzelf erg lelijk.

Ikzelf ben nog erg fan van HDD's, maar ik heb dan ook meerdere TB's. Ga je voor 1TB, dan is een A2000 een prima budget optie, mits je daar ook het budget voor hebt.

De processor die is gekozen en de koeling zijn prima. Weinig op aan te merken.

Goed, bovenstaande is dus mijn mening, kijk maar wat je ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathandeJong

NathandeJong

Nathan de Jong

Topicstarter
Bedankt Sietse,

Ik zit nu te denken aan een 500 GB m.2 opslag nieuw en een 3 Tb HDD van vraag en aanbod op Tweakers ik heb er al eentje op het oog. Zou dat ook genoeg zijn voor de toekomst of niet wat denken jullie? En ik heb nog effe gecheckt en de asrock b450 pro is wel compentable met de zen 2 en 3 processors van AMD en is dit ook nog handig op de toekomst gericht. En qua ram geheugen dat ga ik morgen nog even uitzoeken wat het beste is alvast enorm.bedankt voor jullie meningen👍👍

Mvg,
Nathan de Jong

N. Jong, de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:50
NathandeJong schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:31:
Bedankt Sietse,

Ik zit nu te denken aan een 500 GB m.2 opslag nieuw en een 3 Tb HDD van vraag en aanbod op Tweakers ik heb er al eentje op het oog. Zou dat ook genoeg zijn voor de toekomst of niet wat denken jullie? En ik heb nog effe gecheckt en de asrock b450 pro is wel compentable met de zen 2 en 3 processors van AMD en is dit ook nog handig op de toekomst gericht. En qua ram geheugen dat ga ik morgen nog even uitzoeken wat het beste is alvast enorm.bedankt voor jullie meningen👍👍

Mvg,
Nathan de Jong
Het is natuurlijk jouw eigen keus, maar ik zou anno 2020 nooit meer een hdd kopen. Prik eerst wat extra ssd ruimte in de pc en zodra die vol is kun je weer een andere ssd bijprikken, althans, dat is hoe ik het doe. Gezien je case passen er meer dan genoeg ssd's in dus kun je op die manier nog wel effe doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathandeJong

NathandeJong

Nathan de Jong

Topicstarter
ja oké maar is dan een 2e hands ssd op op tweakers een goed idee kan ik dat vertrouwen? of zal ik dan een sdd toch maar altijd nieuw kopen?

N. Jong, de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:50
NathandeJong schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:30:
ja oké maar is dan een 2e hands ssd op op tweakers een goed idee kan ik dat vertrouwen? of zal ik dan een sdd toch maar altijd nieuw kopen?
ik zou nieuw kopen, voor 55 euro (prijs van de hdd in jouw lijst) kun je ongeveer een 500gb nieuwe ssd kopen. dat moet lang genoeg mee kunnen om te sparen voor een grotere ssd die erbij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:42
NathandeJong schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:31:
Bedankt Sietse,

Mvg,
Nathan de Jong
De ASRock ondersteund de nieuwste serie, maar pas vanaf update 3.20 zover ik kan zien. Dus heb je er een oudere versie op staan, dan moet je eerst met een eerste of tweede generatie Ryzen een update uitvoeren. Dus mogelijk is het meer werk dan even er in prikken en gaan.

Zen 3 zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gaan, maar dan kun je hem met je 3600 updaten.

Tweedehands SSD zou ik mogelijk nog overwegen als het een stuk goedkoper is, maar anders zou ik zeker voor nieuw gaan. HDD zou ik eigenlijk altijd nieuw pakken, al heeft dit ook geen garantie. Je kunt altijd een rapport vragen van de SSD/HDD met o.a. de S.M.A.R.T. waardes.

Bij een nieuwe HDD kun je ook even kijken naar een externe variant en deze uit z'n behuizing halen. Ikzelf heb alleen nog maar grotere, 6TB is daarbij geregeld onder de €100,- te vinden.
Pagina: 1