Ik ben al lang aan het proberen een computer remote aan te zetten. Optie voor wake on lan staat aan in de bios. Ik heb al poort 9 opengezet en port forwarding voor de IP. Ik heb op Windows in device manager alles aangezet. Maar ik heb ook gelezen dat het alleen werkt op een lan en niet remote, tenzij je een broadcast message gebruikt maar Port forwarding is hiervoor niet mogelijk hiervoor op de router in verband met veiligheidsredenen. Is er een manier om een computer betrouwbaar aan te zetten op afstand niet vanuit sleep of hibernation?
Vraag
Alle reacties
Sommige routers kunnen deze magic packet sturen.
Of een raspberry pi, of een andere machine die zich wel in je LAN bevindt.
Of een raspberry pi, of een andere machine die zich wel in je LAN bevindt.
android since G1.
Hoi Seph
ik heb daar een alternatieve methode voor.
Een slim stopcontact wat je aan/uit kunt schaken via " de cloud" of via je router/VPN.
In de bios vd pc kun je kiezen om bij stroom herstel de pc aan te laten gaan.
Een slim stopcontact wat je aan/uit kunt schaken via " de cloud" of via je router/VPN.
Kijk hier eens tussen : https://www.google.com/se...dnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik heb een gigabyte moederboard en die heeft die optie niet.Ron555 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:47:
Hoi Seph
Ik heb zelf al gezocht en van alles uitgeprobeerd. Ik heb een Netgear Nighthawk 7000 en deze ondersteunt volgens mij geen optie voor wake on lan. Ik heb wel een IPad app om een packet te versturen maar deze werkt niet goed._Dune_ schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:48:
Kijk hier eens tussen : https://www.google.com/se...dnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab
dat word DD-WRT op je netgear router zetten
zie https://community.netgear...an-with-R7000/td-p/379989
hmm das jammer. Wel vreemd, heb dat zelf nog nooit meegemaakt. Heb msi, gigabyte, Asrock en asus gehad.Deze hadden die keuze allemaal. Ook mijn NUC's en BRIX hebben het. Evenals Synology.Seph schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:04:
[...]
Ik heb een gigabyte moederboard en die heeft die optie niet.
maar goed ik kan niet in jou bios kijken
Ik gebruik daar de eerder genoemde raspberry pi voor. Mijn Ziggo modem/router ondersteund het niet dus de pi was een goedkope oplossing.
Gebruikt amper stroom en dient ook nog als VPN server / media server.
Toch wel een optie in het bios die anders heet maar hetzelfde doet, reboot na dat er weer stroom op komt. Het is in ieder geval een alternatief als ik wake from lan niet werkend krijg. Bedankt!
[ Voor 10% gewijzigd door Seph op 27-07-2020 22:31 ]
Ik krijg het al niet goed werkend binnen de lan. Soms werkt de IPad app, soms niet. Zelfde settings. Het lijkt wel alsof hij het wel doet als hij net uit is gegaan. Maar bij langere tijd niet meer.Spasm schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:18:
Ik gebruik daar de eerder genoemde raspberry pi voor. Mijn Ziggo modem/router ondersteund het niet dus de pi was een goedkope oplossing.
[ Voor 12% gewijzigd door Seph op 27-07-2020 22:34 ]
Had ik ook in mijn geval hielp het door fastboot uit te schakelen in W10.Seph schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:33:
[...]
Ik krijg het al niet goed werkend binnen de lan. Soms werkt de IPad app, soms niet.
@Seph Je kan ook zoiets nemen: https://nl.aliexpress.com/i/4000029521304.html
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hoe stel je de Raspberry PI in om dit mogelijk te maken (b.v Via telefoon > Raspberry > Computer? Gebruik van VPN in plaats van port forwarding lijkt me ook wel ook goed idee, wist niet dat Raspberry PI daar bij kan helpen? Ik ben al een tijd bezig geweest met dit soort dingen, maar de Raspberry PI instellen is ook aardig wat werk denk ik? Als je misschien een paar tips of links hebt, zou dat fijn zijn ;-)Spasm schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:18:
[ Voor 17% gewijzigd door Seph op 28-07-2020 07:32 ]
Voordat je het remote werkend krijgt (met een raspberry pi) zou ik eerst kijken of je het lokaal wel aan de praat krijgt 
WOL kan namelijk echt een pain in the ass zijn om werkend te krijgen. Remote en lokaal. Ik vind de suggestie van @Ron555 wel een hele goede om een smart stopcontact te gebruiken, ben je totaal goedkoper uit en vooral een stuk betrouwbaarder. Bijvioorbeeld deze tplink voor 13 euro op amazon
Wil je WoL toch werkend krijgen moet je waarsch je ARP fixen:
Als WoL wel direct na shutdown werkt maar niet na enkele minuten dan is dit een indicatie dat de ARP tabel leeg is. Je doet namelijk WoL naar een ip en de switch heeft een mini database waarin ze bijhouden op welke poort dat adres zit. Die tabel wordt automatisch opgeschoond. Dit kun je oplossen of door static ARP entries of door WoL naar broadcast adres te sturen.
Hier wat meer info voor jouw router om een static ARP entry te maken:
https://community.netgear...an-with-R7000/td-p/379989
WOL kan namelijk echt een pain in the ass zijn om werkend te krijgen. Remote en lokaal. Ik vind de suggestie van @Ron555 wel een hele goede om een smart stopcontact te gebruiken, ben je totaal goedkoper uit en vooral een stuk betrouwbaarder. Bijvioorbeeld deze tplink voor 13 euro op amazon
Wil je WoL toch werkend krijgen moet je waarsch je ARP fixen:
Als WoL wel direct na shutdown werkt maar niet na enkele minuten dan is dit een indicatie dat de ARP tabel leeg is. Je doet namelijk WoL naar een ip en de switch heeft een mini database waarin ze bijhouden op welke poort dat adres zit. Die tabel wordt automatisch opgeschoond. Dit kun je oplossen of door static ARP entries of door WoL naar broadcast adres te sturen.
Hier wat meer info voor jouw router om een static ARP entry te maken:
https://community.netgear...an-with-R7000/td-p/379989
Run the new TelnetEnable (see http://wiki.openwrt.org/toh/netgear/telnet.console)
Telnet to router and type: # arp -i br0 -s x.x.x.x mm:mm:mm:mm:mm:mm where x.x.x.x is the WoL destination IP address (not .255) and mm... is the WoL destination's MAC address
[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 28-07-2020 08:32 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Poeh... Ik heb jaren geleden de openvpn server geïnstalleerd via deze (inmiddels obsolete) tutorial.Seph schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:29:
[...]
Hoe stel je de Raspberry PI in om dit mogelijk te maken (b.v Via telefoon > Raspberry > Computer? Gebruik van VPN in plaats van port forwarding lijkt me ook wel ook goed idee, wist niet dat Raspberry PI daar bij kan helpen? Ik ben al een tijd bezig geweest met dit soort dingen, maar de Raspberry PI instellen is ook aardig wat werk denk ik? Als je misschien een paar tips of links hebt, zou dat fijn zijn ;-)
https://melgrubb.com/2014...server-part-11-openvpn-2/
Ik connect dan via mijn telefoon via een openvpn client met de raspberry pi.
Vervolgens log ik in op de PI met JuiceSSH waar ik een 'batchfile' heb gemaakt
waar het wakeonlan commando in staat. Als ik dan flipendo typ (Harry Potter fan
pc opgestart zonder dat ik poort 9 hoef te forwarden.
Het heeft me destijds aardig wat bloed / zweet / tranen / vloeken gekost, maar het draait nu al jaren perfect.
Maar inderdaad, zorg eerst dat je het lokaal aan de praat krijgt.
Edit
Ik weet niet bij welke provider je zit, maar ik moest destijds IPV6 uit laten schakelen omdat port forwarding anders niet werkte.
[ Voor 7% gewijzigd door Spasm op 28-07-2020 09:21 ]
Wake-on-lan kan niet gerouteerd worden want het is een broadcast.
Het magic packet met daarin het macadress wordt op je lan gebroadcast en komt nooit daarbuiten.
Dus als je ergens vanaf het internet dat verstuurd blijft dat gewoon op het lokale lan aldaar.
Het enige wat je kunt doen is ergens in je eigen lan een wake-on-lan server plaatsen (bijvoorbeeld een pi of een Nas) die altijd aanstaat en waarin software draait die je kunt adresseren en die dan een wake-on-lan op je lan broadcast.
Het magic packet met daarin het macadress wordt op je lan gebroadcast en komt nooit daarbuiten.
Dus als je ergens vanaf het internet dat verstuurd blijft dat gewoon op het lokale lan aldaar.
Het enige wat je kunt doen is ergens in je eigen lan een wake-on-lan server plaatsen (bijvoorbeeld een pi of een Nas) die altijd aanstaat en waarin software draait die je kunt adresseren en die dan een wake-on-lan op je lan broadcast.
[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 28-07-2020 10:52 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Is dat wel secure? Kunnenanderen dan niet via de LAN Wifi bijvoorbeeld toegang krijgen tot de router?NLMarcel194 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:09:
dat word DD-WRT op je netgear router zetten
Dat had ik inderdaad ook al gelezen, maar ik wist het niet zeker. Het is dus ok niet mogelijk als ik de port openzet en direct naar die specifieke computer stuur dus? Welke routers ondersteunen dit native?Ben(V) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:50:
Wake-on-lan kan niet gerouteerd worden want het is een broadcast.
Het gaat niet via een poort, het is een broadcast naar het hele subnet.
En broadcasts blijven altijd beperkt tot een subnet, die zijn nooit te routeren.
Dus poorten forwarden is zinloos.
En broadcasts blijven altijd beperkt tot een subnet, die zijn nooit te routeren.
Dus poorten forwarden is zinloos.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Je moet een device intern hebben wat je kan benaderen en vanaf daar de WOL sturen...
Maar ga het nou eerst eens proberen, misschien werkt het uberhaupt niet...
Stappenplan:
1) Zet je PC uit
2) Probeer je PC aan te zetten met WOL vanaf een ander device, specifiek het device wat je wilt gaan gebruiken
Als dat werkt:
Zorg ervoor dat je veilig op afstand bij het betreffende device kan (VPN).
Maar ga het nou eerst eens proberen, misschien werkt het uberhaupt niet...
Stappenplan:
1) Zet je PC uit
2) Probeer je PC aan te zetten met WOL vanaf een ander device, specifiek het device wat je wilt gaan gebruiken
Als dat werkt:
Zorg ervoor dat je veilig op afstand bij het betreffende device kan (VPN).
Pagina: 1