Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12-2023
Hallo allemaal!

Ik wil van een crop camera (Canon 70D) overstappen naar een fullframe camera, maar door alle informatie vind ik het lastig om een keuze te maken. Kunnen jullie mij advies geven welke camera('s) het best bij mijn eisen/wensen past?

Eisen:
- uitklapbaar scherm
- lichtgevoelig: ik fotografeer veel binnen in lunchrooms of bij mensen thuis. Ik vind het belangrijk om uit de hand te kunnen fotograferen, want dan kan ik sneller schakelen. Verder maak ik altijd gebruik van daglicht. Ik ga sowieso ook een lichtgevoelige lens aanschaffen :)

Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de Canon 6D Mark 2, maar ik ben ook nieuwsgierig geworden naar de Canon EOS R6 (ik vind Canon EOS R5 te duur worden) vanwege eye-tracking en 4K filmen. Mijn focus ligt op fotografie, maar ik zou voor eigen content creatie ook cinematic video's/beeldblogs (geen vlog) willen maken.

Ik zag dat de Canon EOS R6, 51200 ISO heeft t.o.v. 102400 ISO bij Canon 6D mark 2. Ik vraag mij af of de Canon EOS R6 om deze reden een dealbreaker voor mij zou kunnen zijn (ivm mijn wens voor een lichtgevoelige camera) of dat dat wel meevalt.

Wat denken jullie? Is mijn 'ideale' camera één van deze twee of adviseren jullie een andere camera? Advies voor een ander merk is prima, maar mijn voorkeur ligt bij Canon. Ik vind de kleuren rechtstreeks uit de camera van Canon mooier, maar dit zou je natuurlijk in je nabewerking kunnen fixen.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! 😊

Anne

P.s. max budget voor een camera is +/- €2700

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:33
Voordat we goed advies kunnen geven hebben we nog een aantal vragen.

1. Waarom wil je overstappen?
2. Welke lenzen heb je nu en gebruik je voornamelijk?
3. Waarom doe je nu niet aan nabewerking?
4. Heb je het verschil ervaren tussen een mirrorless dslr (R6) en een DSLR met spiegel? Dus een digitaal oculair vs een optische?
5. Heb je al reviews op YouTube bekeken? De 6d II is al veel ouder dan de R6. ISO specificaties zeggen in dit geval bijna niets
6. Heb je nieuwe full frame lenzen op het oog die je aan zou willen schaffen? Nieuwe lenzen voor de R6 zijn veel duurder dan de vele lenzen die tweedehands beschikbaar zijn voor de 6D ii
7. Ben je bereid om het extra gewicht en de extra prijs te betalen voor full frame glass en body?
8. Wat ben je van plan te gaan schieten? Camera’s van de concurrenten hebben al vaker op APS-c bodies in camera stabilization wat het ook makkelijker maakt om met lagere ISO te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
Thanks voor de vragen 😊

1. Ik wil overstappen, omdat ik met mijn Canon 70D niet de kwaliteit kan leveren die ik zou willen leveren (aan een klant). Voorheen fotografeerde ik veel buiten en dan is het prima. Nu fotografeer ik ook veel binnen en dan krijg ik het probleem dat ik mijn ISO omhoog moet gooien en veel ruis heb.

Ik wil echt een camera waarmee ik ook binnen gewoon kan fotograferen zonder gebruik te moeten maken van 'studio'lampen etc. Ook met goede lenzen kan ik met mijn Canon 70D niet de juiste kwaliteit leveren.

2. Ik leen vaak lenzen, zoals de 35 mm 1.4 en 24-70 mm 2.8. Nu wil ik zelf de 24-70 mm 2.8 aanschaffen, want ik heb alleen de standaard kitlens en de 50 mm 1.8 (allemaal croplenzen, dus moet sowieso alles vervangen).

3. Ik doe wel aan nabewerking. Alleen ik vind de kleuren vaak al mooi en ga dan vooral aan de slag met het contrast en de belichting/helderheid.

4. Ik heb het verschil nog niet ervaren. Ik was door die reviews erg benieuwd geworden en had nog wel gekeken naar het lenen van een mirrorless camera. Het lenen is vaak toch weer wat geld wat ik liever direct in een camera stop.

5. Ik heb héél veel reviews bekeken, maar kan daardoor door de bomen het bos niet meer zien. Ik keek eerst niet verder dan een spiegelreflex camera en kwam uit op de Canon 6D mark 2. Dit omdat ik echt een uitklapbare scherm wil hebben. Vervolgens zag ik een review van Irene Rudnyk over de Canon R6 en R5 en toen was ik eigenlijk min of meer verkocht haha.

Je ziet in de reviews alleen voorbeelden van foto's die buiten zjjn gemaakt en niet echt van binnen. Ik vind het daardoor lastig peilen of het een camera is die ik zoek.

Je zei: "ISO specificaties zeggen in dit geval bijna niets", dat is precies waarom ik jullie advies nodig heb, want ik heb in dit soort zaken te weinig kennis. 😊

6. Ik heb de 24-70mm 2.8 op het oog. Ik heb inderdaad gezien dat de lenzen voor mirrorless een stuk duurder zijn.

Omdat ik nu álles nieuw moet kopen, wil ik het liever gelijk goed doen. Ik wil daarom echt kiezen op basis of de camera bij mijn wensen past ipv budget technisch kijken (al wil ik wel een maximum van €3000 aan een body uutgeven). Ik wil niet al na een aantal maanden of jaar al storen aan bepaalde zaken.

7. Yes, dat is prima.

8. Ik fotografeer vooral redelijk all around: portret, product en sfeer. En dit vaak tegelijkertijd, en binnen én buiten. Ik fotografeer voor bedrijven en ondernemers. Wanneer ik portretten buiten schiet, laat ik 'het model' vaak opdrachten uitvoeren om zijn/haar zenuwen los te laten. Bijvoorbeeld door heen en weer te lopen, een rondje te maken, etc. Er komt dus soms iets meer beweging bij kijken (maar ik fotografeer geen dieren, sport oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
Ah nu is het veel duidelijker waar je naar op zoek bent en dan is een R6 samen met een 24-70 2.8 een zeer goede keuze. Het is duur maar wel 1 van de beste opties. De R6 heeft zeer goede auto focus, ook in het donker, pakt snel een gezicht om mensen en ogen scherp te hebben en heeft ook 4K 60p wat een redelijk unieke functie is voor dit soort type full frame camera’s. Die 4K 60p geeft je enorm veel flexibiliteit in het sfeervol neerzetten van een evenement.

Maar dit is dus een behoorlijke hap uit je budget dan zou je zo’n 2700 euro kwijt zijn aan de body.
En dan komt er nog een ruime 2000 euro bij voor de 24-70 2.8

Je kunt eerst ook bij Sony kijken.
Daar is de A7 3 1900 euro
En de 24-70 2.8 van sigma 1200 euro.

Dit is substantieel goedkoper maar je levert erg weinig in qua kwaliteit. Het verschil tussen de camera’s is er wel. Dat is de 4K 60p (sony zit op 4K 30p), uitklapbaar scherm, menu en gebruik van touchscreen, autofocus is net wat beter op de canon maar beide al een aantal werelden beter dan de 70D die je nu hebt.

De R6 en Sony a7 3 hebben beide respectievelijk 20 en 24 megapixels. Dat kan misschien limiterend zijn om verder in te croppen dan moet je dus naar de R5 of sony a7R4 kijken voor meer megapixels maar kom je weer duurder uit. Voordat je zulke kosten maakt zou ik toch echt beide bodies een dag huren en er mee gaan spelen en de foto’s vergelijken en dan naast elkaar zetten wat de voor en nadelen zijn van de verschillende camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Anne.x schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:49:
2. Ik leen vaak lenzen, zoals de 35 mm 1.4 en 24-70 mm 2.8. Nu wil ik zelf de 24-70 mm 2.8 aanschaffen, want ik heb alleen de standaard kitlens en de 50 mm 1.8 (allemaal croplenzen, dus moet sowieso alles vervangen).
EF 50mm f1.8 is wel degelijk een Full Frame lens, wellicht hoef je die dan niet te vervangen?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
De R6 is gloednieuw en de eerste bevindingen zijn erg positief. Zo maakt de R6 gebruik van de 1DX3 sensor die standaard gewoon tot ISO 102400 gaat (en extended naar ISO 204.800). Deze sensor is het beste wat er momenteel is qua hoge ISO prestaties (samen met bijv. Nikons D850 en Sonys A9II).

Maar eigenlijk zijn alle Canons heel goed op hoge ISO's. Zo is de 1DX3 sensor wel weer beter, maar in vergelijking met een 5D4 / R sensor ook niet dat je zegt wauw ik zie het verschil meteen. Ook de 6D2 / RP sensor is erg goed op hoge ISOs.

Wees ervan bewust dat 4K25/50 (of 30/60) filmen een 30 minuten tijdslimiet heeft vanwege de oververhittingsbescherming. Na een half uur rusten kun je daarna weer 5 minuten filmen. Bij de eerste bevindingen is gebleken dat ook met een uur fotograferen de camera warmer wordt, zodat die tijdslimiet voor 4K25/50 terug kan gaan naar 15 minuten of minder. Ik weet niet of je vaak 4K25/50 filmt of wil filmen, maar als je dat doet dan is een externe recorder als bijvoorbeeld de Ninja V eigenlijk een must-have voor je werk. FHD is natuurlijk geen probleem, de R6 heeft ook FHD120, heerlijk.

Wat ik mij afvraag is of je ook al hebt gekeken naar bijv. de Canon EOS RP of EOS R. Beiden hebben een hogere resolutie, uitklapbare touchscreens, heel goed op hoge ISO's, een goed werkende oog autofocus tracking, hele mooie FHD video film opties. De R6 kan daarentegen 12 FPS mechanisch en 20 FPS electronisch fotograferen, maar je gaat geen sport fotograferen dus je zal daar geen gebruik van maken. Ook heeft de R6 natuurlijk ook dual card slots en IBIS, maar aangezien je een 6D2 en RF 24-70 op het oog had is dat voor jou volgens mij geen pré.
Met het prijsverschil van 1500 of 1000 euro kun je bijv. mooie Sigma 35/1.4 ART en 50/1.4 ART primes kopen voor nog betere prestaties voor portretten/lowlight. Of een Ninja V met een gimbal, camera cage, 1TB miniSSD, microfoon, etc voor nog betere video prestaties.

Succes in ieder geval, met alle genoemde camera's tot zover zul je goede resultaten behalen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
De R6 is volgens mij nog niet beschikbaar in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Houd er rekening mee dat wanneer je f/2.8 op fullframe gaat gebruiken je scherptediepte een stap minder wordt, dat moet wel passen bij je onderwerpen.
Daarnaast zal een camera geen levensgroot verschil maken qua bruikbaarheid bij weinig licht. Ik kan uit ervaring spreken dat de 70D niet geweldig is (understatement) wanneer de ISO omhoog moet, maar betere camera's en grotere sensoren geven je in het allerbeste geval hooguit twee stops winst en dan zit je weer met hetzelfde.

Daarom heb ik eigenlijk twee vragen:
• heb je jezelf al geleerd om met nabewerking je ruis weg te poetsen? Dat kan namelijk heel veel opleveren als je daar een beetje handig in wordt.
• gebruik je al een flitser? Binnen mensen fotograferen heeft uiteindelijk toch beperkingen, als je goed leert flitsen kan dat je mogelijkheden aanzienlijk vergroten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Anne.x mag ik je wijzen op de aanstaande Foto&Video meet? Dat zijn bij uitstek de gelegenheden om andere camera's en lenzen uit te proberen. Het is geheel op eigen gelegenheid.

[16 Augustus] F&V Meet Ouwehands Dierenpark herkansing

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Ventieldopje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:56:
@Anne.x mag ik je wijzen op de aanstaande Foto&Video meet? Dat zijn bij uitstek de gelegenheden om andere camera's en lenzen uit te proberen. Het is geheel op eigen gelegenheid.

In dat kader mag je daar best ff mijn EOS RP bekijken en proberen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
walletje-w schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:21:
Ah nu is het veel duidelijker waar je naar op zoek bent en dan is een R6 samen met een 24-70 2.8 een zeer goede keuze. Het is duur maar wel 1 van de beste opties. De R6 heeft zeer goede auto focus, ook in het donker, pakt snel een gezicht om mensen en ogen scherp te hebben en heeft ook 4K 60p wat een redelijk unieke functie is voor dit soort type full frame camera’s. Die 4K 60p geeft je enorm veel flexibiliteit in het sfeervol neerzetten van een evenement.

Maar dit is dus een behoorlijke hap uit je budget dan zou je zo’n 2700 euro kwijt zijn aan de body.
En dan komt er nog een ruime 2000 euro bij voor de 24-70 2.8

Je kunt eerst ook bij Sony kijken.
Daar is de A7 3 1900 euro
En de 24-70 2.8 van sigma 1200 euro.

Dit is substantieel goedkoper maar je levert erg weinig in qua kwaliteit. Het verschil tussen de camera’s is er wel. Dat is de 4K 60p (sony zit op 4K 30p), uitklapbaar scherm, menu en gebruik van touchscreen, autofocus is net wat beter op de canon maar beide al een aantal werelden beter dan de 70D die je nu hebt.

De R6 en Sony a7 3 hebben beide respectievelijk 20 en 24 megapixels. Dat kan misschien limiterend zijn om verder in te croppen dan moet je dus naar de R5 of sony a7R4 kijken voor meer megapixels maar kom je weer duurder uit. Voordat je zulke kosten maakt zou ik toch echt beide bodies een dag huren en er mee gaan spelen en de foto’s vergelijken en dan naast elkaar zetten wat de voor en nadelen zijn van de verschillende camera’s.
Thanks voor je uitgebreide uitleg! Hier kan ik zeker wat mee! De R6 ligt helaas nog niet in de winkel, maar ik zou de andere camera's wel kunnen testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
darkrain schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:55:
[...]

EF 50mm f1.8 is wel degelijk een Full Frame lens, wellicht hoef je die dan niet te vervangen?
Je hebt helemaal gelijk inderdaad! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
guillaumemay schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:20:
De R6 is gloednieuw en de eerste bevindingen zijn erg positief. Zo maakt de R6 gebruik van de 1DX3 sensor die standaard gewoon tot ISO 102400 gaat (en extended naar ISO 204.800). Deze sensor is het beste wat er momenteel is qua hoge ISO prestaties (samen met bijv. Nikons D850 en Sonys A9II).

Maar eigenlijk zijn alle Canons heel goed op hoge ISO's. Zo is de 1DX3 sensor wel weer beter, maar in vergelijking met een 5D4 / R sensor ook niet dat je zegt wauw ik zie het verschil meteen. Ook de 6D2 / RP sensor is erg goed op hoge ISOs.

Wees ervan bewust dat 4K25/50 (of 30/60) filmen een 30 minuten tijdslimiet heeft vanwege de oververhittingsbescherming. Na een half uur rusten kun je daarna weer 5 minuten filmen. Bij de eerste bevindingen is gebleken dat ook met een uur fotograferen de camera warmer wordt, zodat die tijdslimiet voor 4K25/50 terug kan gaan naar 15 minuten of minder. Ik weet niet of je vaak 4K25/50 filmt of wil filmen, maar als je dat doet dan is een externe recorder als bijvoorbeeld de Ninja V eigenlijk een must-have voor je werk. FHD is natuurlijk geen probleem, de R6 heeft ook FHD120, heerlijk.

Wat ik mij afvraag is of je ook al hebt gekeken naar bijv. de Canon EOS RP of EOS R. Beiden hebben een hogere resolutie, uitklapbare touchscreens, heel goed op hoge ISO's, een goed werkende oog autofocus tracking, hele mooie FHD video film opties. De R6 kan daarentegen 12 FPS mechanisch en 20 FPS electronisch fotograferen, maar je gaat geen sport fotograferen dus je zal daar geen gebruik van maken. Ook heeft de R6 natuurlijk ook dual card slots en IBIS, maar aangezien je een 6D2 en RF 24-70 op het oog had is dat voor jou volgens mij geen pré.
Met het prijsverschil van 1500 of 1000 euro kun je bijv. mooie Sigma 35/1.4 ART en 50/1.4 ART primes kopen voor nog betere prestaties voor portretten/lowlight. Of een Ninja V met een gimbal, camera cage, 1TB miniSSD, microfoon, etc voor nog betere video prestaties.

Succes in ieder geval, met alle genoemde camera's tot zover zul je goede resultaten behalen. 👍
Bedankt voor je fijne reactie! Ik heb de Canon EOS R ook in mijn 'vergelijkingslijstje' van Tweakers staan (maar vergeten te melden in mijn originele bericht). In ieder geval goed om deze niet te vergeten in mijn keuze haha :*) Ik had nog niet gekeken naar de Canon EOS RP, dus dat ga ik nu ook zeker doen.

Wat betreft dual card slots: dit is inderdaad geen must voor mij, wel eventueel mooi meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
PageFault schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:21:
De R6 is volgens mij nog niet beschikbaar in NL.
Klop, maar komt waarschijnlijk in augustus in Nederland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:34:
Houd er rekening mee dat wanneer je f/2.8 op fullframe gaat gebruiken je scherptediepte een stap minder wordt, dat moet wel passen bij je onderwerpen.
Daarnaast zal een camera geen levensgroot verschil maken qua bruikbaarheid bij weinig licht. Ik kan uit ervaring spreken dat de 70D niet geweldig is (understatement) wanneer de ISO omhoog moet, maar betere camera's en grotere sensoren geven je in het allerbeste geval hooguit twee stops winst en dan zit je weer met hetzelfde.

Daarom heb ik eigenlijk twee vragen:
• heb je jezelf al geleerd om met nabewerking je ruis weg te poetsen? Dat kan namelijk heel veel opleveren als je daar een beetje handig in wordt.
• gebruik je al een flitser? Binnen mensen fotograferen heeft uiteindelijk toch beperkingen, als je goed leert flitsen kan dat je mogelijkheden aanzienlijk vergroten.
Ja, beiden wel gedaan. Toch wil ik liever zo veel mogelijk kwaliteit halen uit de RAW foto's zelf zodat ik minder tijd besteed aan de nabewerking (begrijp mij niet verkeerd: ik steek alsnog redelijk wat tijd in nabewerken haha). Het flitsen helpt inderdaad behoorlijk, maar geeft niet altijd de sfeer die ik wil creëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anne.x

Thanks voor de tip! Helaas kan ik dan niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anne.x schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:51:
Ja, beiden wel gedaan. Toch wil ik liever zo veel mogelijk kwaliteit halen uit de RAW foto's zelf zodat ik minder tijd besteed aan de nabewerking (begrijp mij niet verkeerd: ik steek alsnog redelijk wat tijd in nabewerken haha). Het flitsen helpt inderdaad behoorlijk, maar geeft niet altijd de sfeer die ik wil creëren.
Als je graag die richting wilt kan je deze tool ook nog gebruiken om je winst in te schatten:
https://www.dpreview.com/...8802&y=0.7531323704236301

Bij welke onderwerpen loop je het meest tegen uitdagingen aan? Voor statisch kan de IBIS van de Sony en R6 erg veel helpen, bij personen is dat lastiger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:50
Anne.x schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:49:

8. Ik fotografeer vooral redelijk all around: portret, product en sfeer. En dit vaak tegelijkertijd, en binnen én buiten. Ik fotografeer voor bedrijven en ondernemers. Wanneer ik portretten buiten schiet, laat ik 'het model' vaak opdrachten uitvoeren om zijn/haar zenuwen los te laten. Bijvoorbeeld door heen en weer te lopen, een rondje te maken, etc. Er komt dus soms iets meer beweging bij kijken (maar ik fotografeer geen dieren, sport oid).
Ik weet niet of een nieuwe camera wel zo noodzakelijk is. Tuurlijk vangt een ff-sensor 2x zoveel licht, maar maakt dat het verschil? Een goede lens (17-55 2.8, 50 1.4 o.i.d.) maakt wellicht een groter verschil. Het grootste effect heeft natuurlijk de gebruiker. Ik wil je geenszins afkraken, maar het is natuurlijk makkelijk om nieuwe gear te kopen, terwijl dat het daadwerkelijke 'probleem' niet oplost. Geldt ook voor mijzelf, mezelf verbeteren op het vlak van creativiteit is zo makkelijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Anne.x schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Groot gelijk, beter je tijd nuttig besteden met fotograferen dan op je luie reet achter een scherm te zitten klooien om dingen te fixen die je sneller had kunnen doen door het aan de voorkant te voorkomen.

Ik schoot op feestjes met beperkt licht altijd op ISO 3200 op een D700 met een f/2.8 + een f/4 zoom. Nooit problemen gehad. De D700 is al een dinosaurus, dus ik denk dat het met een willekeurige full frame of crop sensor van afgelopen twee jaar echt wel beter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Als je graag die richting wilt kan je deze tool ook nog gebruiken om je winst in te schatten:
https://www.dpreview.com/...8802&y=0.7531323704236301

Bij welke onderwerpen loop je het meest tegen uitdagingen aan? Voor statisch kan de IBIS van de Sony en R6 erg veel helpen, bij personen is dat lastiger.
Oh wow, ik kende deze tool nog helemaal niet. Thanks! Je ziet wel echt verschil tussen alle camera's wanneer je de ISO omhoog gooit.

Ik merk dat wanneer ik personen in binnenruimtes wil fotograferen dat ik dan al vrij snel in de 'problemen' kom. Bij statische onderwerpen maak ik vaak gebruik van mijn statief, maar wanneer ik beide wil fotograferen dan wil ik liever mijn statief thuis laten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
FordFiasco schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:05:
[...]

Ik weet niet of een nieuwe camera wel zo noodzakelijk is. Tuurlijk vangt een ff-sensor 2x zoveel licht, maar maakt dat het verschil? Een goede lens (17-55 2.8, 50 1.4 o.i.d.) maakt wellicht een groter verschil. Het grootste effect heeft natuurlijk de gebruiker. Ik wil je geenszins afkraken, maar het is natuurlijk makkelijk om nieuwe gear te kopen, terwijl dat het daadwerkelijke 'probleem' niet oplost. Geldt ook voor mijzelf, mezelf verbeteren op het vlak van creativiteit is zo makkelijk niet. :)
Je hebt ook wel gelijk, maar ik merk dat ik met lichtgevoelige lenzen (35 mm 1.4 bijvoorbeeld) tegen hetzelfde probleem aanloop. Ik loop vooral tegen het feit aan dat ik dan alsnóg de ISO omhoog moet gooien en ik dus last heb van lelijke ruis (vind ik). Buiten heb ik hier dan weer geen last van en is alles prima haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne.x
PageFault schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:01:
[...]

Groot gelijk, beter je tijd nuttig besteden met fotograferen dan op je luie reet achter een scherm te zitten klooien om dingen te fixen die je sneller had kunnen doen door het aan de voorkant te voorkomen.

Ik schoot op feestjes met beperkt licht altijd op ISO 3200 op een D700 met een f/2.8 + een f/4 zoom. Nooit problemen gehad. De D700 is al een dinosaurus, dus ik denk dat het met een willekeurige full frame of crop sensor van afgelopen twee jaar echt wel beter is geworden.
Ja precies! Goede voorbereiding is het halve werk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anne.x schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:24:
Oh wow, ik kende deze tool nog helemaal niet. Thanks! Je ziet wel echt verschil tussen alle camera's wanneer je de ISO omhoog gooit.

Ik merk dat wanneer ik personen in binnenruimtes wil fotograferen dat ik dan al vrij snel in de 'problemen' kom. Bij statische onderwerpen maak ik vaak gebruik van mijn statief, maar wanneer ik beide wil fotograferen dan wil ik liever mijn statief thuis laten haha
Wat zijn nu precies je problemen. Heb je voorbeeldfoto's van waar je er tegenaan gelopen bent? Ik gok dat je ISO omhoog moet ten faveure van de sluitertijd maar het zou ons ook helpen voorbeelden te zien (met EXIF).

Voor het statische werk zou een camera met IBIS wellicht het statief kunnen schelen, maar dat is zo ook lastig te zeggen.
Anne.x schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:27:
Je hebt ook wel gelijk, maar ik merk dat ik met lichtgevoelige lenzen (35 mm 1.4 bijvoorbeeld) tegen hetzelfde probleem aanloop. Ik loop vooral tegen het feit aan dat ik dan alsnóg de ISO omhoog moet gooien en ik dus last heb van lelijke ruis (vind ik). Buiten heb ik hier dan weer geen last van en is alles prima haha
De stap van een 2.8 of hogere lens naar 1.4 geeft meer voordeel qua ruis dan een andere camera zou doen. Gebruik je de lens dan ook daadwerkelijk op f/1.4, want dan wordt je scherptediepte wel krap.

Persoonlijk blijf ik ergens het gevoel houden dat je toch de kant van beter leren flitsen of betere apparatuur daarvoor moet overwegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Anne.x schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:17:
Hallo allemaal!

Ik wil van een crop camera (Canon 70D) overstappen naar een fullframe camera, maar door alle informatie vind ik het lastig om een keuze te maken. Kunnen jullie mij advies geven welke camera('s) het best bij mijn eisen/wensen past?

Eisen:
- uitklapbaar scherm
- lichtgevoelig: ik fotografeer veel binnen in lunchrooms of bij mensen thuis. Ik vind het belangrijk om uit de hand te kunnen fotograferen, want dan kan ik sneller schakelen. Verder maak ik altijd gebruik van daglicht. Ik ga sowieso ook een lichtgevoelige lens aanschaffen :)
Even een paar tips hier over, een deel is al genoemd. Even in volgorde van budget-vriendelijkheid, de eerste kost je helemaal niks en de laatste is het duurst:

Ik lees over hoge ISO, ruis en diafragma maar niet over sluitertijd. Ik zie wel eens plaatjes geschoten op 1/5000 waarbij ik denk 'wat bewoog er zo razendsnel dat dit nodig was?'.
Of een portret op 1/800... dat ook op 1/60 had gekund. Scheelt wel bijna 4 volle stops aan extra licht, dat men gratis krijgt door de camera anders in te stellen.
En dan klagen mensen dat er ruis in het plaatje zit. Ja, natuurlijk gaat de ISO omhoog als er zo weinig licht binnenkomt.

De tip over flitsers is ook een hele goede. Vaak zeggen mensen 'ik wil natuurlijk licht' maar ze bedoelen: Ik vind flitsers moeilijk. Als je er mee om kunt gaan heb je volledige controle over het licht.
Voor een kwart van jouw budget koop je twee flitsers en een afstandsbediening (tip: Godox) én een cursus fotograferen met flitslicht. Je komt bij iemand binnen, zet een flitser discreet in een hoek en je maakt prachtige plaatjes.

En tot slot: Een lichtsterkere lens geeft een veel grotere verbetering dan een andere camera. Ik zou het eerst daarin zoeken - een camera kan alleen maar vastleggen wat door de lens wordt doorgegeven.
Vaak is de lens het sluitstuk van de begroting, terwijl het eigenlijk andersom moet zijn: De foto wordt bepaald door de lens, en daar maak je een zwart kastje aan vast waar een sensor in zit, om die foto vast te leggen.
Die zwarte kastjes zijn daar allemaal héél goed in. Als je een zwart kastje hebt dat minder dan 6 jaar oud is is dat gewoon heel geavanceerd en heel goed in het vastleggen van die foto.
Pagina: 1