Penant op erfgrens, hoe zit dat met de fundering?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 16:46
Hallo,

Ik wil mijn pad vanaf de stoep naar mijn voordeur voorzien van 2 penantjes thv de stoep, ca. 30cm vierkant en 75cm hoog. Ik ga ze metselen met de bakstenen die we nog over hebben van de nieuwbouw. Het geldende beeldkwaliteitsplan staat dit toe. Nu moet zo'n penant iets van een fundering hebben, en die is doorgaans wat breder dan het bouwwerk zelf, toch? Betekent dit in de praktijk dat de fundering ondergronds dan iets over de erfgrens uitsteekt, onder de stoep? Of hoeft de fundering niet uit te steken? Hoe wordt dit doorgaans opgelost? Volgens mij staan penanten meestal tegen de erfgrens, en niet een aantal cm er van af, dus hoe zit dat?

Ik zal voor de zekerheid de vergunningscheck doen, maar verwacht hierbij geen antwoord op deze vraag te krijgen.

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51

Hoicks

Techno!

Naar mijn weten mag je niet buiten de erfgrens bouwen. Dus ook niet eronder door.

Anders zou ik ook een fundering bouwen met inpandige kelder, onder de straat van de gemeente ;-)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
Appie76 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:47:
Hallo,

Ik wil mijn pad vanaf de stoep naar mijn voordeur voorzien van 2 penantjes thv de stoep, ca. 30cm vierkant en 75cm hoog. Ik ga ze metselen met de bakstenen die we nog over hebben van de nieuwbouw. Het geldende beeldkwaliteitsplan staat dit toe. Nu moet zo'n penant iets van een fundering hebben, en die is doorgaans wat breder dan het bouwwerk zelf, toch? Betekent dit in de praktijk dat de fundering ondergronds dan iets over de erfgrens uitsteekt, onder de stoep? Of hoeft de fundering niet uit te steken? Hoe wordt dit doorgaans opgelost? Volgens mij staan penanten meestal tegen de erfgrens, en niet een aantal cm er van af, dus hoe zit dat?

Ik zal voor de zekerheid de vergunningscheck doen, maar verwacht hierbij geen antwoord op deze vraag te krijgen.
Heeft niet met vergunning te maken, je mag gewoonweg niet op of in andermans grond bouwen. Maar goed, dat is de theorie. Ik vraag me (net als jij) af of de fundering uit hoef te steken. Als dat zo is, zal het in de praktijk ongetwijfeld voorkomen dat een fundering een klein stukje op gemeentegrond komt te liggen. En daar komt de gemeente in de meeste gevallen natuurlijk niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dit NL of BE? Ik lees iig termen die ik vanuit NL niet zomaar herken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
NL.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die twee penantjes wegen zo weinig dat je die prima op een funderinkje kunt zetten die geheel in je eigen grond zit.

Afhankelijk van je locatie zou ik het ook wel aandurven op een oude stoeptegel van 30x30cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Kaasplank schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:07:
Die twee penantjes wegen zo weinig dat je die prima op een funderinkje kunt zetten die geheel in je eigen grond zit.

Afhankelijk van je locatie zou ik het ook wel aandurven op een oude stoeptegel van 30x30cm
Volgens mij zit je zo op 100 kg per stuk. Afhankelijk van de grondsoort lijkt met dat wel iets wat je redelijk stevig neer wilt zetten, zeker omdat je het waarschijnlijk meteen ziet als de boel ook maar een klein beetje verzakt.

Wat de penant en de gemeentegrond betreft, ik denk dat de fundering niet echt een probleem is. Maar meestal heeft een penant ook een net iets uitstekende afdekker. Als je de penant zelf tegen de erfgrens aan zet, dan komt die afdekker dus iets over de erfgrens heen. Dat zou op termijn wel eens tot vervelende discussies met de gemeente(werkers) kunnen leiden.

Volgens mij is de meest veilige en simpele oplossing voor dit 'probleem' dus om de penant net een paar cm van de erfgrens af te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
@Rubbergrover1 Ja dat had ik ook al bedacht: die paalmuts steekt natuurlijk ook wat over. Maar goed, dat wordt waarschijnlijk 2,5 cm of zo die ik sowieso uit de erfgrens moet blijven met de penant zelf. Maar is 2,5cm voldoende "uitsteek" voor de fundering? Het is hier overigens wel stevige bodem, dus dat helpt in ieder geval mee.

Ik heb geen signature

Pagina: 1