Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49
Na 9 jaar met een Canon 7D rondgelopen te hebben ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Ik ben hobbyfotograaf en gebruik de camera voor een wilde mix aan fotografie. Met name landschap, architectuur en huis/tuin en keuken fotografie spelen de hoofdrol. Ik heb vroeger wel eens een bruiloft of feestje gedaan, maar dat hoeft geen rol te spelen in de keuze voor de nieuwe camera. Datzelfde geldt voor filmfunctionaliteit, ik gebruik de camera zelden om te filmen.

Mijn lenzen set bestaat uit een Canon 10-22, Canon 17-55 2.8 en Canon 70-200 4L IS, verder heb ik nog een EX580 flitser.

Mijn voornaamste redenen voor een nieuwe camera zijn met name het formaat. Ook loopt het dynamische bereik van de 7D naar huidige maatstaven wat achter. Ik wil naar een (flink) compacter systeem, mijn 7D met de 17-55 weegt 1,5 KG en ik merk dat ik de camera daardoor minder snel meeneem op uitstapjes.

Ik heb niet de behoefte om meteen weer een hele set lenzen te kopen, dus ik zoek voor nu vooral een compacte kit. Wel verwacht ik in de toekomst uit te breiden naar minimaal een wide-angle (evt. prime) en telelens.

De camera's die ik op het oog heb zijn de XT-3, de Sony A7 III en eventueel de XT-30.

Het aanbod van Canon (zowel M als R) vind ik niet interessant of te duur, en ik ben niet echt gehecht aan mijn huidige set lenzen.

Interessant aan Fuji XT-3 vind ik met name het aanbod aan compacte en scherpe lenzen en de bedieningsmogelijkheden. De XT-30 is nog iets compacter/goedkoper, maar ik wil eerst eens proberen of ik daar qua ergonomie mee uit de voeten kan. De Fuji XT-4 vind ik trouwens vooralsnog te duur ten opzichte van de XT-3.

Hoewel de XT-3 zelf goedkoper is dan de A7 III lijk ik bij Fuji met lenzen niet perse goedkoper uit te zijn. Daarnaast is beeldkwaliteit, IBIS en een uitgebreider thirdparty lensaanbod ook een reden om de Sony te kiezen. Nadeel is wel dat de Sony met hierboven genoemde kitlens hoewel bijna even zwaar, wel een stukje minder compact is. En dat zal gelden voor de meeste lenzen op dit systeem, want FF.

Ik verwacht dat beide camera's prima voldoen aan mijn eis rondom beeldkwaliteit. De Fuji('s) zijn absoluut iets lichter, maar het scheelt niet ontzettend veel. Ook geloof ik dat ik op de Sony eenvoudiger de Canon 70-200 4L kan gebruiken met een converter, waarbij converters voor Fuji slecht werken of > 350 dollar kosten. Van wat ik aan foto's van anderen gezien heb vind ik de kleuren van Fuji mooier dan Sony, maar zelf schiet ik eigenlijk altijd in RAW en sleutel dan aan het eindresultaat.

Ik wil binnenkort de verschillende sets uitproberen om naar ergonomie te kijken. Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie en ook moet proberen? Zijn er nog bezoekers die beide sets (geprobeerd) hebben en tips hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat zijn je eisen qua glas? Want lichtsterkte speelt een belangrijke rol in formaat en gewicht. Wil je dat enigszins gelijkwaardig houden of doe je daar concessies op?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Als je de extra kosten voor de xt3 (tov xt30) geen probleem vindt, zou ik voor de xt3 gaan. De xt30 is echt klein en ik kan mijn x-t20 niet meer voorstellen zonder extra grip.

Als je ze gaat testen, doe dat dan zeker ook met een zware lens als de 50-140 f2.8. ik denk dat de xt3 dan beter in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:44:
Wat zijn je eisen qua glas? Want lichtsterkte speelt een belangrijke rol in formaat en gewicht. Wil je dat enigszins gelijkwaardig houden of doe je daar concessies op?
Nee, ik ben me ervan bewust dat als ik compacter wil dat ik daar op moet inleveren. De 18-55 2.8-4 van Fuji heb ik geprobeerd en vond ik qua beeldkwaliteit een prima compromis. Met de Sony kitlens heb ik geen ervaring trouwens.

Als ik het bereik toch blijkt te missen dan zou ik dat eerder oplossen met een lichtsterke prime bij kiezen, de 35 1.4 (Fuji) of 50 1.8 (Sony) bijv.

[ Voor 4% gewijzigd door Koen_R op 27-07-2020 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:41

Major_ton

Shoot!

Fuji gebruiker hier. De X-T3 is een hele fijne camera en met de Smallrig 2253 L-bracket ook nog fijn om vast te houden (koop deze bij Amazon, scheelt veel geld!) Ik vind het lenzen aanbod van Fuji overigens véél fijner dan bij Sony en met adapters (zowel gewone als speedboosters) kan je helemaal losgaan, wat een feest. Dankzij de heldere focus peaking kan je heerlijk aan de slag gaan met manuele vintage lenzen (kan bij Sony ook natuurlijk). De 23, 35 en 50mm f/2 lenzen van Fuji zijn ook erg fraai en tevens is de 18-55mm f/2.8-4 kitlens de beste kitlens die je kan vinden. Zelf maak ik overigens het meeste gebruik van de 16mm f/1.4 (op de X-T3) en de 56mm f/1.2 (op de X-H1 met IBIS).

Uiteraard is de JPEG engine van Fuji ook zeer interessant en best wel meer dan een gimmick. Volgens mij zijn er nu leuke combi deals te vinden al dan niet met cashback.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
De Sony A7 III + Tamron 28-75mm f/2.8 als startpunt is bijna onverslaanbaar qua prijs/prestatie-verhouding. Je wint dan op alle vlakken van wat Canon, Fuji en Nikon momenteel te bieden hebben voor dezelfde prijs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:05
@Koen_R Eens met @Universal Creations. Die combo is de beste keuze.

De standaardkitlens van Sony is niet geweldig. Zonde als je die neemt. Ik heb daar zelf ervaring mee en het is echt een tegenvaller als je eenmaal thuis achter de computer de raws aan het bewerken bent en je ziet dat je mooie landschapsfoto verpest wordt door het gebrek aan scherpte in de hoeken.

Qua ergonomie vind ik de meeste mirrorless camera’s wat klein waardoor mijn pink niet op de grip past. Sony heeft een kleine gripverlenger (gp-x1em) die imo de ergonomie flink verbetert zonder er direct een grote accugrip op te hoeven zetten. Iets om rekening mee te houden

Wat je ook kiest, veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:00
Kijk ook eens tweedehands. Fuji X-T3 + 18-55 f2.8 - f4 kitlens zijn bij goed zoeken regelmatig samen voor 1100 euro te koop. De Fuji X-T3 met een 18-55 is heerlijk compact, niet te zwaar en goed betaalbaar.

Overigens is de X-T2 voor nog scherpere aanbiedingen te koop. Bekijk ook of je de X-T3 echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen_R
Universal Creations schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:33:
De Sony A7 III + Tamron 28-75mm f/2.8 als startpunt is bijna onverslaanbaar qua prijs/prestatie-verhouding. Je wint dan op alle vlakken van wat Canon, Fuji en Nikon momenteel te bieden hebben voor dezelfde prijs.
Dat is ook een interessante optie, die lens is ook nog relatief compact, alhoewel wel flink groter en prijziger dan de X-T3 set. Het zou wel betekenen dat ik in de toekomst minder afhankelijk ben van aanvullende primes om met DOF te spelen. Ik ga dit weekend maar eens langs een winkel om wat uit te proberen.

Dank voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ah ik zat met hetzelfde dilemma. Ik had jaren een x100s en wou weer eens wat meer bereik en mogelijkheden hebben. Ik ben uiteindelijk voor een XT-*(4, had ook een 3 kunnen zijn) gegaan. M'n verstand zei 'A7 III' vanwege de fantastische lichtgevoeligheid en het dynamische bereik, maar de XT-4 (of 3, wat dat betreft) gaf mij gelijk zoveel plezier in het schieten (misschien ook door de bekendheid met de x100S).
Pagina: 1