Badkamer waterdichtheid, tegels en leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:41

Jrz

––––––––––––

Topicstarter
Ik ben bezig met een project af te maken dat door iemand anders is verlaten. Het gaat om een badkamer/wc in een oud huis. Daarnaast heb ik nog een vraag over het wegwerken van leidingen.

Elementen:
- Rond hoekbad
- Hangtoilet
- Doorstroomgeiser
- Wastafel

Doel:
- Hele badkamer betegelen, en klaar maken voor gebruik

Status op dit moment
- (groene) Gipsplaten voorzetwand rondom, behalve achter de wastafel, waar OSB ipv gips is.
- Er zit nergens OSB oid achter, dus ophangen van spullen wordt lastig. Op zich niet een groot probleem, op een paar plaatsen na.
- De muur van bad -> wastafel loopt over van gisp -> osb. Hier heb je een naad die nog net bij het bad aanwezig is.
- Doorstroomgeiser is al opgehangen aan een bout, omdat er geen wandplaat / osb aanwezig was.
- Muurplaten van de wastafel waterleiding zitten niet vast aan de muur.
- Geen plaat achter de wand bij het bad, dus bijv. een stang ophangen lijkt me lastig
- Er zit afdichtingspasta in de hoek te zitten, maar volgens mij geen kimbad.
- Bad staat op gasbeton + houten paaltjes

De vragen:

Waterdichtheid:
1. Zijn de groene gipsplaten voldoende ivm water in de hoek van het bad?
2. Moet je de platen behandelen met voorstrijk en/of afdichtingspasta?
3. Hoe zal ik de naad tussen het gips en OSB behandelen?
4. Moet er een ronde afdichtingsband + pasta om de wateraansluiting van het bad, of blijft dat normaal een open gat?

Constructie:
5. Ik zou graag wat kunnen ophangen bij het bad (stand, rekje, douche gordijn.). Er zit nu alleen gips. Moet ik nu het gips weghalen en een plaat bevestigen, of zijn er andere mogelijkheden?

Tegelen van badrand:
6. Wat is de handigste manier om de wand van een rond bad te maken + tegelen? Ik zat zelf te denken aan gasbeton in reepjes zagen, zodat je een wat rondere vorm hebt. Eventueel vijlen, en daarna met mozaiektegels beplakken.

Tegelen op houten vloer
7. Er ligt een planken vloer die stevig ligt en niet beweegt. Mijn plan is nu: Ontvetten, voorstrijk, flexibele tegellijm. Mis ik iets? De tegels zijn ca 30x30 als ik het goed heb.

Doorstroomgeiser
Aangezien de geiser al gemonteerd is, en het geen flexibele leidingen zijn, is voor het verplaatsen een buiging nodig. Dat lijkt me best lastig om goed te doen, en ik ben bang dat het laspunt zwak is.
8. Toch zou ik het liefst tegels achter hebben. Er omheen tegelen zou ook kunnen. Wat zouden jullie doen?

Wegwerken van leidingen:
9Er ligt een bundel stroomkabels + 1 waterleiding (koud) in de hoek van de woonkamer richting de keuken. Dat is natuurlijk lelijk, en onhandig. Ik wil deze weg werken door ze onder de vloer te leggen. De waterleiding is gesoldeerd, maar ik vertrouw de kunsten van degene die dit heeft gedaan, aangezien er al een lekkage is geweest op een anders soldeerpunt. Ik wil deze leiding vervangen door een flexibele leiding.

9. Waar moet ik rekening mee houden? Wat voor huls zou ik moeten gebruiken? Onder de vloer liggen balken en zand. Mijn idee is om een sleuf te maken in de balken, en een isolatiehuls, of een koker te gebruiken. Er moet voldoende plek zijn om te krimpen en uit te zetten lijkt me in de winter / zomer.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 10:55
Hmm, mijn advies is haal iemand er bij die verstand van zaken heeft. Als ik dit zo lees (met alle respect) dan mis je hier nog wel wat kennis om zomaar even een badkamer af te maken.

Paar tips:
  • geen OSB gebruiken in natte ruimten(OSB is niet watervast, gaat zwellen), mijn voorkeur gaat uit naar watervast verlijmd multiplex.
  • alle plekken waar je iets wil ophangen deze multiplex plaat toepassen om problemen te voorkomen.
  • ik zou niet snel op een planken vloer lijmen, ik zou eerst bijv. een fermacell o.g. ondervloer maken
  • alle hoeken in badkamer voorzien van kimbad (indien mogelijk)en voorzien van "volle" kitvoeg
  • onderbouw bad kan met gipsblokken, maar ook met zgn Wediplaten
Maar nogmaals, ik blijf bij mijn advies haal er iemand bij die je ter plekke kan adviseren/ondersteunen.
Anders krijg je alleen maar spijt ondanks al je goede bedoelingen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Ik denk dat het nu te laat is... maar voor dit is Qboard uitgevonden. Sowieso zou ik dat ook op de vloer plaatsen. Op het qboard kan je gewoon tegellijm gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
De gipsplaten weer losschroeven en overal een vochtbestendige OSB plaat op de wanden (indien het geen masieve wand is) en daar de groene plaat over.
Tegels op hout is geen optie/ gebruik hier eerst een wediplaat voor als ondervloer.
alle hoeken (liggend en staand) in de kimband en pasta
De tegel snij je iets groter om het leidingwerk van de kraan heen en voor het monteren van de kraan kit je het achter de rozet vol met siliconenkit.
De badwand, kijk eens of Wedi iets voor je kan betekenen. https://www.justwedi.nl/W...2x1q_7RHeWLhoCkcIQAvD_BwE
De geiser zou ik los halen en later terugplaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 27-07-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Waar wedi staat is er ook een alternatief van qboard. In de niet natte delen is groene gips best ok, maar de delen die echt waterbelast zijn zou ik met zon plaat doen. Zijn er ook dun (12.5mm) zodat je mooi kunt aansluiten op een stuk waar gips zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
En maak geen sleuf in dragende balken

Hooguit een boorgat van maximaal een derde van de balkmaat, ongeveer in het midden! van de balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Kwa flexibele waterleidingen zoek eens op Uponor RTM koppelingen (en bijbehorende buis) dit zijn koppelingen die je zonder perstang kunt gebruiken.

Ook zijn er speciale knel ringen om vanaf een knelkoppeling verder te gaan met uponor.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 20:12
Erwin_83 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:13:
Kwa flexibele waterleidingen zoek eens op Uponor RTM koppelingen (en bijbehorende buis) dit zijn koppelingen die je zonder perstang kunt gebruiken.

Ook zijn er speciale knel ringen om vanaf een knelkoppeling verder te gaan met uponor.
Bij mij alles gedaan met (imitatie) uponer i.c.m. knelkoppelingen.

M.b.t. de speciale knelringen heb ik pentec gebruikt, kosten maar 1/3 van de officiele uponer en werken perfect. https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Het is op internet ff goed zoeken waar te halen/bestellen. Er zit veel verschil in prijs.

(viawww.nl heeft ook restlengtes te koop)

Eerst gebruikte ik RTM koppelingen als overgang, tot ik onderstaande tegenkwam.
Kan zo op een normale knelkoppeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgkGWh3CoLpbKKlOwfobw9U23Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOpUvw2qoxuzvX23xl2XlTOx.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
Knel koppelingen mag je alleen niet weg stoppen/smeren/onbereikbaar maken en rtm koppelingen wel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1