Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AHCI en IDE samen

Pagina: 1
Acties:

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 12:58
korte vraag ik heb me er om rot gezocht maar kan niet echt een bevredigend antwoord vinden of ik zoek op de verkeerde termen....en ik weet genoeg van PC maar mn kennis is vrij breed en niet diep :) dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

heb bij mn maat een SSD (eindelijk) geinstalleerd aangezien hij nieuw was bios op AHCI gezet ene windows geinstalleerd, dat ging allemaal wel prima. Maar mn maatje vraagt daarna of de oude harde schijf er ook weer in kan voor data. En de data die er op staat wil hij ook houden.

Dus schijf er bij in, maar ja dat werkt natuurlijk niet want die werkt alleen onder IDE.sry dit was een aanname en onzin

NU is de grote vraag wat moet ik doen om die IDE schijf ook weer werkend te krijgen?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:50
IDE, ook wel Parallel ATA genoemd, is een oude interface met 40pins flatcable. Dat is de voorloper van de SATA interface. Is de betreffende schijf echt zo oud?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:52
Zorg er voor dat hij van de juiste schijf opstart,
in jou geval van de SSD.

Het lijkt of hij nu van de normale schijf wil starten.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht even melden welk moederbord & BIOS-versie het over gaat?

En anders kan je vast nog wel ergens losse PCI-IDE kaarten op de kop tikken en daar de oude disk aan hangen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:23:
Allicht even melden welk moederbord & BIOS-versie het over gaat?

En anders kan je vast nog wel ergens losse PCI-IDE kaarten op de kop tikken en daar de oude disk aan hangen?
P5ycho schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:22:
IDE, ook wel Parallel ATA genoemd, is een oude interface met 40pins flatcable. Dat is de voorloper van de SATA interface. Is de betreffende schijf echt zo oud?
Vrij zeker dat de TS bedoelt de sata setting tussen ide en ahci in de bios.
Dat heeft niets met ide als connector te maken :)
WeeDzi schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:20:
korte vraag ik heb me er om rot gezocht maar kan niet echt een bevredigend antwoord vinden of ik zoek op de verkeerde termen....en ik weet genoeg van PC maar mn kennis is vrij breed en niet diep :) dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

heb bij mn maat een SSD (eindelijk) geinstalleerd aangezien hij nieuw was bios op AHCI gezet ene windows geinstalleerd, dat ging allemaal wel prima. Maar mn maatje vraagt daarna of de oude harde schijf er ook weer in kan voor data. En de data die er op staat wil hij ook houden.

Dus schijf er bij in, maar ja dat werkt natuurlijk niet want die werkt alleen onder IDE.

NU is de grote vraag wat moet ik doen om die IDE schijf ook weer werkend te krijgen?
bij mijn weten werkt dat gewoon, is alleen een probleem bij booten.
Niet simpelweg een geval van nieuwe drive letter toekennen ?

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 27-07-2020 15:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MAX3400

MAX3400

heuveltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:29:
[...]

[...]

Dat heeft niets met ide als connector te maken :)
Dat zeg ik toch niet? Ik geef alleen aan dat je losse IDE-kaarten kan vinden. En dan omzeil je de hele BIOS dus met de huidige AHCI-instellingen. En dus heb je een "aparte" controller die lekker IDE praat :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Dat zeg ik toch niet? Ik geef alleen aan dat je losse IDE-kaarten kan vinden. En dan omzeil je de hele BIOS dus met de huidige AHCI-instellingen. En dus heb je een "aparte" controller die lekker IDE praat :)
Dit is een ide kaart :
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1085005-0/pci-kaart-2x-ide-pata-voeding-n.v.t.jpg

daar gaat geen sata disk op passen :)
Dat is dus een sata kaart :P

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 27-07-2020 15:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dus schijf er bij in, maar ja dat werkt natuurlijk niet want die werkt alleen onder IDE.
Hoezo dat?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• MAX3400

MAX3400

heuveltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Dit is een ide kaart :
[Afbeelding]

daar gaat geen sata disk op passen :)
Afbeeldingslocatie: https://www.addonics.com/products/images/ADI2S3GPX1-2E_main.png

• P5ycho
Er is wat verwarring over het type schijf dat naast de SSD gehangen wordt. Het is waarschijnlijk geen IDE/PATA schijf, maar dat is niet bevestigd.
De BIOS setting IDE/AHCI heeft alleen invloed op het protocol dat gebruikt wordt voor communicatie met de disk. Dit maakt vooral uit bij de bootschijf, als je van optie wisselt dan wil Windows daar nog wel eens over vallen.
Als de 2de disk een SATA disk is, dan op AHCI laten staan en onder Windows in Disk management kijken of hij gedetecteerd is.
Als het een IDE disk is dan heb je een goed oud moederbord. Zie dan het kaartje hierboven. Persoonlijk zou ik een nieuwe HDD ernaast zetten ipv zo'n oude, waarschijnlijk brakke schijf.

• WeeDzi
Je merkt hier duidelijk het verschil tussen amateur die de termen kent maar niet weet hoe hij ze moet gebruiken en de kenners die dat wel weten :)

ja is een beetje een aan name natuurlijk al. de oude HDD was dus de oude opstart schijf. PC heeft een aantal jaar stil gestaan, van een oud vrouwtje geweest je kent het wel.

de schijf heeft een SATA aansluiting.

Maar de HDD komt dus niet voor in de bios en windows (duh) herkent em ook niet. ik ging er hier even mee vanuit dat het aan de IDE drivers zou liggen
P5ycho schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:52:
Er is wat verwarring over het type schijf dat naast de SSD gehangen wordt. Het is waarschijnlijk geen IDE/PATA schijf, maar dat is niet bevestigd.
De BIOS setting IDE/AHCI heeft alleen invloed op het protocol dat gebruikt wordt voor communicatie met de disk. Dit maakt vooral uit bij de bootschijf, als je van optie wisselt dan wil Windows daar nog wel eens over vallen.
Als de 2de disk een SATA disk is, dan op AHCI laten staan en onder Windows in Disk management kijken of hij gedetecteerd is.
Als het een IDE disk is dan heb je een goed oud moederbord. Zie dan het kaartje hierboven. Persoonlijk zou ik een nieuwe HDD ernaast zetten ipv zo'n oude, waarschijnlijk brakke schijf.
het was de oude bootschijf maar na vandaag wordt dat dus de SSD. ik kan hem dus niet detecteren in de bios.

Maar mijn aanname was dus incorrect merk ik, het zou niet uit moeten maken. de oude schijf kan ook gewoon in de AHCI stand gedecteerd worden.

MOet ik er hiermee dan vanuit gaan dat de HDD stuk is aangezien hij niet in de bios wordt gedetecteerd?
hoe zou ik kunnen testen of hij nog werkt?

dank allen voor de reacties

setup is een INtel I5 2500K en het is een Asrock moederbord

[ Voor 52% gewijzigd door WeeDzi op 27-07-2020 16:02 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Ik denk dat eerder de hdd stuk is dan? Hang hem eens in een andere pc. Als het gewoon sata is hoef je niets extras te doen qua drivers, of bios settings, ahci ziet gewoon je disk (als deze niet stuk is).

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 27-07-2020 16:02 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
WeeDzi schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:54:
Maar de HDD komt dus niet voor in de bios en windows (duh) herkent em ook niet. ik ging er hier even mee vanuit dat het aan de IDE drivers zou liggen
Probeer eens de andere SATA poorten of de HDD daar wel wordt gedetecteerd.?
Anders (tijdelijk) oude bios instellingen terug zetten en alleen oude HDD aansluiten.

• WeeDzi
The_Doman schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Probeer eens de andere SATA poorten of de HDD daar wel wordt gedetecteerd.?
Anders (tijdelijk) oude bios instellingen terug zetten en alleen oude HDD aansluiten.
ga ik vanaaf even proberen !

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zo te lezen is je doel om de data die nog op de IDE/PATA disk staat, terug te krijgen.
Die kans is het grootst als je iemand zoekt met een wat oudere PC nét voordat SATA mainstream werd: in die tijd werd het grootste aantal IDE-disks automatisch gedetecteerd door de BIOS van die moederborden.

Sluit de IDE/PATA disk alléén aan op een IDE/PATA-kabel en probeer de disk uit op beide connectors op die kabel: op die manier heb je zo min mogelijk last van master/slave settings. Zodra de BIOS de harddisk "ziet", heb je qua aansluiting het juiste te pakken.

Zodra de harddisk wordt gezien, kijk je of de gegevens toegankelijk zijn (bv. vanaf een floppydisk met DOS).
Als de databestanden toegankelijk zijn, kopieer je die zo snel mogelijk weg naar een ander medium zónder chkdsk of zoiets te gebruiken.

Als de BIOS de harddisk ziet, maar de data is niet toegankelijk, ga je op internet op zoek naar de juiste parameters voor dat type disk en dan voer je die in in de BIOS (dáárom heb je ook de meeste kans met een wat oudere PC, nieuwere SATA-compatible PC's kunnen dat vaak niet meer).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Als je Windows hebt geinstalleer met een AHCI drive dan kun je echt geen IDE mode meer gebruiken.
Windows doet niet aan gemengde modus.

Als je die disk wilt gebruiken kun je het beste een usb enclosure kopen met een usb 3.0 aansluiting en daar die disk instoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 28-07-2020 16:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• P5ycho
Nogmaals, de selectie in het bios bepaalt het communicatieprotocol over de bus, niet het type bus. IDE staat hier dus niet voor de fysieke interface en werkt prima met een SATA disk.
De inhoud van de disk is niet relevant voor het gebruikte protocol om hem uit te lezen, de schijf zou dus in zowel BIOS IDE als AHCI modus te zien en uit te lezen moeten zijn.

Zorg dat je zeker weet dat alle SATA poorten enabled zijn in de bios en laat de boel op AHCI staan, dat moet gewoon werken. Zo niet, even in een andere PC proberen. Of, een externe SATA to USB enclosure.
Ik zie geen reden waarom deze SATA disk niet met een PC van de 2500k generatie zou kunnen werken, dus het zit hem in de instellingen ergens. Of, je hebt de schijf doodgezapt met ESD.

• Renault

@WeeDzi :
Kan jij het typenummer van jouw harddisk hier vermelden?
Jouw tekst "werkt alleen onder IDE" laat vermoeden dat het een PATA-aansluiting betreft.
Dat vermoeden blijft hier leiden tot tegengestelde meningen over de aansluiting en de mogelijkheden daarvan.
Als jij het typenummer van de harddisk hier (alsnog) vermeld, krijg je veel beter bruikbare antwoorden.

• Ben(V)
Allemaal halve waarheden.
Een IDE disk heeft een aansluiting via een flatcable en wordt ook wel PATA genoemd.
Die werkt alleen als je in de bios gekozen hebt voor IDE in plaats voor AHCI.

Tegenwoordig zijn alle disken SATA, die werken met het AHCI protocol maar zijn backward compatible met de IDE standaard, dus die werken ook als je in de bios voor IDE gekozen hebt.

Echter als je Windows installeert dan kijkt die in de bios welk protocol is gekozen en installeert dan de bijbehorende drivers.
Je kunt daarna de bios niet meer op een andere mode zetten, want dan start Windows niet meer.

En een gemengde modus waarin de bootdisk AHCI is en een andere disk IDE kan ook niet.
En een oude disk die alleen IDE praat kan niet in AHCI mode werken.

Kortom hij kan die disk er niet erbij plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• WeeDzi
Ben(V) schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:59:
Allemaal halve waarheden.
Een IDE disk heeft een aansluiting via een flatcable en wordt ook wel PATA genoemd.
Die werkt alleen als je in de bios gekozen hebt voor IDE in plaats voor AHCI.

Tegenwoordig zijn alle disken SATA, die werken met het AHCI protocol maar zijn backward compatible met de IDE standaard, dus die werken ook als je in de bios voor IDE gekozen hebt.

Echter als je Windows installeert dan kijkt die in de bios welk protocol is gekozen en installeert dan de bijbehorende drivers.
Je kunt daarna de bios niet meer op een andere mode zetten, want dan start Windows niet meer.

En een gemengde modus waarin de bootdisk AHCI is en een andere disk IDE kan ook niet.
En een oude disk die alleen IDE praat kan niet in AHCI mode werken.

Kortom hij kan die disk er niet erbij plaatsen.
Dank je voor je uitgebreide uitleg

Dit is wat er aan de hand is, het is een sata HDD maar windows is destijds op IDE modus(bios) geinstalleerd.

Dus wat ik uit jou verhaal opmaak is de enige mogelijkheid om data uit de disk te halen is: bios terug zetten oude hdd er in > data er af halen > weer in AHCI modus zetten nieuwee SSD aansluiten > oude HDD wegmikken

• Ben(V)
Je zegt nu iets in tegenstelling met je eerste post.
In je eerste post zeg je dat Windows geïnstalleerd is in AHCI mode.

Nu zeg je ineens dat Windows op een SATA disk draait terwijl de bios in IDE mode staat.
In dat geval kun je die IDE disk gewoon aansluiten mits er natuurlijk een IDE aansluiting op je motherboard zit.
Zo niet dan moet je een ide controller kopen.
Maar misschien is het dan handiger een usb behuizing te kopen en hem als externe disk te gebruiken.

Dus wat is het nu eigenlijk?

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2020 15:08 ]

• WeeDzi
Ben(V) schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:06:
Je zegt nu iets in tegenstelling met je eerste post.
In je eerste post zeg je dat Windows geïnstalleerd is in AHCI mode.

Nu zeg je ineens dat Windows op een SATA disk draait terwijl de bios in IDE mode staat.
In dat geval kun je die IDE disk gewoon aansluiten mits er natuurlijk een IDE aansluiting op je motherboard zit.
Zo niet dan moet je een ide controller kopen.
Maar misschien is het dan handiger een usb behuizing te kopen en hem als externe disk te gebruiken.

Dus wat is het nu eigenlijk?
je hebt de tussenligende post denk ik niet gelezen

ik heb een nieuwe SSD en ik heb een oude Sata HDD
daar komt de verwarring vandaan..... dacht dat alle oude HDD nog IDE waren maar dat was een verkeerde aanname van mij kant

op de oude HDD stond in IDE modus (bios) win7

oude HDD verwijderd en nieuwe SSD in AHCI modus gezet in de bios daarna win 10 geinstalleerd.

Na installatie oude HDD proberen aan te sluiten maar daar wilde windows niet opstarten

• Renault
Even een bootable device maken wat functioneert zonder AHCI, SSD tijdelijk verwijderen en met in de BIOS AHCI uit de harddisk aansluiten en uitlezen / data wegkopiëren naar een extern device?

En zodra dat is gelukt AHCI weer aan zetten in de BIOS en de SSD terugplaatsen?
Pagina: 1