Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spontane reboots - niet starten - CPU ez Led brandt

Pagina: 1
Acties:

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-11 22:57
Sinds een paar dagen treden bij het systeem (bijna 2 maand oud) van mijn zoon spontane reboots op.

Ik dacht eerst aan een software probleem, maar het valt me op dat de CPU EZ Led ook regelmatig blijft branden, wat ervoor zorgt dat pas nadat het systeem een paar minuten spanningsloos is geweest er weer fut in te krijgen is en hij doorloopt naar de BIOS. Soms blijft hij dus gewoon hangen in de selftest (?) en gebeurt er helemaal niks meer.

Fans draaien.

Dit is de configuratie, CPU draait standaardsnelheid, enkel het XMP profiel van het geheugen was automatisch gekozen (vanaf dag 1):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 91,05€ 91,05
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 413,99€ 413,99
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 89,50€ 89,50
1KabelsClub 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz€ 15,99€ 15,99
1MonitorenDell S3220DGF Zwart€ 369,-€ 369,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW€ 167,43€ 167,43
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 1.425,86

Ik heb:
  • de CPU opnieuw geplaatst
  • andere GPU (oude) geprobeerd
  • alle kabels nagelopen
  • geheugen verwijderd en 1 voor 1 teruggeplaatst
  • XMP profiel handmatig aangepast naar 3200
  • XMP profiel uitgezet
Ik dacht dat dat laatste het probleem had opgelost, maar na een half uur ofzo viel de PC toch weer uit.

Ik heb zelf ook net een nieuwe PC in elkaar geknutseld en net ander geheugen daar in zitten: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Dit heb ik nu geplaatst in de PC van mijn zoon, en inmiddels draait hij een uur stabiel.

Op de QVL van G.Skill staat bij het geheugen van mijn zoon enkel Intel moederborden (https://www.gskill.com/qv...1/F4-3600C17D-32GTZKW-Qvl), terwijl op de Compatibilitylist van MSI het geheugen wel staat.

Iemand enig idee hoe het kan dat er na bijna 2 maanden opeens een compatibiliteitsprobleem naar voren komt? Of is het geheugen 'gewoon' stuk gegaan?
Ik heb het G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW nog niet in mijn nieuwe systeem geplaatst (MSI B550 Gaming Edge Wifi moederbord) of kan het sowieso geen kwaad?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Je zou het ram met de DRAMcalculator handmatig in kunnen stellen.
Defect geheugen geeft eigenlijk altijd een BSOD. Ff kijken met MemTest86 of het geheugen defect is. Test een nachtje laten draaien.
Mogelijk andere oorzaak kan zijn een net iets te hoog SoC voltage of het energieprofiel.

Ram in je eigen systeem proberen kan geen kwaad. Zou eerst wel een biosreset doen.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:26
Wat laat Windows Reliability Index zien voor Critical Errors?

Zeker weten dat er geen BIOS, GPU of andere Chipset updates zijn gedaan?

Andere externe hardware aangesloten?

• Holybuck
Duidelijk geval te vroeg gejuicht.... ook met mijn geheugen is systeem niet stabiel.
Wederom van alles geprobeerd (met het geheugen) - XMP profiel uitgezet (dus op 2133Mhz) - ook dit lost het niet op.
Uszka schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:26:
Je zou het ram met de DRAMcalculator handmatig in kunnen stellen.
Defect geheugen geeft eigenlijk altijd een BSOD. Ff kijken met MemTest86 of het geheugen defect is. Test een nachtje laten draaien.
Mogelijk andere oorzaak kan zijn een net iets te hoog SoC voltage of het energieprofiel.
Wat zou ik met DRAMcalculator moeten doen?

MemTest triggert wel af en toe heel vlot een crash/reboot, maar zeker niet altijd. Soms loopt de test een hele loop door.

Is het wel het geheugen, of kan er toch iets anders aan de hand zijn? Moederbord, GPU, CPU, voeding? En hoe kan ik het best deduceren waar het probleem ligt?
MailMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:29:
Wat laat Windows Reliability Index zien voor Critical Errors?

Zeker weten dat er geen BIOS, GPU of andere Chipset updates zijn gedaan?

Andere externe hardware aangesloten?
Reliability index geeft geen nuttige informatie. Systeem crasht regelmatig al voordat windows uberhaupt geladen is (tijdens de boot procedure).
Er zijn geen Biosupdates uitgevoerd.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

RAM lijkt me nu wel uitgesloten. Daadwerkelijk uitvallen van een PC kan twee hoofdoorzaken hebben:

- Voeding
- Oververhitting

Wissel dus indien mogelijk ook de voeding, en controleer de temperaturen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Holybuck
nelizmastr schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:06:
RAM lijkt me nu wel uitgesloten. Daadwerkelijk uitvallen van een PC kan twee hoofdoorzaken hebben:

- Voeding
- Oververhitting

Wissel dus indien mogelijk ook de voeding, en controleer de temperaturen.
Ik begin ook te vermoeden dat het een hitteprobleem is.
Mijn zoon heeft gisteravond/vannacht uitgebreid kunnen gamen zonder probleem. Met het zijpaneel van de kast af.
Vanmiddag heeft hij het zijpaneel er weer op geschroefd en vervolgens viel de PC na enige tijd weer uit, waarbij hij nadat hij weer de PC aankreeg een CPU temp van 70 graden zag die daalde (omdat PC idle was), dus temp was waarschijnlijk nog hoger.

Gaat een simpele aftermarket koeler (bijv: be quiet! Pure Rock 2 Zilver) waarschijnlijk voldoende zijn of moet ik aan zwaarder geschut (waterkoeling / be quiet! Dark Rock Pro 4) denken? Het is op zolder best warm, maar op het moment niet echt extreem.

De Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart heeft nu de 3 meegeleverde front-intake koelers - moet daar een exhaust achter bij?

Het verbaast me wel dat dit probleem nu ontstaat, terwijl de PC toch echt al bijna 2 maanden in gebruik is.

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-11 20:29

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Toevallig niet ergens een kennis die een voeding overheeft, waarmee je even kunt testen?

• Holybuck
trashgozer schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:58:
Toevallig niet ergens een kennis die een voeding overheeft, waarmee je even kunt testen?
Ik zelf :)

Ik heb net een nieuw systeem in elkaar geknutseld en heb dezelfde voeding, maar dan de Gold variant.

Voeding is verdacht?

Overigens, met het zijpaneel er af geen uitval meer gehad.......

[ Voor 9% gewijzigd door Holybuck op 28-07-2020 22:02 ]

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Holybuck schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Ik zelf :)

Ik heb net een nieuw systeem in elkaar geknutseld en heb dezelfde voeding, maar dan de Gold variant.

Voeding is verdacht?
Nouja, je Ryzen gaat in principe pas uit op 95°C. Ik neem aan dat je de stock cooler gebruikt?
Ben ook verder geen expert met Ryzen hoor!

Voeding is niet per se verdacht, maar testen is het altijd waard voordat je een hele nieuwe koeler koopt.

Mocht voeding niet uitmaken, kun je misschien een stress test doen met de temperatuur ernaast en kijken of het inderdaad misgaat met temperatuur...

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Holybuck schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:01:
[...]
Overigens, met het zijpaneel er af geen uitval meer gehad.......
Sorry deze zag ik niet! In dat geval zou je denken dat het met de temperatuur niet mis gaat, maar is natuurlijk niet lekker gamen met een open kast, het geluid wat eraf komt en de stof in de kast :D

• Holybuck
trashgozer schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Sorry deze zag ik niet! In dat geval zou je denken dat het met de temperatuur niet mis gaat, maar is natuurlijk niet lekker gamen met een open kast, het geluid wat eraf komt en de stof in de kast :D
Geluid boeit hem niet, hij heeft toch altijd een headset op :X

Stof en behoud van PC is wel een dingetje.. vandaar de vraag of ik met een simpele aftermarket koeler dit ga oplossen of dat ik zwaarder geschut moet inzetten

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Holybuck schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Geluid boeit hem niet, hij heeft toch altijd een headset op :X

Stof en behoud van PC is wel een dingetje.. vandaar de vraag of ik met een simpele aftermarket koeler dit ga oplossen of dat ik zwaarder geschut moet inzetten
Snap snap! Ik zou eerst een andere voeding proberen, mocht dat niet uit maken, even een stress test doen (gewoon je pc even hard aan het werk zetten) met iets van een temperatuur erbij (MSI Dragon Center van je mobo) en ja als dat dan de boosdoener is; koeler kopen! Denk dat gewoon een luchtkoeler voldoende is. Ik geloof dat zo'n waterkoeling AIO met 1 fan niet veel beter is dan luchtkoeler.

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11 10:06
Als je pc wel normaal werkt met de window open, zou ik eerst een of twee extra ventilators erbij zetten als exhaust. Sowieso eentje aan de achterkant en de andere aan de bovenkant.

Daarmee heb je gelijk een betere airflow en zal je kast waarschijnlijk al flink afkoelen, waardoor je geen processorkoeler meer nodig hebt.
Want als je kast binnenin nog steeds warm blijft, blaast een processorkoeler alleen hete lucht erop en dat helpt niet echt :P

• Holybuck
Het probleem is verholpen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat nu de precieze veroorzaker was.
Ik vermoed eigenlijk meer dan 1.

Wat heb ik gedaan:- Koeler vervangen door een be quiet! Pure Rock 2 Zilver en een extra exhaust fan geplaatst.

Dit leek het probleem op te lossen, maar na een paar uur toch weer uitval.

Vervolgens:
- Voeding vervangen door voeding uit mijn (nieuwe) systeem (identieke voeding, behalve ipv de platinum, de gold versie). Kabels niet vervangen, maar gewoon op de nieuwe voeding geprikt.

Dit loste het probleem definitief op. Dus ik concludeerde: voeding stuk

Maar, nu komt het gekke.
Ik had de voeding uit het systeem van mijn zoon in mijn (nieuwe) systeem gezet (kabels niet vervangen, maar gewoon aangesloten) en mijn systeem draait inmiddels ook een week stabiel.
Heb nog niet echt gegamed, maar wel stresstesten gedaan, temps blijven mooi laag, niets aan het handje.

Ik had inmiddels wel een nieuwe voeding besteld en de doos is inmiddels weggekieperd, dus ik heb nu een reserve voeding liggen :)

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

@Holybuck Computers zijn raar!?!?!? Fijn dat het probleem tóch wel is verholpen en bedankt voor de update! In het vervolg weet ik dat dit probleem ?!?!!?!?!? Haha! Veel plezier met gamen!
Pagina: 1