Bestemmingsplanwijziging van "Agrarisch" naar "Tuin"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:39
Ik ben benieuwt naar het volgende. Wij hebben een oude boerderij op het oog. Vroeger heeft hier bedrijfsvoering plaatsgevonden in de vorm van het houden van varkens en schapen. Deze bedrijfsvoering is voor 20 jaar geleden gestopt en de bijbehorende stallen/schuren worden gesloopt. In ruil voor het slopen van deze schuren krijgt de huidige eigenaar een bouwclaim waarmee hij ergens anders mag gaan bouwen. Er zal dus nooit meer enige vorm van veehouderij plaats kunnen gaan vinden op dit perceel. Het perceel is circa 8000 meter groot waarvan 2000 meter de bestemming wonen heeft en 6000 meter de bestemming agrarisch. Echter mag je met de grond die agrarisch is meer heel erg weinig. Je mag er niet eens een verhard pad op leggen ter aankleding van je tuin. Nu vraag ik mezelf af of het mogelijkheid is om deze bestemming agrarisch naar tuin om te laten zetten? Dit aangezien deze grond nooit meer agrarisch gebruikt zal gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een bestemmingsplan kan gewoon gewijzigd worden en dit dient bij de gemeente te gebeuren. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn.
Zie ook: http://www.nwro.nl/?file=bestemmingsplan-wijzigen

Ik denk dat het belangrijk is om aan te tonen wat je met dit gebied wilt gaan doen. Iets als tuin willen gebruiken kan inhouden dat het vrijwel in z'n geheel betegeld wordt, dat zal een gemeente niet snel willen aangezien er dan effectief natuur verloren gaat. Maar als jij met een (oppervlakkig) ontwerp komt waarin je aangeeft dat de biodiversiteit verhoogt zal worden, het gebied aantrekkelijker wordt voor dieren en insecten en daarmee waarde toevoegt aan het ecologisch landschap van de gemeente heb je een prima onderbouwing waarom het bestemmingsplan gewijzigd zou moeten worden.

Je zult ook moeten kijken wat je precies aan wilt vragen. De bestemming omzetten naar Wonen kan inhouden dat er flink wat meer op gebouwd mag worden, de bestemming om laten zetten naar Groen beperkt dit enorm waardoor de kans groter is dat je toestemming krijgt.

Wellicht een idee om even met je gemeente te bellen om alvast een indicatie te krijgen van de welwillendheid? Anders even kijken wie de wethouder is in jou gemeente voor Ruimtelijke Ontwikkeling en even kijken of je daar contact mee kan leggen.

Daarnaast zijn er adviesbedrijven die helpen bij dit soort trajecten, wellicht kunnen die je hierbij helpen tegen een vergoeding.

Kijk ook even op: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:56
Je eigen bos <3

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@NiGeLaToR op een agrarische bestemming mag je geen bos planten ;) die grond moet agrarisch gebruikt worden. Je mag nieteens sierbeplanting aanbrengen.

Ik zou ook contact opnemen met iemand van de afdeling RO bij de gemeente. Iedere gemeente (en provincie)gaat daar weer anders mee om.

Bij ons kan het, mits er niet al grond op het perceel bestemd is als "tuin" en dit niet aan de maximum oppervlakte zit. Dan betaal je wel een smak geld (denk aan zo'n 20.000,- voor 1500 m2 tuin), maar dan mag je het wel inrichten en gebruiken als tuin. Nogsteeds niks op bouwen overigens.

Grond met de bestemming agrarisch mag bij ons bijv wel als paardenweitje gebruikt worden.

Dus vraag het vooral na bij je gemeente wat de mogelijkheden zijn. Via ruimtelijkeplannen.nl kan je overigens zien of er een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen bij die bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 16:14
Er staat me nog iets bij met de WOZ waarde van Agrarische grond, is die niet minder of niet belast? Misschien ook handig om te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hsb-3 daarom wil TS het bestemmingsplan aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@NiGeLaToR jouw reactie impliceert dat je op agrarische grond een eigen bos mag planten. Vandaar mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hsb-3 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:20:
@NiGeLaToR jouw reactie impliceert dat je op agrarische grond een eigen bos mag planten. Vandaar mijn reactie.
Oh, ik wekte alleen de suggestie om een bos te planten - heb verder weinig kennis van wat met welk bestemmingsplan mogelijk is :)

Bos <3

Lijkt mij gaaf, huis met tuin wat overloopt in je eigen bos(je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Iedereen hier in de buurt heeft het weiland wat bij het huis hoorde gewoon aangetrokken bij de tuin. Gemeente doet nergens moeilijk over.

https://www.bouwenwonen.n...-als-tuin-gebruiken/39822

De wet laat best wel veel dingen toe.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even voor de goede orde: gaat het hier om totaal 8ha? Lijkt me erg groot. Doorgaans springen er dan wel een paar boeren uit de omgeving op af die grond nodig hebben. Wat wil je in godsnaam doen met 6ha "tuin"?
oops foutje

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2020 20:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Sport_Life schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:21:
Even voor de goede orde: gaat het hier om totaal 8ha? Lijkt me erg groot. Doorgaans springen er dan wel een paar boeren uit de omgeving op af die grond nodig hebben. Wat wil je in godsnaam doen met 6ha "tuin"?
0.8 ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1