Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
Kleine context: ik werk als IT Architect met name in de Microsoft Cloud / Modern Workplace hoek. Ik ben dus bezig met Azure, Intune, Azure AD, etc. Dit doe ik gewoon in loondienst, met een vanuit mijn werkgever verstrekt device: een Surface Laptop 2 met i7, 16GB RAM en 512GB SSD.
Mijn privé-telefoon (iPhone 11) gebruik ik ook zakelijk, ik krijg hiervoor een vergoeding vanuit de werkgever.

Hiernaast wil ik binnenkort gaan starten met het geven van (Microsoft) trainingen. Dit zal ik doen op freelance basis, naast m'n werk in loondienst. Hiervoor zal ik dus zelf een laptop aanschaffen, om m'n werk-werk en privé-werk niet door elkaar te laten lopen.

Omdat ik zoals gezegd veel met modern workplace doe en ook het Apple ecosysteem goed wil ondersteunen, overweeg ik de aanschaf van een Macbook voor privé-gebruik. Deze zal ik dus voor gebruiken voor 'licht' zakelijk werk (boekhouding (SAAS), wat Office en het geven van trainingen (dus demos / presentaties).
Daarnaast zal ik starten met creëren van wat media met technische content (blogposts, Youtube) en dus wat (licht) editwerk op de machine gaan uitvoeren.
Tot slot houd ik de optie open om in de toekomst volledig als ZZP'er aan de slag te gaan, ook voor wat ik nu in loondienst doe. Op dat moment zal dit device dus m'n daily driver worden voor al m'n werkzaamheden.

Met dit topic zoek ik vooral even wat validatie van mijn ideeën hierover. Ik ben zoals gezegd nieuw in het ecosysteem (los van m'n iPhone) en wil dus even valideren of mijn gedachtegang de juiste is.

Allereerst heb ik gekeken naar het device. Ik wil graag een portable geheel, dus bij voorkeur 13". De extra screen real estate van grotere modellen ga ik niet gebruiken.
Dan zal ik een keuze moeten maken tussen de MacBook Air en de MacBook Pro. Ik verwacht, gezien het feit dat ik af en toe wel een VM zal draaien voor een Windows 10 OS of een servertje voor een training, dat ik dan met de Pro het beste uit ben. Ik neig dus naar de 13" MacBook Pro, 10th gen i5 2,0 Ghz, 16GB RAM, 512GB.
Zal dit voor mijn toepassing volstaan, of adviseren jullie toch om te kijken naar meer CPU en/of RAM?

Aan de softwarekant zal ik uiteraard m'n bestaande Office 365 ProPlus installatie (die ook gewoon voor Mac beschikbaar is) installeren. Daarnaast overweeg ik Parralels om een Win10 VM te kunnen draaien (voor je weet maar nooit) en eventueel nog wat andere zaken als VM te kunnen starten. Of zijn hier betere opties voor die ik gemist heb?

Tot slot heb ik uiteraard wat randapparatuur nodig. Omdat ik nu toch dit ecosysteem in duik zal ik waarschijnlijk de MagicMouse toevoegen. Of zijn er betere alternatieven als muis?
Een los keyboard vind ik voor nu niet noodzakelijk. Voor m'n Surface heb ik een dock met twee extra schermen, als ik dit tzt nodig heb voor deze setup zal ik waarschijnlijk de scherm(en) hergebruiken en alleen een ander dock zoeken, al dan niet met een keyboard.
Wel zal ik nog iets van een travelhub / dongel nodig hebben. Ik zal de Mac zoals gezegd vooral gebruiken voor presentaties / trainingen en dus een HDMI output nodig hebben. Een VGA daarbij zou mooi zijn om zo compatibel mogelijk te zijn, maar is wat mij betreft geen must-have. Daarnaast zou ik graag de mogelijkheid hebben om bedraad netwerk aan te sluiten, aangezien WiFi lang niet overal goed genoeg is op trainingslocaties. Ik zie dat het extern scherm op deze hubs vaak beperkt is tot 30Hz, dat lijkt me voor mijn toepassing geen probleem. Ik kom dan op bijvoorbeeld de pricewatch: Satechi Type-C Multi-Port Adapter 4K with Ethernet V2 Spacegrijs, maar wellicht dat hier nog een beter alternatief voor is?

Ik heb geprobeerd mijn keuze zo duidelijk mogelijk te omschrijven en beargumenteren, maar zoals gezegd ben ik nieuw in de Apple wereld. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie op-of aanmerkingen ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Aan de softwarekant zal ik uiteraard m'n bestaande Office 365 ProPlus installatie (die ook gewoon voor Mac beschikbaar is) installeren. Daarnaast overweeg ik Parralels om een Win10 VM te kunnen draaien (voor je weet maar nooit) en eventueel nog wat andere zaken als VM te kunnen starten. Of zijn hier betere opties voor die ik gemist heb?
Al gekeken naar Bootcamp? Zie: https://support.apple.com/nl-nl/boot-camp. Je draait Windows dan gewoon "native". Of neem een kijkje bij VirtualBox. Zelf heb ik geen ervaring met Parralels. Ik zeg dit meer om je te verrijken met meer opties.
Omdat ik nu toch dit ecosysteem in duik zal ik waarschijnlijk de MagicMouse toevoegen. Of zijn er betere alternatieven als muis?
Ik gebruik een MagicMouse en ik ben er erg blij mee. In Windows werkt de muis een stuk minder prettig. Ik zou hiervoor een "gewone" muis adviseren. Je kunt bijvoorbeeld niet de rechter- en linkermuisknop te gelijk indrukken bijvoorbeeld. Om 1 of andere reden vond ik dat altijd irritant als ik een Windows VM draai.
Een los keyboard vind ik voor nu niet noodzakelijk.
Let wel op! Je hebt een TouchBar bij de gekozen optie, dus geen F-toetsen. Geen idee of je ze nodig hebt, maar wel iets om te onthouden.

edit:

Blijkbaar met Boot Camp heb je wel ondersteuning voor de TouchBar; https://support.apple.com/nl-nl/HT207240. Excuus!

[ Voor 4% gewijzigd door TwArbo op 27-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
TwArbo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:10:
[...]

Al gekeken naar Bootcamp? Zie: https://support.apple.com/nl-nl/boot-camp. Je draait Windows dan gewoon "native". Of neem een kijkje bij VirtualBox. Zelf heb ik geen ervaring met Parralels. Ik zeg dit meer om je te verrijken met meer opties.
Heb ik (vluchtig) naar gekeken, maar dat houdt in dat je bij switchen van MacOS naar Windows moet herstarten. Dan lijkt Parralels mij prettiger, omdat ik dan beiden tegelijk naast elkaar kan draaien en kan switchen (en wellicht ook nog wat andere OS-en als VM draaien?)
Ik gebruik een MagicMouse en ik ben er erg blij mee. In Windows werkt de muis een stuk minder prettig. Ik zou hiervoor een "gewone" muis adviseren. Je kunt bijvoorbeeld niet de rechter- en linkermuisknop te gelijk indrukken bijvoorbeeld. Om 1 of andere reden vond ik dat altijd irritant als ik een Windows VM draai.

[...]

Let wel op! Je hebt een TouchBar bij de gekozen optie, dus geen F-toetsen. Geen idee of je ze nodig hebt, maar wel iets om te onthouden.

edit:

Blijkbaar met Boot Camp heb je wel ondersteuning voor de TouchBar; https://support.apple.com/nl-nl/HT207240. Excuus!
Dit valt voor mij onder 'collateral damage' van een switch naar MacOS. Ik ga in principe primair in MacOS werken, dus ik zoek de beste usability voor dat platform. Dat het dan op Windows iets minder werkt is jammer, maar wellicht juist een incentive om voor bepaalde dingen een native MacOS alternatief te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als je veel in Windows werkt kan ik wel een andere muis adviseren dan de Magic Mouse. Hoewel ik hem zelf niet heb krijgt de Logitech MX Master veel goede reviews voor zowel Windows als Mac.

Als je je Surface en Mac naast elkaar gebruikt dan kan ik Synergy aanraden. Dan heb je slechts 1x tobo/muis nodig.

En volgens moet prima kunnen wat je wilt doen op de machine die je zelf al uitgezocht hebt. Het kan zelfs op dit moment al flink overkill zijn aangezien mijn 2015 Macbook Pro ook W10 in parallels kan draaien, al moet je er dan geen belastende zaken als videobewerking of gaming mee willen doen.

Twee dingen die je nog kunt overwegen:
  • Werken alle applicaties die ik wil gebruiken goed met elkaar samen onder MacOS. Bijvoorbeeld: ik kan AFAS Profit en Office prima gebruiken op MacOS. Echter de koppeling tussen beide werkt dan niet. Zo zul je misschien toch wat beperkende zaken tegenkomen.
  • Wat straalt het uit als de Microsoft trainer met een Macbook komt aanzetten?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 13:01
genoemde machine "13" MacBook Pro, 10th gen i5 2,0 Ghz, 16GB RAM, 512GB. " is prima (ruim) geschikt voor alle bovengenoemde taken. Een groter scherm kun je er altijd nog aanhangen. Kijk wel even rond, want er zijn wel prijsverschillen. 100-150 euro kun je er zo op besparen)

Genoemde dongle is prima (Satechi levert doorgaans) goede spullen, je kunt eventueel ook nog kiezen voor een variant die ook nog (mini)-displayport ondersteuning biedt

https://www.appelhoes.nl/...ub-Ethernet-4K-hub-Zilver

EAN is 0879961007317 (al die hubs zijn een doolhof, met allemaal bijna-gelijke namen)

[ Voor 8% gewijzigd door Pavv op 27-07-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
SirLenncelot schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:11:
Als je veel in Windows werkt kan ik wel een andere muis adviseren dan de Magic Mouse. Hoewel ik hem zelf niet heb krijgt de Logitech MX Master veel goede reviews voor zowel Windows als Mac.
Da's een goeie, ga ik naar kijken. Thanks!
Werken alle applicaties die ik wil gebruiken goed met elkaar samen onder MacOS. Bijvoorbeeld: ik kan AFAS Profit en Office prima gebruiken op MacOS. Echter de koppeling tussen beide werkt dan niet. Zo zul je misschien toch wat beperkende zaken tegenkomen.
Hier ben ik niet zo bang voor. Aangezien ik redelijk vanaf scratch start kan ik daar de software ook gewoon op selecteren ;)
Wat straalt het uit als de Microsoft trainer met een Macbook komt aanzetten?
Ook dat is geen issue wat mij betreft. Je moet eens weten hoeveel Microsoft personeel er met een Macbook rondloopt ;)
Pavv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:26:

Genoemde dongle is prima (Satechi levert doorgaans) goede spullen, je kunt eventueel ook nog kiezen voor een variant die ook nog (mini)-displayport ondersteuning biedt

https://www.appelhoes.nl/...ub-Ethernet-4K-hub-Zilver

EAN is 0879961007317 (al die hubs zijn een doolhof, met allemaal bijna-gelijke namen)
Goeie tip, thanks. M'n Surface heeft een MiniDP dus ik heb al converts van MiniDP naar VGA etc. Die zijn dan mooi her te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@ralpje Ik heb de 1TB versie nu bijna 2 maanden en voor jou gebruik zie ik ook geen obstakel.

I.p.v. Parallels gebruik ik https://www.vmware.com/products/fusion.html, maar komt op hetzelfde neer.
Opnieuw opstarten in native windows met Bootcamp is echt 1 minuut werk, dus mocht je meer power nodig hebben dan is dat wel beter.

Aangezien dit model 4 Thunderbolt poorten heeft ben ik zelf volledig over naar USB-C.
Voor HDMI gebruik ik: https://www.amazon.nl/uni...5626&s=electronics&sr=1-4

Heb een paar van die dongels gehad (ook van Satechi) maar ze werden allemaal warm of de prestaties werden minder als je er meer apparatuur op aansloot.

Caldigit heeft een betere reputatie en daar zit ook ethernet op, dus daar zou ik eerder voor gaan als je het echt nodig hebt. pricewatch: Caldigit Thunderbolt 3 mini Dock Dual HDMI

Verder is er ook nog een USB-C en Thunderbolt 3 accessoires topic ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diHbnkbSV74Fm4jEFrDb5kaYmt4=/i/2003577646.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door Greatsword op 27-07-2020 20:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ralpje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
Omdat ik nu toch dit ecosysteem in duik zal ik waarschijnlijk de MagicMouse toevoegen. Of zijn er betere alternatieven als muis?
Ja, zeer zeker. De Magic Mouse is leuk wanneer de knoppen goed werken, de ervaring leert dat die dingen niet al te best zijn... Je kunt beter een Logi® naar keuze toevoegen óf een Magic Trackpad, werkt net zo lekker extern plus dat alle guestures die op je MacBook werken ook op de externe trackpad werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
TwArbo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:10:
[...]

ralpje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
Kleine context: ik werk als IT Architect met name in de Microsoft Cloud / Modern Workplace hoek. Ik ben dus bezig met Azure, Intune, Azure AD, etc.
Bootcamp valt dus af. Een Windows machine via Bootcamp kun je wel via AutoPilot uitrollen, maar gegarandeerd dat je compliancy, TPM attestation, of whatever over de zeik gaat, want Windows is niet compatible op een Mac vanwege het ontbreken van de TPM 2.0.

Windows virtualiseren: Ook niet doen, want TPM attestation is niet mogelijk op een vTPM 2.0, waardoor AutoPilot enrollment over de zeik kan gaan bij white glove, en er zullen vast nog wel meer dingen in Endpoint Manager niet goed werken.

Bootcamp vereist maatwerk die je in de praktijk nooit zult toepassen (althans, ik mag hopen dat niemand met z'n gezonde verstand bedrijfsmatig Bootcamp gaat gebruiken). Het is wel leuk, om een macOS met Windows in Intune te hangen, maar om daarvoor een Mac te nemen is zonde.

Ik zat een beetje met hetzelfde. Ik heb lang geleden een Macbook Air gekocht juist voor Office 365 destijds, maar de support vervalt weer over enkele maanden als de volgende macOS uit komt. Dat ding is sinds 2011 1x per kwartaal gebruikt, de accu is nog niet eens een beetje versleten en moet dus over enkele maanden naar de milieustraat...

Ik zit dus ook een beetje in dubio wat te kopen. Nu kopen doe ik niet, want ik wil wel ARM. Maar ik vind het zonde om een Mac te kopen die vervolgens 1x per kwartaal uit de kast wordt gehaald om wat Endpoint Manager dingen te testen. M'n huidige antieke Macbook Air heeft nog niet eens z'n eerste krasje...

Wellicht is de MacMini wat? Die kun je eventueel ook als mediacenter inzetten. Windows op een Mac als Microsoft Endpoint Manager Consultant is echter niet aan te raden. Als je tevreden bent over de Laptop 2, dan zou ik gewoon de Book, Pro of Laptop kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 27-07-2020 22:05 ]

Pagina: 1